PDA

View Full Version : G9 SHJ-KTM-SHJ og YT KTM-KTM

Chaos Controller
30-05-2008, 18:50
(Air Arabia Sharjah-Kathmandu-Sharjah og Yeti Airlines Kathmandu - Kathmandu).

Tenkte jeg skulle proeve meg paa en tripreport jeg ogsa, da jeg synes de kan vaere morsomme aa lese i blandt, spesielt naar det er snakk om uvante selskaper og destinasjoner.

Turen startet fredag den 9. mai klokken 05.15 fra min leilighet i Ras Al Khaimah i de forrenede arabiske emirater. Satt meg i bilen og tilbakela de 93 kilometerene til Sharjah (SHJ) paa 43 minutter. 6 felts motorveg og ingen trafikk gjoer underverker:)
Vel framme fant jeg den siste ledige parkeringsplassen paa langtidsparkeringen, saa det passet utmerket.
Innskjekkingskoen var relativt kort, saa de tok ikke mer enn 25 minutter aa passere baade denne og passkontrollen. Det ble derfor tid til et par kopper kaffe og et rundstykke til frokost, foer boardingen startet 06:30, 45 minutter foer planlagt avgang.
Flyet er et av Air Arabias foerste, A6-ABE, Airbus 320. Fikk vindusplass litt bak midten, og da flyet var halvtomt fikk jeg hele 3-seteren for meg selv. Maa si at jeg var imponert over benplassen i flyet, selv naar personen forran meg la setet ned var han ikke i naerheten av aa beroere knaerne mine, saa ingen klager der. Vi pushet paa rutetid, og var airborne 07.20 fra bane 12. http://i276.photobucket.com/albums/kk33/pettersa/depsharjah.jpg
Det bar deretter ut over den arabiske oerkenen og rett oest til vi kom in i Gulf of Oman ved Khor Fakkan. Videre gikk turen via India og inn i Nepal til vi landet i Kathmandu klokken 12.15, 45 minutter foer rutetid. Innflygningen var ganske spektakulaer med mange hoeye fjell i omraadet, og en ganske trang dal aa fly inn i.
http://i276.photobucket.com/albums/kk33/pettersa/apchkhatmandu.jpg
Air Arabia er en lowcost operatoer, saa undervegs maatte man selv betale for mat og drikke, for min del ble det en posjon nudler, en kopp kaffe og to cola, som totalt kom paa ca 25 kroner. Helt akseptabelt med andre ord.
Innflight entertainment system var av den gamle typen med skjermer i midtgangen, og det ble under flygningen vist en indisk film med lyden paa nesten maks over hoeytalerannlegget, saa det var heller irriterende. Heldigvis hadde jeg med med ipoden min, saa jeg klarte aa sperre ute det meste av denne filmen.
Vel framme i Kathmandu var det tid for passkontroll og visumsoeknad, og jeg stod flittig og fylte ut papir etter papir (visumsoeknad, landingskort etc), og da jeg kom fram til passkontrollen og skulle betale (etter ca 40 minutter i koe), ble jeg fortalt at jeg stod i feil koe, og maate gaa bakerts i koen ved sidne av. Heldigvis var denne noe kortere, og 20 minutter senere ble jeg sluppet inn i landet med beskjed om at jeg ikke trengte visum i det hele tatt sidne jeg bare skulle varee der i tre dager.

Samme dagen gikk jeg til et av de lokale reisebyraaene og kjoepte meg billett til en Mountain Sightseeing Flight med Yeti Airlines (YT), en 1 times rundtur i en Jetstream 41 til den nette pris av 167 USD, inkludert airport tax og transport til og fra hotell/flyplass.
Tidlig neste morgen ble jeg hentet fra hotellet mitt, og med planlagt avgang klokken 7. Ankom flyplassen 05.30, og fikk beskjed om at jeg maatte vente en halvtime foer innsjekk. Innenriksterminalen var noe av det mest kaotiske jeg har sett, pappesker, baereposer, geiter, hoener, ris og alt mulig rart i haugevis, og desverre ogsaa fotoforbud.
Etter innsjekk ble jeg sittende aa vente i tre timer foer vi veldig forsinket endelig fikk boarde, uten noen forklaring paa hvorfor vi var forsinket eller at vi var forsinket i det hele tatt...
I tillegg til Yeti Airlines gjoer ogsaa Buddha Air og et sleskap til de samme turene, her pent parkert ved siden av hverandre:
http://i276.photobucket.com/albums/kk33/pettersa/apron.jpg

Etter avgang bar det direkte opp til flightlevel 210, og vi fikk en fantastisk utsikt til Himalaya-kjeden:
http://i276.photobucket.com/albums/kk33/pettersa/mtflt1.jpg

Etter ca 25 minutters flygning snudde vi nesen tilbake til Kathmandu etter aa ha passert ca 5 nautiske mil fra Mount Everest:
http://i276.photobucket.com/albums/kk33/pettersa/mteverest.jpg

Hele denne sightseeingturen var fantastisk, og en utsikt jeg nok aldri kommer til aa glemme, og jeg var faktisk fristet til aa ta samme turen dagen etterpaa igjen ogsaa, men bestemte meg for aa heller bruke denne dagen til sightseeing i byen og tempelbesoek.

