Log in

View Full Version : Spørsmål sen ankomst intercont og videre connection med SAS

SQ321
07-06-2008, 09:27
God lørdag.

Hvis innkommende intercont til ARN og CPH med SAS er litt forsinket, hvor vanlig er det å holde igjen connecting flight til OSL opptil 20-30 min for å få med nordmennene? Er kanskje avhengig av hvor mange de er også? Finnes det noen "klype salt" regler her?

RIBRO
07-06-2008, 09:35
Jeg vil tro at det ikke holdes igjen noen flighter, siden både ARN og CPH har maaaange avganger til OSL.
Som regel så flyes sen avgang intercont inn, siden schedulert flytid er lenger enn faktisk flytid.

SQ321
07-06-2008, 09:38
Så bare på flighter mellom OSL-ARN nå og ser at mister man flighten som lander 1040 på OSL så er neste ankomst 1425 fra ARN. Ikke så imponerende...

Hickok
07-06-2008, 09:48
Det er vel også et spørsmål om hvor mye forsinket du er. Jeg har vært med på at de ventet noen minutter over tiden for å få med pax, men er det kun du, så skal det mye til.

EB
07-06-2008, 09:57
Men du blir i allefall tatt vare på...

Shadow
07-06-2008, 10:54
Avhengig av hvor mange, er det lenge til neste avgang videre, hvor lenge er det mulighet for at SK venter ja. Som regel skjer dette på kvelden.
Når det gjelder hvor lenge er det sjelden at det går over 15 min. 10 min er som regel max
Dette er slik det skjer på OSL

LN-MOW
07-06-2008, 15:11
Man maa ogsaa ta hensyn til pax med connections paa den andre maskinen ...

Gulboble
07-06-2008, 17:56
Man maa ogsaa ta hensyn til pax med connections paa den andre maskinen ...
Flyselskapene gjør bare det som er lønnsomt for seg selv og ikke for kundene. Har opplevd mange ganger at SAS ikke venter på CPH hvis WF er forsinket fra TORP......................., men bevares det er jo "min tur", ikke deres.

LN-MOW
07-06-2008, 18:03
Flyselskapene gjør bare det som er lønnsomt for seg selv og ikke for kundene. .

Vel - som en som har sittet paa SAS' opskontor i Oslo og som har vaert delaktig i hundrevis av slike avgjoerelser, maa jeg nok si at bildet nok er litt mer nyansert enn som saa ...

sail4fun
07-06-2008, 18:12
Flyselskapene gjør bare det som er lønnsomt for seg selv og ikke for kundene. Har opplevd mange ganger at SAS ikke venter på CPH hvis WF er forsinket fra TORP......................., men bevares det er jo "min tur", ikke deres.

Hm, prøv siste fly CPH-OSL , der er det maaange ganger man venter for å få alle "hjem" til OSL på kvelden...

wf145
07-06-2008, 22:26

Vel - som en som har sittet paa SAS' opskontor i Oslo og som har vaert delaktig i hundrevis av slike avgjoerelser, maa jeg nok si at bildet nok er litt mer nyansert enn som saa ...

Mow, det er så enkelt at mange pax regelrett drit i andre, berre dei sjølve kjem seg fram. Det er ikkje mogleg å få enkelte til å forstå at til dømes 30 andre skal vidare med andre connections, og at dei misser den dersom flyet ventar på en pax....

TG923
07-06-2008, 23:28
Min erfaring er at SAS venter de gangene det er nødvendig (mange pax og at det ikke får videre følgekonsekvenser).
Typen min kom med SK fra BKK en søndag morgen, landet 9 min. før OSL-avgangen - flyet til OSL ventet og fikk med noen-og-tredve pax, til og med med bagasje. Alternativet hadde vært flere timers ventetid for pax søndag morgen. (Stockholmflyet ventet ikke, der var det ny avgang 1 time senere). God løsning i mine øyne.

audunn
08-06-2008, 02:39
Skal fly med SK til statene i høst, TRD-OSL-ARN-EWR. Kun 50 min connection i Oslo, og kun 40 min i Stockholm!! Ifølge SK skulle visst dette gå greit.. Noen som har lignende erfaring med så kort connection?

