View Full Version : SAGA DC-6B LN-MTV
rhusberg
02-06-2008, 15:10
Da var denne perlen av ett orginalt lysbilde på
vei inn i den "Husbergske" samling. Bildet er tatt
i september 1971. DC-6B med cn 45496 var tidligere
hos Braathens SAFE, da med registreringen LN-SUB.
Happy collecting,
Ruben Husberg
www.lndecals.com
Fellowship
05-06-2008, 15:43
SAGA var en del av selskapet Norsk Flytjeneste på Torp. De kjøpte 2 DC-6B fra Braathens Safe i 1971, LN-MTU og -MTV. og det var nok ad-hoc charter de fløy. I 1972 valgte de Troll Air som navn, og tok inn en ex Sterling DC-6B på dansk register.
I 1973 ble alle DC-6´erne solgt ut av landet, og Norsk Flytjeneste fløy videre som de hittil hadde gjort, med små fly opp til Navajo.
På ´80-tallet satset de på linjetjeneste som ble oppgradert til regionalruter, Med King Air 90 og 200 og EMB-120 Brasilia, og det var da de skiftet navn til NorskAir, som til slutt ble en del av Widerøe
Også dette var nytt - morsomt med historien du fortelle rom alt Fellowship!!!
Tack för info Fellowship, helt nytt för mig med!
Blev LN-MTV också målad i Troll-Air's färger? Finns foto?
OY-EAO var ju i basic Sterling med Troll-Air titles.
/JM
Här är ett par bilder på LN-MTV och OY-EAO, LN-MTV tog jag på Malmö-Bulltofta 17 juni 1971 och OY-EAO i CPH 31 maj 1972.
Och här en bild på LN-MTU från Malmö-Bulltofta 28 juli 1971.
Hei Ruben, Denne har vel du sett i Anchorage. Den lever jo i beste velgående som N151, ved Everts Air Cargo, om jeg ikke husker helt feil. Du har kanskje bilder av den derfra om du leter i "Husbergske" samling :-)
Några fler bilder från min samling på c/n 45496 som kanske kan vara av intresse: LN-SUB hos Braathens framför SAS huvudkontor på Bromma 1966 och en vinterbild från Bromma 31 jan. 1970, OO-LVG hos Delta på Le Bourget 4 juni 1973 och efter omregistrering till OO-VGL i Antwerpen i juni 1974 (foto Paul Sanders), N151 hos Everts 24 juni 1986 (foto Peter Frei).
rhusberg
16-06-2008, 22:45
Några fler bilder från min samling på c/n 45496 som kanske kan vara av intresse: LN-SUB hos Braathens framför SAS huvudkontor på Bromma 1966 och en vinterbild från Bromma 31 jan. 1970, OO-LVG hos Delta på Le Bourget 4 juni 1973 och efter omregistrering till OO-VGL i Antwerpen i juni 1974 (foto Paul Sanders), N151 hos Everts 24 juni 1986 (foto Peter Frei).
Flotte bilder Rolf, takk for at du deler !
Happy collecting,
Ruben
Så ingen vet om -MTV fick Troll-Air färger??????
rhusberg
17-06-2008, 23:34
Så ingen vet om -MTV fick Troll-Air färger??????
Jeg har iallefall ingen bilder i Troll-Air farger. Men jeg har
i Bangladesh Biman......
Happy collecting
Ruben
För att följa upp tråden så kommer också en bild som jag har i min samling på OO-VGB (ex LN-MTU) hos Delta med namnet "Stuart Allen Roosa". Bilden är tagen i Antwerpen i maj 1974 av Paul Sanders. OO-VGB kom till Delta tidigt 1973 och skrotades på Southend efter en take-off incident 4 oktober 1974.
LN-MTC: jag kan inte minnas att jag såg LN-MTV i Troll Air målning.
Tack Rolf, jag hittar ingen bild någonstans så den kanske aldrig fick Troll-Air färger..
/JM
Fellowship
04-07-2008, 22:18
Tack Rolf, jag hittar ingen bild någonstans så den kanske aldrig fick Troll-Air färger..
/JM
Tror dette stemmer, for dette flyet ble malt opp i fargene til Bangladesh Biman selv om det aldri føy for dem.