Siste kvelden i byen satt jeg og tenkte tilbake paa det jeg hadde sett og opplevd, og kom til aa tenke paa at da jeg satt og ventet paa boarding til mountain flighten hadde jeg lagt merke til at Air Arabia hadde landet rundt klokken 8-9 om morgenen en gang, noe som overhodet ikke stemte med rutetidene deres. Air Arabia har bare en daglig flygnig til Kathmandu, og den jeg kom med hadde rutetid 13.00 og jeg skulle tilbake til Sharjah med den neste dag klokken 16:15, saa jeg bestemte meg for aa finne en internetcafe og sjekke om det var noen endring her jeg ikke var klar over.
Etter aa ha sjekket mail og rutetabellen til air arabia ble jeg beroliget, det var ingenting der som sa at noe var endret, og jeg slo meg til ro med det. Da jeg la meg for aa sove var det likevel noe som plaget meg, og jeg ringte til slutt til Air Arabia sitt kontor i Sharjah og snakket med dem der, og joda, de hadde endret rutetidene sine, og ny avgangstid for meg dagen etter var klokken 10:30 om morgenen, og ikke 16:15. "Om jeg ikke hadde faat beskjed om det? Merkelig... jaja, du vet det jo naa i allefall."
Det er med andre ord viktig aa kikke paa flyene naar man er paa flyplassen, hvis ikke hadde nok oppholdet mitt blitt ufrivilig forlenget med et par dager...

Neste morgen bar det av gaarde tilbake til flyplassen, og i koe for innsjekk. Dagens flight ble operert av Jeti Airlines (J7) , erselskap til Air Arabia med base i Kathmandu. Da jeg kom fram til innsjekken var det bare en luke aapen, og ca 150 menneske forran meg i koen. Som eneste hvite mann var dette imidlertidig ikke noe problem, jeg ble umiddelbart tatt vare paa av en flyplassansatt som tok billetten, passet og ryggsekken min og dro meg direkte framst i koen, og innsjekket etter to minutter. Passkontroll tok ytterligere fem minutter, og jeg hadde dermed tre timer aa slaa i hjel i avgangshallen foer boardringen startet paa tiden.
Denne gangen var det A6-ABA, Air Arabias foerste Airbus 320 som tok meg hjem til Emiratene. Flyet var fremdeles i Air Arabias farger, men jeg tror det er overfoert eierselskapet til Jeti Airlines.
Jeg fikk igjen vindusplass, denne gangen 3F, uten at det var spesielt mye aa se paa gjennom vinduet. Flyet var ogsaa helt fult, hovedsaklig av nepalesere som skulle paa jobb i Emiratene, og han jeg satt ved siden av har antakelig aldri hoert om aa dusje eller vaske seg, har aldri opplevd noen som har luktet saa stramt som han gjorde...
Med unntak av det var det en behagelig flytur, igjen veldig god beinplass, betjeningen var serdeles hyggelig og ombord var det to av de soeteste flyvertinnene jeg har sett noen gang. Og igjen var det salg av mat og drikke om bord, da dette ikke var inkludert i prisen. 5 kroner for en kopp kaffe er dog ikke noe aa klage paa, saa det ble vel tre eller fire av disse paa turen hjem.

Landet i Sharjah paa (ny) rutetid, og passkontroll og baggasjeutlevering gikk paa ca en halvtime. Det var med andre ord en ganske smertefri tur, men jeg er skuffet over Air Arabias kunderservice, og brev med klage angaaende endring av rutetiden er sendt, da dette gjorde at jeg mistet en siste dag med sightseeing.
Billettprisen var foerovrig ca 1300 norske kroner.

SQ 777
30-05-2008, 19:40
Flott å få rapport fra slike steder som ikke er helt "vanlige":devot:

Bringer minner fra da jeg var i KTM i 1986 . Fløy da TG A300 inn fra BKK og Royal Air Nepal 727-100 til DEL.......

BSSW
30-05-2008, 19:58
Bra med slike rapport fra steder hvor få nordmenn reiser til. En interessant rapport absolutt. Keep'em comming :thumbup

Frister litt til å ta en tur å få seg litt Himalaya sightseeing.....

Concorde
30-05-2008, 22:48
Kult med en tripreport som inneholder geiter og høns:)

FlightDeck
31-05-2008, 01:08
Takker for spennende rapport fra eksotiske flyselskaper! Håper på flere rapporter senere også :)

MountainDew
31-05-2008, 23:29
Jeg har veldig lyst å ta den 14 dagers ekspedisjonen fra Lukla til Base camp Mt. Everest (5.500m). Har tidligere vert på Kilimanjaro så det frister med flere fjellturer.
http://www.ecoexpeditions.no/westernguide/nepal/everest_bc.htm
http://www.fjellopplevelser.no/mount_everest_bc.htm

Takk for den uvanlige rapporten. Spesiellt at de har filmlyd på PA anlegget :)

MD11
01-06-2008, 23:33
Dette var herlig lesning, hjertelig takk. Og for en utsikt på sightseeingturen, intet mindre enn fantastisk:D

AirbusTrond
02-06-2008, 16:31
Kjempeartig rapport! Ikke noe å si på prisen. Høres ut som en fascinerende reisemål!

Men må si jeg hadde blitt rimelig irritert over filmlyd over høyttalersystemet. Men nå fatter jeg egentlig ikke hvorfor folk skal sitte å glane på film når de ute og flyr i det hele tatt..