PDA

View Full Version : Hvordan føre over video fra DV-kamera til PC?

flyKSU
04-06-2008, 20:25
Har vært å filmet litt på KSU i dag med filmkameraet jeg glemte jeg hadde. Jeg tenkte som så at det sikkert bare var å feste den kabelen mellom kameraet og PC-en, så ville alt gå sin gang men neida. Windows fant ingen driver for kameraet, og ba meg sette inn CD-en som fulgte med apparatet. Denne har jeg selvsagt ikke.

Jeg prøvde å finne noen drivere for Windows Vista, uten hell. Fikk ikke til de fra Panasonics egne sider heller, men om det var pga. meg eller fordi de ikke er kompitable med Vista vet jeg ikke.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få overført videoene? Kameraet er av typen Panasonic NV-GS50.

Takk :)

Bengt
04-06-2008, 20:57
Jag har haft en sådan videokamera själv men den har försvunnit i huset (otroligt men sant eller så har någon stulit den...).
Om jag minns rätt så finns anslutningar både för USB och Firewire. USB fungerar bara för överföring av stillbilder från minneskortet (dvs en helt värdelös funktion) men för att föra över DV krävs en Firewireport i datorn och en kabel (som inte följde med som standard).

LN-KOG
04-06-2008, 21:02
Søk på internetten etter en driver. De finnes der ute. Jeg skulle ellers ha brent en CD til deg, men jeg har en annen versjon av Panasonic.

Et kjapt søk og jeg fant dette (http://www.fixya.com/support/p400053-panasonic_nv_gs50_mini_dv_digital).

flyKSU
04-06-2008, 21:19
Firewire kabel har jeg. Har forsøkt å laste ned driver tre steder nå, både fra Panasonics hjemmeside, fra en polsk hjemmeside og fra en link fra der du linker til LN-KOG. Ingen så ut til å virke...

Hva som er er at Windows ikke skjønner hva det er for noe rart jeg plugger inn i maskina. Det var en driver som så ut til å virke, men da jeg måtte rote inne i "Device manager" i Min datamaskin gikk det litt i stå for meg. Kameraet kom heller ikke opp der, som det skulle i følge brukermanualen fra Panasonics sider.

Jeg er så grønn som det overhodet er mulig å bli på dette feltet, men finnes det noen programmer man kan laste ned som enkelt og greit ordner det for en? :rolleyes:

Takk så langt i alle fall :)

Lennart
04-06-2008, 21:38
Vil ikke en USB koblet imellom pc og kamera finne filer på den hard-disken som blir koblet til ?

flyKSU
04-06-2008, 22:04
Nå fikk jeg "innstallert" kameraet, men fremdeles tilsynelatende umulig å få videoen over på PC'en...prøvde å importere i Movie Maker, men den fant ikke kameraet igjen...

bu995
05-06-2008, 21:40
Har vært å filmet litt på KSU i dag med filmkameraet jeg glemte jeg hadde. Jeg tenkte som så at det sikkert bare var å feste den kabelen mellom kameraet og PC-en, så ville alt gå sin gang men neida. Windows fant ingen driver for kameraet, og ba meg sette inn CD-en som fulgte med apparatet. Denne har jeg selvsagt ikke.

Jeg prøvde å finne noen drivere for Windows Vista, uten hell. Fikk ikke til de fra Panasonics egne sider heller, men om det var pga. meg eller fordi de ikke er kompitable med Vista vet jeg ikke.

Er det noen som vet hvordan jeg kan få overført videoene? Kameraet er av typen Panasonic NV-GS50.

Takk :)

Problemet er VISTA - der er det minimalt med kompatible drivere. Har samme problemet med mitt Sony kamera. Funker på XP, men ikke på Vista. Har søkt x antall ganger på nettet etter drivere, men det finnes ikke :(