View Full Version : Tromsø-Phuket direkte?
Så en ting i lokalavisa her i dag: http://www.nordlys.no/nyheter/article3585372.ece
Kunne ikke falle meg inn å sitte i en Boeing 737 helt til Thailand...
Nettopp. To mellomlandinger.
Flyselskapet er Travel Service Aero, som eies av islandske Iceland Air, og ifølge Combi Tours vil det bruke kortere tid til Phuket enn direkteflyene fra Oslo gjør. Grunnen er at Travel Service Aero vil fly over Russland. Flytypen vil være den mest moderne Boieing 737 som finnes.
Flytiden Tromsø-Phuket regnes til 16 timer inkludert bakkeopphold.
Hvordan i helsikke får en 737 fra TOS brukt kortere tid til HKT enn det MYT/BLX gjør fra OSL?!
Jeg er veldig spent på å se bilder av "moderne Boieing 737"
Kan ikke kalle det direkte fly da...
Maltwhisky
04-06-2008, 20:00
16 timmer innestengt i en 737? Dæven døtte.
Travel Service A.S. (http://www.travelservice.aero/) har åtte 738-maskiner, to 735-maskiner og en Cessna 680 Citation Sovereign i stallen.
Er vel denne maskina (http://www.airliners.net/photo/Travel-Service/Boeing-737-8Q8/1358881&tbl=photo_info&photo_nr=5&prev_id=1358884&next_id=1358689) de tenker på da - hadde first flight 25.april i år.
738-maskinene deres har 186 seter, som vel er kun tre seter færre enn Norwegian sine.
Kan ikke kalle det direkte fly da...
Jo det er direkte. Men det er ikke det som kalles non-stop
AirbusTrond
04-06-2008, 20:16
Tja, nordlendinger vet jo å kose seg - så dette kan jo bli riktig så intimt og hyggelig, vel?!
Litt artig prosjekt, synes nå jeg!
SudCaravelle
04-06-2008, 21:31
Jeg har egentlig aldri skjønt dikusjonene om trange 737/757 osv på lengre strekninger - det er vel hvordan selskapene rigger opp flyene med seteavstand osv. som må være det viktige? Jeg kan forstå problemet hvis man har klaus eller er en av de som må "løpe" opp og ned midgangen osv. - men ellers...?
Rent interesse-messig så er jeg fullstendig enig i at det er my artigere med en 747 eller lignende :)
Opplevelse-messig må jeg jo si at takeoff med 757, 717/MD80 osv er faktisk morsomt når de gir på litt.
Heffner klarte seg jo fint med DC9 stakkars.:cool::cool:
Hvordan i helsikke får en 737 fra TOS brukt kortere tid til HKT enn det MYT/BLX gjør fra OSL?!
Jeg er veldig spent på å se bilder av "moderne Boieing 737"
"Ettersom flyselskepet islandske Icelandair flyr over Russland/Sentralasia, og ikke Midt-Østen slik direkteflyene fra Oslo gjør, vil det bruke kortere tid til Phuket, til tross for de to stoppene. Beregnet flytid er 16 timer."
Sitat Bladet Tromsø
Hvordan en Boieing 737 ser ut, tror jeg alle her inne er spent på :cool:
For øvrig tror jeg det selger som bare juling. Selv om en mengde folk her inne på forumet fokuserer noe voldsomt på flytype, pitch og whatnot er det bare å innse at et flertall av nordmenn gir faen og flyr med flyene som gjør det enklest å komme til sol og varme. Så jeg tror de klarer å fylle 737ern!
Er jo kortere fra Tromsø enn OSL - 4726 kontra 4900 nm.
Bakkestoppene er kanskje kortere på en mindre maskin?
Tommy777
04-06-2008, 23:40
Så en ting i lokalavisa her i dag: http://www.nordlys.no/nyheter/article3585372.ece
Kunne ikke falle meg inn å sitte i en Boeing 737 helt til Thailand...
