View Full Version : DC-8 i Skandinavien - SAS och Scanair
30 maj 2008 är det 50 år sedan DC-8 flög första gången. I en annan tråd (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32207) uppmärksammas historien kring typen och i separata trådar presenteras de sex operatörer i Skandinavien som flugit DC-8: SAS, Scanair, Sterling, Time Air Sweden, Interswede och Chico-Dan.
http://www.viking256.se/forum/78logo.jpg
Scandinavian Airlines System
http://www.viking256.se/forum/8fdc.jpg
Vårt skandinaviska flygbolag bildades natten till den 1 augusti 1946 och inledde trafik den 17 september med en DC-4. Under närapå 50 år kom SAS att bli en av Douglas mest trogna kunder, och kom att operera alla typer från DC-3 till DC-10, bortsett från DC-5. SAS beställde sju DC-8-32 den 12 december 1955 och tog leverans av den första, OY-KTA, den 31 mars 1960. Den 12 maj 1972 kom den sista, DC-8-63 SE-DBL. Det var även den 556:e och sista tillverkade DC-8:an. Genom åren opererade SAS 28 individer av fyra varianter. Den sista flygningen med DC-8 i SAS ägde rum den 22 januari 1988. I Scanair kom den att finnas kvar i drygt ett år till.
http://www.viking256.se/forum/8apch.jpg
Under respektive individ finns länkar till andra sidor med bilder eller ytterligare information.
DC-8-33
http://www.viking256.se/forum/8kta1.jpg
OY-KTA Dan Viking
c/n 45384 f/n 50
I tjänst 1960-1967
SAS första DC-8. Levererad som DC-8-32 till SAS 31.3.60; i trafik 1.5.60 CPH-IDL. Konverterad till DC-8-33 under 1960 och tidvis uthyrd till Scanair från 1962-67, mestadels på helgerna. Permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till International Airlease 26.9.71 och leasad till Thai International som HS-TGT samma dag. Såld till UALC som N718UA apr 1978 och konverterad till DC-8-33F. Därefter leasad Airlift International, Michigan Peninsula Airways m fl under åren 1978-1988. Såld till APISA Air Cargo i Peru som OB-T1316 24.2.88. I aug 1989 åkte f d Dan Viking av banan vid landning i oväder i Iquitos, Peru (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19890810-2&lang=en), och ställdes därefter upp på flygplatsen i väntan på reparation som aldrig kom igång på allvar. 1996 avregistrerades OB-T1316 och efter många års förfall höggs flygplanet upp på plats för några år sedan. Total flygtid 59 979 h.
http://www.viking256.se/forum/8kta2.jpg http://www.viking256.se/forum/8kta3.jpg
http://www.viking256.se/forum/8kta4.jpg http://www.viking256.se/forum/8kta5.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oykta.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3283.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45384/50&distinct_entry=true
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=257513
LN-MOA Haakon Viking
c/n 45385 f/n 55
I tjänst 1960-1967
Lev som DC-8-32 till SAS 4.5.60 och konverterad till -33 under året. Tidvis i trafik för Scanair 1962-67, permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till IAL 28.4.70 och leasad till Thai som HS-TGS. Såld till UALC som N716UA i april 1978 och konverterad till -33F. Därefter till Zantop International Airlines och ur trafik i januari 1983. Upphuggen 1985. Total flygtid 59 943 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmoa.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45385/55&distinct_entry=true
SE-DBA Rurik Viking
c/n 45386 f/n 62
I tjänst 1960-1970
Lev som DC-8-32 till SAS 11.5.60 och konv till -33 under året. Tidvis i trafik för Scanair från 1962. Såld till IAL 28.4.70 och leasad till Thai som HS-TGO. Såld till UALC som N715UA i mars 1978 och konverterad till -33F. Till Aeronaves del Peru 1980 och avskriven efter totalhaveri i Iquitos, Peru, 12.9.80 (samma plats som OY-KTA havererade 1988). Total flygtid 56 684 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45386/62&distinct_entry=true
OY-KTB Bue Viking
c/n 45387 f/n 76
I tjänst 1960-1968
Lev som DC-8-32 till SAS 13.7.60 och konv till -33 under året. Såld till United Airlines som N8258U för 3.5 miljoner USD 3.12.68. Ur trafik mars 1974 och konverterad till -33F 1975. Därefter opererad av Rosenbalm Aviation, Swiftair Cargo som C-GSWQ och Aeromar Airlines som HI-413. Ur trafik nov 1985 och upphuggen i maj 1987. Total flygtid 53 298 h.
