PDA

View Full Version : Hva folk forsoeker aa sjekke inn.....


dc-8-63
09-01-2005, 21:44
.....det absolutt rareste var 2 soepplesekker fulle av Fulle 2 Liter Cola flasker (plastikk) dette var naar Rema enna ikke hadde blitt 1000...og de kjoerte en kampanje paa 2 Liter Cola......denne familien hadde kjoept 20! som de oensket aa sjekke inn......

Tidlig paa 80 tallet saa forvandlet avgangshallen paa FBU seg til et El-Kjoep utsalg, gjerne 20-30 Phillips 27 tommers farge TV som bagasje til Islamabad......

Etter en stund gikk det over til lettmetall stiger!!

LN-MOW
09-01-2005, 21:49
Originally posted by dc-8-63


Tidlig paa 80 tallet saa forvandlet avgangshallen paa FBU seg til et El-Kjoep utsalg, gjerne 20-30 Phillips 27 tommers farge TV som bagasje til Islamabad......




.. og hvor mange av de fikk varige skader da de rullet ned spesialbagasje-baandet .. ?? :D
Noen satte sag fast i den lave kanten som stakk ut helveis nede ogsaa ... skjoente aldri hvorfor konstruksjonen var slik ....

Under polstreiken paa oestlandet maatte man jo ogsaa implementere endel spesialprosedyrer for frakting av brennevin i lasterommene ....

EB
10-01-2005, 07:37
Under polstreiken ble jeg som tenåring sendt ofte til familie i SVG for å få med meg "ukesrasjonen" hjem til de ledre... Jeg fikk fly og de eldre fikk alkohol - i dag hadde jeg nok tatt alkoholen også...

Superhai
10-01-2005, 16:18
Originally posted by dc-8-63

Etter en stund gikk det over til lettmetall stiger!!


Fortsatt går det mye i stiger. Men en og annen TV dukker også opp. Men oppgitt blir jeg når det kommer en som skulle til asylmottaket oppe i nord et sted og kom med en stor pappeske tapet rundt med noen runder tape, fullt med servise. Men han insisterte, så jeg tok det i mot på limited release, men aner ikke om det kom helt fram til destinasjonen.

Ellers så har de som styrer med BHS-anlegget skrekkbilder av hva som ikke har gått så bra og sende i baggasjeanlegget. F.eks. så er deler av noen av båndene farget helt rødt. Og hva som skjer når vognene som baggasjen kjører på mister noe og de andre sporer av er ikke noe pent syn heller.

wf145
14-01-2005, 09:43
Eit komplett skilpaddeskal er vel det særaste nokon har prøvd å sjekka inn her på Hovden..:)

LN-KEH
20-01-2005, 05:10
Hei,

Min favoritt er fra innsjekk på flyplassen i Doha, Qatar;
storfamilen i køen ved siden av ville sjekke inn et digert vaskevannsfat uten lokk som var fullt av hellig vann siden det var for stort til å ta som håndbagasje!
Jeg vet ikke om det ble framskaffet kanne(r) for vannet, diskusjonen gikk fortsatt etter at jeg hadde sjekket inn - til dels på språk jeg ikke forstår.

Når det gjelder skader på bagasje så opplevde vi at noen kjørte gaflene på en gaffeltruck gjennom et par esker med seismiske datataper, årsaken ble benektet av flyselskapet inntil noen tok med eskene til kontoret deres og viste at inn og utgangshullene passet perfekt til en gaffeltruck. Vi måtte samle inn dataene på nytt siden det bare var for frakt av data med helikopter at vi hadde krav fra forsikringsselskapet om å lage back-up kopier. (De samme helikopterne som vi reiser med)

Ellers var jeg ikke klar over at det var forbudt å legge en flaske brennevin i innsjekket bagasje før jeg klaget min nød på OSL etter å ha fått skittentøyet dynket med rom fra Bahamas - det er en regel som jeg tror få er klar over, tenk på de som skal til London en helg og kjøper akevitten på OSL og skal ha den med hjem igjen.


Eders
Knut Erik

Savipix
20-01-2005, 12:49
Det aer fortfarande folk som skickar TV apparater med sig. Var och haemtade tvaa studiekamrater paa NCE i Fredags och tro det eller ej men dom hade tagit med sig en TV... fraan OSL....!!!

