PDA

View Full Version : Onkel Sam kopierer harddisken din


Bizflyer
19-05-2008, 14:09
Nei, nå går det over alle støvleskafter her.
Kilde: takeoff.nu

USA kopierer flypassagerers computere
Sikkerhedskontrollen i USA's lufthavne er blevet endnu strengere. Nu kan indholdet af passagerens computer beslaglægges og kopieres - på ubestemt tid.
Inden næste rejse til USA bør passagerer overveje at luge ud i diverse dokumenter og billeder på deres laptops og mobiltelefoner.
Ellers risikerer de, at den amerikanske lufthavns sikkerhedskontrol kigger det hele igennem, kopierer det – og beholder det så længe de vil, skriver Politiken.

En amerikansk domstol har netop slået fast, at USA’s lufthavne har ret til at beslaglægge computere, mobiltelefoner, digitalkameraer, USB-nøgler og mp3-afspillere for at gennemgå og kopiere indholdet.

Til svenske Expressen siger sikkerhedskonsulent for IT-sikkerhedsfirmaet, NSEC, Klas Schöldström, at det betyder en større risiko for, at passagerer bliver chikaneret: Feriebilleder af familiens yngste, der sopper nøgen i strandkanten, kan pludselig forvandles til noget fordækt, mens forretningsrejsende kan få problem med at rejse med forretningshemmeligheder i computeren.

Se på TakeOff http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=16456

BF:(

Thomas
19-05-2008, 14:24
Gådd bless Amerikæ!

KennethGS
19-05-2008, 14:32
Surprise-surprise.... :USA :lol:

Lurer på hva det neste trekket fra dette totalitære regimet blir...?

På listen over steder jeg vil reise, så hoppet Burma og Irak opp, for å gi plass til USA under seg... ^_^

Utflyttet
19-05-2008, 14:37
Jeg skal til Nord-Korea om jeg får viljen min i sommer, så slipper jeg dra til USA før passet er byttet. :)

-A

OJB
19-05-2008, 14:44
Ja , her har vi starten på en tråd som kan vare resten året.
For min del som er relativt mye i US så vil konsekvensen om dette nonsens utspillet skulle bli innført være at jeg reiser uten PC og leier en mobil telefon slik at jeg kan beholde alt terror-relatert materiale på min PC uten innsyn fra onkel Sam.
Makan til paranoide folk!

LN-MOW
19-05-2008, 15:21
Hvis takeoff hadde kunnet oversette 'border agents' korrekt, hadde det kanskje ikke vaert saa spennende ....

Greia er at grensekontrollen skal kunne ha adgang til aa gjennomsoeke din elektronikk paa samme maate som din koffert, taxfreepose eller andre eiendeler naar du gaar igjennom tollen. Dette har ingenting med sikkerhetskontroll aa gjoere, TSA vil ikke sjekke annet enn at maskinen booter opp - noe som i dag kun gjoeres i unntakstilfeller.

Sjekk fakta.

Last month a US court ruled that border agents can search your laptop, or any other electronic device, when you're entering the country.

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/may/15/computing.security

storg
19-05-2008, 15:30
Hvis takeoff hadde kunnet oversette 'border agents' korrekt, hadde det kanskje ikke vaert saa spennende ....

Greia er at grensekontrollen skal kunne ha adgang til aa gjennomsoeke din elektronikk paa samme maate som din koffert, taxfreepose eller andre eiendeler naar du gaar igjennom tollen. Dette har ingenting med sikkerhetskontroll aa gjoere, TSA vil ikke sjekke annet enn at maskinen booter opp - noe som i dag kun gjoeres i unntakstilfeller.

Sjekk fakta.

Last month a US court ruled that border agents can search your laptop, or any other electronic device, when you're entering the country.

http://www.guardian.co.uk/technology/2008/may/15/computing.security

Det står nå i artikkelen du viser til at de kan kopiere innholdet og beholde det i flere dager. Er vel en del virksomheter som ikke vil godta det. Hva med oss som har krypterte disker.

Utflyttet
19-05-2008, 15:42
Det står nå i artikkelen du viser til at de kan kopiere innholdet og beholde det i flere dager. Er vel en del virksomheter som ikke vil godta det. Hva med oss som har krypterte disker.

Du har ikke så mye valg om å ikke godta det. Det er litt catch-22 over dette, fo om du nekter så bryter du føderal lov, og om du overgir deg er du stort sett skrudd av arbeidsgiver. Når det gjelder kryptert innhold så har du bekyttelse under en rimelig fersk høyesterettsdom i USA, men om den gjelder for deg som utlending er tvilsomt da customs-området er pr def ikke regnet som Amerikansk territorie, og dermed kan de omgå en del av slike regler.