http://www.oy-reg.dk/register/3284.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45387/76&distinct_entry=true
SE-DBB Ottar Viking
c/n 45389 f/n 98
I tjänst 1960-1967
Lev som DC-8-32 till SAS 30.9.60 och konv till -33 under året. Tidvis uthyrd till Scanair 1962-1967, permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till IAL 29.9.70 och leasad till Thai som HS-TGR. Såld till UALC som N45914, senare N713UA, i mars 1978 och konverterad till -33F. Därefter till Zantop International Airlines och tagen ur trafik i januari 1983. Upphuggen i Willow Run januari 1985. Total flygtid 58 904 h.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbb.htm
http://www.abpic.co.uk/search.php?q=45389&u=cn
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45389/98&distinct_entry=true
LN-MOT Olav Viking
c/n 45388 f/n 90
I tjänst 1960-1968
Lev som DC-8-32 till SAS 31.8.60 och konv till -33 under året.Tidvis opererad av Scanair 1962-68. Såld till United Airlines som N8266U 5.11.68. Ur trafik maj 1974 och konverterad till -33F i sept 1976. Därefter opererad av Evergreen International, Rosenbalm Aviation, Swiftair Cargo (C-GSWX) och uppställd i Abbotsford 1982. Upphuggen april 1986. Total flygtid 53 382 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45388/90&distinct_entry=true
SE-DBC Visbur Viking
c/n 45390 f/n 108
I tjänst 1960-1970
Lev som DC-8-32 till SAS 11.11.60 och konv till -33 under året. Tidvis opererad av Scanair 1962-1970. Såld till IAL 26.4.70 och leasad till Thai som HS-TGP. Såld till UALC som N717UA apr 1978 och konverterad till -33F. Därefter opererad av Airlift International och Aerotours/CAM Air International fram till upphuggning i Miami i aug 1986. Total flygtid 60 727 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45390/108&distinct_entry=true
http://f6.aaa.livedoor.jp/~airline/cv63/sedbc.html
DC-8-55
SE-DBD Folke Viking
c/n 45753 f/n 223
I tjänst 1965-1970
(DC-8-55OW) Leasad av och lev till SAS 27.5.65; såld till SAS juni 1966. Leasad till Swissair 15.10-31.10.67 och 1.11.69-1.3.70 Leasad till Scanair juni 1970 och såld till desamma 1975. Populärt kallad ”D-B-Dålig”. Såld till UALC 31.10.79 och omregistrerad N721UA. Därefter opererad av UTA och TAE som EC-DIH, ONA, Saudia och Sun Land Airlines som N916R. Till Icelandair 1982 och senare såld till desamma som TF-FLB 1986. Till Kabo Air som 5N-AWE 1988 och konverterad till -55F. Sedermera opererad av Liberia World Airlines som 5N-OCM och såld till MK Airlines som 5N-MKE (senare 9G-MKE) 1996. Såld till flygvapnet i Kongo som 9T-TDA 2005. Antas fortfarande vara i tjänst.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbd.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45753/223&distinct_entry=true
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=SE-DBD&si=0&st=10&count=10
http://www.airteamimages.com/65720.html
http://www.viking256.se/forum/8moh.jpg
LN-MOH Harald Viking
c/n 45767 f/n 250
I tjänst 1966-1971
(DC-8-55AB) Lev till SAS 8.2.66; leasad till Swissair 3.1.71-24.3.71. Till Scanair okt 1971. Ur trafik efter sista flygningen DK548/9548 HER-GOT-ARN 26.5.80. Såld till UALC som N722UA 2.6.80, därefter konverterad till -55F och opererad av ONA, Saudia, Rich International, Zantop International, National, Volcanair, Connie Kalitta (American International/Kitty Hawk) under registreringarna N902R och senare N807CK. Upphuggen 2005.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmoh.htm
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45767/250&distinct_entry=true
DC-8F-55 Jet Trader
http://www.viking256.se/forum/8ktc.jpg
OY-KTC Gorm Viking
c/n 45804 f/n 254
I tjänst 1966-1970
Lev till SAS 19.3.66 och såld till KLM som PH-DCZ 29.4.70. Såld till Inair Panama som HP-927 1.7.81, därefter opererad av Boreas Corp, Canafrica, Nationair Canada, Aero Uruguay, Connie Kalitta och slutligen från 1991 MK Air Cargo under registreringarna N855BC, C-GXMP, CX-BLN och 9G-MKA. Ur trafik och uppställd i Manston 2001.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45804/254&distinct_entry=true
http://www.oy-reg.dk/register/3285.html
N805U
(DC-8F-55) Inhyrd från Flying Tigers 10.6.70-9.12.70
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45817/248&distinct_entry=true
Fortsätter med DC-8-62 i nästa inlägg... följ med!
***
[foton från pressmaterial och privat samling]
Kjempeflott dokumentert Hans. Har en liten "inside" tilleggs informasjon om LN-MOA eller "Moan" som crewet kallte den. Den forskjoev seg litt under bygging, nok til at SAS fikk valget mellom aa vente paa neste ledige slot, eller ta levering med rabatt som SAS valgte. Resultatet var at den hadde en svak rullering, spesiellt bak i kabinen under flight. EB og min mor som jobbet ombord i de fleste av disse, husket godt LN-MOA
DC-8-62
http://www.viking256.se/forum/862kabin1.jpg
SE-DBE Anund Viking
c/n 45823 f/n 279
I tjänst 1967-1970
SAS första DC-8-62. Beställd 23.11.64. Första flygning som N1502U och levererad till SAS som SE-DBE 3.5.67. Totalförstördes av brand efter motorhaveri i Rom 19.4.70 (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19700419-0). Total flygtid 12 557 h.
