Discus
16-05-2008, 18:30
ORD-ARN SK946 11/5-2008 A330 LN-REF sete 2H:
Tid for hjemtur, innsjekk på nettet dagen i forveien som nr 147 så her var det nok fullt hus og mye connections. Satt kursen for O'Hare og gikk i skranken for å hente boarding kort samt "logge ut av USA". Jo, de kunne bekrefte at det var stapp fullt, men kun med tre overbookinger så de regnet med at alle kom seg hjem. CPH-flighten hadde samme status. (Ikke noen gavekort å hente i dag, med andre ord). Skle raskt gjennom sikkerhetskontrollen i fast-track og siktet på SAS Loungen. Den ligger mellom gate M14 og M113 (hvis jeg husker rett) og har relativt god utsikt. Praktisk møblert for oss som like å kikke ut er den også. Høye bord langs vinduet med barkrakker slik at man kan nyte utsikten.
Av tilbud i loungen var det rundstykker, smøreost, noe grønnsaker (agurk, tomat m.m.), drikke (en god del varianter fra vann til sprit) samt snacks etc. Gratis WiFi, PCer m.m. var også tilgjengelig (tror det var noen som lurte på WiFi-tilgang her eller på Flyertalk). Det ble til at jeg bunkret opp litt snacks og en Sam Adams, plukket frem fotoapparatet og satt meg ved vinduet. Det var utsikt rett sydover på rwy 10/26, men med 14 knop (gusting 27) fra nord var ikke den i bruk.
Crewet kom noe forsinket til gaten pga. trafikkaos på motorveien, jeg fant etter hvert plass på 2H og vi fikk pushback omtrent på rutetid med take off fra 32R kl. 1640. C-klasse nesten fullbooket minus fire seter som var sperret (de var strømløse og lite samarbeidsvillige), og det var visstnok også noen ledige plasser lenger bak fordi en del mistet connection pga dårlig vær andre steder. Kanskje SAS IC hadde hatt bedre resultater hvis de hadde greid å holde setene i orden. Ilg. purseren var det "mye bedre nå" enn det hadde vært tidligere, for nå var det "bare fire" som ikke virket, og de hadde vært defekt så lenge at de var sperret før de var solgt (sa hun hvertfall).
Før push-back ble det servert en drink (vann, juice, champis) eller flere hvis man ville ha. Crewet bestod for det meste av en gjeng svenske damer som var i meget godt humør både før avgang og under turen. Alltid et spil og en kommentar på plass (takk for det!). Etter takeoff ble det en runde med den varme kluten og utdeling av toalettmappen som bestod av to mapper (en blank litersmappe og en annen grå som ble holdt sammen av borrelås (kjekt å ha!) Innholdet var som tidligere; tannbørste, tannkrem, fuktighetskrem, sokker, skopose, øyemaske og ørepropper.
Drink og snacks (noe tørket tomat. mozarella og annet tredd på en tannpirker) kom også før matserveringen. Alt ifbm. middagen ble servert med en gang, salat, reker med salsa, brie med mango som det kalde på brettet. Som varmmat var det valg mellom Stekt laks, lammestek eller ostetortellini. Det ble litt lammestek og en fransk rødvin på meg. Etter middag var det tilbud om protvin til osten, og så kom det kaffe med avec og sjokoladebiter. Alt var ferdig ca 2-2.5 timer etter avgang. Det ble som vanlig også delt ut en vannflaske til hver etter middag.
Noterte at siden siste jeg fløy C-klasse over dammen så har de byttet ut designer salt og pepperbøssene i glass med noe billige plastgreier.
Jeg beordret stolen i horisontal stilling og la meg til å sove. Fant fort ut at det beste bruken jeg hadde for pleddet var som laken, da ble stolen litt mykere å ligge i. Jeg sov relativt godt, men en ting jeg ikke liker hos SAS IC er at de ikke har luftdyser. Jeg våknet etter noen timer ganske svett og tung i hodet, for det var ikke akkurat kaldt eller trekkfullt i kabinen.
Hadde bestilt vekking til frokost, men våknet når de skrudde på lyset og kom trillende med frokosten. Noe varm klut til å tørke trynet med så jeg ingen ting til på morgenkvisten, ei heller noe våtserviett på brettet. Det var kald frokost, frukt og müsli samt en stor porsjon med yoghurt naturell. Varme rundtykker, bages, brødskiver etc, skinke, kokt egg, ost og drikke. En grei frokost, men ikke noe spesielt når man ikke er veldig glad i naturell yoghurt.
Vi fløy inn over Ålesund og over Rena før vi dumpet ned på 01R på ARN omtrent kl. 0735. Så ble det tur gjennom sikkerhetskontrollen og en frokostpause i loungen før siste etappe til Oslo.