Det har vært lengre debatter om dette på slashdot og FT, og eneste noe lunde fornuftige er teknisk sett er dualboot og TrueCrypt og litt mer moro så du har så såkallt "plausible deniability", men da havner du igjen i saksen med å bevisst unndra ting fra føderale offiserer, etc.

-A

LN-MOW
19-05-2008, 15:45
Det står nå i artikkelen du viser til at de kan kopiere innholdet og beholde det i flere dager. Er vel en del virksomheter som ikke vil godta det. Hva med oss som har krypterte disker.

Jeg tror 'en del virksomheter' ikke har myndighet over tollmyndighetene.

Det endrer likevel ikke fakta at den opprinnelige artikkelen skriver at dette gjoeres i sikkerhetskontrollen. Det er feil. Det er grensekontrollen som har adgang til aa gjoere dette - paa lik linje med kontroll av andre effekter du bringer med deg inn i landet. Aa gjoere unntak for elektroniske lagringsmedia er ikke logisk eller realistisk.

Det er helt klart et problem for mange som reiser med konfidensielt materiale, men passasjerer har reist med konfidensielle dokumenter i alle aar uten at dette har vaert noe stoerre problem. Forskjellen naa er at folk har med seg mer av disse og at det de er lagret annerledes.

Fourth Amendment gjelder fortsatt .. dette skal ikke gjoeres uten skjellig grunn til mistanke.

De som er bekymret over dette vil maatte innrette seg deretter og reise med 'rene' maskiner og laste ned forretningsdokumentene fra en remote server etter grensepassering.

Utflyttet
19-05-2008, 15:56
Fourth Amendment gjelder fortsatt .. dette skal ikke gjoeres uten skjellig grunn til mistanke.


Dette er faktisk feil. Her har dine kjekke overlords greidd å få definert både sikkerhetskontrollen på flyplassen og customs-området som et område hvor myndighetene påberoper seg behov utover grunnloven,og som med mye annet under Bush så har de greidd å hoppe bukk over grunnloven.

Mer info her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Border_search_exception

Og en del domstoler liker å koble tilstedeværelse av crypto-programvare med "intent":

http://www.news.com/Minnesota-court-takes-dim-view-of-encryption/2100-1030_3-5718978.html

Og Bruce Schneier har som vanlgi noe bra utvalgte ord på dette:

http://www.schneier.com/blog/archives/2008/05/crossing_border.html

-A

seilfly
19-05-2008, 15:57
De som er bekymret over dette vil maatte innrette seg deretter og reise med 'rene' maskiner og laste ned forretningsdokumentene fra en remote server etter grensepassering.God idé! Det kan jo spare hele søketiden om de har planer om å kopiere alt av interesse.

Om to år skal jeg si akkurat hva jeg mener ;)

KennethGS
19-05-2008, 16:10
God idé! Det kan jo spare hele søketiden om de har planer om å kopiere alt av interesse.

Om to år skal jeg si akkurat hva jeg mener ;)

Du antyder vel ikke at USA overvåker data og telekommunikasjonen? ;)

Det hadde tatt seg ut... :p


(Spiller dum, og håper jeg ikke våkner opp i oransje kjeledress på Cuba...:drunk:)

Wishmaster
19-05-2008, 16:11
De kan få de fine hjemmesnekra filmene mine! Da får de bakoversveis og henretter meg på stedet grunnet fæle "scener". Ha!

LN-MOW
19-05-2008, 16:57
Dette er faktisk feil. Her har dine kjekke overlords greidd å få definert både sikkerhetskontrollen på flyplassen og customs-området som et område hvor myndighetene påberoper seg behov utover grunnloven,og som med mye annet under Bush så har de greidd å hoppe bukk over grunnloven.

Mer info her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Border_search_exception


Dette omhandler kun tollkontroll ved grensepassering. Sikkerhetskontrollen har ingenting med dette aa gjoere. DHS overser baade CBP (Customs and Border protection) og TSA. Dette omhandler CBP's myndigheter. TSA har ingen myndighet til aa sjekke mer enn at laptop'en virker. Har de 'behov' for annen sjekk, skal de kontakte politimyndighet. TSA har ingen ting aa gjoere med denne saken.

Foreslaar at vi gaar tilbakt til temaet, som er takeoff's feilaktige oversettelse av en utenlandsk artikkel ...

seilfly
19-05-2008, 17:28
Ken: Det er da ikke hver dag du kan få en gratis tur til Cuba... eller jo ... det er det jo...

Utflyttet
19-05-2008, 17:44
Dette omhandler kun tollkontroll ved grensepassering. Sikkerhetskontrollen har ingenting med dette aa gjoere. DHS overser baade CBP (Customs and Border protection) og TSA. Dette omhandler CBP's myndigheter. TSA har ingen myndighet til aa sjekke mer enn at laptop'en virker. Har de 'behov' for annen sjekk, skal de kontakte politimyndighet. TSA har ingen ting aa gjoere med denne saken.

