View Full Version : En velvalgt reiserute
Dag Viking
10-01-2005, 01:56
Så er billetten booket.
På denne turen har jeg klart å få til 3 flytyper jeg ikke har fløyet med tidligere, ett nytt flyselskap, en ny flytype over atlanteren (totalt har jeg prøvd 6 ulike) og to nye flyselskap over atlanteren (når da 6 ulike totalt)
Forløpig plan er
OSL-CDG med AF 318 (eneste jeg mangler i 32X-serien)
CDG-ATL med DL 772
ATL-DAB med DL MD88 (og da har jeg vel prøvd de fleste MD, uten MD10.)
Dette er IKKE lenge til, og jeg håper jeg rekker å ordne alt jeg skal så jeg får dratt på planlagt dato. Og forresten, turen går i C-klasse. Returen blir med AF over dammen, resten er stort sett det samme.:cheers:
Høres ut som en spennende tur...og det skal bli gøy å lese referat og se bilder...(..for du tar vel fortsatt bilder?)
Dag Viking
10-01-2005, 09:56
Det skal jeg gjøre. Kanskje jeg låner meg et digitalt videokamera også.
Litt spent på BizElite på 777, den har 10" mer pitch enn SAS sin biz-klasse. Dessuten bør 2x2x2 i en 777 være temmelig romslig, AA, UA og AF har 2x3x2, mens BA har 2x4x2
Skjønner ikke de som fortsatt kan ha 2-3-2 eller 2-4-2... Setene til BA er veldig bra når du er slank og skal sove - men bak/frem løsningen er etter min moden for utskiftning...særlig når crewet ikke er så høye at de ser de som sitter bak/frem i midten...
Ja, naa har jeg nesten nok Skymiles til en gratis Business Class billett til Oslo .. skal nok ogsaa faa meg en 777 eller to haaper jeg ... har ikke proevd hverken Delta's eller Air France's .. det blir nok min tur for aa faa noen oel med 'gutta', handle Pondus-bok, spise wiener i broed og lompe med rekesalat osv .... :up:
Edit: Har jo floeyet DL 777 - men det var fra Tampa til Atlanta ... i turist ...
PS! MOW - det er vin vi drikker!!!
jeg skal spandere en øl og en wiener, MOW
Asfaltgutten fra Oschlo Øst har talt...;)
Dag Viking
12-01-2005, 21:52
Makan til OT da.... men det er greit!
Ser forresten ut at det blir dårlig med digitalt videocam, en bror stakk avgårde med det. Får klare meg med småsnutter fra digitalt stillbildekamera.
Dag Viking
13-01-2005, 18:14
Da var alt ordnet. Venter bare på å få J-1 i posten:D
Noen som vet hva Z-klasse betyr? Det er på en DL flight som er codeshare med AF.
Her er ruten min:
Søndag 23. januar:
De /From :OSLO AIRPORT
A / To :PARIS CDG
Vol / Flight : AF1275
Class : C
Dep : 0655
Arr : 0920
Siege / Seat : 01A
De /From :PARIS C.GAULLE 2C
A / To :ATLANTA ATL
Vol / Flight : AF8998 opéré par/operated by DELTA AIR LINES
Class : Z
Dep : 1145
Arr : 1530
Siege / Seat :
De /From :ATLANTA ATL
A / To :DAYTONA BEACH
Vol / Flight : AF8536 opéré par/operated by DELTA AIR LINES
Class : J
Dep : 1723
Arr : 1841
Siege / Seat :
Returen er satt til mars, men trolig endrer jeg den til ca 20 desember.
:hi2
1AF*8998 J0 C0 D0 I0 Z0 Y4 B4 CDGATL 1145A 330P 777 0
K4 H0 T0 V0 L0
OPERATED BY DELTA AIR LINES INC
Listet foran Y, saa det er nok laveste C-klasse bookingklasse.
Dag Viking
13-01-2005, 22:50
Kan stemme bra, var en utrolig billig billett til å være biz. Jeg hadde IKKE betalt 35 lapper som de andre selskapene skal ha.
