HansJ
30-05-2008, 12:52
30 maj 2008 är det 50 år sedan DC-8 flög första gången. I en annan tråd (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32207) uppmärksammas historien kring typen och i separata trådar presenteras de sex operatörer i Skandinavien som flugit DC-8: SAS, Scanair, Sterling, Time Air Sweden, Interswede och Chico-Dan.
http://www.viking256.se/forum/nblogo.jpg
Sterling Airways A/S
Danskt charterflygbolag grundat av Eilif Krogager 1962, i syfte att flyga resenärer med två f d Swissair DC-6B för den egna resebyrån Tjæreborg. 1965 togs Caravelle i trafik och typen kom i olika versioner bli kvar i flottan ända in på 90-talet. Efterhand satte man även Boeing 727 i drift och blev en allvarlig konkurrent till både Scanair, Transair Sweden och Conair of Scandinavia. 1984-1986 opererades tre DC-8-63 som köpts från Thai, men de visade sig vara för stora för Sterling. Detsamma gällde de Boeing 757 som togs i drift under det tidiga 90-talet då det var kris i charterbranschen. 1993 gick Sterling i konkurs. Det återbildades 1994 som Sterling European och är efter fler ägarbyten och övertagande av Maersk Air numera ett lågprisbolag med Boeing 737.
DC-8-63 "Skyliner"
OY-SBK
c/n 45923 - f/n 383
I tjänst 1984-1986
Levererad till SAS som LN-MOU ”Leif Viking” 16.8.68. Såld till Thai som HS-TGX 1974; vidare till Sterling som OY-SBK 15.4.84. Såld till SAS som ”Nora Viking” 20.10.86 avsedd för Scanair. Korrosion i skrovet. Ur trafik 1989, senare till TransOcean. Konverterad till DC-8-63F och i trafik för Air Transport International 1990. Havererade i Toledo 15.2.92 (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19920215-1).
http://www.oy-reg.dk/register/3778.html
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbk.htm
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0198593/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0271302/L/
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5966838
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=504096
OY-SBL
c/n 46054 - f/n 453
I tjänst 1984-1986
Lev SAS som LN-MOY ”Eirik Viking” 26.4.69. Såld till Thai som HS-TGY 1974; vidare till Sterling som OY-SBL 1984. Såld till SAS som ”Svea Viking” 20.10.86 avsedd för Scanair. Svår korrosion i skrovet. Ur trafik 1989 och konverterad till DC-8-63F. Senare till Emery Worldwide som N796AL. Såld till Aeropostal de México 2002 och senare omregistrerad XA-TXS. Fortfarande i trafik (med titlar "PCG de México").
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=490482
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/1045544/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/1033347/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0543854/L/
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6017843&nseq=0
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbl.htm
OY-SBM
c/n 45924 - f/n 392
I tjänst 1984-1986
Lev SAS som SE-DBH ”Ring Viking” 18.9.68. Såld till Thai som HS-TGZ 1974; vidare till Sterling som OY-SBM 15.7.84, leasad till Icelandair och vidare subleasad till Air Algerie för hadjflygningar i augusti 1984. Såld till SAS 1.4.86 avsedd för Scanair. Svår korrosion i skrovet (http://scanair.sonnenflieger.se/html/artikel_dana.htm) och grundligt renoverad. Till Scanair som ”Dana Viking” i juni 1986, omregistrerad SE-DBH 1987. Ur trafik dec 1988. Till Aerolease som N353AS och konverterad till DC-8-63F 1989. Såld till Aer Turas som EI-CGO april 1989. Såld till Al Dawood Air 2003 som 9G-NHA men återtagen av ägaren First International pga anklagelser om olaglig verksamhet. Flygplanet beslagtaget i Lagos, Nigeria av myndigheter pga oklarheter med dokumentation. Sedd i övergivet skick i Lagos 2006.
http://www.oy-reg.dk/register/3780.html
http://myaviation.net/?pid=00867077
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0778810/L/
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbm.htm
Mer detaljerad historik kring resp individ i SAS/Scanairs tjänst finns under de trådarna.
