View Full Version : Traffic Figures May - Norwegian Air Shuttle ASA
sail4fun
06-06-2008, 08:07
The total number of passengers flown in May 2008 was 612 381 compared to 562 293 last year, an increase of 50 088 passengers (9 %), and a 27 % increase in passenger traffic.
· Total passenger traffic (RPK) increased by 27 %, compared to last year.
· Total capacity (ASK) increased by 26 %, compared to last year.
· The cabin factor was 79 %, which is an increase of 1 percentage point compared to the same period last year.
· The company estimates a yield around NOK 0.60 for May 2008.
ENGM RAMP
06-06-2008, 08:25
Hmmm, da er det vel bare å vente på at kommentarene begynner å tikke inn :)
Noen har vært fremme med kalkulatoren
Beregninger utført av E24 viser at selskapet tapte nær 70 millioner kroner i løpet av mai. Bjørn Kjos’ flyselskap frakter stadig flere passasjerer, men billettene selges fortsatt for billig.
http://e24.no/boers-og-finans/article2467858.ece
ENGM RAMP
06-06-2008, 12:08
- Tallene er greie. Trafikkveksten er god. Antall solgte seter ligger på et stabilt høyt nivå, og fallet i billettprisene er mindre enn tidligere, sier Jacobsen til E24.
Dette er jo bra, da tyder det vel bare på da at de kanskje burde sette opp prisene ENDA litt mere om dagen da, så hadde kanskje tallene vært litt annerledes.....
Spørsmålet er selvfølgelig hvor mye prisene kan gå opp før det påvirker reiselysten.
Fusentast
06-06-2008, 13:07
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?
Jeg mener ikke det. Målet for et lavpirs selskap er å levere så lave priser som mulig bassert på en marginal og særdelse kostnadseffektiv drift.
Når kostnadene øker vil jo derfor lavpris selskapene mer enn noen andre føle kostnadspresset.
FlightDeck
06-06-2008, 13:19
Er det ikke et paradoks at Norwegian, som ønsker å fremstå som et flyselskap med lave priser, nå er avhengig av å kunne heve prisene for å kunne tjene penger?
Alle selskaper må i tider og stunder heve prisene. Det er jo disse inntekstene de lever av, og når kostnadene går over inntektene, må enten inntektene økes gjennom prisøkning eller kostnadene reduseres gjennom kutt. Ofte i en kombinasjon. Kostnadskutt kan imidlertid føre til at inntektene også går ned, og da er man inne i en ond sirkel. Det gjelder å kutte på de riktige stedene. Når f.eks. oljeprisen stiger så voldsomt som den nå har gjort, må disse økte kostnadene dekkes inn et sted - og det er nær sagt umulig å gjøre dette uten at det går utover pris. Derfor har vi fått et drivstofftillegg som er symbol på dette i stedet for en generell prisvekst. For den menige forbruker representerer det egentlig bare en prisvekst, men selskapene vil symbolisere at denne prisveksten ikke er ønskelig fra egen side - og lager det derfor som et tillegg.
Uansett, selv om Norwegian utgir seg for å være et lavprisselskap, så må det nok en gang understrekes at dette begrepet er helt utvannet. I en konkurransesituasjon vil det aldi være sånn at 'lavprisselskapet' X alltid er billigere enn 'høyprisselskapet' Y.
Håper de finner punktet for høyere priser og som samtidig opprettholder reiselysten.
Tommy777
06-06-2008, 16:31
Det bestemmer jo ikke DY, det bestemmer prisen av det svarte greiene som gutta med firma A380 pumper opp av oerkenen