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45823/279&distinct_entry=true
LN-MOO Sverre Viking
c/n 45823 f/n 279
I tjänst 1967-1969
Första tillverkade DC-8-62. Rollout 24.1.66 och första flygning som N1501U 29.8.66. Fick typcertifikat 27.4.67. Lev till SAS som LN-MOO 20.6.67. Totalhavererade i havet under inflygning till Los Angeles 13.1.69 (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19690113-0). Total flygtid 7 034 h.
http://www.viking256.se/forum/8moo1.jpg http://www.viking256.se/forum/8moo2.jpg
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45822/270&distinct_entry=true
http://en.wikipedia.org/wiki/Scandinavian_Airlines_Flight_933
http://www.airdisaster.com/reports/ntsb/AAR70-14.pdf (NTSB:s haverirapport, pdf)
SE-DBF Ingvar Viking
c/n 45905 f/n 298
I tjänst 1967-1977
Lev till SAS 8.8.67. Såld till Braniff International som N810BN 14.1.77. Därefter såld till IAL i dec 1983 och senare opererad av Rich International. Konverterad till DC-8-62F feb 1986 och därefter opererad av Jet 24 International Airways och Arrow Air. Leasad till Cargosur som EC-214 (senare EC-ELM) okt 1988. Till Arrow Air som N810BN mars 1994. Uppställd i Roswell sedan 2005.
http://www.viking256.se/forum/8dbf.jpg
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45905/298&distinct_entry=true
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=SE-DBF&si=0&st=10&count=10
OY-KTD Knud Viking
c/n 45906 f/n 300
I tjänst 1967-1976 och 1983-1986
Lev till SAS 29.8.67. Opererade SAS första ”Trans-Asian Express”-flygning CPH-TAS-BKK 4.11.67. Tidvis uthyrd till Thai, leasad till Scanair 1.3.76 och omregistrerad SE-DDU 22.8.79. Åter till SAS 7.5.82 och leasad till Arista International 16.6.82. Åter till SAS 23.1.83, leasad till Scanair juni-okt 1986 för trafik till Miami. Sista flygning i SAS 10.11.86, såld till UALC som N762UA 10.12.86 och konverterad till -62F. Till Airborne Express feb 1987 och omregistrerad N805AX. Ur trafik hösten 2001 och senare upphuggen.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oyktd.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3286.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45906/300&distinct_entry=true
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=OY-KTD&si=0&st=10&count=10
SE-DBG Jorund Viking
c/n 45921 f/n 322
I tjänst 1968-1977 och 1982-1986
Lev till SAS 11.1.68. Leasad till Scanair 19.10.77, åter till SAS maj 1982. Såld till UALC som N756UA 8.10.86 och konverterad till -62F. Därefter opererad av Interstate Airlines, Airborne Express och Air Transport International som N729PL, leasad till Cargosur som EC-230 (senare EC-EMX) dec 1988. Senare överförd till Iberia Cargo och Cygnus Air 1955 resp 2000. Ur trafik maj 2006 och uppställd i Madrid, senare i Chateauroux.
http://www.viking256.se/forum/8dbg2.jpg http://www.viking256.se/forum/8dbg.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbg.htm
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?cn=45921&manu=Douglas
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45921/322&distinct_entry=true
OY-KTE Skjold Viking
c/n 45922 f/n 335
I tjänst 1968-1979 och 1983-1984
(DC-8-62CF) Lev till SAS 29.2.68. Leasad till Scanair som ”Turid Viking” 24.10.79, åter SAS 7.1.83 och leasad till Arista International 23.1.83. Åter SAS 13.11.83 och leasad till Northeastern International 16.12.83-16.9.84. Leasad och senare såld till Thai International 6.10.84. Såld till thailändska flygvapnet som RTAF-60112 sep 1985. Ur tjänst maj 1989 och därefter opererad som N799AL av Arrow Air, Hawaiian Airlines, Air Marshall Islands, Zantop International, Emery Worldwide och sedan 1998 Air Transport International i kombiutförande. Antas fortfarande vara i trafik för ATI.
http://www.viking256.se/forum/8kte.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oykte.htm
http://oy-reg.dk/register/3287.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45922/335&distinct_entry=true
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?regsearch=OY-KTE
LN-MOG Odd Viking
c/n 46102 f/n 351
I tjänst 1970-1982
Lev till SAS 30.1.70. Tidvis leasad till Swissair under korta perioder 1970-1980. Sista flygning i SAS som SK9650 CPH-ARN 13.11.82, såld till AeroPeru som OB-R-1260 (senare OB-1260) 3.12.82. Ur trafik och uppställd i Lima aug 1990, slutligen upphuggen 1995 efter 58 822 flygtimmar.
http://cdn-www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46102/512&distinct_entry=true
LN-MOW Roald Viking
c/n 46131 f/n 512
I tjänst 1970-1987
Lev till SAS 25.2.70. Såld till UALC som N772CA 23.12.87, därefter opererad av Air Traffic Service, Avengair, Tropical Airways, Hawaiian Airlines, Egypt Air och Rich International Airways fram till 1995. Uppställd i Miami och upphuggen i februari 1998.