JoeW
08-06-2008, 03:06
Ut går det sikkert fint, men kan jo bli interressant på returen hvor du må fortelle bag på OSL.

sk931
08-06-2008, 08:53
Der findes ikke faste regler om at forsinke flyene for at vente på pax fra andre ruter.
Men f.ex til OSL og STO vil man typisk afvente, hvis der ikke findes plads resten af dagen.
Antallet af pax spiller også ind..Og som andre har været inde på, så er der også andre faktorer at tage hensyn til
I sådanne tilfælde, når de sker, parkeres STO og OSL fly tæt på ankommende fly fra f.ex
USA...Men man venter ikke på bagage, det er helt sikkert...
Hilsen
Ole

LN-AØR
08-06-2008, 10:21
Jeg snakket i forgårs med airBaltic angående reisen min til NCE i sommer hvor jeg kun har 25 minutter connection time i RIX. Er bekymret i tilfelle forsinkelse fra OSL, men de sa at de venter så lenge det er mulig på andre passasjerer, men at de ikke kan garantere noe. Dersom jeg mister flyet blir jeg jo selvfølgelig ombooket.

sk931
08-06-2008, 11:57
Jeg snakket i forgårs med airBaltic angående reisen min til NCE i sommer hvor jeg kun har 25 minutter connection time i RIX. Er bekymret i tilfelle forsinkelse fra OSL, men de sa at de venter så lenge det er mulig på andre passasjerer, men at de ikke kan garantere noe. Dersom jeg mister flyet blir jeg jo selvfølgelig ombooket.
Du må jo ikke undercutte minimum connection time i RIX og så stadig have
en forventning om at komme med
i RIX er MCT netop 25 minutter, men er flyet fra OSL 20 minutter forsinket,tror jeg ikke de venter på dig....
Sent til RIX kan betyde at du ikke når til NCE den dag

Hilsen
Ole

Gulboble
08-06-2008, 12:56
Mow, det er så enkelt at mange pax regelrett drit i andre, berre dei sjølve kjem seg fram. Det er ikkje mogleg å få enkelte til å forstå at til dømes 30 andre skal vidare med andre connections, og at dei misser den dersom flyet ventar på en pax....

Det som dere i bransjen kaller "pax" er faktisk kundene (les de som betaler slik at ansatte får lønn). Som kunde "driter" ikke jeg i andre, men forlanger at flyselakapene leverer det jeg har betalt for. Det er en reise fra A til B (evt via C og D) til rett sted og rett tid. Kjøper jeg en reise TRF-HNL hos FARMER med "STAR" (WF, SK, UA) så forventer jeg å komme frem på tid, ikke dagen efter.
Så er jeg enig i at SAS sikkert mange ganger "hjelper folk". Det skulle bare mangle, "Det er jo min tur"..................., men jeg har altså ofte opplevd det motsatte (og dette gjelder "alle" selskaper). Min påstand er fortsatt at flyselskapene velger den løsningen som er til minst skade for de selv og ikke til fordel for oss som kunder.

JoeW
08-06-2008, 14:16
Min påstand er fortsatt at flyselskapene velger den løsningen som er til minst skade for de selv og ikke til fordel for oss som kunder.Den løsningen som er minst skade for flyselskapet, er jo den løsningen som er best for kunden.

LN-MOW
08-06-2008, 15:29
Gullboble, pax er et ord, alle vet hva det dreier seg om. Det tas ikke hastverksavgjoerlser om slikt. Det er riktig som Ole sier at det ikke er faste regler om dette, men det er faktisk i kundens interesse. Det som er det overordnede maalet (naar det dukker opp problemer) er aa skape minst mulig forsinkelse for flest mulig kunder. Man strekker seg langt naar man kan, men hvis det sitter 30 stykker som kan miste sine forbindelser i en maskin, venter man ikke paa en eller to innkommende. Det beroerer langt flere kunder og jeg tror selv du har forstaaelse for det.

