PDA

View Full Version : Over dammen med SAS - hjemturen


Discus
16-05-2008, 18:30
ORD-ARN SK946 11/5-2008 A330 LN-REF sete 2H:

Tid for hjemtur, innsjekk på nettet dagen i forveien som nr 147 så her var det nok fullt hus og mye connections. Satt kursen for O'Hare og gikk i skranken for å hente boarding kort samt "logge ut av USA". Jo, de kunne bekrefte at det var stapp fullt, men kun med tre overbookinger så de regnet med at alle kom seg hjem. CPH-flighten hadde samme status. (Ikke noen gavekort å hente i dag, med andre ord). Skle raskt gjennom sikkerhetskontrollen i fast-track og siktet på SAS Loungen. Den ligger mellom gate M14 og M113 (hvis jeg husker rett) og har relativt god utsikt. Praktisk møblert for oss som like å kikke ut er den også. Høye bord langs vinduet med barkrakker slik at man kan nyte utsikten.

Av tilbud i loungen var det rundstykker, smøreost, noe grønnsaker (agurk, tomat m.m.), drikke (en god del varianter fra vann til sprit) samt snacks etc. Gratis WiFi, PCer m.m. var også tilgjengelig (tror det var noen som lurte på WiFi-tilgang her eller på Flyertalk). Det ble til at jeg bunkret opp litt snacks og en Sam Adams, plukket frem fotoapparatet og satt meg ved vinduet. Det var utsikt rett sydover på rwy 10/26, men med 14 knop (gusting 27) fra nord var ikke den i bruk.

Crewet kom noe forsinket til gaten pga. trafikkaos på motorveien, jeg fant etter hvert plass på 2H og vi fikk pushback omtrent på rutetid med take off fra 32R kl. 1640. C-klasse nesten fullbooket minus fire seter som var sperret (de var strømløse og lite samarbeidsvillige), og det var visstnok også noen ledige plasser lenger bak fordi en del mistet connection pga dårlig vær andre steder. Kanskje SAS IC hadde hatt bedre resultater hvis de hadde greid å holde setene i orden. Ilg. purseren var det "mye bedre nå" enn det hadde vært tidligere, for nå var det "bare fire" som ikke virket, og de hadde vært defekt så lenge at de var sperret før de var solgt (sa hun hvertfall).

Før push-back ble det servert en drink (vann, juice, champis) eller flere hvis man ville ha. Crewet bestod for det meste av en gjeng svenske damer som var i meget godt humør både før avgang og under turen. Alltid et spil og en kommentar på plass (takk for det!). Etter takeoff ble det en runde med den varme kluten og utdeling av toalettmappen som bestod av to mapper (en blank litersmappe og en annen grå som ble holdt sammen av borrelås (kjekt å ha!) Innholdet var som tidligere; tannbørste, tannkrem, fuktighetskrem, sokker, skopose, øyemaske og ørepropper.

Drink og snacks (noe tørket tomat. mozarella og annet tredd på en tannpirker) kom også før matserveringen. Alt ifbm. middagen ble servert med en gang, salat, reker med salsa, brie med mango som det kalde på brettet. Som varmmat var det valg mellom Stekt laks, lammestek eller ostetortellini. Det ble litt lammestek og en fransk rødvin på meg. Etter middag var det tilbud om protvin til osten, og så kom det kaffe med avec og sjokoladebiter. Alt var ferdig ca 2-2.5 timer etter avgang. Det ble som vanlig også delt ut en vannflaske til hver etter middag.
Noterte at siden siste jeg fløy C-klasse over dammen så har de byttet ut designer salt og pepperbøssene i glass med noe billige plastgreier.

Jeg beordret stolen i horisontal stilling og la meg til å sove. Fant fort ut at det beste bruken jeg hadde for pleddet var som laken, da ble stolen litt mykere å ligge i. Jeg sov relativt godt, men en ting jeg ikke liker hos SAS IC er at de ikke har luftdyser. Jeg våknet etter noen timer ganske svett og tung i hodet, for det var ikke akkurat kaldt eller trekkfullt i kabinen.

Hadde bestilt vekking til frokost, men våknet når de skrudde på lyset og kom trillende med frokosten. Noe varm klut til å tørke trynet med så jeg ingen ting til på morgenkvisten, ei heller noe våtserviett på brettet. Det var kald frokost, frukt og müsli samt en stor porsjon med yoghurt naturell. Varme rundtykker, bages, brødskiver etc, skinke, kokt egg, ost og drikke. En grei frokost, men ikke noe spesielt når man ikke er veldig glad i naturell yoghurt.