Superhai
20-01-2005, 14:08
Originally posted by LN-KEH

Ellers var jeg ikke klar over at det var forbudt å legge en flaske brennevin i innsjekket bagasje før jeg klaget min nød på OSL etter å ha fått skittentøyet dynket med rom fra Bahamas - det er en regel som jeg tror få er klar over, tenk på de som skal til London en helg og kjøper akevitten på OSL og skal ha den med hjem igjen.



Enda en som ikke leser kontraktene (Condition of Carriage)? :D Det er muligvis kjedelig å lese, men det er en grunn til at du får de med deg, evt blir henvist til de, når du kjøper billett!!!!!!!!!

The Ticketor
21-01-2005, 11:29
Ja hvor mange tror du vet om "timetables and schedules shall not form any part of your contract with us" for eksempel? Ække mange det!

FBU 4EVER
22-01-2005, 19:52
Kanskje litt på siden.Det var ikke snakk om å sjekke inn "bagasjen" da det var en taxiflight Skien-Sola-Skien mens jeg fløy i Norving.
Det var i forbindelse med Kielland-ulykken og representanter fra en arbeidsgiver var i SVG for å identifisere en av sine ansattte.Det gjorde de og bestemte seg for å ta liket med hjem til Skien i Navajo'en.De møtte opp på Sola med kroppen i en sort søppelsekk.Det var tåke på Geiteryggen og en diversion til FBU var meget sannsynlig,så jeg nektet.
Vi endte opp på FBU,heldigvis uten sekken. Det ville blitt litt av et ramaskrik om pressen hadde fått snusen i det da pax. tok taxi til Skien med et lik i søppelsekken.

EB
23-01-2005, 19:12
Minner meg om den gangen på SAS-hotellet på Fornebu hvor en norsk-amerikansk gjest som sjekket inn hos meg ba meg om å oppbevare den ene baggen hans - fordi i den lå mamma...(...asken skulle tilbake til USA - og som han sa at han var alt for gammel til å dele rom med mamma!!!))

OMW
27-02-2005, 01:28
Originally posted by FBU 4EVER
Kanskje litt på siden.Det var ikke snakk om å sjekke inn "bagasjen" da det var en taxiflight Skien-Sola-Skien mens jeg fløy i Norving.
Det var i forbindelse med Kielland-ulykken og representanter fra en arbeidsgiver var i SVG for å identifisere en av sine ansattte.Det gjorde de og bestemte seg for å ta liket med hjem til Skien i Navajo'en.De møtte opp på Sola med kroppen i en sort søppelsekk.Det var tåke på Geiteryggen og en diversion til FBU var meget sannsynlig,så jeg nektet.
Vi endte opp på FBU,heldigvis uten sekken. Det ville blitt litt av et ramaskrik om pressen hadde fått snusen i det da pax. tok taxi til Skien med et lik i søppelsekken.

Det må ha vært trivelig å fly cargo/on-demand for små selskaper i den tiden fartøysjefen faktisk kunne si litt fra! :devot:

Guest
26-07-2005, 12:19
Originally posted by LN-KEH
Hei,

Ellers var jeg ikke klar over at det var forbudt å legge en flaske brennevin i innsjekket bagasje før jeg klaget min nød på OSL etter å ha fått skittentøyet dynket med rom fra Bahamas - det er en regel som jeg tror få er klar over, tenk på de som skal til London en helg og kjøper akevitten på OSL og skal ha den med hjem igjen.

OMvendt i Kina, der må der ikke være flasker med alkohol i håndbagagen - de skal i kufferten i hold

sk931
27-07-2005, 13:50
Så sent som i sidste uge blev vi i AAR ringet op af en passager ,der ønskede
at få vide, hvormeget det kostede at tage 10 liter benzin og noget camping
gas med sig på en flyvning mellem Aarhus og Kiruna...Da hun vik at vide,
at hun overhovedet ikke måtte have disse effekter med sig, sag hun så, at så kunne
hun jo medtage det som håndbagage, idet det så ikke var fare for at benzinen
kunne løbe ud i lastrummet !!!!
---
Vi regnede med at sagen var afgjort,men nej nej.. kort efter blev vi ringet op igen
at samme dame, som så ville holde SAS ansvarlig for, at hun måtte købe disse
effekter i Kiruna istedet...afvist naturligvis.....og lørdag oprandt dagen......
Damen kom med campinggas men uden benzin...resultatet var det samme....
---
Hun rejste uden siden effekter.....men sagen er ikke slut med det siger damen !!!

