View Full Version : Dubai 2008 - inkludert BusinessJet
Da er det klart for årets tur til Dubai - selvfølgelig med Lufthansa. Årets tur går tidlig i oktober med B737-500 via FRA og videre med B747-400 til Dubai og A319 fra Dubai til MUC og videre med B737-500 hjem igjen.
Gleder meg stooort til å prøve A319 "all business" på veien hjem. I løpet av uken bør vi ha på plass hvor vi skal bo i Dubai.
Tommy777
27-05-2008, 19:59
Pass paa at du ikke faar midtsete paa 747en i business. ;):D
Naar det gjelder det du kaller "business jet", ha ikke alt for store forhaapninger. Man kan vel sammenligne disse flyene med 757ene til CO med business separat mellom doer 1 og 2, kun en midtgang. Lite og intimt, men fortsatt en midtgang. 319 er braakete i forhold til widebody, plassen er liten, catering helt lik som de store flyene. Jeg tror du er enig med meg at du vil foretrekke en stoerre Airbus neste gang.
Jeg er seatet på 2A på jumboen - der har LH 2-2 seating - m.a.o ikke midtsete. Er nok enig at store fly er best - men som en opplevelse skal jeg klare meg fint på rad 3 hjem fra DXB med A319`n... Heldigvis flyr LH med blokkert midtsete innen Europa - så også der slipper jeg midtsete - selv på en tur til Emiratene - men heldigvis ikke med det lokale selskapet.
Tommy777
27-05-2008, 21:38
Den fremste kabinen til LH var et dilemma for dem da de kom med nye seter i C. De klarte ikke aa utnytte plassen bra helt fremst. Det er foroeverig hyggelig der fremst, LH er ett av faa flyselskaper som har business i nesa paa 747en, helt klart det beste omraadet paa flyet IMO. De fleste har jo F der fremme, mens LH har F i andre etasjen.
Privatair er langt fra verdens undergang, men jeg tror nok at du kommer til aa rapportere at LH er mye bedre i nesa paa 747en
Nå klokken 09.00 skal vi ha et møte vedrørende denne turen - avreisen nærmer seg og vi må spikre ferdig programmet i Dubai...Blir spennende å se hvor vi skal bo i år.
ClassOne
26-08-2008, 18:22
Nå, hvilket hotell ble det?
Skal ned i Desember jeg,men "favoritthotellet" er lagt ned i år:( Må finne ny plass å bo...
Ritz Carlton ligger godt an...
...og nå ser det ut som vi leier en egen villa.
ClassOne
16-09-2008, 08:17
Høres ikke dumt ut nei, ute på palmen da eller? Finnes også mange bra leiligheter i Marinaen med tilgang til beachen..
Jeg må visst reise alene ned i år, og da kan man si at bokostnadene øker betraktelig.. Men finner vel noe etterhvert..
Kan da ikke være så vanskelig å finne noen som ønsker å være selskap på tur til Dubai, ClassOne?
ClassOne
16-09-2008, 22:51
Neida, skal nok klare å lure noen :) Jeg treffer uansett masse kjentfolk der nede da..
Bokostandene har helt klart økt betraktelig... Villaen ligger like ved "Seilet"...men ser ut til å være booket av andre - i løpet av dagen finner vi vel noe annet.
Henviser til min Tripreport til Teheran der jeg fløy bl.a. OSL-MUC med LH 735 og MUC-DXB med PrivatAir operert A319.
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=33477
Setene er nok et par hakk vassere på LH sitt eget longhaul metall, men det var virkelig noe eget å sitte kun et par håndfuller på gate, boardingen gikk jo meget smidig. Crewet ombord på min flight var virkelig bra og gjorde at jeg hadde en flott flight ned til Dubai. Sier meg enig med Tommy777 om at det er litt mer støy i kabinen på A319 enn foran på større materiell.
Morsomt å lese rapporten din en gang til...
Nå har vi hotellet/leiligheten i boks. Det blir Afternoon Tea på "Seilet" og en middag ute i ørkenen er også booket.
Hotellet:
http://www.emirateshotelsresorts.com/the-harbour/en/
ClassOne
27-09-2008, 15:49
Hvis du ikke har spist på Spice Island, må denne prøves, vanvittig bra restaurant :)
Nå er alle lunsjer og middager booket. Kun tre arbeidsdager igjen før avreise... Let the countdown begin.