http://www.viking256.se/forum/8mow.jpg http://www.viking256.se/forum/8mow2.jpg
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=LN-MOW&si=0&st=10&count=10
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46131/517&distinct_entry=true
SE-DBI Torgny Viking
c/n 46129 f/n 523
I tjänst 1970-1979
(DC-8-62CF) Lev till SAS 6.4.70. Leasad till Scanair som ”Ylva Viking” 1.4.79, åter till SAS 8.2.82 och leasad till Arista International en månad senare. Åter SAS 6.2.84 och leasad till Thai International 9.5.84. Såld till Thai som HS-TGZ 16.10.84 och vidare till thailändska flygvapnet som RTAF-60110 i juli 1985. Ur tjänst och såld till RT Leasing som N798AL i juni 1989, därefter opererad av Arrow Air och senare omregistrerad N66656. Till International Charter Xpress (Air Transport International) som N41CX 1994. Fortfarande i trafik för ATI i kombiutförande med passagerarstolar i aktre delen av kabinen.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbi.htm
http://planespotters.blogspot.com/2008/04/se-dbi-dc8-arista-international-airways.html
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=SE-DBI&si=0&st=10&count=10
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46129/523&distinct_entry=true
http://www.planepictures.net/netsearch4.cgi?srch=SE-DBI&stype=reg&srng=2
DC-8-62AF
LN-MOC Kettil Viking
c/n 46150 f/n 539
I tjänst 1970-1979
Lev till SAS 22.10.70 och såld till Thai International som HS-TGS 31.3.79. Vidare till thailändska flygvapnet okt 1982 (senare som RTAF-60109). Tidvis uthyrd till Thai International (som HS-TGQ) 1984-1985. Såld och omregistrerad N791AL juli 1989, senare opererad av Arrow Air och Ansett Air Freight. Till Arrow Air Panama som HP-791WAP sep 2005, ur trafik och uppställd i Panama City hösten 2007.
http://www.viking256.se/forum/8moc.jpg
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46150/539&distinct_entry=true
I nästa inlägg fortsätter vi med DC-8-63!
***
[foton från pressmaterial och privat samling]
DC-8-63
http://www.viking256.se/forum/863clip.jpg
LN-MOU Leif Viking
c/n 45923 f/n 383
I tjänst 1968-1974
SAS första DC-8-63. Levererad 16.8.68 och såld till Thai som HS-TGX 22.3.74. Leasad till Icelandair och vidare till Air Algérie för hadjflygningar i sep-nov 1981, såld till Sterling som OY-SBK apr 1984. Såld till SAS avsedd för Scanair som ”Nora Viking” 20.10.86, svår korrosion i struktur upptäcktes vid leverans. Leasad och senare såld till Scanair 16.12.86. Ur trafik 7.3.89 och levererad till Aerolease International som N794AL 31.3.89. Leasad till Trans Ocean Airways maj-dec 1989, därefter konverterad till DC-8-63F och leasad till Air Transport International. Totalhavererade i Toledo 15.2.92. Total flgytid 70 430 h.
http://www.viking256.se/forum/8mou.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbk.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3778.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45923/383&distinct_entry=true
http://www1.airpics.com/search/search.php?string=45923&si=0&st=20&count=10
SE-DBH Ring Viking
c/n 45924 f/n 392
I tjänst 1968-1974
Lev till SAS 18.9.68 och såld till Thai International som HS-TGZ 27.3.74. Leasad till Icelandair och vidare till Air Algerie för hadjflygningar sept-okt 1982 och maj-okt 1983. Såld till Sterling som OY-SBM 15.7.84, leasad till Icelandair/Air Algerie i aug-sep 1984. Såld till SAS 1.4.86 avsedd för Scanair, försenad i trafik pga stora reparationer pga korrosion i skrovet. Till Scanair som ”Dana Viking” i juni 1986 och omregistrerad SE-DBH 23.9.87. Såld till Scanair 23.12.87. Ur trafik 11.12.88 och levererad till Aerolease som N353AS 30.12.88; konverterad till -63F i april 1989. Såld till Aer Turas som EI-CGO april 1989 och tidvis leasad till Saudia huvudsakligen för hästtransporter. Såld till Al Dawood Air 2003 som 9G-NHA men återtagen av ägaren First International pga anklagelser om olaglig verksamhet. Flygplanet beslagtaget i Lagos, Nigeria av myndigheter pga oklarheter med dokumentation. Sedd i övergivet skick i Lagos 2006. Fortfarande kvar i Lagos den 30 april 2008.
http://www.viking256.se/forum/8dbh.jpg http://www.viking256.se/forum/8sbm.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbm.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3780.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45924/392&distinct_entry=true
OY-KTF Frode Viking
c/n 46041 f/n 439
I tjänst 1969-1981
Lev till SAS 28.2.69 (ursprungligen planerade reg LN-MOD eller SE-DDX aldrig genomförda). Leasad till Icelandair och vidare till Air Algerie för hadjflygningar sep-nov 1981. Leasad till Scanair 2.12.81 som ”Mette Viking”. Såld till Scanair 31.12.87. Ur trafik 29.12.88 och levererad till Aerolease som N792AL 22.2.89. Konverterad till -63F maj 1989, därefter opererad av TAMPA Colombia som HK-3490X och Airborne Express som N792AL (senare N814AX). På senare år målad i DHL-färger, dock ur trafik och uppställd i Cincinnati sep 2006. Fortfarande uppställd i Cincinnati den 27 april 2008. Total flygtid 1996 var ca 80 000 h.
