View Full Version : Canon 300mm vs. Canon 100-400mm??!!
Trenger tips til ny linse. Har sett ut 2 stk som passer mitt formål og pris.
Canon 300mm F4 IS
Canon 100-400mm
Noen som har erfaringer med noen av disse, evt. forslag til andre linser:question:
Maks pris: 15 000
Forhånd takk:):)
Har selv en 300mm F4 IS og er meget godt fornøyd med den :-)
Eksempel på bilde tatt med 300mm: http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=128314
TigerBlack
11-06-2008, 15:08
Jeg har 100-400 IS, se på trådene fra vollen som er fra i år, samt Nellis AFB showet i November og Kjeller showet nå sist mai. Alt er tatt med 100-400 IS
Kan varmt anbefales , jeg er kjempefornøgd med den
Jeg har 100-400mm zoom og 300mm fastobjektiv. Fastobjektiv er å anbefale av de to dersom du er "kresen" på skarphet. 100-400mm anbefales dersom du ikke har noen zoom i det området fra før og dersom du ønsker fleksibiliteten. 300m fast kan bli både for lite og for mye: det er ikke alltid man kan bestemme hvor langt unna motivet man skal være, som f.eks. flystevner og når du står på vollen. Jeg kan generelt anbefale begge løsninger; her er det vurderinger du nesten selv må gjøre alt etter hva du ønsker... blant annet kan du vurdere de tingene jeg tok opp her og jeg er sikker på at mange andre har flere momenter man kan tenke igjennom før en så stor investering. 15k kroner er tross alt mye penger...
Jeg har en Sigma 80-400mm (som forøvrig er til salgs)- en linse som etter sigende er veldig lik Canon sin 100-400mm både i skarphet og kvalitet (personlig tror jeg nok Canon sin er mer robust). Jeg har tatt veldig mange bilder med Sigmaen, og mange av bildene er riktig bra! Men etter at jeg kjøpte en Canon 400mm F5,6L og en Canon 300mm F4L, har jeg nesten ikke brukt Sigmaen. Zoomen faller gjennom på Skarphet og stabilitet.
Er forsåvidt enig i ressonementene til Seilfly, du må vurdere bruken, men personlig går jeg for 300mm'eren. Den er etter min mening allsidig til å være en fast brennvidde-linse. 400mm 5,6L koster ca 11 000,- ny og er utrolig bra den også, men du har lett for å komme for nærme med den. Da jeg kjøpte 80-400mm Sigmaen vurderte jeg også 100-400mm til Canon, men likte ikke skyvezoomen. Valgte den vekk pga det! Men tror det er en utmerket linse!
Forøvrig- De flesta av bildene i tråden jeg postet igår er tatt med 300mm F4L påmontert 2X exstender!
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32645