View Full Version : SAS deles opp i 4 AOC , slutt på SOM
sail4fun
16-05-2008, 06:51
Det skandinaviske flyselskapet SAS splittes i fire selvstendige selskaper som skal drive på grunnlag av hver sin luftfartstillatelse.
Fram til nå har SAS-flyene blitt operert fra Sverige, der også kontrollene har funnet sted. Men nye EU-krav gjør det vanskelig å opprettholde denne konstruksjonen, og derfor får de tre skandinaviske selskapene og det interkontinentale selskapet i SAS nå hver sin luftfartstillatelse, skriver den danske nettavisen epn.dk.
– Det gir en enklere organisasjon og gjør det mulig for oss å reagere raskere, sier Susanne Larsen, administrerende direktør i SAS Danmark.
– Fordelen er at hvert av landene nå får et fullt ut integrert flyselskap med lokal kommersiell og driftsmessig kontroll, sier hun til epn.dk.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1403626.ece?jgo=c1_re_left_2&WT.svl=article_title
Jah, så kom det altså. SAS NO har jo vært for seg selv lenge, og svenskene har villet dette nesten like lenge. Så noe bombenedslag er det i grunnen ikke. STK som har skullet holde oversikten på vegne av de tre tilsyn har vel hatt litt problemer med det, så det er vel riktig som det sies at et forhold direkte til tilsynet skulle være bedre. Mulig det.. Det har vel også blitt sagt tidligere at forholdet STK - SAS SOM har vært for nært og familiært, man kan jo referere til den nylig omtalte sak mellom FAA-inspektører og Southwest.
Men likevel var det litt overraskende...
Hur detta kommer att påverka SK prefixet och vem som kommer att ha vilken callsign blir väl intressant. SK som flygnummer kommer väl att hållas som nu men BU "Scanor"(eller hur det nu skrevs). Vad skall danskarna få etc.....????
Lista nedan på nuvarande SAS Group Callsigns/IATA/ICAO signs:
Air Baltic "Air Baltic" BT/BTI (ATC använder mycket bara "baltic")
Blue1 "Bluefinn" KF/BLF
Estonian Air " Estonian" OV/ELL
SAS Denmark " ......." xx/xxx
SAS Intercont "......." xx/xxx
SAS Norge "Scanor" BU/CNO
SAS Sweden "......." xx/xxx
Spanair "Spanair" JK/JKK
Wideroe "Wideroe" WF/WIF
Kopiera och fyll i!
Nei, det var vel egentlig som forventet.
Det er dog et forhold ved dette som gjør at man kan stille et spørsmålstegn ved beslutningen, og det er de totale kostnadene ved 4 ulike AOC´er. Så for SAS-konsernet blir dette vesentlig dyrere enn kun ett felles AOC, men besparingene ligger kanskje gjemt et annet sted??
Litt overraskende allikevel, men det har ligget i kortene lenge.
sail4fun
16-05-2008, 08:03
Tja, man kunne vel ha -1- AOC basert i et av landene , og så kun ha baser i de andre landene, men slik ble det ikke.
Tror ikke det blir noe problem om SAS IC og DK fortsetter med samme callsigne som før. Vi er VO og flyr med "Austrian" som callsign. Er ikke få selskap som flyr med "Lufthansa" som callsign heller.
FlightDeck
16-05-2008, 09:38
Er det noe det selskapet har vært utsatt for, så er det omorganisering... Vil det ha noen praktiske konsekvenser for passasjerene?
Kan en ikke bare dele SAS opp i 3 da og kalle den Norske delen for DNL, den Danske for DDL og den Svenske for SILA da er jo sirkelen fullført.... ;)
Bare en kjapp quote fra wikipedia :
Dagens virksomhet har sin opprinnelse i Scandinavian Airlines System (kjent under forkortelsen SAS, kortnavn Scandinavian Airlines eller bare Scandinavian) som ble stiftet i 1946 ved fusjon av Det Danske Luftfartselskab A/S (DDL), Det Norske Luftfartselskap (DNL) og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA).
Jeg tror dette er positivt for alle de fire enhetene til SAS. Det gir muligheter til å tilpasse organisasjonen til hver av enhetene med større budsjettmessige og resultatmessig ansvar for hver av enhetene.
noe av utfordringene tidligere i forholdet STK-SOM skal også ha vært at man i STK har laget et felles regelverk der man - ved avvik mellom landene - har brukt strengeste regel. Nå skal hvert AOC forholde seg til reglene i det land der man er registrert. For kundene blir det ingen endringer. Jeg har spurt de som jobber med AOC i SKI om det ikke blir mye dyrere med eget AOC, men de påstår at alt i alt blir det ikke det og det blir enklere og mer effektivt. Jeg får stole på at de vet hva de gjør.
Når det gjelder designator så vil alle SAS-selskapene fremdeles bruke SK som marketing-designator uansett om de eventuelt får egne callsigns og xx/xxx-koder. I alle reservasjonssystemene er også SAS Norge listet som SK-flights, på samme måte som f.eks. Lufthansa Regional er LH og Austrian Arrows/Tyrolean er OS.
