PDA

View Full Version : Enda et MÅ HA objekt!


FBU 4EVER
10-01-2005, 18:10
Franske F-RSIN gir i disse dager ut et resin sett av Short Sandringham i 1/144 skala med både DNL og SAS-merker.Propellere og beaching gear i metall.

Løp og kjøp! 40.00 Euro :devot:

Falcon
10-01-2005, 22:06
http://www.f-rsin.com/graphix/collection/sandrigham/sas.gif

(Tatt fra http://www.f-rsin.com/pages/collection/short/sas-detail.html)

(Forøvrig en litt ugrei sak dette: Jeg har det med å kjøpe flere modeller enn jeg bygger, og de begynner å hope seg litt opp på "gutterommet". Når jeg først skal bygge Sandringham må jeg nesten bygge begge versjoner, men tør jeg fortelle hjemme at jeg kjøper to like sett som jeg i første omgang (haha) legger rett på hylla?)

Blubird
10-01-2005, 23:46
Blitt en hel del år siden forrige byggesett, ble like høy på flytende lim hver kveld... :hi2

FBU 4EVER
11-01-2005, 12:11
Originally posted by Blubird
Blitt en hel del år siden forrige byggesett, ble like høy på flytende lim hver kveld... :hi2


Her snakker vi to-komponent og/eller superlim.
:D

CK
11-01-2005, 12:41
det er lenge siden jeg bygget byggesett, men de fleste ligger nok på loftet hjemme hos de gamle ennå. Dessverre ble mine aldri så perfekte... noen av dem fikk bygget inn en kinaputt...

Hvordan ser dette settet ut? Er det mange deler, eller av den enkle typen med flykropp + vinger (nesten som en Wooster-modell...), den slags kan det jo kanskje være mulig å bygge selv for en som er ute av trenging og mangler utstyr.

Falcon
11-01-2005, 19:05
Originally posted by CK
(...)
Hvordan ser dette settet ut? Er det mange deler, eller av den enkle typen med flykropp + vinger (nesten som en Wooster-modell...), den slags kan det jo kanskje være mulig å bygge selv for en som er ute av trenging og mangler utstyr.


Det skal nok ikke så mye til å montere settet og få det til å se rimelig bra ut. Nå vet jeg ikke hvor presist støpt akkurat dette settet er, men det er antagelig ikke nødvendig med noe særlig tilpasning. Da blir det å smekke sammen de antagelig få delene (sjekk bilder av andre kits på f-rsin.com) og lakkere flyet. Det enkleste er å finne korrekt farge i akryllakk på boks på f.eks. Billakkspesialisten på St.Hanshaugen. Vinduene er del av dekalarket og integrert med stafferingen, så de er det en smal sak å få på plass.

Lurer forresten på når det kommer Fred. Olsen Viscount, Busy Bee F-27 og Braathens F-28? :)

FBU 4EVER
13-01-2005, 11:44
LGW Models lager resin sett av F-28-1000 og -4000,bl.a. finnes det både Linjeflyg og BU-dekaler til disse.

Olebno
13-01-2005, 14:21
Har du noen internett adr. til LGW ???

Ole B.

Falcon
14-01-2005, 00:30
Originally posted by Olebno
Har du noen internett adr. til LGW ???

Ole B.


Dette er jo FBU4EVERs hjemmebane, men jeg fant (nesten) tilfeldigvis denne linken mens jeg lette etter noe på siten til den glimrende hobbyshopen Hannants i England (www.hannants.co.uk):

http://lgwminiatures.mysite.wanadoo-members.co.uk/

Og ja, LGW er faktisk oppkalt etter Gatwick.LGW har også dekaler for Aero Continente F-28, noe som kanskje kan være av en viss l interesse for enkelte Bodøværinger? :)

Ellers har jeg herved bestemt meg for å bygge et diorama av Sjøflyhavna på Fornebu med Sandringhamen over. Jeg nevner det her, slik at jeg får litt press på meg til å gjennomføre. :)

FBU 4EVER
14-01-2005, 10:05
Originally posted by Falcon

Originally posted by Olebno
Har du noen internett adr. til LGW ???

Ole B.