Bizflyer
13-01-2005, 23:51
Originally posted by Dag Viking
ATL-DAB med DL MD88 (og da har jeg vel prøvd de fleste MD, uten MD10.)
MD10???????? Er det noe utrolig gammelt noe. Trodde jeg visste mye om fly, men MD10 har jeg ikke hørt om . Det er vel ikke det samme som DC10?
Noen som kan hjelpe med en avklaring?
BF
Dag Viking
14-01-2005, 00:08
Om jeg husker riktig i farten, så er det DC10 som er ombygd til MD11 cockpits. Brukes av FED-EX, mulig flere.
http://www.boeing.com/news/releases/mdc/96-231.html
Her står det du trenger å vite
FedEx....the one and only... De som dro i gang MD10-prosjektet sammen med Boeing. Mener å huske at prosjektet drøyde ut i det lange en periode før det første flyet ble konvertert til MD10.
Synes forøvrig det er litt rart at FedEx er villig til å legge såpass med grunker i så gamle fly...tyder vel på at flyene er i god stand og at de planlegger å fly MD10'erne en god stund fremover.
MD10 prosjektet er vel skrinlagt...
Dag Viking
20-02-2005, 19:33
Da er det på tide å skrive resten her. Har ikke fått laget meg noe webside enda, så jeg lager heller mange poster med bilder som vedlegg. Håper dette er ok, ellers får moderator slette så skal jeg gjøre det på den "riktige" måten.
Sov bare et par timer natt til søndag 23. januar, måtte ta et flytog 05.20 om morgenen. Bodde heldigvis i Oslo sentrum så kunne gå til Oslo S. Kom til gardermoen ca 0545, dvs 70 min før avreise. Greit å ha god tid når man skal langt. Veldig mye folk der tidlig en søndag, flere charteravganger hadde innsjekk.
Innsjekk gikk greit, men dama var litt vel morgengretten.
Her er et bilde av kjerra, litt penere enn en en babygris
Dag Viking
20-02-2005, 19:39
Boarding begynte 5 min sent, og om jeg husker riktig så ble det boardet etter grupper, dvs at de som satt lengst bak gikk ombord først. Helt greit for meg å vente til slutt egentlig.
Jeg hadde sete 1A, og B og C var tomme. Det satt en kar på rekken bak, over midtgangen. I tillegg satt blandt andre Kristin Halvorsen og Torbjørn Jagland foran gardinen, mens Marit Breivik satt lenger bak. Setet var helt ok, og siden jeg hadde bulkhead var benplassen også bra.
Det ble ingen frokost på meg før avreise, så var veldig klar for en ok frokost på vei nedover. Denne karen ble skuffa gitt! Frokosten var dårligere enn det man pleide få på SAS innenriks for et par år siden. Bildet sier vel egentlig mer enn tusen ord. Tørt brød, dårlig med pålegg, litt jus og yoghurt, og heldigvis en ok kaffe. en klar toer på terningen! At folk gidder betale ekstra for biz innenriks i Europa fatter jeg ikke. Fløy forresten samme ruta med AF for tre år siden, og da var serveringen mye bedre i økonomi!
Dag Viking
20-02-2005, 19:47
Benplassen og komforten er helt fin på en 318, og støynivået helt ok. Det minner veldig mye om en 737 egentlig. Tror ikke jeg hadde merket så mye forskjell om jeg ikke gikk inn for det. Litt bredere kabin er det jo, men når man har raden helt for seg selv så spiller det ingen rolle.
Fin soloppgang på vei nedover!
Dag Viking
20-02-2005, 19:51
Vi ankom Paris 5 minutter over rute, men hadde remote parking, så da gikk det fort et kvarter ekstra før vi var i terminalen. Jeg hadde god tid, så det gjorde ikke meg noe. Transfer over til avreiseterminalen gikk på noen minutter, og da var neste skritt å prøve å finne loungen. Den var selvfølgelig nesten full på denne tiden av døgnet, regner med det er rimelig mange avganger fra Paris 11-13 også en søndag. Utvalget av mat og drikke var ikke det beste, men det var i det minste Champagne og litt småsnacks. Så lenge det er sjampis så klager ikke jeg!