Men det som ja spurte efter var det att det kommer att bli intressant att lyssna på scannern när man har Scanor och fyra andra callsign att lyssna efter. Idag är det simpel eftersom man kan inte missa "Scandinavian". Alla fortsätter som SKxxxx, det visste man väl.
kan noen forklare meg hvorfor SAS Norge må ha eget callsign "Scanor" når de flyr en SK-flight, mens Lufthansa Regional er "Lufthansa" når de flyr en Lufthansa-flight og Hola er "Norshuttle" når de flyr wet-lease for NAS??
Men det som ja spurte efter var det att det kommer att bli intressant att lyssna på scannern när man har Scanor och fyra andra callsign att lyssna efter. Idag är det simpel eftersom man kan inte missa "Scandinavian". Alla fortsätter som SKxxxx, det visste man väl.
Som sagt burde det ikke være noen grunn til å ha 4 andre callsign. De burde kunne fortsette med "Scandinavian" som før.
Airbus 330
16-05-2008, 14:29
Sorry, men må spørre....
Vil dette få konsekvenser for SAS IC og Norge?
Får nok ikke SAS IC hit til landet likevel.....:mol
Airbus 330.
Tommy777
16-05-2008, 16:36
For meg ser dette ut som et unoedvendig surr som tuller ting enda mer til.. Trodde faktisk at SAS kom til aa bli et selskap igjen..
kan noen forklare meg hvorfor SAS Norge må ha eget callsign "Scanor" når de flyr en SK-flight, mens Lufthansa Regional er "Lufthansa" når de flyr en Lufthansa-flight og Hola er "Norshuttle" når de flyr wet-lease for NAS??
Jeg tror det hadde med følelser å gjøre den gangen BU ble kjøpt opp(reddet fra konkurs). Det var AOC`en til BU som skulle brukes videre ved sammenslåingen, av en eller annen merkelig grunn. SK callsign ville vel gitt inntrykk av at de faktisk var kjøpt opp!
But but, it`s not only only!
Fire? Hva er den fjerde? SAS Intercontinental blir rent-dansk eller hvor?
Fire? Hva er den fjerde? SAS Intercontinental blir rent-dansk eller hvor?
SAS Denmark " ......." xx/xxx
SAS Intercont "......." xx/xxx
SAS Norge "Scanor" BU/CNO
SAS Sweden "......." xx/xxx
Er vel 4 her?
Og SAS Intercontinental stannar kvar multinasjonel, som i dag?
Skulle argumentet med hvert enkelt lands regler m.m. vært fulgt burde det jo bare vært tre AOC (NO/SE/DK). Lukter litt fagforening og annet SAS-surr her også.
Eller kanskje de skal løse problemet med Kina-crewet og flytte IC til Kinesisk register.
sail4fun
16-05-2008, 19:19
SAS IC kan jo bli Norsk grunnet Sales/Leaseback reglene i forhold til Registrering, men det betyr jo ikke at vi får SAS IC på OSL av den grunn...
SAS IC får eget AOC, forstå det den som kan. Men kan vel være at de drar den helt ut og gir alle business unit sitt AOC.
Joker7913
16-05-2008, 23:13
Betyder dette, at der skal omregistres en mængde fly. Det danske SLV kan vil ikke have inspektionsret over svensk eller nosk reg. fly.
Betyder dette, at der skal omregistres en mængde fly. Det danske SLV kan vil ikke have inspektionsret over svensk eller nosk reg. fly.
Ut i fra at SAS har til tider operert N-Registerte maskiner (Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg) saa vil jeg ikke tro at det er et krav at maskinene skal vaere registert i samme land som AOC.
Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg
Vilka tänker du på då?
Ut i fra at SAS har til tider operert N-Registerte maskiner (Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg) saa vil jeg ikke tro at det er et krav at maskinene skal vaere registert i samme land som AOC.
Alitalia operer jo f.eks endel EI (Irland) registrerte maskiner da italiensk lovgivning sier at maskinen på være registrert i landet til maskinens eier, så det ser ikke ut som om AOC og registreringsland må være det samme.
når det gjelder AOC for SKI, virker det mest sannsynlig at det blir svensk. Selskapet er registrert i Sverige, og head-office er i Sverige (selv om hoved-huben er i DK).
Storg: SAS DK og SAS SE skal også ha eget AOC.
DC-8-63, jeg er usikker på det med registrerte fly og AOC. Transwedes Avroer fløy først på EI-register, men er nå over på svensk. Det koster jo litt penger å omregistrere fly (litt mer enn om omregge en bil), så flyselskapene gjør det neppe for moro skyld). jeg kan i farten ikke komme på noen europeiske flyselskaper som ikke har registrert flyene sine i samme land som AOC'et. (det eneste jeg kommer på er Aeroflot, som har en del vestlige fly på VP-register, men de er ikke med i EU/EØS og lever under andre regler. Det samme gjalt el Azzurra Air som hadde sine Avroer regget i Irland - men det var før Malta ble med i EU). Har vi ingen lesere fra Luftfartstilsynet som kan fortelle oss hva som gjelder?