Hilsen
Ole

The Ticketor
28-07-2005, 11:52
Denied boarding due to diminshed brain capacity...

sk931
28-07-2005, 14:29
Originally posted by The Ticketor
Denied boarding due to diminshed brain capacity...


Ja, det burde vi nok have gjort !!!!!!!!
Hilsen
Ole

Falcon
29-07-2005, 19:15
I boken "Air America" av Christoffer Robbins er det beskrevet en episode hvor en av AA-flygerne klarer å komme seg ut av Laos med flyktninger med en DC-4 (?) rett før kommunistene tar flyplassen i Venetiane. Etter ankomst BKK oppdager han at det er noe som drypper fra lasterommet. Han smaker på væsken, og oppdager at det er bensin. Flyktningene har tatt med seg sine mest verdifulle eiendeler, og en av dem har tatt med seg to store, åpne, kar med bensin på turen...

RH
03-11-2005, 22:10
Tidligere i år 2005 kom en kar nordfra til på OSL med en motorsak i en plastsekk under armen. Det var eneste bagasje han hadde og han ville ha den med i kabinen. Han fikk da beskjd om at det dessverre ikke var mulig og han kunne pakke den inn og sjekke den inn. Men han giddet ikke finne emballasje, og satte motorsaga igjen. Den er heller ikke etterlyst.

Farmer
03-12-2005, 23:38
I min ungdom på Fornebu kan jeg huske at når jordbærsesongen startet i juni på Østlandet så kom det ofte Nordlendinger med nyinnkjøpt jordbær som de skulle ha med på flyet. Greit nok med en kurv eller tre, men jeg tror nok konemor som skulle til Alta med ikke mindre en 4 kasser med bær.. uemballert stablet oppå hverandre på bagasjebandet... Kainn du karter de hær bæran førr me? Det sa ho :lol

Someone
04-01-2006, 00:57
Det rareste jeg har sett var en hane som noen forsøkte å sjekke inn på flyplassen i Guadalajara- Grunnen til jeg ble oppmerksom på den var at den begynte å gale noe som var litt uvant med "bråkete" husdyr på en flyplass for oss nordmenn

ANX
09-01-2006, 21:23
Ehh, og så har vi det våre ”kjære nye landsmenn” PRØVDE Å SJEKKE INN av rariteter. Skranken var heldigvis forskånet fra å se hva denne type ”enterprising pax” HADDE GJEMT UNNA FOR Å TA MED OMBORD!!!

Kan huske at en "ytlending" i gate på NYC stolt betrodde meg hvordan han (pre-9-11) sjekket inn og lot være å møte opp til avgang. Dermed gikk bagasjen til destinasjon. Deretter sjekket ”den forsentkomne” inn på nytt og fikk med seg ny bagasjekvote. Cirka noe sånt. Akk ja – ”gode gamle dager”?

Pre-senilitet kan være barmhjertig: Jeg ORKER bare IKKE pr dags dato grave frem fra hukommelsen alt det jeg fikk inn i kabinen på Midt-Østen flighter for 30 år siden.

For ikke å nevne hva de stakkars 747-CC som uvitende stilte opp på Hajj-flighter ("pilgrimsvandring") fra Afrika til Mekka fikk oppleve! Husker bare at deres historier var ubeskrivelig yecch, og vi andre biddet såvisst deretter ikke sådan type tjeneste – uansett betaling! Det finnes en grense for noen...

OT: På 80-tallet husker jeg faktisk utsikten fra fremre dør oppover fingeren, på de avgangene fra FBU som korresponderte med PIA-avgangen fra CPH: Mor først i toget, med ett barn i magen og ørten tripp-trapp-alder-barn ved hånden, pluss gedigne bagger. Far i baktroppen, bærende på BOARDINGPASSENE. Tiltredes!

Værsgo’ neste!

Arrow
17-02-2006, 02:53
Tørkestativ. Grunnen var visstnok at de man fikk i Norge ikke rustet.