Foreslaar at vi gaar tilbakt til temaet, som er takeoff's feilaktige oversettelse av en utenlandsk artikkel ...

Du vil kansje lese litt her:

http://arstechnica.com/news.ars/post/20060506-6767.html

-A

storg
19-05-2008, 17:58
Dette omhandler kun tollkontroll ved grensepassering. Sikkerhetskontrollen har ingenting med dette aa gjoere. DHS overser baade CBP (Customs and Border protection) og TSA. Dette omhandler CBP's myndigheter. TSA har ingen myndighet til aa sjekke mer enn at laptop'en virker. Har de 'behov' for annen sjekk, skal de kontakte politimyndighet. TSA har ingen ting aa gjoere med denne saken.

Foreslaar at vi gaar tilbakt til temaet, som er takeoff's feilaktige oversettelse av en utenlandsk artikkel ...

Artikkelen er kanskje feilaktig oversatt. Men innholdet blir jo ikke direkte feil. Faktum er at du kan bli møtt av noen på flyplassen som kan kreve å kopiere disken din. Om de har blå, rød eller rosa uniform betyr ikke så mye. Litt slingringsmon må vi gi.

LN-MOW
19-05-2008, 17:58
Jeg kan ikke helt se sammenhengen ... denne traaden handler om adgang til aa sjekke elektroniske data. Ikke om no-fly lister, dildoer eller andre slagvaapen i ryggsekker.

LN-MOW
19-05-2008, 18:02
Artikkelen er kanskje feilaktig oversatt. Men innholdet blir jo ikke direkte feil. Faktum er at du kan bli møtt av noen på flyplassen som kan kreve å kopiere disken din. Om de har blå, rød eller rosa uniform betyr ikke så mye. Litt slingringsmon må vi gi.

Vel -- for aa oversette til OSL-forhold: Adeccoligaen har ikke lov til aa sjekke innholdet paa laptop'en din. Tolleren i etasjen under har. Jeg er ikke kjent med finjussen i Norge, men det ville overraske meg om ikke Tollvesenet har myndighet til aa sjekke laptop'en din for ulovlig innhold.

seilfly
19-05-2008, 20:32
Så om du flytter til USA så send PC i flyttelasset :D

Hickok
19-05-2008, 21:09
Dette er testet før, og kan ikke anbefales. PC hadde fått såpass juling, at det ikke engang var mulig å få noe fornuftig ut av harddisken......

JoeW
19-05-2008, 21:24
men det ville overraske meg om ikke Tollvesenet har myndighet til aa sjekke laptop'en din for ulovlig innhold.

Vil jeg også anta at de har.

Forøvrig er det G4S og ikke Adecco for øyeblikket. Han ene jævlen prøvde forøvrig å ta meg i skrittet i helgen. Men det er jo en annen sak.

Anyways: Storm i et vannglass.

LN-MOW
19-05-2008, 21:40
Vil jeg også anta at de har.

Forøvrig er det G4S og ikke Adecco for øyeblikket

Hoeres mer ut som geitost enn security ..... :p

.

Discus
09-12-2008, 13:48
Men store resultater ser det ikke ut som det har blitt. Nå vil mange ha en slutt på PC-kopieringen:

http://tech.yahoo.com/news/ap/20081208/ap_on_hi_te/tec_laptop_searches

LN-MOW
09-12-2008, 13:54
Jeg har aldri opplevd noe slikt, paa noen av mine mange grensekryssinger ...

Hilsen Blond Blaaoeyd. :love

Isbamse
09-12-2008, 15:02
Liten fare så lenge du ikke ser muslimsk ut, i følge yahoo-linken....

gilberg
09-12-2008, 18:26
TSA vil ikke sjekke annet enn at maskinen booter opp - noe som i dag kun gjoeres i unntakstilfeller.





Dette skjedde med meg i Tyrkia i sommer. Jeg glemte å ta ut laptop`n fra kofferten, og ble plukket til siden. De slo på kameraet mitt, og PC`n. Når det så riktig ut, var det ok. De gikk ikke gjennom bildene eller maskinen.

DY Tech
09-12-2008, 18:30
Jeg har vært to ganger til USA etter at første innlegg i denne tråden ble skrevet i mai i år.

Begge gangene hadde jeg med laptop men det var aldri spørsmål om å kopiere harddisken på den... ble ikke engang spurt om jeg hadde med pc.

Så hvem som er mest paranoid her vet ikke jeg... :lol:

Martin
09-12-2008, 19:25
Lurer på om jeg skal ta masse frekke bilder av meg selv å legge inn på laptopen innen SEA-turen.. Da kan de angre da, hvis de skulle finne på å ta laptopen min.. :p

LN-MOW
09-12-2008, 19:31
Nå fikk jeg assosiasjoner ....... :p

http://pondus.no/filer/2008/08/dinmobil.png