Dag Viking
20-02-2005, 19:57
Flyet videre var et ca 1,5 time forsinket, så det ble ekstra god tid til å nyte god drikke.
Endelig var det klart for boarding, og det ble jo selvsagt kaos. Dette flyet hadde også remote parking, vi ble kjørt ut med slike busser som hever og senker seg. Bizelite passasjerer hadde pri på boarding, men det var jo totalt likegyldig, siden alle ble kjørt ut i samme bussen, og dermed måtte vente like lenge.
På forhånd hadde jeg sett en del bilder av Deltas Biz-klasse, og selv om det bare var 2+2+2 så stolene små og smale ut. Det var definitivt et synsbedrag, for det første som slo meg var hvor store stolene faktisk er. Endelig mulighet for en behagelig flytur!
Jeg hadde vindussete på bakerste raden av biz. Ikke mitt førstevalg, men biz var fullbooket, så jeg var glad til for å få vindu. Var litt bekymret for ekstra støy og barneskrik fra øko og dur fra motorene, men det var totalt ubegrunnet! Champagne ble servert etter noen få øyeblikk:thumbup Desverre i plastglass
Dag Viking
20-02-2005, 20:01
Det sto også en vannflaske klar ved hvert sete. Bra!
Benplassen var meget god, en pitch på 60" er akkurat hva man trenger når man er over 190cm. SAS sine 50" blir for lite, og gjør det vanskeligere å slappe skikkelig av. Som man kan se av bildet klarer jeg å strekke helt ut bena uten å nå setet foran. Bildet viser også bredden på armlenene. Gjør det lett å sitte uforstyrret av naboen
Dag Viking
20-02-2005, 20:04
Ikke den beste utsikten fra seteraden min
Dag Viking
20-02-2005, 20:06
Her følger noen bilder av andre fly ved terminalen i Paris: Delta 763ER i 90s color. Skulle til CVG
Dag Viking
20-02-2005, 20:11
Vietnam. De flyr vel til Hanoi?
Dag Viking
20-02-2005, 20:12
Vet ikke helt hvor denne skulle heller. PVG eller PEK kanskje
Dag Viking
20-02-2005, 20:14
Bombay kanskje?
Dag Viking
20-02-2005, 20:15
Denne har jeg aldri sett før!
Dag Viking
20-02-2005, 20:17
Ikke det mest spennende flyet, men denne var i det minste ganske ren og nymalt til å være AF
Dag Viking
20-02-2005, 20:18
Kunne tenkt meg en tur i denne også!
Tror den skulle til EWR
Dag Viking
20-02-2005, 20:22
Litt stilig refleksjon i den motoren
Dag Viking
20-02-2005, 20:23
Dette er vel en standard Delta snack. Chamagne og varme nøtter. Fantastisk godt. Terningkast 6!
Dag Viking
20-02-2005, 20:25
Så ble meny utdelt, sammen med litt brød og valg av vin. Jeg prøvde først en fransk Languedoc. Den var ok, men ikke like bra som en god chablis. Terningkast 4
Dag Viking
20-02-2005, 20:28
Så kom en apetizer. Ikke spes god, litt vanskelig å si hva det var dersom man ikke leste menyen. Terningkast 2
Dag Viking
20-02-2005, 20:29
Så kom forrett. En tam og lite spennende salat. Vinen var en Barbera. Heller ikke den falt helt i smak. Terningkast 3
Dag Viking
20-02-2005, 20:32
Hovedretten var lam. Ikke min favoritt vanligvis, og denne var heller ingen hit. Tam smak, liten porsjon. Tror jeg prøvde en cote du rhone til denne, men den imponerte ikke heller, så gikk over til sjampis igjen midt i retten. Terningkast for lam og rødvin blir 3
Dag Viking
20-02-2005, 20:33
Så var det klart for litt ost. Jeg er ingen erfaren ost+vin fan, men dette var veldig god. En god portvin og 3-4 typer ost. Alt var faktisk godt, terningkast 6!