http://www.viking256.se/forum/8ktf1.jpg http://www.viking256.se/forum/8ktf2.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oyktf.htm
http://oy-reg.dk/register/3288.html
http://www.abpic.co.uk/photo/1095413/
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46041/439&distinct_entry=true
http://www.viking256.se/forum/8cart.jpg
LN-MOY Eirik Viking
c/n 46054 f/n 453
I tjänst 1969-1974
Lev till SAS 26.4.69. Opererad av Thai sommaren 1974 och såld som HS-TGY 26.10.74. Såld till Sterling som OY-SBL 1984, därefter såld till SAS avsedd för Scanair som ”Svea Viking” 20.10.86. Svår korrosion i skrovet. Leasad och senare såld till Scanair 14.2.87. Genomförde sista flygningen med DC-8 i SAS/Scanair den 29.4.89 som LF1814 VBY-ARN, för Linjeflyg. Levererad till Aerolease som N796AL i maj 1989 och konverterad till -63F. Därefter opererad av CF Airfreight/Emery Worldwide. Såld till Aeropostal de México 2002 och senare omregistrerad XA-TXS. Fortfarande i trafik (PCG de México på kroppen)
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbl.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3779.html
http://coppermine.luchtzak.be/displayimage-lastup-8-2.html
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?cn=46054&manu=Douglas
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46054/453&distinct_entry=true
http://www.abpic.co.uk/photo/1103964/
SE-DBK Edmund Viking
c/n 46136 f/n 509
I tjänst 1970-1981
Lev till SAS 13.1.70. Leasad till Scanair som ”Sigyn Viking” 1.4.81, såld till Scanair 31.12.87. Ur trafik 24.4.89 och levererad till Aerolease som N795AL 15.5.89. Därefter opererad av Trans Ocean Airways och AeroPeru fram till april 1992 då den såldes till Airborne Express och under sommaren omregistrerades N813AX. Ur trafik 2006 och förmodligen upphuggen 2007.
http://www.viking256.se/forum/8dbk.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbk.htm
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?cn=46136&manu=Douglas
http://www.egphphotos.co.uk/bigimage.php?image_id=2872
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46136/509&distinct_entry=true
SE-DBL Tord Viking
c/n 46163 f/n 556
I tjänst 1972-1982
Sista tillverkade DC-8:an. Lev till SAS 12.5.72. Sista flygning i SAS som SK686 CPH-ARN 6.3.82, leasad till Scanair som ”Bodil Viking” 20.3.82. SÅld till Scanair 31.12.87 och tagen ur trafik 27.4.89. Levererad till Aerolease som N797AL 26.5.89 och konverterad till -63F. Därefter operererad av CF Airfreight/Emery Worldwide. Ur trafik och uppställd i Victorville 2002.
http://www.viking256.se/forum/8dbl.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/sedbl.htm
http://www.planepictures.net/netsearch4.cgi?srch=SE-DBL&stype=reg&srng=2
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46163/556&distinct_entry=true
OY-KTG Torodd Viking
c/n 46093 f/n 496
I tjänst 1973-1988
(DC-8-63PF) Lev till Eastern Airlines som N8758 6.11.69. Såld till SAS som OY-KTG 19.3.73. Leasad till Icelandair/Air Algerie för hadjflygningar korta perioder hösten 1982 och 1983. Opererade sista passagerarflygningen med DC-8 i SAS som SK292 SFJ-CPH 22.1.88. Leasad till Scanair 24.1.88 och tagen ur trafik 30.11.88. Levererad till Aerolease som N790AL 22.12.88 och konverterad till -63F. Därefter opererad av Challenge Air Cargo. Leasad till Airborne Express som N816AX 1991. Ur trafik 2007. Sedd uppställd i Cincinnati 27 april 2008, målad i DHL-färger.
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oyktg.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3289.html
http://www.jetphotos.net/showphotos.php?cn=46093&manu=Douglas
http://www.abpic.co.uk/photo/1103943/
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46093/496&distinct_entry=true
http://www.viking256.se/forum/8ktg.jpg
OY-KTH Bue Viking
c/n 46097 f/n 503
I tjänst 1974-1980 och 1981-1987
(DC-8-63PF) Lev till Eastern Airlines som N8755 14.12.69. Såld till SAS som OY-KTH 22.2.74 och omregistrerad LN-MOF 14.8.79. Leasad till Scanair som ”Thyra Viking” 29.5.80, åter SAS 29.11.81. Leasad till Icelandair/Air Algerie för hadjflygningar i korta perioder hösten 1982. Leasad till Scanair som ”Blenda Viking” 15.9.87. Ur trafik 23.2.89 och levererad till Aerolease som N794AL 27.4.89. Därefter opererad av Challenge Air Cargo 1989-1990 och Arrow Air 1990-1992. Leasad till Airborne Express som N815AX i mars 1993. På senare år målad i DHL-färger, uppställd i Cincinnati hösten 2006 och såld till Air Charter Express som 9G-AXB 20.3.07. Fortfarande i trafik.
http://www.viking256.se/forum/bue.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/lnmof.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3290.html
http://www.abpic.co.uk/photo/1103482/
http://www.baskerville.it/flynet/aeromedia/lb1165.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46097/503&distinct_entry=true
TF-FLT
Inhyrd från Icelandair 27.10.85-22.11.85
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=46075/484&distinct_entry=true
http://www.viking256.se/forum/8cph.jpg
...och så avslutar vi med Scanair i nästa post!