Vi fløy inn over Ålesund og over Rena før vi dumpet ned på 01R på ARN omtrent kl. 0735. Så ble det tur gjennom sikkerhetskontrollen og en frokostpause i loungen før siste etappe til Oslo.

Bilde 1: Microsoft var ikke helt med på ORD
Bilde 2-9: Utsikt fra SAS Loungen
Bilde 10: LN-REF
Bilde 11: Kort finale ARN

Discus
16-05-2008, 18:34
ARN-OSL SK853 12/5-2008 737-800 LN-RRE sete 2A:

Jeg så LN-RRE takse inn til gate 7 ca 10 minutter før rutetid, og tuslet ned for å se om jeg kunne få knipset noe bilde eller kikket litt, men der nede var det ikke få som ventet og litt vanskelig å komme i skikkelig posisjon. Igjen et fullbooket fly (og vel så det - pax på standby). Til tross for at flyet var tidlig inne begynte boarding først 15 minutter før avgang, noe som selvfølgelig gjorde at vi ble litt forsinket. Jeg hadde sete 2A og ventet litt med å gå ombord da de begynte med rad 20 og bakover. Det er forundelig, men i den nye 737-en så tror jeg det går omtrent 150 pax på de bakerste radene.......

Flyet hadde nye seter, og det luktet nytt innvendig. Så vidt jeg kunne få målt med knyttneven var det faktisk den dårligste benplassen jeg opplevde på hele rundturen min. Det virket også som seteputen var noe kortere enn på andre fly (men jeg kan jo ha blitt lurt av at jeg kom fra C-klasse på A330). Flyet hadde også videoskjermer og uttak til headset i arlenet, men dette var ikke i bruk. Pushback 10 minutter sent, avgang på 01L og en rask frokostservering. Denne gangen kald pasta med laks og ostebiter. Rundstykker/brød var det ikke til - det kunne det godt vært, men et par av naboen fikk ikke bestikk i matboksen og det var nok et litt større savn. Hyggelig crew også her, men naturlig nok mer hektisk enn forrige leg. Som nevnt i andre tråder her, begge SAS-bladene reklamerer for CPH-SFO fra 2009.

Landing på 01R på OSL og ved gate på rutetid, hadde bare håndbagasje så da var det bare å takke for seg og finne transport hjem.

Bilde 1: LN-RRE takser til gate ARN
Bilde 2: Kort finale 01R OSL

Discus
16-05-2008, 18:40
Og siden det er en del som synes winglets er kult, så kommer kortversjonen av USA-turen representert ved winglets her. Fikk ikke med WL fra ERJ145 da det var stupt mørkt på den flighten. SAS 737 er min favoritt her. Gleder meg til 777 får winglets som står i stil til flyet slik de på 737en gjør :D

Bilde 1: SK A340 LN-RKF
Bilde 2: CO 737-800
Bilde 3: CO 757-200
Bilde 4: SK A330 LN-REF (Star-farger)
Bilde 5: SK 737-800 LN-RRE

Tommy777
16-05-2008, 18:59
Meget bra!

Ja, SAS har jo naa funnet ut at det er en god ide og at loenner seg med Winglets...

WL ser vi nok aldri paa 777, men senere i aar kommer det jo masse 767er med groteskt store WL

Twin Otter
17-05-2008, 01:46
WL ser vi nok aldri paa 777, men senere i aar kommer det jo masse 767er med groteskt store WL

Hvorfor ikke WL på 777?

Someone
17-05-2008, 08:55
Hvorfor ikke WL på 777?

200LR og 300ER (og 200F) har allerede "winglets" iform av raked wingtips, så hvis man skulle modifisere vingene på 200, 200ER og 300 ville man nok sette raked wingtips på de også

EB
25-05-2008, 08:34
Flott rapport... Hvor står det ikke SAS på WL`ene til A330/340?

LCH
27-05-2008, 13:48
Flott rapport... Hvor står det ikke SAS på WL`ene til A330/340?

Shhh, stickers koster penger!:p

EB
27-05-2008, 21:10
He he - det kan vi jo se av en hel del hvite haler i Norge også!

Tommy777
27-05-2008, 21:28
Hvorfor ikke WL på 777?

Fordi vingene er saapass moderne at de ikke trenger WLs. Det finnes ikke kit for raked paa "gamle" 777, men man kan kjoepe vortex kits til 777 naa. Disse skal redusere forbruket med 1-2%