Det foregaar langt mer bak kulissene enn du aner. Ikke fordoem et system du ikke kjenner.

Savipix
08-06-2008, 15:54
Som tidigare skribenter skriver går det igång en enorm process för att det skall ha så lite inverkan som möjligt på så få av våra kunder/pax(plurarl för passengers) som möjligt. Väl och märka är att även om kunderna sitter och skriker j-vla SAS/DY/LH etc. så är det ofta att felet ligger i saker som vi inte kan styra. Exempel på detta är: ATC Strejker(Frankrike, Grekland och övriga Syduropa är experter på detta), slotrestriktioner (det är inte SAS fel att alla vill flyga till Heathrow eller Frankfurt), väder (det är inte SAS fel att det blir tåke på Gardermoen, snöstorm i Stockholm eller tornado i Washington).
Om dessa irregularities sker på morgonen brukar man kunna hitta lösningar under dagens gång men närmare kvällspeaken är det svårare att ta igen förseningar på sista flighterna.

Är det sista flighten ut så väntar vi gärna lite extra för att få med alla men samtidigt skall vi ta i betraktning att du har en majoritet av kunderna redan ombord på flygplanet och jag tror nog at du som sitter ombord lika gärna vill hem och blir förbannad om flyget försenas på grund av någon annan då man kanske missar sista Flytoget eller bussen.

Det är ett pussel som skall läggas för att så att alla kunder skall bli så nöjda som möjligt.

Gulboble
08-06-2008, 16:16
Gullboble, pax er et ord, alle vet hva det dreier seg om. Det tas ikke hastverksavgjoerlser om slikt. Det er riktig som Ole sier at det ikke er faste regler om dette, men det er faktisk i kundens interesse. Det som er det overordnede maalet (naar det dukker opp problemer) er aa skape minst mulig forsinkelse for flest mulig kunder. Man strekker seg langt naar man kan, men hvis det sitter 30 stykker som kan miste sine forbindelser i en maskin, venter man ikke paa en eller to innkommende. Det beroerer langt flere kunder og jeg tror selv du har forstaaelse for det.

Det foregaar langt mer bak kulissene enn du aner. Ikke fordoem et system du ikke kjenner.

Jeg mener bestemt bruken av ord handler om kultur. Kunde er klart def. som motstykke til selger. Flyselskapene selger en tjeneste (reisen) og når noe "går galt" er det først og fremst skadebegrensning som gjelder (Les minst mulig tap). Det er en ærlig sak. At det skjer mye i kulissene tror jeg gjerne.

Savipix
08-06-2008, 16:17
Pax är ett branschuttryck. Den branschen du arbetar i använder sig inte av ett enda "lokalt" uttryck antar jag?

kops
08-06-2008, 16:18
Jeg mener bestemt bruken av ord handler om kultur. Kunde er klart def. som motstykke til selger. Flyselskapene selger en tjeneste (reisen) og når noe "går galt" er det først og fremst skadebegrensning som gjelder (Les minst mulig tap). Det er en ærlig sak. At det skjer mye i kulissene tror jeg gjerne.

Vil det si at du mener bruken av ordet pax er ukultur???????

STARSHIP 2
08-06-2008, 16:39
slotrestriktioner

her kunne selskapene blitt mye bedre til å sende DLA-meldinger når de ikke rekker slot'ene sine. Da kunne det vært spart mye ved at andre får deres slot'er og flere kommer opp i lufta før..

Savipix
08-06-2008, 16:44
her kunne selskapene blitt mye bedre til å sende DLA-meldinger når de ikke rekker slot'ene sine. Da kunne det vært spart mye ved at andre får deres slot'er og flere kommer opp i lufta før..

Helt enig!

dc-8-63
08-06-2008, 18:09

Hva definerer du som tap ? Faerrest misfornoeyde kunder er klart en skadebegrensning - en aerlig sak....vi tenkte aldri kroner naar vi behandlet uregelmessigheter....har selv sendt passasjerer med Concorde, noe vi maatte belaste internt i SAS - BA godtok kun full pris paa Concorde....