Bilde 1: Microsoft var ikke helt med på ORD
Bilde 2-9: Utsikt fra SAS Loungen
Bilde 10: LN-REF
Bilde 11: Kort finale ARN
Tid for hjemtur, innsjekk på nettet dagen i forveien som nr 147 så her var det nok fullt hus og mye connections. Satt kursen for O'Hare og gikk i skranken for å hente boarding kort samt "logge ut av USA". Jo, de kunne bekrefte at det var stapp fullt, men kun med tre overbookinger så de regnet med at alle kom seg hjem. CPH-flighten hadde samme status. (Ikke noen gavekort å hente i dag, med andre ord). Skle raskt gjennom sikkerhetskontrollen i fast-track og siktet på SAS Loungen. Den ligger mellom gate M14 og M113 (hvis jeg husker rett) og har relativt god utsikt. Praktisk møblert for oss som like å kikke ut er den også. Høye bord langs vinduet med barkrakker slik at man kan nyte utsikten.
Av tilbud i loungen var det rundstykker, smøreost, noe grønnsaker (agurk, tomat m.m.), drikke (en god del varianter fra vann til sprit) samt snacks etc. Gratis WiFi, PCer m.m. var også tilgjengelig (tror det var noen som lurte på WiFi-tilgang her eller på Flyertalk). Det ble til at jeg bunkret opp litt snacks og en Sam Adams, plukket frem fotoapparatet og satt meg ved vinduet. Det var utsikt rett sydover på rwy 10/26, men med 14 knop (gusting 27) fra nord var ikke den i bruk.
Crewet kom noe forsinket til gaten pga. trafikkaos på motorveien, jeg fant etter hvert plass på 2H og vi fikk pushback omtrent på rutetid med take off fra 32R kl. 1640. C-klasse nesten fullbooket minus fire seter som var sperret (de var strømløse og lite samarbeidsvillige), og det var visstnok også noen ledige plasser lenger bak fordi en del mistet connection pga dårlig vær andre steder. Kanskje SAS IC hadde hatt bedre resultater hvis de hadde greid å holde setene i orden. Ilg. purseren var det "mye bedre nå" enn det hadde vært tidligere, for nå var det "bare fire" som ikke virket, og de hadde vært defekt så lenge at de var sperret før de var solgt (sa hun hvertfall).
Før push-back ble det servert en drink (vann, juice, champis) eller flere hvis man ville ha. Crewet bestod for det meste av en gjeng svenske damer som var i meget godt humør både før avgang og under turen. Alltid et spil og en kommentar på plass (takk for det!). Etter takeoff ble det en runde med den varme kluten og utdeling av toalettmappen som bestod av to mapper (en blank litersmappe og en annen grå som ble holdt sammen av borrelås (kjekt å ha!) Innholdet var som tidligere; tannbørste, tannkrem, fuktighetskrem, sokker, skopose, øyemaske og ørepropper.
Drink og snacks (noe tørket tomat. mozarella og annet tredd på en tannpirker) kom også før matserveringen. Alt ifbm. middagen ble servert med en gang, salat, reker med salsa, brie med mango som det kalde på brettet. Som varmmat var det valg mellom Stekt laks, lammestek eller ostetortellini. Det ble litt lammestek og en fransk rødvin på meg. Etter middag var det tilbud om protvin til osten, og så kom det kaffe med avec og sjokoladebiter. Alt var ferdig ca 2-2.5 timer etter avgang. Det ble som vanlig også delt ut en vannflaske til hver etter middag.
Noterte at siden siste jeg fløy C-klasse over dammen så har de byttet ut designer salt og pepperbøssene i glass med noe billige plastgreier.
Jeg beordret stolen i horisontal stilling og la meg til å sove. Fant fort ut at det beste bruken jeg hadde for pleddet var som laken, da ble stolen litt mykere å ligge i. Jeg sov relativt godt, men en ting jeg ikke liker hos SAS IC er at de ikke har luftdyser. Jeg våknet etter noen timer ganske svett og tung i hodet, for det var ikke akkurat kaldt eller trekkfullt i kabinen.
Hadde bestilt vekking til frokost, men våknet når de skrudde på lyset og kom trillende med frokosten. Noe varm klut til å tørke trynet med så jeg ingen ting til på morgenkvisten, ei heller noe våtserviett på brettet. Det var kald frokost, frukt og müsli samt en stor porsjon med yoghurt naturell. Varme rundtykker, bages, brødskiver etc, skinke, kokt egg, ost og drikke. En grei frokost, men ikke noe spesielt når man ikke er veldig glad i naturell yoghurt.
Vi fløy inn over Ålesund og over Rena før vi dumpet ned på 01R på ARN omtrent kl. 0735. Så ble det tur gjennom sikkerhetskontrollen og en frokostpause i loungen før siste etappe til Oslo.
Bilde 1: Microsoft var ikke helt med på ORD
Bilde 2-9: Utsikt fra SAS Loungen
Bilde 10: LN-REF
Bilde 11: Kort finale ARN