HansJ
30-05-2008, 12:15
30 maj 2008 är det 50 år sedan DC-8 flög första gången. I en annan tråd (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=32207) uppmärksammas historien kring typen och i separata trådar presenteras de sex operatörer i Skandinavien som flugit DC-8: SAS, Scanair, Sterling, Time Air Sweden, Interswede och Chico-Dan.
http://www.viking256.se/forum/interswedelogo.jpg
Interswede Aviation
Charterbolag bildat 1971 ur resterna av Falconair som gick i konkurs 1970. Avsikten var att köpa två Boeing 720B från Continental och operera från Malmö-Bulltofta i konkurrens med Scanair, Sterling och Braathens SAFE. Några 720 blev det aldrig, däremot två DC-8-51 som köptes från Eastern i november 1971 á 6 miljoner USD per styck. Problem med att få långvariga kontrakt med researrangörer och ägarnas tveksamma seriositet medförde att verksamheten aldrig kom igång på allvar. Eastern hämtade tillbaka sina flygplan i slutet av februari 1972 eftersom Interswede inte kunde betala dem, och därefter gick man i konkurs.
DC-8-51
SE-DCR
c/n 45628 - f/n 151
I tjänst 1971-1972
Avsedd för Northwest Orient men ej levererad. I stället lev till Trans-Caribbean Airways som N8780R 6.11.61. Leasad (och senare såld) till Eastern 1964. Såld till Interswede som SE-DCR 23.12.71. Återtagen av Eastern pga problem med betalningen 1.3.72 och omregistrerad N8780R några veckor senare. Såld till Kar-Air Finland som OH-KDM 2.6.72 och leasad i perioder till Cyprus Airways och Aeral 1979-80. Såld till AirXport 1985 och kort därefter tagen ur trafik. Upphuggen i Bryssel i maj 1986 efter 58 904 flygtimmar.
http://www.airliners.net/photo/Trans-Caribbean-Airways/Douglas-DC-8-51/0109591/L/
http://www.airliners.net/photo/Karair-Finland/Douglas-DC-8-51/0293694/L/
SE-DCT
c/n 45648 - f/n 169
I tjänst 1971-1972
Lev Trans-Caribbean Airways som N8781R 6.7.62. Såld till Eastern 1964 och vidaresåld till Interswede som SE-DCT i november 1971. Återtagen av Eastern pga betalningsproblem den 1 mars 1972 och senare opererad av Air Jamaica som 6Y-JGE, AeroPeru och Capitol Airways som N918CL fram till juli 1983 då den togs ur trafik. Upphuggen sommaren 1984 efter 51 290 flygtimmar.
http://www.airliners.net/photo/Eastern-Air-Lines/Douglas-DC-8-51/0202303/L/
http://www.airliners.net/photo/INTERSWEDE/Douglas-DC-8-51/0105793/L/
http://www.airliners.net/photo/Air-Jamaica/Douglas-DC-8-51/0321097/L/
http://www.airliners.net/photo/Capitol-Airways/Douglas-DC-8-51/0874118/L/
http://www.viking256.se/forum/interswede.jpg
Reklam från 1971 (HansJ arkiv)
http://www.viking256.se/forum/interswedelogo.jpg
Interswede Aviation
Charterbolag bildat 1971 ur resterna av Falconair som gick i konkurs 1970. Avsikten var att köpa två Boeing 720B från Continental och operera från Malmö-Bulltofta i konkurrens med Scanair, Sterling och Braathens SAFE. Några 720 blev det aldrig, däremot två DC-8-51 som köptes från Eastern i november 1971 á 6 miljoner USD per styck. Problem med att få långvariga kontrakt med researrangörer och ägarnas tveksamma seriositet medförde att verksamheten aldrig kom igång på allvar. Eastern hämtade tillbaka sina flygplan i slutet av februari 1972 eftersom Interswede inte kunde betala dem, och därefter gick man i konkurs.
DC-8-51
SE-DCR
c/n 45628 - f/n 151
I tjänst 1971-1972
Avsedd för Northwest Orient men ej levererad. I stället lev till Trans-Caribbean Airways som N8780R 6.11.61. Leasad (och senare såld) till Eastern 1964. Såld till Interswede som SE-DCR 23.12.71. Återtagen av Eastern pga problem med betalningen 1.3.72 och omregistrerad N8780R några veckor senare. Såld till Kar-Air Finland som OH-KDM 2.6.72 och leasad i perioder till Cyprus Airways och Aeral 1979-80. Såld till AirXport 1985 och kort därefter tagen ur trafik. Upphuggen i Bryssel i maj 1986 efter 58 904 flygtimmar.
http://www.airliners.net/photo/Trans-Caribbean-Airways/Douglas-DC-8-51/0109591/L/
http://www.airliners.net/photo/Karair-Finland/Douglas-DC-8-51/0293694/L/
SE-DCT
c/n 45648 - f/n 169
I tjänst 1971-1972
Lev Trans-Caribbean Airways som N8781R 6.7.62. Såld till Eastern 1964 och vidaresåld till Interswede som SE-DCT i november 1971. Återtagen av Eastern pga betalningsproblem den 1 mars 1972 och senare opererad av Air Jamaica som 6Y-JGE, AeroPeru och Capitol Airways som N918CL fram till juli 1983 då den togs ur trafik. Upphuggen sommaren 1984 efter 51 290 flygtimmar.
http://www.airliners.net/photo/Eastern-Air-Lines/Douglas-DC-8-51/0202303/L/
http://www.airliners.net/photo/INTERSWEDE/Douglas-DC-8-51/0105793/L/
http://www.airliners.net/photo/Air-Jamaica/Douglas-DC-8-51/0321097/L/
http://www.airliners.net/photo/Capitol-Airways/Douglas-DC-8-51/0874118/L/
http://www.viking256.se/forum/interswede.jpg
Reklam från 1971 (HansJ arkiv)