Dette er jo FBU4EVERs hjemmebane, men jeg fant (nesten) tilfeldigvis denne linken mens jeg lette etter noe på siten til den glimrende hobbyshopen Hannants i England (www.hannants.co.uk):

http://lgwminiatures.mysite.wanadoo-members.co.uk/

Og ja, LGW er faktisk oppkalt etter Gatwick.LGW har også dekaler for Aero Continente F-28, noe som kanskje kan være av en viss l interesse for enkelte Bodøværinger? :)

Ellers har jeg herved bestemt meg for å bygge et diorama av Sjøflyhavna på Fornebu med Sandringhamen over. Jeg nevner det her, slik at jeg får litt press på meg til å gjennomføre. :)



Husk at Eduard produserer en JU-52 med flottörer.Riktignok en militär variant,men fjerner man m/g skytteren på taket og bruker noe leftover dekaler fra Sandringham'ene,så burde det la seg gjöre å utvide dioramaet!
:hi2

Olebno
14-01-2005, 12:11
Originally posted by Falcon

Originally posted by Olebno
Har du noen internett adr. til LGW ???

Ole B.


Dette er jo FBU4EVERs hjemmebane, men jeg fant (nesten) tilfeldigvis denne linken mens jeg lette etter noe på siten til den glimrende hobbyshopen Hannants i England (www.hannants.co.uk):

http://lgwminiatures.mysite.wanadoo-members.co.uk/

Og ja, LGW er faktisk oppkalt etter Gatwick.LGW har også dekaler for Aero Continente F-28, noe som kanskje kan være av en viss l interesse for enkelte Bodøværinger? :)

Ellers har jeg herved bestemt meg for å bygge et diorama av Sjøflyhavna på Fornebu med Sandringhamen over. Jeg nevner det her, slik at jeg får litt press på meg til å gjennomføre. :)



Dæggern, her var det mye spennende. Takk for linken.
Dette kan bli dyrt for en stakkar.

Ole B.

Fellowship
14-01-2005, 14:58
Tiltredes! BU F.28 er for meg den viktigste av disse, men jeg har nå en gammel Airfix F.27 i 1/72 skala.

Burde kjøpt ut noen av naboene i blokka her for å lage skikkelig modellflyplass :spin:

Falcon
28-01-2005, 13:31
Det rapporteres nå fra to durkdrevne modellbyggere på forumet her at Sandringhamen trenger litt jobbing enn å "smekke den sammen" før den blir ordentlig presentabel. Jeg leter febrilsk etter en anmeldelse med bilde skrevet av vår mann Vingtor, men kanskje du kan linke opp selv hvis du leser dette, Nils?

Olebno
02-02-2005, 10:24
Da har akkurat pakken fra LGWMiniatures landet i Bodø. 2 stk F28-100 + dekaler til BU (LN-SUN) og Aero Continente (OB-1636 ex LN-SUC). Madammen reiste til LAX i går for 14 dager, så gjett hva den tiden blir brukt til !!!! Får modde dekalene til SUN slik at jeg får SUC i stedet. Her ligger det en del følelser i og med at jeg var med over i Peru for besiktning av OB-1636 før den ble kjøpt og sendt til Bodø.

Falcon
03-02-2005, 22:01
Originally posted by Olebno
Da har akkurat pakken fra LGWMiniatures landet i Bodø. 2 stk F28-100 + dekaler til BU (LN-SUN) og Aero Continente (OB-1636 ex LN-SUC). Madammen reiste til LAX i går for 14 dager, så gjett hva den tiden blir brukt til !!!! Får modde dekalene til SUN slik at jeg får SUC i stedet. Her ligger det en del følelser i og med at jeg var med over i Peru for besiktning av OB-1636 før den ble kjøpt og sendt til Bodø.


Går det an å spørre hva du endte opp med å betale for de to settene?

Olebno
04-02-2005, 12:27
Originally posted by Falcon

Originally posted by Olebno
Da har akkurat pakken fra LGWMiniatures landet i Bodø. 2 stk F28-100 + dekaler til BU (LN-SUN) og Aero Continente (OB-1636 ex LN-SUC). Madammen reiste til LAX i går for 14 dager, så gjett hva den tiden blir brukt til !!!! Får modde dekalene til SUN slik at jeg får SUC i stedet. Her ligger det en del følelser i og med at jeg var med over i Peru for besiktning av OB-1636 før den ble kjøpt og sendt til Bodø.


Går det an å spørre hva du endte opp med å betale for de to settene?



Ja det gjør det.