PAX er ikke mere "ukultur" enn den blandingen av engelsk og norsk som finnes i bransjen, og paa engelsk er det mye lettere aa si Pax enn Passengers - og det betyr noe naar du maa si dette via en av og til daarlig radioforbindelse, sende text meldinger....etc. - saa enkelt er det...

learjet
08-06-2008, 19:15
Jeg sier meg helt enig med Savipix lenger opp (samt MOW og dc-8-63). Vi som jobber med dette har mange hensyn å ta med tanke på service til vår kunder/gjester/pax.

Og det som oppleves som dårlig service for 1 el 3 personer med flyet som ikke ventet. Blir regnet som god service hos de 150 andre som sitter og venter og vil hjem.

Noen ganger må vi desverre gi litt dårligere service til noen for å kunne gi god service til resten av kundene våre. Det er ikke noe vi gjør for morro skyld. Men med det presset som ligger på oss, så må vi desverre noen ganger ta de avgjørelsene.

Og for enkelte vil dette oppleves som utrolig dårlig, men som det sies lenger opp. Det skjer mye i kulissene. La meg ta et eksempel:

For en tid siden sendte jeg en maskin til ALC. I det vi lukket døren og kjørte av broen kom det 5 personer som var forsinket fra Bergen. Siden de kunne se flyet var de mildt sagt sinte siden jeg ikke ville ta dem med. De opplevde dette som dårlig service. Men konsekvensen av å ta dem med ville vært følgende:

OSL-ALC ca 140 pax - ville mistet SLOT og kunne risikert å stå inntil 1 time ved OSL og vente på ny.

ALC - OSL - 140 pax forsinket hjem

Flyet skulle også brukes på OSL - BCN -OSL om kvelden.
Og med en kort turnaroundt ved OSL så ville denne ha blitt forsinket og dermed hjemreisen også.

Konsekvensen er: mellom 400 og 600 kunder forsinket en eller annen vei.

Hadde jeg tatt med de 5 fra Bergen, så hadde jeg gitt de kjempe service. Men noen hundre andre ville ha opplevd dårlig service. Syntes ikke det var morsomt, men valget var faktisk enkelt.

S

JoeW
08-06-2008, 19:16
Det går jo en historie om en sint EBP-kunde som mente det var blitt ropt "stopp pakket" i det man startet boarding i broen. Etter at man hadde fått et sint brev fra kunden, kom man frem til at det var "stopp paxen" som var blitt ropt... Uheldig. Men her i dette forumet må vi kunne bruke pax om passengers.

Og som jeg også skrev over - skadebegrensning betyr jo at man begrenser "skaden" overfor kunden/passasjerene. Jeg skjønner ikke hvordan Gulboble får dette til å bli to forskjellige ting.

SVG
08-06-2008, 21:17
Sist høst var jeg i CPH og skulle ta siste flight om kvelden til SVG.Vi fikk først opplyst at vi måtte vente på 20-30 pax. Etter boarding fikk vi beskjed om at kapteinen manglet,og at vi måtte vente på han ca.1 time fordi flyet han kom med var forsinket p.g.a. snag.og at de ikke haddde flere piloter på standby!!!!:DEN

Martin
08-06-2008, 21:39
Sist høst var jeg i CPH og skulle ta siste flight om kvelden til SVG.Vi fikk først opplyst at vi måtte vente på 20-30 pax. Etter boarding fikk vi beskjed om at kapteinen manglet,og at vi måtte vente på han ca.1 time fordi flyet han kom med var forsinket p.g.a. snag.og at de ikke haddde flere piloter på standby!!!!:DEN

Opplevde det samme en gang, bare med en i kabinen. Skulle fly OSL-BGO med en 738, og resten av kabinen forklarte at det var ikke de som ikke klarte jobben alene, men myndighetene som hadde bestemt at de måtte være en ekstra på den flytypen (eller: med så mange seter ombord). Pax'en tok det rimelig pent, og den fjerde i kabinen ble møtt med applaus da han til slutt kom ned broen og inn i flyet.