***
[foton från pressmaterial och privat samling]
http://scanair.sonnenflieger.se/images/dc8fltb.jpg
Scanair
Scanair, ett systerbolag till SAS bildat 1961 för chartertrafik, var en av de första i världen med jetflygplan för denna typen av flygningar. Redan från 1962 hyrde man in SAS' DC-8 på helgerna, och från oktober 1967 disponerade man över tre egna DC-8-33. De bränsletörstiga 33-orna byttes redan 1970-71 ut mot mer effektiva DC-8-55. Under andra hälften av 70-talet tog man över ett antal DC-8-62 från SAS. Trafiken expanderade såpass mycket att dessa blev för små, och 1981 satte man in sina första egna DC-8-63 med plats för 254 passagerare. Efter 1987 satsade Scanair på en enhetsflotta bestående av åtta DC-8-63 och man planerade ha dem i trafik ända in i mitten av 90-talet. Emellertid ökade behovet av större flygplan såpass snabbt, att de blev för små och ersattes av DC-10. Därefter tilltog krisen i charterbranschen vilket medförde att Scanair lades ner på nyårsafton 1993 och gick samman med konkurrenten Conair i det nya flygbolaget Premiair. Mer om Scanair finns på min egen webbplats Scanair Magazine (http://scanair.sonnenflieger.se/index.htm).
Scanair opererade under åren 1967-1989 totalt 17 olika individer samt två från Icelandair korttidsinhyrda flygplan. Då samtliga utom de isländska var del av SAS-flottan nämner jag bara registreringar och år i denna post, och hänvisar till tidigare inlägg i tråden där respektive individs historik finns.
http://www.viking256.se/forum/8scan.jpg
DC-8-33
OY-KTA 1967-1971
LN-MOA 1967-1970
SE-DBB 1967-1970
http://www.viking256.se/forum/855scanside.jpg
DC-8-55
LN-MOH 1971-1980
SE-DBD 1970-1979
DC-8-61
N20UA 1986
Korttidsleasad från Icelandair (http://scanair.sonnenflieger.se/html/artikel_iceair.htm) 25.5.86-29.6.86 pga förseningar med Sterling DC-8
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/n20ua.htm
DC-8-62
OY-KTD 1976-1982, 1986
SE-DBG 1977-1982
SE-DBI 1979-1982
OY-KTE 1979-1983
http://scanair.sonnenflieger.se/images/dc863side.gif
DC-8-63
LN-MOF 1980-1981, 1987-1989
OY-KTF 1981-1988
OY-KTG 1988
OY-SBK 1986-1988
OY-SBL 1986-1989
OY-SBM/SE-DBH 1986-1988
SE-DBK 1981-1989
SE-DBL 1982-1989
TF-FLE 1987-1988
Temporärt inhyrd från Icelandair
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/tffle.htm
***
...och därmed är SAS/Scanairs DC-8-historik avklarad!
Foton och illustrationer från pressmaterial och privat arkiv.
Tommy777
30-05-2008, 17:26
Very nice. Takker igjen for utmerket dokumentasjon
Jeg tar av meg hatten. Dette var en markering jubilanten verdig! :-)
STARSHIP 2
30-05-2008, 20:20
Meget leseverdige poster HansJ, DC 8 er fine maskiner :)
Fellowship
30-05-2008, 23:27
Tusen takk HansJ! Dette er førsteklasses flyhistorisk arbeid, på rett plass og til rett tid! Takk til deg, takk til Douglas, og til alle piloter som har fløyet en DC-8 slik at jeg fikk sett dem :)
Glad for at jeg rakk å reise med OY-KTG mens den var hos SAS.
Til lykke med de 50!!!
[I]
DC-8-33
http://www.viking256.se/forum/8kta1.jpg
OY-KTA Dan Viking
c/n 45384 f/n 50
I tjänst 1960-1967
SAS första DC-8. Levererad som DC-8-32 till SAS 31.3.60; i trafik 1.5.60 CPH-IDL. Konverterad till DC-8-33 under 1960 och tidvis uthyrd till Scanair från 1962-67, mestadels på helgerna. Permanent överförd till Scanair 23.10.67. Såld till International Airlease 26.9.71 och leasad till Thai International som HS-TGT samma dag. Såld till UALC som N718UA apr 1978 och konverterad till DC-8-33F. Därefter leasad Airlift International, Michigan Peninsula Airways m fl under åren 1978-1988. Såld till APISA Air Cargo i Peru som OB-T1316 24.2.88. I aug 1989 åkte f d Dan Viking av banan vid landning i oväder i Iquitos, Peru (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19890810-2&lang=en), och ställdes därefter upp på flygplatsen i väntan på reparation som aldrig kom igång på allvar. 1996 avregistrerades OB-T1316 och efter många års förfall höggs flygplanet upp på plats för några år sedan. Total flygtid 59 979 h.
http://www.viking256.se/forum/8kta2.jpg http://www.viking256.se/forum/8kta3.jpg
http://www.viking256.se/forum/8kta4.jpg http://www.viking256.se/forum/8kta5.jpg
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oykta.htm
http://www.oy-reg.dk/register/3283.html
http://www.airliners.net/search/photo.search?cnsearch=45384/50&distinct_entry=true
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=257513
Denne maskinen var det andre flyet jeg noen sinne fløy med. Du sier at den ble permanent overført til Scanair i 1967. Jeg fløy den i august 1968, men jeg kan ikke huske at den var i noe annet enn SAS-farger. Finnes det bilder av den fra sommeren 1968, mon tro?
