PDA

View Full Version : Flyselskapene vil ha enda større fly!


LN-AØR
08-06-2008, 17:53
De skyhøye drivstoffprisene gjør at flyselskapene ønsker seg fly som kan ta enda flere passasjerer per flygning enn i dag.

Håper de har funnet en ny type drivstoff enn bensin innen da. Et fly med 1000 passasjerer bruker vel ikke akkurat lite bensin. :drunk:
http://e24.no/utenriks/article2471261.ece

Trety
08-06-2008, 17:59
Målet er jo å få forbruk per passasjer nedover, og her kan man jo begynne å snakke om potensiale for stordriftsfordeler :). Men ettersom Airbus melder at de kan begynne produksjon etter 40 ferdigstilte A388'er, da bør det vel også bety at det finnes noen langt fremskredne planer og gjerne noen tegninger?

BU662
08-06-2008, 20:29
Tanken bak dette er helt enkelt.

Fordele Basic Weight (fly inkl. utstyr, seter, tepper, osv) pa flest mulig seter.
Vi ser det jo en god del dekader:

Ser du pa base-line modell i flyfamilier, sa ser du de vokser:

1.737 Generasjon:
737-200 baseline modell

2. 737 Generasjon:
737-300 baseline modell
(+20% kapasitet)

3. 737 generasjon:
Her kommer overraskelsen:
737-700er er baseline modell, mens hetest selgeren er 737-800er, som viser den beste forhold av Basicweight / antall flypax. I de siste 3-5 aret har utsolgt -800er de -700er hver eneste ar, fordi de selskaper setter mere og mere pris pa CASM og ikke pa ökt rekkevidde.


Denne trenden vil forsette. Det vil vaere unntaker som Southwest som holder seg under 150 seter, mens de fleste vil bestille -800er.

brendas
09-06-2008, 07:19
Men ettersom Airbus melder at de kan begynne produksjon etter 40 ferdigstilte A388'er, da bør det vel også bety at det finnes noen langt fremskredne planer og gjerne noen tegninger?
Dette er en feil i artikkelen, en artikkel der informasjonen antageligvis er hentet fra en artikkel som igjen har hentet infoen fra en annen artikkel.
Om en går til de opprinnelige artiklene på engelsk ser en at det er snakk om at Airbus må opp i 40 A388er per år før de vil tenke på en A389, og dermed snakker vi om tidligst 2011.

LN-AØR
10-06-2008, 14:07
...da bør det vel også bety at det finnes noen langt fremskredne planer og gjerne noen tegninger?

Airliners.net har denne illustrasjonen: http://cdn-www.airliners.net/uf/536902901/middle/1184822231hfKsei.png, eller dette illustrasjonsfotoet: http://bjones4.com/temp/A380Family.jpg

Discus
10-06-2008, 16:48
Da venter vi på bildet av A380-100 - det burde bli en som en forvokst humle md lange vinger :rolleyes:

ENGM RAMP
10-06-2008, 17:16
A380'en ser uten TVIL mye bedre ut når den får litt lengre kropp....

BGO
11-06-2008, 00:01
Har bare ventet på det. Har alltid syns 380'en ser merklig kort ut. Tror nok vi vil se en forlengelse av den med tiden.

Someone
11-06-2008, 00:05
Vingen til 380 er faktisk overdimensjonert for dagens modell (-800) og er konstruert for å tåle en stretch uten at rekkevidden blir for skadelidene.

brendas
11-06-2008, 00:14
Vingen til 380 er faktisk overdimensjonert for dagens modell (-800) og er konstruert for å tåle en stretch uten at rekkevidden blir for skadelidene.
Rekkevidden blir skadelidende med mindre de økter MTOW og tankvolum, eller får redusert vekta og/eller redusert drivstoff-forbruket/drag ol. En stretch = mer vekt = mindre rekkevidde for samme mengde fuel. Men ja, vingene er overdimensjonert for -800en, og er god for adskillige flere tonn.

Someone
11-06-2008, 00:18
Rekkevidden blir skadelidende med mindre de økter MTOW og tankvolum, eller får redusert vekta og/eller redusert drivstoff-forbruket/drag ol. En stretch = mer vekt = mindre rekkevidde for samme mengde fuel. Men ja, vingene er overdimensjonert for -800en, og er god for adskillige flere tonn.

Men slik jeg har forstått det vil en eventuell -900 få motorer med mer kraft og dermed vil MTOW øke. Husker jeg riktig så skulle vel egentlig den kansellerte/utsatte frakter utgaven få motorer med høyere rating?

brendas
11-06-2008, 01:11
Men slik jeg har forstått det vil en eventuell -900 få motorer med mer kraft og dermed vil MTOW øke.
Det er vel mer riktig å si at en -900 krever motorer med en høyere thrust rating fordi MTOW er høyere. Høyere MTOW krever mer thrust, motsatt vei er ikke nødvendigvis tilfelle :)

Husker jeg riktig så skulle vel egentlig den kansellerte/utsatte frakter utgaven få motorer med høyere rating?
Jepp, som følge av en høyere MTOW. GP7277 på A380F ville ha en thrust rating på 77klbs.

VoiceCom
11-06-2008, 11:36
Proposjonene på -900 utgaven var mye riktigere hvis foto-montasjen stemmer omtrent. Mye penere!