PDA

View Full Version : Kongen på Asiabesøk....., hvilket fly?

LN-SSL
10-01-2005, 02:27
Zappet så vidt innom dokumentaren på TV2 søndag kveld om vårt Kongehus. Akkurat de minuttene jeg så omhandlet et besøk bl.a. i Hanoi, og Kongen ble intervjuet ombord i et fly. Nå er jo ikke det så spesielt, men det jeg la merke til var gammel type seter, veldig god plass til pax, og en god stjernemotorlyd fra utsiden.
Er det noen som tilfeldigvis vet hvilket fly kongeparet med følge ble befordret i?
Bare nyskjerrig p.g.a. lyden... :)

Savipix
10-01-2005, 22:41
Hmm har inte Norge en Falcon 20 som kan användas till detta ändamål?

Långt ifrån hemma på detta område, liksom Mullah Krekar har jag fått ett norskt pass utan att blinka. :devot:

LN-SSL
11-01-2005, 09:07
...jeg kan forsikre deg; dette var ingen Falcon! Det var et to-sifret antall seterader bakover med tre seter i bredden. Om det var like mye på babord side vet jeg ikke, for kamera fokuserte bare mot styrbord. Og så kan det jo nevnes at seteryggene var avrundet på toppen, og kledd med broderte tøystykker. Lyden av flyet var iallefall skikkelig grom, og at det var noen stjerner inn i bildet er jeg helt overbevist om.
Er det f.eks. noen av prominensene og ekselensene i de områdene der som driver og forflytter seg med gammelt materiell..?

CK
11-01-2005, 11:01
mener å huske at det vietnamesiske vertskapet stilte fly til disposisjon - kan det ha vært en IL-18 eller en IL-14?? Hva har vietnameserne av VIP-fly?

Falcon
11-01-2005, 17:56
Vietnameserne bruker Vietnam Airlines når de flyr lengre turer utenlands, men lokalt bruker vel toppene fremdeles Il-18 eller An-26 som VIP-fly.