Dag Viking
20-02-2005, 20:35
Desserten var den mye omtalte sundae. Meget godt, og når man får en bra konjakk og kaffe i tillegg så kan det ikke bli feil. Terningkast 6
Dag Viking
20-02-2005, 20:42
Og hva er mer passende enn en stor GT etter et langt måltid? Stor og sterk, terningkast 5
Dag Viking
20-02-2005, 20:44
Delta har ikke lie flat beds, men det går an å sove likevel. Uten å ha prøvd skråsenger så tror jeg at jeg vil foretrekke en god lenestol, fremfor å sove i oppoverbakke. Komforten til Delta er laaangt over 340/330 på SAS biz-klasse, så håper de kommer med en oppgradering snart. Terningkast for stolene til Delta er en sterk 5-er.
Dag Viking
20-02-2005, 20:46
Edit. dobbelpost.
Dag Viking
20-02-2005, 20:47
På tide med litt mer mat. Hamburger og potetsalat. Ikke spennende, ikke veldig godt, men det var i det minste mat. Mer sjampis ble det også. Sjampisen trekker opp så det blir en 4-er. Maten alene var nok ikke mer enn 3
Dag Viking
20-02-2005, 20:49
Innflyging til verdens mest traffikerte flyplass! Sentrum i bakgrunnen
Dag Viking
20-02-2005, 20:50
En ganske bissi flyplass, og i typisk USA stil så er terminalene like og kjedelige.
Dag Viking
20-02-2005, 20:51
Denne lille saken tok av like etter vi hadde taxet over en rullebane. Skulle gjerne sett den i Skandinavia!
Dag Viking
20-02-2005, 20:52
Setet mitt. Et bra bekjentskap. Ville valgt DL over SK østover når soving har første prioritet, men trolig SAS vestover når mat er viktigere.
Dag Viking
20-02-2005, 20:58
Delta har Crown Clubs i hver av terminalene. Ikke veldig koselig og lite utvalg av mat og drikke, men fikk meg i det minste en bud! Bedre å sitte der enn i boardingsonene. Flyet jeg skulle med videre hadde gått mens jeg sto og ventet på bagasjen, så ble ombooket til en senere flight. Fikk derfor en god time i en sofa med øl i hånden. Hadde forresten J-billett videre, men den ble omgjort til F boardingcard. Fikk vindusplass på rad to.
Dag Viking
20-02-2005, 20:58
Ikke veldig koselig, men helt greit
Dag Viking
20-02-2005, 20:59
Ikke flighten min, dette var en md90, og jeg skulle ha en 88 videre.
Dag Viking
20-02-2005, 21:03
Ikke all verden med benplass, men ok bredde på setet. Vin før avgang, og et par solide GT på turen. Flytid var ca en time.
Alt i alt en bra reise. Har ingen betenkeligheter med å fly DL igjen, spesielt over dammen. Air France var skuffende, men de prøver vel å spare penger som alle andre. Returen min er med Delta til ATL, så AF til Paris med 772 og 735 til OSL, men vurder å endre returen så jeg får en Delta 772. Setet og benplassen tror jeg funker bedre til soving på en redeye enn AF, dessuten har DL et sete mindre i bredden. AF er jo i gang med å installere nye seter i sine fly, så dersom de har begynt å bruke nye config og den får bra kritikk så hadde det jo vært moro å prøve.
Rett og slett en strøken trip report! :up:
Mer!! Gi oss mer!!!!!:spin:
Slett ikke ueffent .... gleder meg til aa brenne av mine 90.000 miles paa en SEA-OSL tur i samme kabin .... Kanskje til hoesten ..
FBU 4EVER
22-02-2005, 10:35
Flyleksjonene da,Dag! Cessna eller Piper og 190cm+?:hi2
Dag Viking
22-02-2005, 13:26
Det blir ikke piper enda, det er ikke før jeg begynner på Seneca. Men på enmotor er det bare C172R og SP. Faktisk bra flypark, det eldste er fra 1999. Ikke se bort fra at det kommer en tripreport med litt bilder fra nærområdet. Har en video fra den første soloen liggende også:thumbup
Dag Viking
30-12-2005, 03:31
På tide å hente tilbake denne tåden. Returen er nå gjennomført, ikke helt uten komplikasjoner.