BU's LN-SUB er å få kjøpt hos Aviation Retail i 1:200 . Koster flesk, men... dette er et kunststykke.
Tror dette stemmer, for dette flyet ble malt opp i fargene til Bangladesh Biman selv om det aldri føy for dem.
Jaha, blev den kvar på FBU hela tiden? Jag har alltid trott att den var iväg till Bangladesh.
rhusberg
12-07-2008, 18:33
Her har jeg endelig skannet lysbildet jeg har av LN-MTV i
Bangladesh Biman farger. Det er ett orginalt lysbilde, men
desverre Agfa.....
Happy collecting,
Ruben
http://i131.photobucket.com/albums/p283/rhusberg/FLY/LN-MTV.jpg
Er det noken som har logoen til Saga?
DC-6 I Norge helt til 1973?
Det var nytt.
Var 15 år da og fløy til Spania på ferie med foreldrene, men tror det var Scanair DC-8 og husker også Caravelle med stop i København.
I 1977 sa jeg til kjæresten av hun kunne velge hvor vi skulle på ferie. Hun fant da en liten øy som het Tobago. Fløy SAS DC-8 til Trinidad og deretter DC-6 til Tobago.
Spennende flytur og året før jeg dro på flyskole. Hadde dilla på gamle fly og selv om det ristet og skranglet så var det stas.
6-7 år senere jobbet som busk pilot in tvilsom eskimoslandsby i Alaska og bommet klappsete på frakt DC-6 for å komme til Anchorage for å dra på fest.
Måtte hjelpe til med lasting og lossing, men det var greit, prisen for flyturen var bra uansett.
Tider.
Det nevnes over at Troll Air leide inn den danske OY-EAO fra Sterling Airways. Jeg har selv fløyet denne maskinen da jeg jobbet i Sterling.
OY-EAO ble kalt for "Kenguruen". Ikke fordi den hadde to ekstra bensintanker (10 totalt), ei heller fordi den hadde langt kortere rekkevidde enn andre seksere med 8 tanker (og derfor må "hoppe" mye), men simpelt hen fordi Sterling kjøpte fra Australia.
OY-EAO hadde også en litt annerledes cocpit enn de fleste. Den hadde et eget system for å kontrollere tykkcabinen og en helt spesiell autopilot. Jeg tror gjerne Sterling var glad da du kunne leie denne maskinen ut.
Husker at vi landet med en Braathens SAFE sekser på Bromma. Vi parkerte like bak OY-EAO´en til Trollair. De var klare for oppstart med destinasjon Sapporo (OL). De hadde helt nytt mannskap med Wang Norderud som kaptein, Willy Sem som styrmann og "Sørkedals-Kristian" som maskinist.
De kinnet og kinnet på den ene motoren etter den andre, og bensinen fosset ned på asfalten. Vår maskinist (Otto Andrassen) vinket til dem og alle stakk hodet ut for gode råd. Etterhvert fikk de fyrt opp alle møllene og takset tunge ut for avgang. Etter en lang tur rundt India og Syd Øst Asia kom de frem (og tilbake). Men hvor lange de brukte det innleide flyet vet jeg ikke.
SAGA var en del av selskapet Norsk Flytjeneste på Torp. De kjøpte 2 DC-6B fra Braathens Safe i 1971, LN-MTU og -MTV. og det var nok ad-hoc charter de fløy. I 1972 valgte de Troll Air som navn, og tok inn en ex Sterling DC-6B på dansk register.
I 1973 ble alle DC-6´erne solgt ut av landet, og Norsk Flytjeneste fløy videre som de hittil hadde gjort, med små fly opp til Navajo.
På ´80-tallet satset de på linjetjeneste som ble oppgradert til regionalruter, Med King Air 90 og 200 og EMB-120 Brasilia, og det var da de skiftet navn til NorskAir, som til slutt ble en del av Widerøe
I disse DC-6 tider. Litt om de andre av BU sine DC-6
Fra Flynytt 3 1971:
Ser ut til at Braathens var med på å hjelpe dem i gang.
LN-MTV er nå på museet på Sola, men det vet vel de fleste