Baktusbror
18-07-2006, 09:42
Alle som har jobba med bagasje vet at elektriske apparater har en tendens til å "starte" etter innsjekk, på bag sortering eller i ei vogn. Barbermaskiner og vekkerklokker. Så også en sommerdag i nordnorge, hvor min medarbeider i bag kom fram til meg på innsjekk og ba meg rope opp en pax, fordi ett eller annet "gikk" i bagen.
Paxen ble på behørig vis ropt opp og ble med kollegaen inn i baghallen for å få stilnet udyret.
Etter ei stund kom paxen løpende ut fra bagasjehallen; sprutrød i fjeset. Jag lurte på hva det var som hadde skjedd og gikk bak til kollegaen. Han satt/lå på gulvet i baghallen og holdt på å le seg skakk.
Etter å ha summet seg litt ba jeg ham fortelle. Joda paxen hadde blitt med ham inn i hallen hvor bagasjen var funnet og paxen overlatt til seg selv mens kollegaen hadde gått innom kontoret for å hente noen fraktepapirer. Det hadde tatt noen sekunder og paxen var opptatt med å rote i bagen. Da papirene var hentet lusket kollegaen ut i baghallen hvor paxen satt kroket bøyd over bagen sin. Paxen ble oppmerksom på kollegaen og fikk det travelt. Han nærmet seg og til slutt ble desperasjonen så stor at paxen banket apparatet i gulvet, slik at rosa plastbiter flagret rundt på gulvet, og paxen løp ut fra hallen. Kollegaen samlet opp plastbitene og fant ut at det ikke dreide seg om noen vekkerklokke, men snarere tvert imot.:colgate:

svenk
18-08-2006, 21:39
Etter noen år i bransjen, har man jo sett mye rart.

Veit ikke hvem som gjorde den største feilen, men en av de første mnd. OSL var åpen, så ble det sjekket inn et bur med en katt i fra vanlig innsjekkskranke på OSL. Katten fikk seg nok en uforglemmelig tur i bagtrax!

Bowlingkuler i bagasje anlegget er også spennende for stuerene i PMZ.

En kamerat av meg skulle hjem fra et lengre opphold på Røst. Han møtte opp i gaten med 4 vinterhjul og 25 kilo tørrfisk, og fikk alt med inn i cabinen. Det ble vanskeligere når han kom til BOO og skulle sørover.....

Desk pilot
21-08-2006, 14:08
Under et flybutte i Caracas for ca. 15 år siden kom jeg i snakk med en nordmann som hadde 350 kilo innsjekket bagasje (og tilhørende gebyr for overvekt). Han jobbet for et norsk shippingfirma der et av skipene lå med maskinhavari i en havn i Peru eller Ecuador. Den mest effektive måten å få frem skipsdelene på var å sende en mann som hadde med seg delene som bagasje. Selv regnet han dette som en drittjobb og hadde derfor mast seg til en helgestopp i London på returen.

I ettertid har jeg snakket med flere sjøfolk på fly og det virker som dette er en ganske vanlig måte å føre frem skipsdeler på.

LN-MOW
21-08-2006, 14:46
Hehe. .. saa lenge det er smaadeler .. litt verre hvis det dreier seg om en HEA paa 250kg ... :colgate:

Someone
21-08-2006, 14:54
Har hørt om det før. En skipsreperatør jeg snakket med for ikke lenge siden så at rekorden hans var 300kg innskjekket bagasje!

anders320
12-06-2007, 12:50
Originally posted by Baktusbror

Alle som har jobba med bagasje vet at elektriske apparater har en tendens til å "starte" etter innsjekk, på bag sortering eller i ei vogn. Barbermaskiner og vekkerklokker. Så også en sommerdag i nordnorge, hvor min medarbeider i bag kom fram til meg på innsjekk og ba meg rope opp en pax, fordi ett eller annet "gikk" i bagen.

Joda, på en flight mellom Molde og Trondheim med LN-RNM i sommer kom plutselig en stuer inn i kabinen med en bag, høytalerene ble skrudd på og i bakgrunnen hørte vi en høy lyd fra en vekkerklokke som hadde løst seg ut. Passasjeren kom selvfølgelig litt flau frem, god stemning i flyet og passasjeren gikk ned i den innsjekkede bagen frem i flyet, rotet litt og gikk tilbake til plassen sin. Ingen ny sikkerhetssjekk på verken henne eller flyvertinnen ble gjort heller.

spitfire
23-09-2007, 16:05
Kanskje ikke det rareste, men en noe forkommen ørn i et hundebur på vei fra Bodø til Oslo, eller han som ville ha med seg båtmotoren og bensinkanna i lofotkofferter (søppelsekker), vi aksepterte det etter at kanna og motorens forgasser var skyllt godt og fyllt med vann av brannslangene i hallen i Bodø:D

Planebeach
24-09-2007, 02:04
Husker når jeg var på perm fra Bardufoss, rett etter en stor øvelse. Så sto jeg og ventet på bagasjen på OSL, da kom det 2stk HK AG3 med tag rundt triggern:huh: Og ved siden av meg sto det en del høye herrer med en del stjerner på skuldern, haka deres datt rett i gulvet der de sto å så AGene gå bortover bagasjebeltet uten noe embelasje rundt.