Bizflyer
06-10-2008, 09:29
Ikke mye spontanitet på denne turen, forstår vi? :colgate:
BF:cool2
Nope... Ramadan er nettopp ferdig og alt er fullbooket - denne helgen er julaften, nyttårsaften og 17. mai på en gang. Men shoppingen er definitivt spontan...
Hva frister i shopping ?? :question:
Tepper, tepper, og enda flere tepper. Ikke skjønner jeg hvorfor jeg har kastet ut teppene i dette huset og lagt tregulv over hele fjela når jeg nå er mest opptatt av å dekke gulvene igjen med tepper...
Bizflyer
07-10-2008, 06:29
Ser for meg litt overvekt da med et par tepper i baggasjen!
Det kan da UPS fikse....
Dessuten er det vel ikke utenkelig at mr EB har 2x32 kg allowance...
Hadde 80 kilo i fjor uten problemer...da var det 4 tepper i bagasjen - så dette går nok greit!
Hvor mange kvadratmeter er kåken ?? Hvor mange mangler....:colgate:
151 kvadratmeter - og det mangler tepper i to av rommene...men til uken så er vi vel i boks!
ClassOne
09-10-2008, 08:36
Du reiser vel i dag? God tur.... :)
Ja! Sitter nå i loungen på OSL og har fått sete 2A til FRA... Ingen kø i security - raskt gjennom tax-free og opp hit til den fredelige oasen denne etasjen er.
Bizflyer
09-10-2008, 11:55
Og hvordan skulle du komme deg i First Class Terminalen på FRA da?
FlightDeck
09-10-2008, 16:59
God tur! :D Ser frem til å høre, særlig om A319.
Hjemme igjen og rapporten kommer i løpet av dagen/kvelden. Men jeg kan røpe at Business Jet`n er noe av det aller aller beste jeg har opplevd.
Twin Otter
14-10-2008, 06:37
Hjemme igjen og rapporten kommer i løpet av dagen/kvelden. Men jeg kan røpe at Business Jet`n er noe av det aller aller beste jeg har opplevd.
Vi gleder oss!
Torsdag morgen var det taxi ned til Oslo S på morgenkvisten og så Flytoget til OSL. På vei ut til toget fikk jeg med meg en orange papirpose med juice, frukt og Dagens Næringsliv i anledning 10 års jubileet for Flytoget. Vel fremme på OSL var det rett til sjekk inn hos SAS - en person foran meg i kø så det var til å leve med. Bagasjen ble sjekket gjennom hele veien - mens jeg kun fikk boardingkort til FRA.
Fort gjennom security og enda fortere gjennom tax-free butikkene og rett opp i Scandinavian Lounge - og den gamle røkeavdelingen som nå er en stille oase - også i forhold til resten av loungen.
Avgang med en A319 på rutetid som landet 5-7 minutter tidlig i FRA. Setene på c-klasse er gode og det er veldig behagelig at midtsetet er gjort om til et bord. Ble vel et par glass musserende vin før og under måltidet - som var litt fisk (ikke veldig god) og litt kjøtt - (veldig godt) og dessert (best).
I FRA ankom vi til gate i A finger`n og maskinen videre til DXB skulle gå fra B finger`n. På veien dit rakk vi innom en flott lounge med mye god mat...og også noe godt i glasset. I loungen fikk vi også nye boardingkort til DXB og mitt sete 2A var blitt bytte til 1K - bedre kan man neppe ha det i 1. etasje på Luthansa sine B747. Avgang på rute også her. Der fremme føles det nesten ut som om du sitter ved vindu på begge sider...heftig! Musserende vin før take-off, varme kluter rett etter take-off og så var det å sjekke menyen og begynne å glede seg til en tur på 5 timer og 30 minutter (alt for kort). Både forrett, mellomrett, middag, ost og dessert var meget bra. Vinutvalget var for min del ikke like positivt. To hvite hvor av den ene en eiket chardonnay (nei ellers takk) og den andre en forholdsvis god tysk riesling. Av røde var det en tung portugiser (nei takk) og en ikke alt for god fransk - som etter noen glass ble akseptabel.