For det første, flighten DAB-ATL med DL som jeg var booket på, eksisterer ikke lenger. Dette hadde jeg et svare strev med å overbevise air france om, de påsto at flyet gikk som planlagt. Etter to tre telefoner fikk jeg endelig endret bookingen min til en Delta Connection flight. Det var jo også problematisk, siden jeg hadde sete i 1.kl og CRJ700 kun har Y. Første damen jeg snakket med sa at jeg ikke fikk lov, så jeg måtte dra med en MD88 som gikk tidlig på dag, og ga meg 7 timer venting i ATL. Ikke fristende, så jeg ringte tilbake og fikk snakket med en som visste hva han drev med. Litt svakt av AF å ikke informere passasjerer om rute-endringer. Jeg ba om å få tilsendt reiseruten min på mail, så jeg kunne printe den ut og ta med.... 4 ganger spurte jeg, til ingen nytte! Det endte med at jeg måtte printe ut siden fra checkmytrip.com og ta med på flyplassen
Så til selve turen. CRJ700 er et trangt fly. Flighten til ATL er ca en time, noe som var i meste laget. Seteavstanden er rett og slett latterlig. Vi tok av på rute, og landet på rute. Det ble servert pretzels og kopper med vann. Betjeningen var hyggelige og hadde en munter tone.
Utrolig bittert at jeg ikke hadde kamera, det er nemlig på rep i USA, for det var et nydelig syn etter take-off. Solen hadde akkurat gått ned, og det var fint og klart vær. Få ting slår flyging i solnedgang og soloppgang!!
Ingen jetbridge for CRJ, men så lenge det ikke tar mer tid går jeg gjerne 20 meter over betongen til terminalen. Bytte av terminal i ATL er en smal sak, og heldigvis er det "sterilt" område, dvs at om man bytter terminal slipper man ny TSA sjekk.
Jeg visste at ATL-CDG hadde stor mulighet for å være overbooket, og ville melde meg frivillig dersom det var behov og jeg fikk det jeg ville ha. Jeg gikk derfor rett til gaten i stedet for å sette meg ned i Crown Room. Klærne mine ga meg ikke mulighet for å drikke uansett, og jeg gadd ikke skifte før jeg hadde boardet. Ved gaten ble det opplyst om en forsinkelse, fra 2130 til minst 2245, noe som ble til nærmere midnatt før vi kom oss avgårde.
Jeg spurte om hva jeg fikk for å ta en flight dagen etter. Tilbudet var 400 dollar. Reglementet sier 600 euro, så jeg syntes 400 dollar var litt lite. Det var heller ikke mulig å få 1.kl dagen etter, så da sa jeg forløpig neitakk, i håp om at de ikke fikk nok frivillige og måtte heve kompensasjonssummen. De fikk nok frivillige, så da hadde jeg fortsatt mitt sete 5A.
Gateområdet var preget av mange fortvilte reisende. Mange trodde de hadde bekreftet plass på flyet, og ble veldig fortvilte når de fant ut at de ikke kom med. Jeg vet ikke helt hvorfor så mange hadde ubekreftede seter, men jeg misunte de ikke. Noen reiste til og med tilbake dit de kom fra. GA virket noe arrogant og lite pedagogisk, så jeg forstår frustrasjonen veldig godt.
Jeg hadde 1 time for å nå flyet fra CDG til OSL, og når flyet var forventet å bli minst en time sen ut fra ATL, så ble jeg allerede ved gaten booket om til en SK flight. Supert av AF!!! Dette gjorde også sitt til at jeg ikke var lysten på bare 400 dollars for å vente til neste dag, det er ikke hver dag jeg får prøve SK sitt intra-europeiske C-produkt. Dessuten er det jo mulig med et cockpit-besøk hos SAS.
Til slutt begynte boardingen for 1.kl, biz og eliter. Ikke alle skjønte dette med hvem som skule boarde når, så køen ble raskt veldig lang. Når de som ikke hadde noe i køen å gjøre, ble klar over det, så gikk de ikke ut av køen, de ble bare stående i ro og slapp folk forbi etter hvert.