Kunne ikke fallt meg inn heller
Med stopp er det jo ikke verre enn f.eks. Continental til NYC og videre til LAX eller Mexico. 3+3 der ogsaa og saavidt jeg kan se, bedre plass en DY sine nye -800
Både fra Oslo og Tromsø går korteste storsirkelrute over Russland....
OSL-BKK: 8678 km
http://gc.kls2.com/cgi-bin/gcmap?PATH=osl-bkk
TOS-BKK: 8271 km
http://gc.kls2.com/cgi-bin/gcmap?PATH=tos-bkk
Så det er faktisk kortere fra Tromsø, ja. Dette er uten hensyn til luftleder osv.
CPH-BKK flyr som regel litt sør for Moskva f.eks.
Kunne ikke fallt meg inn heller
Med stopp er det jo ikke verre enn f.eks. Continental til NYC og videre til LAX eller Mexico. 3+3 der ogsaa og saavidt jeg kan se, bedre plass en DY sine nye -800
Her er jeg enig, dette blir for lenge ombord, blir jo 9 timer lengre enn DY's rute til DXB:exclaimation Fuelstopp i Sentral Asia ser jeg, muligens TAS vil jeg tro. Får håpe de kommer seg ut en tur da!
Og ingen tvinger dere inn i flyet heller. Men som sagt, tror det er mange andre som hopper på turen.
Tommy777
05-06-2008, 00:47
Her er jeg enig, dette blir for lenge ombord, blir jo 9 timer lengre enn DY's rute til DXB:exclaimation Fuelstopp i Sentral Asia ser jeg, muligens TAS vil jeg tro. Får håpe de kommer seg ut en tur da!
Og der har vi funnet ut hvor grensa hvor lenge MD11 ønsker å tilbringe i en 737 ;):colgate:
Twin Otter
05-06-2008, 06:01
Og der har vi funnet ut hvor grensa hvor lenge MD11 ønsker å tilbringe i en 737 ;):colgate:
'Tviler på at du får plass til en MD11 i en 737.....
:drunk:
Maltwhisky
05-06-2008, 07:13
Ettersom flyselskepet islandske Icelandair flyr over Russland/Sentralasia, og ikke Midt-Østen slik direkteflyene fra Oslo gjør, vil det bruke kortere tid til Phuket, til tross for de to stoppene. Beregnet flytid er 16 timer.
Det må være noen som sliter med matematikken som er onvolvert her. Sjekket hos Ving og både Thomas Cook og TUI bruker 11-12 timer på turen til Phuket (14-15 timer på returen, med en mellomlanding i Midt-Østen.
Fra Tromsø til Thailand med 737 blir helt sikkert ca 16 timer... De må jo mellomlande 2 ganger og det tar jo tid. Fra Oslo til Thailand tar det ca 12 timer. Det har det alltid gjort når jeg har reist til Thailand. Tar ca 12 timer fra London til Thailand også...
OSLansatt
05-06-2008, 10:30
Men for en som bor i Tromsø, er det kortere vei. Slipper transit og dårlige korrespondase tider...er jo ikke alltid at en ankomst fra Tromsø passer perfekt med en avgang videre ut i verden?! Folk kjøper disse reisene, prøver ut, og noen vil aldri gjøre det igjen, mens andre syntes det var helt OK. Så om det har vært noen suksess, vet man vel ikke før evnt. neste sesong, for da ser man evnt gjenkjøp!
Maltwhisky
05-06-2008, 10:46
Det er greit at det er kortere reisetid for tromsøværinger enn å reise via Oslo. Men når reiseselskapet reklamerer med at deres 16-timers rute fra TOS bruker kortere tid enn 11-timers direkterutene fra OSL er dette tull.
Merrilfield
05-06-2008, 11:25
Jeg fløy OSLO - Phuket under tsunami evakueringen med en 737-800. Vi greide det med et stopp --DBX -- og max 100 pax hjem.
De må også ha crew bytte på veien.
Lurer på om de blir å selge billige billetter til Helsinki her. Vil tro de skal laste på pax der også siden de går ned der.