Ankomst litt før rute i DXB og parkering ute på plassen og buss inn. Med c-klasse og bedre har man fast track gjennom passkontroll - en absolutt fordel når du lander rett etter en 7 77 fra KLm, en 777 fra Air France og en 747 fra British Airways. Raskt igjennom og så var det å vente på bagasjen...og vente det gjorde vi. SAS representanten på OSL glemte priority tags på min bagasje - så den kom aller aller først - mens de andre som hadde priority tags ventet nesten 1 1/2 time.
Heldigvis hadde vi booket transfer til hotellet som ligger i Dubai Marina og vi kom frem godt over midnatt og det bar rett opp i 52. etasje hvor baren ligger. I seng ved 03.00 tiden.
Programmet/møtene startet 09.00 på fredag etter en veldig god frokost - cooked prepared according to your wishes. Møtene fant sted i en av de tre leilighetene vi hadde - alle leilighetene var på 220 kvadratmeter og inneholdt 3 rom med egne bad/toalett - et "au pair" rom med dusj og toalett, kjøkken, spisestue, stue og gjestetoalett - pluss balkong med utsikt over "The Palm".
Lunsj på hotellet før vi fortsatte møtene. På ettermiddagen hadde vi booket "The ultimate Afternoon Tea" som inkluderte nok champagne på Burj Al Arab - sorry Molde - orginalen er 1000 ganger bedre. Denne var såpass hyggelig at vi ble sittende til vi skulle spise middag på innstedet Dubai Marine som ligger på starnden like ved "Seilet".
Lørdag morgen fortsatt møtene før det ble tid til shopping, omvisning på et annet hotel og SPA behandling. Så bar det i jeeper ut i ørkenen - 45 minutter med sand over alt. Her har kjeden bak Burj Al Arab laget en tema restaurant i sanden med sikkert flere hundre persiske tepper som underlag - mat og drikke var det nok av. 45 minutter tilbake og vi kom akkurat forsent til Buddah Bar som lå i nabohotellet - men det avr egentlig helt greit - for det er egentlig greit å legge seg 02.30.
Søndag ble vi vekket av brannalarmen...og det brant i naborommet tyil noen av de som var med meg i 44. etasje. Selv bodde vi i 41. etasje - men også det er langt å gå/løpe nedover. Heldigvis ble brannen funnet og slukket. Mine kollegaer/gjester fikk laikevel en rask gå/løpetur ned fra 44. til 26. etasje - noe som fortsatt kjennes i leggene deres. Ellers gikk dagen med til shopping, shopping og shopping. Ble 3 tepper og en dressjakke på meg. Noen fikk også tatt seg en skitur i "slalombakken" i The Mall of The Emirates - selv rakk jeg en ny SPA behandling og såvar det litt vin på rommet før vi dro på nok en matopplevelse - denne gang på restauranten Pai Thai på AlQasr Madimat Jumeirah Hotel.
Sent tilbake på hotellet var det å begynne pakkingen og logistikken på denne...så 02:15 gikk vi i seng og så skulle vi op 04:30 - gjeeeesp!
Raskt ut til flyplassen og rett til security (før innsjekk) og ingen kø hos Lufthansa. Sete 3A ble trykket på boardingkortet og bagasjen fikk noen oransge heavy lapper på seg.
Avgang var fra gate 110 som ligger et stykke unna Lufthansa sin lounge - men vegg i vegg med gate 110 ligger Diners Club loungen som ble vårt frokost sted denne morgenen. Tidlig boarding og enda tidligere avgang - 20 minutter før rutetid pushet vi tilbake og var raskt i lufta. PrivatAir sin A319 og personalet var absolutt en høydare på turen og Tommy777 du tar feil - jeg foretrekker når som helst denne fremfor B747. Gode seter, nok av plass, to store puter oget pledd. Bred midtgang hvor to traller kunne passere hverandre og ikke minst en fantastsik rolig og fin atmosfære. 4 flyverter/tinner som jobbet stort set hele tiden. Rask froksot servering før lyset ble slukket og de fleste ombord sov. Setene kan ikke ligges like flatt som på 747 eller A340 - men med min lengde fikk jeg en utrolig god sovestilling fordi jeg akkurat er lang nok til å treffe "skjellet" rundt stolene foran meg. Man må være premenstruell for å være plaget av støynivået ombord - for der jeg satt var det absolutt ikke plagsomt - selv om jeg så rett ut på motoren. Sov godt i 3 timer og da var det å begynne å glede seg til 4 retters servering. Forrett, salat, middag, ost og tiramisu smakte allt meget godt - vinene var de samme som på vei ned - så denen formiddagen holdt jeg meg til champagne. Overraskende på piloter og cabin så fikk vi plutselig en raskere rute inn til MUC og vi landet 20 30 minutter tidligere enn planlagt - så flyvertinnen "ba" om forståelse at det ble litt hektisk i sluttfasen på servering/ryddingen - noe som medførte latter, applaus og tilgivelse fra passasjerne.