Heldigvis var de som sjekka billetter strenge, så ikke-1.kl/biz/eliter ble avvist og fikk ikke boarde. Jeg misliker sterkt folk som rett og slett ikke kan eller vil skjønne priority boarding!
Vel ombord ble jakker og skjorter hengt på hengere før appelsinjus og vann ble servert. Smålig av AF å ikke servere sjampis, men det er vel et kostnadsspørsmål. Så vidt jeg har skjønt må alkohol som serveres før døren lukkes betales avgift på, mens etter døren lukkes kan duty-free sjampis brukes.
Jeg hadde sete 5A, som er andre rad av biz, i den fremste biz-kabinen. Jeg ville sitte så langt foran som mulig, for å høre minst mulig til motorene.
Her er et bilde av setene http://www.airliners.net/open.file/314817/M/
Setet er omtrent som CO sine bizfirst-seter, med samme pitch, 55". Ikke like bra som DL sine, men helt greit for en god natts søvn skulle det vise seg. Noen tommer til hadde gjort seg, siden det er vanskelig å gå forbi sidemannen når setet foran er lagt ned.
Jeg hadde bare sovet en time natta før jeg skulle dro, så når det nærmet seg midnatt begynte jeg å bli fryktelig trøtt. Jeg sovna faktisk når flyet taxet ut til rullebanen, men når GE90 våknet til liv, så gjorde jeg det også. God akselrasjon, selv med et fullt fly og drivstoff til over 9 timer.
Jeg tror jeg kutter her forløpig, og kommer tilbake med meny og den videre reisen i morgen.
Dag Viking
05-01-2006, 20:29
Etter takeoff ble det servert valgfri drikke, jeg valgte seff sjampis. Det var stort sett 3 FA som serverte vår del av flyet, og serveringen var hyggelig og effektiv. Dagens valg besto av:
Forrett: Ahi tunfisk med tilbehør eller skinke med melon
Hovedrett: Biff, turbot med kokonøttsaus eller kylling
Etter-rett: Ost og kake fra stort kakefat til dessert
Jeg valgte tunfisken og biffen, og bestemte meg for å gå gjennom hele vinkartet. Etter et par glass Duval Leroy Fleur De Champagne 1er Cru gikk jeg over til to glass Maconnais Saint-Veran, en hvit burgunder. Til Hovedretten prøvde jeg først en rød burgunder, cotes-de-Nuits-Villages 2003 Domaine Nicolas Potel, før jeg avsluttet med to glass rød Bordeaux, Saint-Estephe Prieur de Meyney2001.
Man har også en mulighet for ekspress-servering, for å få så mye søvn som mulig. Da får man et kaldt måltid servert på ett brett før resten får forretten sin.
Maten var av standard biz-kvalitet egentlig, omtrent som DL, men dårligere enn både CO og SK. Vinen derimot, er det beste jeg har smakt i luften. Spesielt var Bordeaux'n og Champagnen meget god. Vær så snill Continental, lær litt av AF her, så har dere et suverent produkt!! (hint hint Dag)
Til kaken ble det også servert kaffe og konjakk, selvsagt en meget bra konjakk. Jeg vet ikke helt hvilken det var, men regner med at det var en XO av en mindre produsent, det var iallefall en XO.
Etter en konjakk og ett glass til med rødvin falt jeg i søvn, og våknet ikke før frokost-serveringen var begynt. Det ga meg over 4 timer uforstyrret søvn!
Frokosten begynte litt vel tidlig synes jeg, vi var på cruise over en halvtime etter den var ferdig før nedstigningen begynte.
Til frokost kunne man velge mellom;
- internasjonal frokost med jus, kaffe, te, varm sjokolade, frisk frukt, varme bakervarer, youghurt og eggerøre med tomater og stekte poteter og pølse, eller pannekaker med lønnesiryp og krydret frukt
-kontinental frokost med jus, kaffe, te, varm sjokolade, frisk frukt, youghurt og varme bakervarer
Jeg gikk for full pakke, og dette er den klart beste frokosten jeg har fått over Europa på vei fra USA. Jeg ble faktisk mett, og det hele smakte bra.
