PDA

View Full Version : USAirways med kritisk dato ...


LN-MOW
10-01-2005, 07:17
http://www.pittsburghlive.com/x/tribune-review/regional/s_291263.html

US Airways is trying to stay afloat through cuts in labor costs, cooperative creditors and vendors, and access to about $700 million worth of federally guaranteed loans backed by the Air Transportation Stabilization Board. Most of its assets are pledged as loan collateral.

The ATSB agreement expires Jan. 15. If the ATSB refuses to grant an extension, US Airways will be forced to shut down immediately.

EB
10-01-2005, 07:21
Håper jo US består...men kanskje blir det bedre for de som blir igjen om en av de store forsvinner. Nå tar jo Southwest ennå en hub fra US... Forsvinner US så forsvinner det mye historie...

CK
10-01-2005, 08:57
det er som med en gammel hund - det er trist å se den forsvinne, men det er nok det beste om den bare får den siste sprøyten... US Airways har levd på life-support i nesten 15 år (siden de spiste Piedmont og PSA), og hele bransjen (unntatt leasingselskapene som eier flyene) ville ha tjent på at konkursdommeren bladde frem fra Chapter 11 til Chapter 7 i konkurslovboka...

EB
10-01-2005, 15:31
Det er særlig Piedmont og PSA jeg tenker på når jeg nevner historie... Begge var pionerer i luftfarten...

Blubird
10-01-2005, 16:54
Hvor mange ganger orker de å rope ulv? Kanskje på tide at ulven(e) virkelig kommer snart nå.

EB
10-01-2005, 17:53
Og med ett vil markedet oversvømmes av brukte fly i A320-familien og utrolige mange mennesker mister jobben. Håper fortsatt ulven holder seg laaaangt unna...

Blubird
10-01-2005, 17:56
Det er overkapasitet, enten må en aktør bort eller mange andre redusere sin kapasitet. Begge løsninger vil medføre at mange mister sine jobber. Spørsmålet er hvilken løsning som er best?

EB
10-01-2005, 17:58
Mulig...men alikevel skal mange selskap ekspandere i dette markedet så det vil neppe ta veldig lang tid før det igjen finnes like mange fly som skal fylles...(...men da til lavere pris hos jetBlue og Southwest!)

dc-8-63
10-01-2005, 18:19
Originally posted by EB
Det er særlig Piedmont og PSA jeg tenker på når jeg nevner historie... Begge var pionerer i luftfarten...


Det er jo litt ironisk at det nettopp er Southwest som truer US Airways naa, naar en tenker paa at PSA (som ble oppkjoept og drept av US Airways) var det foerste LCC og var modell for Southwest......PSA var mitt foerste moete med LCC, en splitter ny DC-9-80 i fra Los Angeles til Tucson(PSA var en av de foerste til aa sette DC-9-80 i trafikk), fremdeles er dette en minnerik flytur....satt baklengs i loungen (PSA hadde 2 lounger hvor setene var snudd mot hverandre.....).....dagen etterpaa fortsatte jeg med Texas International....som ogsaa var LCC, men ganske saa forskjellig i fra PSA.....

Her er en link til litt historie om PSA:

We won western with a smile! (http://www.catchoursmile.com/)

I 1988 floey jeg US AIR i fra Seattle til Tucson via Los Angeles...med PSA fly og ansatte, den eneste gang jeg har faatt servert suppe ombord, men det var trist aa se at PSA smilet da var forbudt.....og ganske saa fort forsvant resten av PSA, US Air ga bort vestkysten til Untied(null smil) og Alaska (et lite smil).....pussig at de selskapene som tillater de ansatte aa smile, og som soerger for at de ansatte trives godt nok til aa smile, gjoer det meget bra, mens de som kun tenker paa graadige smil hos ledelsen (Stephen Wolf i US Airways forsoekte aa skaffe seg selv en fortjenste paa over en Milliard USD!) er paa randen av konkurs...eller er konkurs.....

Det er vel ogsaa et spoersmaal om det er overkapasitet i markedet her borte, eller om det er under kapasitet av passasjerer.....selv heller jeg mot det siste....og ser paa meg selv, hvordan jeg gjoer allt hva jeg kan for aa unngaa aa fly innenlands.....fordi det er saa tungvint, stressende.....hvis noen begynnte aa tenke som PSA grunderne igjen

:up:

EB
10-01-2005, 18:27
Jeg fikk varm suppe ombord hos Piedmont mellom New York og Charlotte...en sjelden opplevelse der oppe...

Smilet til PSA er savnet og forblir savnet...