Munchen er favoritten blant flyplassene i Europa - snakk om rask og effektiv transferflyplass. Nytt besøk i lounge før det ble litt shopping og ombord i en B737-500 som snart er hsitorie i Munchen når denne huben blir "all airbus" for Lufthansa i løpet av første halvår 2009. Sete 3 A som er rad 2 var behagelig og rett etter tak-off fikk vi en tapas tallerken med mye godt. her ble det både champagne og rødvin på vei opp til Oslo hvor vi landet 5 minutter før rutetid.
Takk for turen og Auf Wiedersehen...
Tommy777
14-10-2008, 16:57
Endelig..
Ble det F lounge besoek paa deg i FRA?
Jeg trodde alle Privatair flyene naa var oppgradert til lie flat??
Har problemer med aa hevde at jeg er premenstruell, men jeg har hatt noen turer med A319LR og synes den er braakete i forhold til widebody. Jeg synes det er trangt og det er mye mer privat i snuta paa 747en. Saa her er vi uenige, jeg mener du tar feil ;)
Naar det gjelder vin og catering er det akkurat samme vinkartet og meny paa begge alternativer.
Og til slutt -- mellom Frankfurt og Oslo er det Heinkel Trocken, kamerat, ikke Champagne ;)
Ja det ble F lounge... vanvittig bra - selv om vi ikke ble kjørt til flyet i en Mercedes!!!
At det skulle være trangere på rad 3 i A319 enn på første rad i 747 skjønner jeg ikke. B747`n til LH har 80 seter bare i c-klasse - noe som er nesten dobbelt så mange som på hele maskinen til PrivatAir. Men du må gjerne mene at jeg tar feil - det betyr nok mindre for meg enn for deg.
Mulig at det ikke var Champis til FRA - men det var garantert ikke Heinkel Trocken. Godt var det...
Tommy777
14-10-2008, 17:14
Ja det ble F lounge... vanvittig bra - selv om vi ikke ble kjørt til flyet i en Mercedes!!!
At det skulle være trangere på rad 3 i A319 enn på første rad i 747 skjønner jeg ikke. B747`n til LH har 80 seter bare i c-klasse - noe som er nesten dobbelt så mange som på hele maskinen til PrivatAir. Men du må gjerne mene at jeg tar feil - det betyr nok mindre for meg enn for deg.
Mulig at det ikke var Champis til FRA - men det var garantert ikke Heinkel Trocken. Godt var det...
Snakker ikke om at det er trangt mellom setene, snakker om at kabinen er liten og trang.. I 747en er takhoeyden nesten dobbel i forhold til A319. I tillegg har LH ekstremt faa seter i fremste seksjonen paa 747en, mindre enn hva mange har i F. Det er danseplass i midten der fremme. Og selv om det er 80 seter totalt paa 747en, er det 17 seter i den seksjonen du satt i, 35 i seksjon 2 og 28 i seksjon 3. Privatair har en kabin med 50+ seter.
Eksempel: Hjem til jul hadde vi valget mellom Privatair eller SAS business. Det ble SAS business.
Tommy777
14-10-2008, 17:16
BTW, var dere i F terminalen eller i F loungen?
Også i forhold til KLM har jeg hørt fra de passasjerene jeg har sett har reist AMS-IAH med Privatair 737 - at de faktisk foretrakk større fly om de skulle velge. Nå skal det dog sies at jeg kun har spurt to forskjellig pax - rett og slett fordi jeg har kjent dem igjen.
Tommy777
14-10-2008, 18:23
Akkurat, Joe. Det jeg forsoeker aa si er at folk er forskjellige og har forskjellige preferanser. Av de aller fleste rapportene jeg har lest, blir det den ene turen med nb all C og ferdig med det.