En annen selvopplevd: Var booket LAX-EWR-OSL med CO. Vår connection på EWR var på 4 timer.. Først var vi en time forsinket fra LAX, deretter ville værgudene på EWR at flyplassen skulle stenges, som medførte sirkling oglitt fueling i Pittsburgh. Vi kom inn til gaten 15 minutter etter at CO38 til OSL skulle ha gått. Den var midlertid 45 minutter, forsinket, men dessverre var gaten stengt da vi til slutt nådde fram (selvsagt heeeeelt i andre enden av terminalen).

Vi var minst 5 passasjerer som mistet flyet, og ble booket om via LIS og videre med SAS.. Lurte litt på hvorfor de ikke ventet. De visste vel om at det kom 5 andre? Istedenfor kjøpte CO Economy Extra-billetter med SAS fra LIS til OSL til oss.. (Selv om det ikke var plass til alle på den ene raden som utgjorde den klassen).. Men det er kanskje som Learjet nevner over? At de ikke ville at Oslo-maskinen skulle bli enda mer forsinket..

Savipix
08-06-2008, 21:42
. Lurte litt på hvorfor de ikke ventet. De visste vel om at det kom 5 andre? .

Antagligen har det funnits möjlighet till en instant departure d.v.s att när ATC säger go så är det bara att sticka eller vänta länge och att då missa sin slot om inte ni hade hunnit ta er mellan gaterna hade nog drabbat fler än er 5.

learjet
08-06-2008, 21:54
Joda Martin - gate agenten på EWR hadde nok rimelig oversikt (CO sitt system er rimelig greit der - det viser alle flight details på conecting pax i sanntid på CO flighter) Så det var nok at man satte eller fikk et tidspunkt (ref Savipix) som var cutoff. At da måtte man lukke døra og komme seg avgårde.

Selv om CO har en grei turaround tid ved OSL, så er det ofte en del inbound conections som man ønsker å holde.

Litt på siden, tror det er noen i EWR som har EWR - LIS - OSL som favoritt i rerouting. Ikke så ofte jeg har sett den, men den dukket opp innimellom. Litt mer normalt og ta EWR - AMS - OSL.
Rerouting via OSL er forøvrig populært når det er problemer for ARN og CPH.

S

Martin
08-06-2008, 22:03
Litt på siden, tror det er noen i EWR som har EWR - LIS - OSL som favoritt i rerouting. Ikke så ofte jeg har sett den, men den dukket opp innimellom. Litt mer normalt og ta EWR - AMS - OSL.
S

Jeg tenkte også at EWR-AMS-OSL ville vært mer naturlig, mtp. at CO og KL er partnere.. Da vi gikk bort til skranken på EWR, fikk vi først vite at vi kunne få bli med oslo-flyet på fredag (dette var en onsdag), men hennes kollega ved siden av minnet henne på en policy om max en overnatting, og dermet routet han oss via LIS.. Kan jo også tenkes at det var bedre plass på det flyet, enn på flyet til AMS.. Var plenty med ledige seter, og vi var to om tre-seteren (som egentlig veide opp for at vi mistet rad 16 som vi hadde klart å kapre på OSL-flyet).

learjet
08-06-2008, 22:11
Det var vel sommer når dere reiste Martin?? Og da kan det jo være noen ganger man må være litt kreativ for å få alle hjem..... Har laget noen kreative routinger selv også...

S

Martin
08-06-2008, 22:13
Det var vel sommer når dere reiste Martin?? Og da kan det jo være noen ganger man må være litt kreativ for å få alle hjem..... Har laget noen kreative routinger selv også...

S

Var i Juli i fjor, ja..

JoeW
08-06-2008, 23:23
Kan jo hende Lisbon-ruten til CO går dårlig, og det ofte er ledige seter? ;)

Martin
08-06-2008, 23:37
Kan jo hende Lisbon-ruten til CO går dårlig, og det ofte er ledige seter? ;)

Innbiller (les: innbiller) meg at den gikk med to daglige i fjor sommer

Ser dog nå at den går med en, med departure 20:15, ca. 25 minutter etter CO38.. Den er altså intet alternativ om det skulle skje en gang til.. Mener jeg så på CO-forumet på Flyertalk at dette var en av rutene som mistet en daglig rute i sommerprogrammet i år.