Denne maskinen var det andre flyet jeg noen sinne fløy med. Du sier at den ble permanent overført til Scanair i 1967. Jeg fløy den i august 1968, men jeg kan ikke huske at den var i noe annet enn SAS-farger. Finnes det bilder av den fra sommeren 1968, mon tro?
Scanair hade ingen egen dekor förrän 1970-71, då man började måla en liten orange sol på fenan. Fram tills dess gick alla flygplan i hel SAS-målning, men med Scanair-logo på insidan av främre dörren. Solen och "Sunjet"-titlarna kom ursprungligen från Transairs 727.
http://scanair.sonnenflieger.se/images/fpl_kta_b2.jpg
Bild från Köpenhamn den 29.3.68 (foto: Nils Rosengaard)
Samma flygplan på Arlanda i maj 1970, med Sunjet-logo (http://www.airliners.net/photo/Scanair/Douglas-DC-8-33/0368735/L/)
@alla: Tack ska ni ha! Det var hårt arbete att sammanställa allt till just idag men det var kul!
Fantastisk bildeserie - man blir jo våt i øyekroken!
Husker godt alle LN-MO'ene. HVORFOR var jeg så ung og dum at jeg ikke noterte reg på de jeg var ombord i?
Disse trådene kommer jeg til å se på over-and-over-again.
rhusberg
02-06-2008, 14:13
Hei Hans,
Nok en fantastisk presentasjon av alt du har samlet.
Tusen takk for at du deler med oss andre !!
For de som har $100.00, så ligger dette orginale lysbildet
av SE-DBD ute på auksjon hos airlinerhobby.com. For de
som har F-dcal sitt dekal og skal bygge en 55 i det første
skjemaet, legg spesielt merke til at det ikke er noe lyse grått
på vingene, heller ingen evakueringsmerker inne ved vingeroten,
og halevingene er grå.
Happy modelling and collecting,
Ruben Husberg
www.lndecals.com
Hei Hans,
Nok en fantastisk presentasjon av alt du har samlet.
Tusen takk for at du deler med oss andre !!
For de som har $100.00, så ligger dette orginale lysbildet
av SE-DBD ute på auksjon hos airlinerhobby.com. For de
som har F-dcal sitt dekal og skal bygge en 55 i det første
skjemaet, legg spesielt merke til at det ikke er noe lyse grått
på vingene, heller ingen evakueringsmerker inne ved vingeroten,
og halevingene er grå.
Happy modelling and collecting,
Ruben Husberg
www.lndecals.com
Tack tack!
100 dollar är lite väl dyrt för en enda bild, men jag är å andra sidan ingen diabildssamlare på det sättet...
Intressant bild dock, det finns väldigt få bilder av denna typ. Men stabilisatorn är nog vit, skulle jag vilja påstå. Se bifogade bilder på SE-DBD, LN-MOH och -32 OY-KTA. SAS hade vita stabilisatorer på den här tiden, även 747 hade dem i vitt vid leveransen.
Har et par kort av OY-KTA, utgitt av bl.a. SAS. Tenkte disse kunne ha interesse her i disse jubileumstider :)
Først fra første tur CPH - LAX - juni 1960, ankomst LAX
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/OY-KTA-LAX1-600.jpg
Dette er jo en kjent motiv for mange
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/OY-KTA-LAX3-600.jpg
Dette bør også være et kjent motiv
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/OY-KTA-LAX2-600.jpg
.. men dette er et meget ukjent motiv, tatt i samme sekvens som det første motivet, men her har 'fruen' på seg solbriller og 'mekken' har innfunnet seg (utgitt av SAS i Japan)
En annen finurlig ting er DC-8-merkingen på halen.
Sjekk følgende to kort
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/OY-KTA-1-600.jpg http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/OY-KTA-2-600.jpg
Comments, if any ???
ENJOY!!!
Bilden med röda mattan hade jag inte sett förut! Man ser ovanligt mycket detaljer på flygplanet, de flesta SAS-vykort från den här tiden brukar vara retuscherade. Intressant är också att de främre luckorna till nosstället är öppna på bilden. Kan det inte vara så att bilden trots allt är arrangerad, och att det arbetats på nosstället innan man ställde upp flygplanet för PR-bilden?
Även de sista två bilderna är intressanta, med de olika DC-8-titlarna. Jag tror att de är tagna i samma sekvens, och att den sista är retuscherad. Titlarna med den stora 8:an fanns bara på -32:orna när de levererades och är väl en designrest från propellertiden. DC-7C hade en stor 7:a på fenan med ett litet "c" bredvid.
Notera även registreringen på ovansidan vingen!