Saa hva som er rett og feil blir rimelig subjektivt
48 seter var det i A319... Crewet var også vanvittig bra - ingen brett - alt kom på tallerken til deg. Noe annet som tiltalte meg var boardingprosessen med en A319 - ble liksom aldri crowded eller slitsomt med rundt 40 pax i gate området.
Men for all del - jeg har ingen ting å klage på når det gjelder B747 og sete 1K - også det var topp. Har tidligere sittet der fremme på Alitalia C-klasse fra HKG til NRT og på Første klasse med Pan Am mellom LAX og NRT.
FlightDeck
14-10-2008, 19:45
I Dubai er alt mulig - takk for en flott rapport! Folk er heldigvis forskjellige og verdsetter ulike konsepter. Det er vel derfor valgmulighetene finnes...
Jeg ser også for meg fordelene ved å bare være 40 mennesker som skal boarde en intercont-flight, og den "rolige stemningen" det medfører.
Takk for rapporten, godt å lese at du skryter av A319 turen og spesielt servicen ombord fra crewet. Min erfaring er også en utrolig behagelig boardingprosedyre med så få passasjerer ved gate, bred midtgang og kun 48 seter ombord gjør at kabinen føles svært romslig, og det virker som PrivatAir crewet gjør servicen mer personlig. Det som taler for LH sitt eget longhaul metall er bedre seter og litt mindre kabinstøy enroute. For min del kan jeg godt like begge konsepter...
Fra vinterprogrammet erstattes A319 med LH A343 mellom MUC og Dubai. Vet ikke hva som skjer med maskinen da, noen som vet dette? Pr. i dag flyr også PrivatAir for LH mellm FRA og Pune (India) med en 48-seters A319 og FRA-EWR med en 44-seters 737-700, fra vinterprogrammet blir denne flighten opererert av en 737-800.
Bizflyer
14-10-2008, 21:51
Hva med menyene? Kan du ikke poste det her?
Kommer det noen bilder?
Maskinen skal inn på Boston - husker ikke hvilken by i Tyskland den skal gå fra - men destinasjonen er BOS.
Har spart på begge menyene - men det er jo rene oppslagsverket så det kommer til å ta litt tid før jeg har skrevet av disse.
Bizflyer
15-10-2008, 13:35
Scanne inn - scanne inn, EB! ;)
Scanning er for ungdommen - Scanair er for oss andre!
Dag Viking
15-10-2008, 19:18
Maskinen skal inn på Boston - husker ikke hvilken by i Tyskland den skal gå fra - men destinasjonen er BOS.
Har spart på begge menyene - men det er jo rene oppslagsverket så det kommer til å ta litt tid før jeg har skrevet av disse.
MUC-BOS skal gå med BBJ-1 i vinter, så godt mulig de roterer 319 et annet sted.
Fellowship
15-10-2008, 22:17
Du må´kke gi deg så fort ! :old
Første tegnet på at man blir gammel er når man gir opp "ny" teknologi^_^
Gir opp? Blir aldri kjent med er heller riktig å si...
Bizflyer
17-10-2008, 23:33
Gir opp? Blir aldri kjent med er heller riktig å si...
Javel nei! Men det begynner vel å bli på tide å innrømme at du begynner å bli gammel, EB? Du er jo ikke akkurat noen ungfole lenger! :cool:
Han er yngre enn meg .. og jeg har holdt på med scanner siden vi holdt på med film og papirbilder!
Absolutt gammel - i kveld er det 20 års fest siden jeg var russ - det er faktisk flere år enn mange her på forumet er!
Apropos denne business-jeten, Hvem skal få bagasjen sin først når det kun er pri-pax??:p
Tommy777
28-10-2008, 18:58
Det er relativt lite innsjekket bagasje paa disse flightene. folk som fly biz har vanligvis ikke med seg 4000000 tepper :P
Haha.. Nei, du sier noe..
Haha.. Nei, du sier noe..
Kjøper man teppe i Dubai så flyr man vel hjem på det :p
Kjøper masn teppe i Dubai så flyr man vel hjem på det :p
:colgate: hehe, ja, men det gjør man ikke fra tyrka, Har vært rimelig lang i arma etter å ha lossa TK^_^
Tja - nå var vi i transfer så da så vi ikke bagasjen i Munchen.
Et annet stort plusspoeng med biz-jet`n er luftkvaliteten ombord på en nyere maskin med færre seter enn på en eldre stor maskin.