Selvsagt fikk vi en remote stand, og måtte kjøre i buss ca 10 min før vi var inne i terminalen. Vel inne hadde jeg under 40 min til SAS flyet mitt gikk, fra en helt annen terminal. Bussturen over til den andre terminalen tok ca 15 min, og på toppen av det hele ble jeg sluppet av på feil pir. Det ga meg en 10 minutter lang løpetur før jeg på nytt måtte gjennom sikkerhetskontrollen. Bakerst i køen hørte jeg "last call scandinavian flight xxx to Oslo", og etter å ha vist boardingkortet til en vakt fikk jeg gå forbi hele køen.
Vel fremme ved gaten fikk jeg beskjed om at bookingen min var kansellert. Flyet var så sent ut fra ATL at Air France regnet med at jeg ikke rakk SAS flighten, og dermed booket meg tilbake til en senere AF flight. Heldigvis har det sine fordeler å ikke fly på billigbilletter, og vips var jeg tilbake på passasjerlista. Jeg mista vindussetet mitt, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.
Som sistemann ombord på 73G noterte jeg at flyet var tilnærmet fullt, vi var 8-9 stk i C, 2-3 rader med Y, og resten var vanlig økonomi. Flyet ble ca 20 min sen fra gate, og i kø for take-off sto vi bak en 752 fra CO og en 773ER fra AF. GE90-115 buldrer bra!!
Etter takeoff begynte turbulensen. Kapteinen informerte om at den trolig kom til å vare ca en time, noe den også gjorde. I tillegg kom en forklaring på 5-6 minutter om turbulens, årsaker og hvordan det påvirket flyet. Meget bra! Sikkert mange passasjerer som setter pris på beroligende og forklarende ord. For kvinnen over midtgangen var det ikke nok, hun gråt hele tiden vi hadde turbulens.
Benplassen på sete 2D er ikke mye å skryte av, og setene er standard økonomi med ledig midtsete. Et godt hakk under 1.kl i USA.
Maten var derimot ganske bra. FA kunne opplyse om at C-klasse fikk en varmrett, Y fikk en kald-rett og økonomi kunne kjøpe drikke og snacks.
Varmretten ble servert etter drikke og nøtter, og besto av biff med ris og saus, ost og kake. Som drikke ble det en flaske SAS-sjampis, Nicholas Flauriette (eller noe lignende)
God mat, men jeg var ikke spesielt sulten lenger.
I havet utenfor Danmark ble jeg invitert på et besøk i cockpit. Der satt jeg frem til gate på OSL. Det er ikke mye som slår å fly inn Oslofjorden en klar vinterkveld når man har vært borte fra landet lenge. Vi kunne se skibakkene på Kongsberg, Drammen, Asker, Sandvika og Oslo fra lang avstand. Ruten tok oss rett inn til 01R, med høy fart ned til 3000fot. Vref på 131 og en myk landing.
Alt i alt så har SAS et Euro-C produkt som er på høyde med NW og CO sin 1.kl. Dette gjelder flighter på ca 2 timer i luften. Maten hos SAS er hakket over, mens setene er litt dårligere.
En ting er sikkert, når man har vært i utlandet i lang tid, så er det utrolig godt å gå ombord på et SAS-fly. Man føler seg nesten hjemme!! Dette er noe jeg også har merket tidligere, men denne gangen var det ekstra merkbart.
Fremme på OSL kom selvsagt ikke bagasjen min, det hadde jeg fått beskjed om ved boarding på CDG. Etter 40 min i kø ved skranken fikk jeg registrert det jeg skulle. Bagasjen kom på døra i Oslo 27 timer senere, og krav ble sendt til forsikringsselskapet. 10 dager senere var pengene for ekstrautgifter tilbake på konto.
En liten oppsummering:
Delta connection: En trang og vond flight, heldigvis kort og presis.
Air France: God service, ok seter, ok mat og veldig god drikke. Alt i alt på nivå med DL sin biz-klasse, men dårligere enn CO
SAS: Super service, god mat og drikke, trange seter og en flott tur i cockpit.