PDA

View Full Version : Bookingklasser - BA

Discus
11-06-2008, 22:51
Satt og kikket på priser til Canada/USA østkyst for august, men finner ikke helt ut av noen BA-priser (les: bookingklasseregler).

Eksempel 2-8/8:

OSL-BOS - Economy - 9000 kr
LHR-BOS - Economy - 674 GBP (6750 kr)

OSL-BOS - Premium economy - 11000 kr
LHR-BOS - Premium economy - 1100 GBP (11000 kr)

OSL-BOS - Business - 23000 kr (booking J+D)
LHR-BOS - Business - 1200 GBP (12000 kr) (booking I) :exclaimation

OSL-LHR - Economy - 1450 kr (booking O)
OSL-LHR - Business - 2700 kr (booking I)

Og utfordringen ligger i business-prisene: ut fra LHR er det veldig prisgunstig i business ifht. premium economy (+1000 kr), men jeg greier ikke å trikse til gjennomgående billetter. Finner ikke bookingreglene for transatlantisk noen plass, og de gunstige business-prisene LHR-BOS får jeg bare opp å ba.com, ikke på wideroe.no og andre der jeg får tilgang til reglene. Forsøkte å tilke I-reglene OSL-LHR uten at jeg egentlig ble så mye klokere av alle kodene

Noen som vet om I-klasse eks LHR-BOS lar seg kombinere fra/til OSL med en gunstig business eller economy??

De samme prisene gjelder LON til NYC, YYZ m.fl. dersom andre ser på behagelige og prisgunstige turer.

Utflyttet
12-06-2008, 07:30
Slik jeg har skjønt bruken av I-klasse så selges den bare til/fra London, og ikke gjennomgående med London som forbindelse, ergo du kan finne I-klasse på OSL-LHR t/r og LHR-BOS t/r, men ikke OSL-LHR-BOS t/r.

Ellers har de en ganske attraktiv liste her:

http://www.britishairways.com/travel/lcinfo/public/en_no

Dise tilbudene må bookes pr tlf og bookes i D-klasse, med F-segmentet i A-klasse.

-A

Discus
12-06-2008, 09:41
Takk for hjelpen - det var omtrent samme resultat som jeg hadde resonert meg frem til. Har sett tilbudslisten, men det drar prisen ganske godt opp ifht. I-klasse.

Dersom jeg skal av gårde så er det mulig jeg satser på to separate billetter - iflg. BA selv så sjekker de inn folk gjennomgående på BA/BA-flighter selv med separate billetter så lenge minimum connection er overholdt. http://www.speedbirdclub.com/dk/reservations-ticketing/rulesregulations/separatetickets/

Ulempen er ved forsinkelser: Customers may not necessarily be re-routed.... , men ser fra flyertalk at det i de aller fleste tilfellene blir folk automatisk ombooket til andre avganger dersom de allerede har sjekket inn.

Vet ikke om det blir tur, men blir det tur så kommer det selvfølgelig litt feedback på forumet

TOS
12-06-2008, 21:16
Slik jeg har skjønt bruken av I-klasse så selges den bare til/fra London, og ikke gjennomgående med London som forbindelse, ergo du kan finne I-klasse på OSL-LHR t/r og LHR-BOS t/r, men ikke OSL-LHR-BOS t/r.

Nå husker jeg ikke detaljene, men for noen måneder siden undersøkte jeg priser fra OSL til LAX med bl.a. BA, og mener bestemt det kom opp noen meget prisgunstige billetter i business i bookingklasse I. Jeg tror det var snakk om ca 15.000,- t/r i business.

Discus
17-06-2008, 16:42
Da har jeg tråklet sammen en tur til YYZ/NYC i Club World så da blir det test av BAs service i både avgangs og ankomstlounger, samt nye og "ekstra nye" club-world-seter. Minibuss til LHR og så hhv 767/747 t/r over dammen.

Hvorfor C-klasse med BA?? De har mange ledige tilbudsseter i C-klasse, LHR-YYZ var vanskeligst, men det var ledig akkurat den helgen jeg må dra. Returen fra NYC var ikke noe problem med 11(!) daglige avganger - de fleste med 747 og 777 så her tar det godt unna. Og ikke minst - Club World må jo testes ut i tillegg til nye lounger på LHR-T5.

Har ikke reist med BA på noen år, men de ville også gi meg 5000 miles som "velkommen tilbake"-gave. En t/r til i år til London i rabattert C-klasse så blir det sølvkort hos BA med tilgang til lounger. Her ble det god uttelling på det ene og det andre.

Foreløpig har BA terningkast 5 for web-bookingen samt etterfølgende info - mye (nyttig) informasjon om alt fra innsjekksmuligheter til lounger, alt er spesifikt for min booking, ikke generell info. Også veldig enkelt å finne de gunstigste flightene. Hadde man kunne velge sete ved bestilling på de billigste billettene hadde det blitt 6.

Tripreports kommer selvsagt, sånn plutselig, enten jeg fly forlengs eller baklengs over dammen. Noen som vil at jeg skal se etter noe spesielt/sjekke noe så fyr løs. :CAN :USA

Tommy777
19-06-2008, 03:45
Bra valg. Har ikke prøvd den nyeste Club World, men den "gamle" tar råtta på det meste over atlantern. Hva ble totalprisen?

Discus
19-06-2008, 17:22
Total for hele turen blir det rundt 14000 kr t/r, da inkludert stop-over (les: feriedager) i London på utreisen og stopp i NYC på hjemturen.

Originalt var det bare planer om OSL-YYZ t/r, men siden jeg allikevel måtte kjøpe to separate billetter OSL-LHR og LHR-"over there" så kunne jeg også ta en London-sightseeing og noen feriedager (lenge siden sist) samt en tur innom NYC. Har ikke sjekket hvordan prisingen i vanlig økonomi ville bli med den routingen og de to stoppene. Eksempel OSL-YYZ t/r i Economy nedenfor:

ba.com: kr. 9000 (uten stop i London) , kr. 12000 i Eco+
sas.no: kr. 12300 (booking K+V) (AC mellom USA og Canada)
lufthansa.no: kr 9000 (booking H+V) (AC over dammen)
continental.com: kr 11.000

Så som man ser kommer SAS ganske dårlig ut ifht. Frequent Flyers her i og med at den ene leggen bare gir 25%. De skal ha 14.000 for flexibel Economy og 24.000 for Eco+ noe jeg synes var en dårlig deal.

Konklusjon: Det lønner seg å sjekke litt så kan man fly behagelig for en "litt dyrere penge". Forresten er det ledig i tilbuds-C-klasse med BA LHR-NYC i bøtter og spann så det ut som, dersom andre skal ut på tur.

Tommy777
19-06-2008, 17:26
Helt klart verdt pengene! Du gjorde et meget godt valg, ser frem til rapport