Den episoden var forøvrig en av grunnene til at årets tur avsluttes i NYC, så slipper vi connection i EWR på vei hjem.. :colgate:

amatør
09-06-2008, 10:13
Men du blir i allefall tatt vare på...

Det blir du vel av de fleste flyselskaper....

Discus
09-06-2008, 17:07
Opplevde en gang på FBU at vi ble sittende 1.5 time og vente på ny slot på LHR fordi 2-3 pax fant ut at de ikke skulle møte opp på gaten i tide, de dukket opp akkurat for sent.

En annen ting som også kan spille inn her er vel hva crewet har igjen av arbeidstid? Hvis man må vente på noen få, og risikerer at det kan bli en time ekstra som medfører at crewet går ut på arbeidstid så blir det jo fort problematisk. Kan vel kanskje være noe sånn som spilte inn på EWR-flighten til Martin også?!

Tommy777
09-06-2008, 17:48
Det som dere i bransjen kaller "pax" er faktisk kundene (les de som betaler slik at ansatte får lønn). Som kunde "driter" ikke jeg i andre, men forlanger at flyselakapene leverer det jeg har betalt for. Det er en reise fra A til B (evt via C og D) til rett sted og rett tid. Kjøper jeg en reise TRF-HNL hos FARMER med "STAR" (WF, SK, UA) så forventer jeg å komme frem på tid, ikke dagen efter.
Så er jeg enig i at SAS sikkert mange ganger "hjelper folk". Det skulle bare mangle, "Det er jo min tur"..................., men jeg har altså ofte opplevd det motsatte (og dette gjelder "alle" selskaper). Min påstand er fortsatt at flyselskapene velger den løsningen som er til minst skade for de selv og ikke til fordel for oss som kunder.

Jeg vet ikke hva du forventer, men med en reiserute du her beskriver, kan det jo faktisk hende at dersom du misser en connection at det ikke gaar et eneste fly, da kan ikke et flyselskap sette opp et ekstrafly kun for deg....

Flyselskapene gjoer jo sitt ytterste for at folk skal komme seg til sin destinasjon innen rimelig tid, men noen gang er det faktisk ikke mulig.

Strategien SAS og andre velger naar de avgjoer om de skal vente eller gaa, er vanligvis fornuftig. Faktorer som antall pax, mulighet til connection, tid paa dagen og kostnader er ting som blir tatt med i beregningen. Noen gang gjoer SAS feil, de fleste ganger gjoer de det ikke.

Naa skal det vaere sagt at mange, spesielt har jeg erfaring med SAS og United, forsoeker aa finne absolutt billigste reisevei, ikke raskeste reisevei. Jeg har to eksempel: Paa vinteren med over 100 pax ombord en 737-800 fra OSL-ARN, ble vi bedt om aa vente paa en del pax fra KRS som skulle via ARN til ORD. Vi ventet en halvtime og endelig kom paxen. Med land deicing koe og at vi i tillegg ventet paa bagasjen til denne paxen gjorde at vi kom avgaarde over timen sen. Og guess what? Paa grunn at SAS tok denne avgjoerelsen var det ingen (over 30 pax skulle videre til ORD) som rakk flyet videre.

Ja, man blir booket om og alt det der og hva ble man tilbudt? En voucher paa 50 spenn for de neste 7 timene (det er hva EB kaller for aa ta vare paa deg... :rolleyes:), en flight til CPH og deretter SK943 til ORD... Alle jeg saa gjorde som SAS ga beskjed om, mens jeg fant frem en raskere routing med LH. Paa ARN har SAS dessverre outsourcet loungen slik at alle maa til service senteret. Jeg takket pent nei til routingen de foreslo og ba dem booke meg om til LH slik at jeg kom frem halvannen time tidligere. Var ikke noe problem og de booket meg ogsaa i business fordi det ikke var plass i oekonomi.