Totalt GBP 44.00 (m/porto) levert på kontorpulten.

Falcon
04-02-2005, 13:48
Originally posted by Olebno

Originally posted by Falcon

Originally posted by Olebno
Da har akkurat pakken fra LGWMiniatures landet i Bodø. 2 stk F28-100 + dekaler til BU (LN-SUN) og Aero Continente (OB-1636 ex LN-SUC). Madammen reiste til LAX i går for 14 dager, så gjett hva den tiden blir brukt til !!!! Får modde dekalene til SUN slik at jeg får SUC i stedet. Her ligger det en del følelser i og med at jeg var med over i Peru for besiktning av OB-1636 før den ble kjøpt og sendt til Bodø.


Går det an å spørre hva du endte opp med å betale for de to settene?



Ja det gjør det.

Totalt GBP 44.00 (m/porto) levert på kontorpulten.



Det var en bra pris. Jeg fikk et sett til bursdagen min, kjøpt i "en velassortert hobbybutikk på østlandet", og den kostet ca. en hundrings mer (enn GBP 22,-).

Olebno
04-02-2005, 15:55
Et spørsmål om lim etc.. Har ikke prøvd meg tidligere på Resin kits. Hva slags lim anbefales?? Trenger også litt sparkling og sliping. Går det greit med putty som sparkel?

Falcon
04-02-2005, 20:09
Originally posted by Olebno
Et spørsmål om lim etc.. Har ikke prøvd meg tidligere på Resin kits. Hva slags lim anbefales?? Trenger også litt sparkling og sliping. Går det greit med putty som sparkel?


Svaret på lim-spørsmålet fant jeg her for litt siden:

http://disc.server.com/discussion.cgi?disc=223308;article=213;title=ipmsn orge

Putty kan brukes. Jeg har tenkt å bruke min gamle venn spray-sparkelen, men det er fordi jeg bruker gugga på alle slags modellprosjekter (jeg er industridesigner, og lager utseenderiktige modeller av mange slags materialer). Spraysparkelen er nyttig hvis man bruker f.eks. polyuretanskum, men er nok overkill ift. de små porene på buken til Fokkern. Men det er dette med vane, da.

Ellers tror jeg det er veldig viktig å forsterke vingeskjøtene med stenger eller rør av messing eller pianotråd. Jeg er littegrann skuffet over at det ikke fulgte med et snev av monteringsveiledning med informasjon om "wing dihedral" og kanskje skisse til jig, men man ordner seg jo på et eller annet vis. :)

FBU 4EVER
05-02-2005, 22:43
Og da var to stk. Sandringham i hus!

Ikke så verst,egentlig,kun 10 deler,hvorav fire er propellere i en tinnlegering.Skrog i én del,vinge i en annen,to haleflater og to vingeflottører med stagene.
Endel støpeflass,ett og annet knappenålshull som må fylles med sparkel,samt noen smådeler som må lages fra scratch,som f.eks. antenner og eksosrør (hullene til disse er markert på nacellene). Det annonserte "beaching gear'et" i tinn er ikke med,heller ikke instruksjoner.Panellinjer på skroget kunne vært en fordel for plasseringen av dekalene.

Men det er en Sandringham,uten tvil,og for en måned siden ville jeg ikke trodd noen som sa at settet skulle komme ut! :devot:

CK
07-02-2005, 08:28
vi gleder oss til å sel bilder av det ferdige produktet!!

G-COLE
14-02-2005, 00:24
-Og når vi er inne på tema.....

Revell kommer med en 737-800 fra Ryanair i "Dreamliner" utførele ! (i skala 1/144)

http://www.airliners.net/open.file/692003/L/

Her er nummeret settet får. Skal komme i April 2005.
04241 Boeing 737-800 "Ryan Air"
-----------------

Revell kommer også med en "liten" kjekk sak til ....(i skala 1/144)
Antonov AN-124 !
04221 Antonov An-124

Skal komme i Mars 2005.
----------------------------

-Minicraft har vist frem en modell av Dc8 50/60/70 serien ! (i skala1/144) på messen i Tyskland nå !

-Skal kunne kappe den til 50 serie ved hjelp av merkede spor innvendig.
Skal også være med forskjellige vingetupper som svarer til de forskjellige varianter, samt ivertfall 3 motoralternativer....
-Kan ikke si annet enn at jeg gleder meg !