Jag har scannat in mer arkivmaterial:
http://www.viking256.se/forum/sas8pre.jpg
Från SAS årsredovisning 1958-1959 med modellfoto på DC-8. Lägg märke till hur man tänkte sig designen vid den här tiden. Märkligt val, eftersom både titlar och drake moderniserats "i verkligheten" flera år tidigare.
http://www.viking256.se/forum/dc8frim.jpg
Frimärke utgivet i Sverige 1960
http://www.viking256.se/forum/sas8fdcgot.jpg
Förstadagsbrev från 2 november 1977. Göteborgs nya flygplats Landvetter invigdes 1 oktober 1977, och denna dag var det premiär för SAS nya linje Göteborg-New York med 747. Dock blev det DC-8 för det mesta under de första åren.
Lite kuriosa - Aerolease Internationals annons från november 1988 om SAS/Scanairs DC-8-flotta.
Rett og slett fantastisk!!! morsomt med en såpass grundig presentasjon av blant annet min mors arbeidsplass... Videre er det første gang jeg ser bilder ra ulykken utenfor LAX.
Igjen - tusen takk!!!
raider66
04-06-2008, 19:31
Vakkert!! Takk skal du ha HansJ, og alle dere andre også.
Espen hilser
Jeg må se om jeg finner igjen min salige fars super 8-film fra Cairo der han fikk med seg OY-KTA, noen United Arab Airlines 707er og en Iljushin Il-28 før han fikk en AK-47 i magen :)
Den här radioenheten finns i hyllan på mitt kontor... förmodligen en av mycket få kvarvarande delar från LN-MOO, 39 år efter haveriet.
http://www.viking256.se/forum/lnmoo_radio.jpg
Förstadagsbrevet är poststämplat den 2:e NOVEMBER, och inte 2:e Oktober.
Första turen GOT-JFK SK 917 flögs enligt mina noteringar, den 2:e November 1977
med SE-DBK "Edmund Viking".
Förstadagsbrevet är poststämplat den 2:e NOVEMBER, och inte 2:e Oktober.
Första turen GOT-JFK SK 917 flögs enligt mina noteringar, den 2:e November 1977
med SE-DBK "Edmund Viking".
Se där ja! Tack för korrigeringen.
.. og siste FFC med SAS' DC8 jeg har er datert 29.okt 1985, Ryiadh - Copenhagen
Her kommer nok et kort i tillegg til mine tidligere presenterte kort
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=274920&postcount=15
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/SAS_royal_viking_class.jpg
Vi kan kjenne igjen eldre herre med hvit bart, dame i kimono og flyvertinnen
Det er vel ingenting å si på serveringen
Sannsynligheten er vel stor for at dette en tatt inne i OY-KTA
ENJOY
Info: aktuell status för DC-8-63 OY-KTF, OY-KTG och SE-DBH har uppdaterats med info från RolfL, tack!
Direktlänk:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=274325&postcount=4
Nytt kort til samlingen:
http://cards.mrarnestad.com/scanair.no/7116-640.jpg
Vi 'kjenner igjen' flyvertinnen, damen til venstre og herren til høyre
ENJOY!
Vi 'kjenner igjen' flyvertinnen, damen til venstre og herren til høyre
Og damen i lilla.
Kan vel også skimte litt av damen i rødt med blomster på skulder/bryst på forrige kortet??? Men da er et av bildene speilvendt :D
Yngve
Men da er et av bildene speilvendt
Kanskje ikke siden SAS nålen til flyvertinnen er på samme side på begge bilder :p
Yngve
Kanskje ikke siden SAS nålen til flyvertinnen er på samme side på begge bilder :p
Yngve
I og med at bildene er arrangert, så er det vel tilfeldig hvor disse menneskene dukker opp, eller sitter
Dukket forresten opp en bilde av gamle OY-KTC på forsiden av airliners.net i dag
https://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines-SAS-Sky-Freighter/Douglas-DC-8-55CF-Jet-Trader/5855897
Var denne konvertibel til pax, eller hva det slik at fraktmaskiner ble levert med vinduer i gamle dager?
Fellowship
17-01-2020, 14:00
Hei, dette var den første DC-8F som SAS fikk, de fløy den vel bare i 5 år før den ble solgt videre til KLM etter at de hadde fått LN-MOC, en DC-8-62AF helt uten vinduer.
OY-KTC var en DC-8-55CF, men om SAS fløy den som konvertibel frakter og pax-versjon, eller bare som frakter er jeg usikker på.
De skrev jo hele tiden "SAS Sky-freighter" på flyet, også etter at det ble malt om ca 1967, og den gikk egne fraktruter så jeg tror mest den bare var fraktfly. Og før denne hadde de hatt 2 stk DC-7F (ombygde til fraktere)
Det er vel ingen som har dokumentert mer av fly fra 60 tallet bedre enn nettopp Lars Söderström, fantastiske bilder han tok også i mørket på den tiden!
Siden HansJ la ut oversikten over historien til SAS sine DC-8 har dessverre flere blitt opphugget. Ovesikten til HansJ er fenomenal, og om han fremdeles er aktiv her, kunne det være ønskelig om han oppdaterte listen. Det ser fremdeles ut som det muligen finnes mellom 3 og 5 av maskinene som fremdeles eksisterer.