SAS veide sine alternativer med disse paxene og ventet ikke fordi de visste de hadde SK943 som backup og at det ikke ville koste dem mye aa booke om til den flighten, alle ville komme seg frem til sin destinasjon uansett.

Eksempel to: Kl. 1325 fra OSL for aa connecte til SK943. Sent ut fra OSL, ETA CPH klokken 1530....... Fikk beskjed av purseren at vi ikke kom til aa rekke flighten (5 pax skulle videre til ORD) slik at vi maatte innkvarteres paa hotell over natta og ta samme flight neste dag. Jeg visste at dette ikke var siste mulighet til aa komme seg til ORD, har nemlig blitt booket via LHR foer og gikk derfor frem til purseren og ba henne sende beskjed til CPH at de maatte booke meg om til BA CPH-LHR-ORD med BA flightnr, avgang fra CPH litt etter kl 16.. Beskjed ble sendt og ved ankomst hadde SAS ombestemt seg, det sto en golfbil og ventet paa oss 5 og SK943 ventet.. Ikke paa grunn av oss viste det seg, men paa grunn av en liten teknisk ting (som ofte skjer) som ga oss en 45 minutters forsinkelse. Hoerer ogsaa med til historien at SAS ikke oppgraderte meg pr. request og fikk beskjed om aa gaa ombord med original seating selv om det var aapent i baade Extra og Business. Jeg ville ikke forsinke flighten mer og tok setet. Da jeg da fikk hoere at det var teknisk, spaserte jeg av flyet og ba SGS oppgradere meg, noe de motvillig gjorde..

Saa SAS forsoeker selvsagt aa velge egne avganger og ha deg ventende paa et billig hotell istedetfor aa booke om til andre flyselskaper, men de booker selvsagt om til smartere og raskere routing dersom man lener seg hardt nok paa dem. Dersom du bare gaar til service senteret og tar det du blir servert kan det meget godt hende at du blir mye mer forsinket og faar en mye verre routing enn noedvendig. Jeg har lastet ned alle alliansers tidtabeller paa PCen og finner frem routing alternativer foer jeg gaar frem til skranken eller ringer for ombooking. Da tar du agenten paa senga og hjelper han/henne finne beste loesning for deg.

Gulboble
09-06-2008, 18:08
"Det foregaar langt mer bak kulissene enn du aner. Ikke fordoem et system du ikke kjenner"
Jeg fordømmer ikke noe system og skjønner at ting kan gå galt, men min kompetanse er som kunde.
Har erfart både å få hjelp og det motsatte.
Den beste er denne:
En gang vi reiste TRD-TRF var gaten stengt da vi kom. Flyet stod med døren lukket. Ringte tårnet som kontaktet flyet. Opp gikk døra, vi ble låst ut og gikk ombord. Det kaller jeg service !!
Når det gjelder mitt eksempel med turen til Hawii så fløy VARIG CPH-LHR, men det måtte vi fortelle service desken (Nå var de på Sør Amerikansk vis overbooket med 50 personer så det var ikke så mye hjelp).

Tommy777
09-06-2008, 18:10
Når det gjelder mitt eksempel med turen til Hawii så fløy VARIG CPH-LHR, men det måtte vi fortelle service desken (Nå var de på Sør Amerikansk vis overbooket med 50 personer så det var ikke så mye hjelp).

Kanskje ikke beste valget mellom CPH-LHR naar man har connection?

TG923
10-06-2008, 01:05
Har også opplevd at SAS gjør forskjell på folk - i påsken skulle jeg reise fra CPH til TXL, men pga tåke kom ikke Cimbermaskinen (fra KRS) som skulle fly oss ned, den ble omdirigert til BLL.
Businesspax i loungen (2 andre + meg) ble ropt opp der og fikk reise med LH via FRA, økonomipax ble så vidt jeg fikk med meg ikke ropt opp før LH var klar til avgang - de ble henvist til neste SAS-avgang fra CPH til TXL.