PDA

View Full Version : Koreansk 707 på isbelagd sjö i Sovjet 1978


HansJ
03-06-2008, 22:47
Via en länk på IPMS Stockholms forum hittade jag dessa okända bilder på den koreanska 707an som besköts över sovjetiskt territorium 1978.

Efter att ha eskorterats i två och en halv timme över Sovjetunionen och inte svarat på radioanrop fick jaktflyget order om att skjuta ner koreanerna.

En robot slet sönder vänster vinge och 707an tvingades landa på en isbelagd sjö. Två passagerare omkom och flera skadades. Flygplanet monterades ner och transporterades till olika sovjetiska flygfabriker, enligt texten.

http://englishrussia.com/images/korean_boeing/3.jpg

http://englishrussia.com/images/korean_boeing/8.jpg

Fler bilder och mer att läsa på http://englishrussia.com/?p=1961

raider66
04-06-2008, 18:36
Kjempeinteressant HansJ. Denne episoden husker jeg godt. Flyet gikk ned på Kolahalvøya ikke så langt Murmansk og min arbeidsgiver Forsvaret fulgte hele dramaet fra sine stasjoner i Øst-Finnmark. Har bare sett ett bilde av flyet på isen tidligere, så dette var for meg skikkelig snadder.

Espen

LN-KOG
04-06-2008, 19:44
Og alle sa at dette ikke var en etteretningsoperasjon - akkurat som KAL007 ikke var det. For det sa alle :p

dc-8-63
05-06-2008, 22:47
Er det noen her som husker den andre episoden med 707 paa vei mot Kola halvoeya ? Jeg finner ingenting paa online, men husker foelgende: En 707 charter ,med FN Soldater fra Fiji til lLibanon, floey Fiji - xxx - Anchorage (muligens nonstop) fortsatte over nordpolen og var svaert ute av kurs paa vei mot Kola halvoeya da Norske Jagere "avskaar" den og eskorte dem til Nord Norge et sted. Jeg husker denne episoden fordi jeg aaret foer hadde vaert paa Guam og floeyet Twin Otter med dette selskapet Guam - Rota - Saipan - Guam, naar jeg floey med dem hadde de kun Twin Otter i flaaten, og jeg var ikke saa rent lite overrasket naar de plutselig opererte 707, som i tillegg ikke var utstyrt for Transpolar flygning, hverken operativt, sertifisering eller teknisk utstyr. Det burde ligge noe informasjon i Havarikommisjonen, men jeg kommer ikke inn paa sidene deres. Jeg mere aa huske at Selskapet het Airline of the Pacific Islands eller noe i den dur, men finner ingenting paa dem....

LN-MEH
05-06-2008, 23:42
Det du skriver om her skjedde høsten 1984 og det var en Boeing 707 fra selskapet South Pacific Island Airways som hadde FN-soldater ombord. Det feilnavigerte over Nordpolen og var på god vei mot Kola, men crewet oppdaget tilslutt feilen og svingte mot norskekysten. Det er bilde av flyet og denne sake er nevnt (side 99 og 100) i boken "Fra Spitfire til F-16 Luftforsvaret 50 år". Det høreR med til historien at FAA groundet selskapet etter denne episoden. Etter noen utskitinger i ledelsen av selskapet fikk de fortsette å fly før de ble groundet på nytt i 1985 pga noe "grums" ifm hush-kits til B707. De fløy så en kort periode før de la ned for godt i 1987.

LN-MOW
06-06-2008, 00:06
Litt mer her, med et par referanser.

http://en.wikipedia.org/wiki/South_Pacific_Island_Airways

dc-8-63
06-06-2008, 00:08
Takker saa mye...fant en artikkel i New York Times som sier at 2 Norske F-16 scrambled. Ut i fra operasjonen de hadde paa Guam var jeg ikke klar over at de holdt til paa Pago Pago...og et bilde av en av de fem 707'ene i Vancouver : http://www.airliners.net/photo/South-Pacific-Island/Boeing-707-323B/0091613/M/

gilberg
06-06-2008, 13:35
Sykt at de lander på en isbelagt innsjø? Tar de ikke litt av en sjanse på at isen skal holde dem?

dc-8-63
06-06-2008, 15:56
Sykt at de lander på en isbelagt innsjø? Tar de ikke litt av en sjanse på at isen skal holde dem?

Hvis du naermere paa venstre vingetupp saa hadde de vel ikke mye valg...det var vel heller saa at de var heldig det var en islagt sjoe og isen holdt

EB
08-06-2008, 08:26
Må jo ha vært en fantastisk landing...dette gikk jo tross alt meget bra!!!

Utflyttet
11-06-2008, 18:29
Mer info her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Korean_Air_Flight_902

-A

Tommy777
17-06-2008, 22:43
WOW! Hva skjedde med Korean maskinen etter dette?

Falcon
18-06-2008, 04:50
Jeg mener også at sovjetiske myndigheter bare lot publisere ett eneste bilde fra denne hendelsen. Det var imidlertid KAL 007 som ble min store interesse, en del år år senere, da jeg var blitt en del større og interessert i både fly og kald krig-politikk. Pussig å tenke på hvor mye verden har forandret seg... Og at skyting på airlinere igjen har kommet på moten.

Jeg mener at 707en ble hogd opp på stedet, men her er jeg på tynn is (sicsicsicsic!). :D Paxen ble i alle fall hentet med et amerikansk fly - på en flyplass.

KOG, din holde-liv-i-rykter-fant. ;)

STARSHIP 2
18-06-2008, 07:09
Maydayen til KAL'en ble visst hørt i Kirkenes, men forsvant fra lydbåndene...