Vilka tänker du på då?
Dan f.eks.
N4501Q / 01Q (cn 22381/500) "Dan Viking". Is Boeing's 500th Boeing 747. Scandinavian 931 heavy is over the numbers landing runway 25R from CPH. To EI-BTS and N523UP.
Eller Huge:
N4502R / 02R (cn 22496/540) "Huge Viking". Scandinavian 931 heavy is on short final runway 25L. Routing CPH-LAX. To EI-BZA and N622FF
Mulig at reglene er endret siden den gang....jeg hentet dette fra airliners.net - soekte paa 747-200 og SAS - og Dan er vel bilde #2 som kommer opp med N-reg....her er Dan Viking med N-reg og Drage Livery http://www.airliners.net/photo/Scandinavian-Airlines--/Boeing-747-283BM/0299194/M/
Mot slutten var de fleste 747ene solgt og leased tilbake med N-reg
De två du nämner, N4501Q och N4502R, är ju väl bekanta men tror inte de såldes av SAS, det var lease från början. Och de flesta ...?
jeg kan i farten ikke komme på noen europeiske flyselskaper som ikke har registrert flyene sine i samme land som AOC'et. (det eneste jeg kommer på er Aeroflot, som har en del vestlige fly på VP-register, men de er ikke med i EU/EØS og lever under andre regler
Som ett litet tillägg till CK så flög ju också Air France många år med ett antal US-registrerade 747.
jeg kan i farten ikke komme på noen europeiske flyselskaper som ikke har registrert flyene sine i samme land som AOC'et. (det eneste jeg kommer på er Aeroflot, som har en del vestlige fly på VP-register, men de er ikke med i EU/EØS og lever under andre regler.
Alitalia (les innlegget mitt skrevet FØR ditt)
SAS IC får eget AOC, forstå det den som kan. Men kan vel være at de drar den helt ut og gir alle business unit sitt AOC.
Dette har vel heller å gjøre med at rute rettighetene ligger i Sverige. Vill tro det kan lang tid å reforhandle disse!
Er det sikkert at det skal vaere 4 IATA koder? Eller kun 1, og 4 ICAO? Slik Swiss European Airlines (Avro 100s) bruker LX som sin morselskap, men ICAO koden er SWU istedenfor SWR...
Hvordan blir det med SAS og Star Alliance? 4 medlemmer eller hvor?
Scandinavian Airlines Danmark, Sverige och International ansöker om egna flygoperativa tillstånd.
Den europeiska lagstiftningen som reglerar tillstånden för att få bedriva kommersiell luftfart har reviderats. Det innebär att samtliga SK bolag måste flyga på eget AOC (Air Operator Certificate). Ambitionen är att ha detta klart till den 15 januari 2009. Scandinavian Airlines Norge berörs inte av tillståndsförändringarna.
Nuvarande Scandinavian Operation Managment ombildas till en s.k. shared service, Airline Operation Support, som kommer att sälja tjänster till bolagens flygsäkerhetsorganisationer
Omfattande projekt har startats för att fortsättningsvis säkra flygsäkerheten i de berörda bolagen. Det är i huvudsak inom följande områden arbetet bedrivs:
Inom bolagen etableras de funktioner som krävs för flygsäkerhetsansvaret
Inom SAS SOM upprätthålls nuvarande AOC fram tills bolagen är myndighetsgodkända med eget AOC.
En legal omstrukturering av SAS konsortiet och dess moder och dotterbolag kommer att ske
Intensivt samarbete och samråd sker också med tillsynsmyndigheter och departement kring trafikrättigheter, omregistrering av flygplan, kvalitetssystem m.m.
...og så kan man selge ut ett og ett selskap?
...og så kan man selge ut ett og ett selskap?
Men da må man ha en kjøper...
...og eiere som er villige til å selge.
SAS Tech bildas genom en sammanslagning av OM och STS
SAS förenklar den tekniska organisationen genom att bilda SAS Tech, som omfattar såväl SAS Technical Services (STS) som SAS Technical Operations (OM).
Efter slutligt myndighetsgodkännande av SAS Tech kommer SAS Tech att ha sitt huvudkontor på Arlanda. VD för SAS Tech blir Peter Möller, som idag är VD för STS. Chefen för OM, Geir Steiro, kommer att leda en utökad Part-M funktion i SAS Tech.
Säkerheten (Safety) står alltid högst på agendan för SAS och SAS Tech har självklart Safety som första prioritet och åtagande.
Syftet med SAS Tech är att skapa en ny, enklare och mer effektiv organisation med klara beslutsvägar och klar ansvarfördelning. Eftersom de nuvarande organisationerna sammanförs kommer arbetsprocesser att kunna genomföras snabbare och enklare.
SAS Tech ska bibehålla kontinuerlig flygvärdighet på flygbolagens flottor, förbättra leveranskvaliteten, bli betydligt effektivare än idag och samtidigt minska kostnaderna samt att kunderna ska vara nöjda.
SAS AB
2008-10-16