http://scanair.sonnenflieger.se/images/fpl_sbk_b2.jpg
OY-SBK på Stansted 1984 (foto: Sarah Ward)
http://www.viking256.se/forum/sterl.jpg
Reklam från 1986 (HansJ arkiv)
http://www.viking256.se/forum/nblogo.jpg
Sterling Airways A/S
Danskt charterflygbolag grundat av Eilif Krogager 1962, i syfte att flyga resenärer med två f d Swissair DC-6B för den egna resebyrån Tjæreborg. 1965 togs Caravelle i trafik och typen kom i olika versioner bli kvar i flottan ända in på 90-talet. Efterhand satte man även Boeing 727 i drift och blev en allvarlig konkurrent till både Scanair, Transair Sweden och Conair of Scandinavia. 1984-1986 opererades tre DC-8-63 som köpts från Thai, men de visade sig vara för stora för Sterling. Detsamma gällde de Boeing 757 som togs i drift under det tidiga 90-talet då det var kris i charterbranschen. 1993 gick Sterling i konkurs. Det återbildades 1994 som Sterling European och är efter fler ägarbyten och övertagande av Maersk Air numera ett lågprisbolag med Boeing 737.
DC-8-63 "Skyliner"
OY-SBK
c/n 45923 - f/n 383
I tjänst 1984-1986
Levererad till SAS som LN-MOU ”Leif Viking” 16.8.68. Såld till Thai som HS-TGX 1974; vidare till Sterling som OY-SBK 15.4.84. Såld till SAS som ”Nora Viking” 20.10.86 avsedd för Scanair. Korrosion i skrovet. Ur trafik 1989, senare till TransOcean. Konverterad till DC-8-63F och i trafik för Air Transport International 1990. Havererade i Toledo 15.2.92 (http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19920215-1).
http://www.oy-reg.dk/register/3778.html
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbk.htm
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0198593/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0271302/L/
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=5966838
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=504096
OY-SBL
c/n 46054 - f/n 453
I tjänst 1984-1986
Lev SAS som LN-MOY ”Eirik Viking” 26.4.69. Såld till Thai som HS-TGY 1974; vidare till Sterling som OY-SBL 1984. Såld till SAS som ”Svea Viking” 20.10.86 avsedd för Scanair. Svår korrosion i skrovet. Ur trafik 1989 och konverterad till DC-8-63F. Senare till Emery Worldwide som N796AL. Såld till Aeropostal de México 2002 och senare omregistrerad XA-TXS. Fortfarande i trafik (med titlar "PCG de México").
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=490482
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/1045544/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/1033347/L/
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0543854/L/
http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6017843&nseq=0
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbl.htm
OY-SBM
c/n 45924 - f/n 392
I tjänst 1984-1986
Lev SAS som SE-DBH ”Ring Viking” 18.9.68. Såld till Thai som HS-TGZ 1974; vidare till Sterling som OY-SBM 15.7.84, leasad till Icelandair och vidare subleasad till Air Algerie för hadjflygningar i augusti 1984. Såld till SAS 1.4.86 avsedd för Scanair. Svår korrosion i skrovet (http://scanair.sonnenflieger.se/html/artikel_dana.htm) och grundligt renoverad. Till Scanair som ”Dana Viking” i juni 1986, omregistrerad SE-DBH 1987. Ur trafik dec 1988. Till Aerolease som N353AS och konverterad till DC-8-63F 1989. Såld till Aer Turas som EI-CGO april 1989. Såld till Al Dawood Air 2003 som 9G-NHA men återtagen av ägaren First International pga anklagelser om olaglig verksamhet. Flygplanet beslagtaget i Lagos, Nigeria av myndigheter pga oklarheter med dokumentation. Sedd i övergivet skick i Lagos 2006.
http://www.oy-reg.dk/register/3780.html
http://myaviation.net/?pid=00867077
http://www.airliners.net/photo/Sterling-Airways/McDonnell-Douglas-DC-8-63/0778810/L/
http://scanair.sonnenflieger.se/html/fpl/oysbm.htm
Mer detaljerad historik kring resp individ i SAS/Scanairs tjänst finns under de trådarna.
http://scanair.sonnenflieger.se/images/fpl_sbk_b2.jpg
OY-SBK på Stansted 1984 (foto: Sarah Ward)
http://www.viking256.se/forum/sterl.jpg
Reklam från 1986 (HansJ arkiv)