Så kommer det et par HV soldater i slutten av 30 åra litt henslegt og tar AGene og går:colgate: Holdt på å begynne å le, men klarte å ungå det.

Hvordan de klarte å sjekke inn disse slik vet jeg ikke. Men tviler på om det hadde gått i dag, men det er bare 8 år siden.

LN-KGL
24-09-2007, 02:21
Er det ikke enveissluser på OSL da? ;)

laurenz
09-12-2007, 00:40
Jeg husker noen Tyske jegere hadde vært på elgjakt i 1999. De reiste hjem igjen med KLM, med seg hadde de et digert elghode med gevir en en trekasse!
En gummibåt med påhengsmotor har jeg også sett og en frysboks som skulle til Tunesia.
Det finnes nesten ikke grenser for hva folk vil ha med seg.
En gang skulle et par ha med seg et span med maling. Det gikk dårlig. Og det var egentlig flaks... for meg. Fargen var nøyaktig det jeg skulle ha (og har) i gangen. :-)

Hilsen,
Laurenz

Speedbird
04-01-2008, 14:11
Første møtet mitt med noe spesielt som stuer, var i Norport på SVG i 2005.
Lederen ga meg en lapp med dataene på flyet, og jeg skulle få med meg to
mann til å tømme det. På lappen stod det rundt 100 kofferter, samt ett HUM
i 2'ern. Ikke visst jeg hva ett HUM var, og det var veldig spesielt å ta det ut
av cargo.

Ellers har jeg sett en bærbar datamaskin med kun tag'en limt over dekselet,
en treklubbe på 30kg - og litt mer gromt 150 liter grisesæd!

Savipix
04-01-2008, 22:23
Vet inte hur ni har det men man har tydligen rätt att vägra hantering av HUM.

VoiceCom
04-01-2008, 23:19
Vet inte hur ni har det men man har tydligen rätt att vägra hantering av HUM.

Og vi vanlig dødlige kan vel bare gjette på hva HUM er... :eek:

(:69:?)

Savipix
04-01-2008, 23:20
Ja helt rätt.. HUMan remains

sarky
13-01-2008, 05:06
ved bagasje screening:
jeg sto ved sas spesialbånd på flesland en gang, da var det en kar som ikke fikk med seg sin cola 0.5l gjennom sikkerhets kontrollen. så han gikk ned igjen og snakket med sas og fikk en tagg på flasken. og sendte den som bagasje.

har også sett noen sende en kvist med seg, med egen bagasje tag..

noe av det jeg har sett :)

Someone
13-01-2008, 13:13
Hei,

Min favoritt er fra innsjekk på flyplassen i Doha, Qatar;
storfamilen i køen ved siden av ville sjekke inn et digert vaskevannsfat uten lokk som var fullt av hellig vann siden det var for stort til å ta som håndbagasje!
Jeg vet ikke om det ble framskaffet kanne(r) for vannet, diskusjonen gikk fortsatt etter at jeg hadde sjekket inn - til dels på språk jeg ikke forstår.


Hellig vann er tydeligvis populært. Da jeg ankom CPH på mandag stod det en tralle som var full med 5-literskanner med arabisk skrifs i gjennomsiktige bæreposer også med arabisk skrift, så har hadde noen tydeligvis tatt med seg store mengder dårlig brønnvann fra Mekka. Antar det var et par hundre liter som stod der

....hadde det vært sprit så hadde i det minste vannet hatt noen effekt:rolleyes:

Wishmaster
17-01-2008, 09:47
Hadde en gang en passasjer som hadde vært på jakt. Han sa jo aldri hva innholdet var.
Eneste han sendte ned var to sportsbagger... Antok det var jakt utstyr og spurte om det var noe våpen... Neida, det var bare effekter og ikke noe farlig eller sølbart...
Så jeg antok kun klær og telt og slikt... (?)

10min etter, ringte PMZ og spurte "HVA I HEL#&(#%(/& har du sendt?"
"PMZ ER JO FULL AV BLOD!!!!!"

Da var det jaggu meg et elgekadaver... ikke forsvarlig pakket inn.

Han skulle jo bare til TRD.