View Full Version : Over dammen med SAS - del 2: rundtur inneriks
ORD-CLE CO5930 1/5-2008 ERJ 145 sete 8A:
Første leg på en runde i USA stod for døren, og grunnen til at det ble CO var at de hadde bra priser og god uttelling på poeng ifht. eks. å fly med AA (og BA-kort). UA lå på tre ganger prisen ifht CO på de tidene som passet meg. Betalte rundt 600 kr ORD-FLL og det samme TPA-COS. Siste delen gikk med UA da de hadde grei pris og tidspunkt som passet (samt noen få EB-poeng)
Innsjekk ble gjort på nettet med mobilen i CPH og boardingkortet tok jeg ut på automat dagen i forveien når jeg ankom ORD med SAS. Pga jet-lagen var det ikke noe problem å stå tidlig opp og jeg dra fra hotellet kl. 0430, og passerte security på tarminal 2 ila. noen minutter. En halv time før avgang ble det delt ut baggasjetager i gate-området for alle som hadde "oversized handluggage". Det er ikke plass til veldig mye håndbaggasje inne i en "blyant med vinger", så vanlige trillekofferter får lov til å reise i lasterommet. Man får den dog igjen ved flydøren på første ankomstflyplass så man slipper å vente ved baggasjebåndet.
Boarding ble unnagjort raskt, og vi har klare for push-back i god tid før avgangstid med ett lite unntak. FAA (USAs luftfartstilsyn) hadde i løpet av natten bestemt at noen nye prosedyrer med gyldighet fra 1. mai, allikevel ikke skulle tre i kraft før 15. mai. Pga. crewet hadde nye prosedyrer, og de gamle var fjernet, kunne vi ikke fly før de nye var funnet frem igjen (les: sendt pr fax). Kapteinen takket FAA og myndighetene så mye for å gjøre livet komplisert. Etter 20 minutter gav kapteinen beskjed om at FAA hadde snudd på avgjørelesen etter å ha forsinket 30 avganger "and still counting" så langt den morgenen . Vi fikk grønt lys til å dra og så bar det avsted fra rwy 09R ca 30 minutter forsinket.
Seteplassen har helt grei både i lengden og bredden. Føles ikke så trangt når A-setet er både vindussete og midtgangssete. Det ble server snacks (mikopose med pretzels) og drikke. Estimert flytid var 42 minutter, og det stemte ganske bra når vi landet i CLE på 06L. To minutter etter parkering slapp vi ut og da stod "oversized" og ventet ved flytrappen. Så var det bare å sikte på neste leg som skulle gå om 45 minutter.
Det var en grei flytype når man får vindu- og midtgangsete samtidig. Kjekt å slippe å drasse kofferten inn samtidig som man får den tilbake raskt.
Bilde 1: Morgen på ORD
Bilde 2: Knyttneveplass og vel så det
Bilde 3: CLE
CLE-FLL CO1685 1/5-2008 737-800 sete 7A:
Flyet skulle gå fra gate C23 kl. 0910, mens jeg kom inn på en eller annen B-gate så det var et lite stykke å gå. Flyplasen var så vidt jeg kunne se lys og trivelig med god utsikt til aktiviteten på utsiden (selv om det ikke var tid til å nyet utsikten for meg). Boarding hadde allerede startet da jeg kom til gaten 0830. Jeg hadde lavt setenummer så jeg kom sent ombord, men det var allikevel plass til trillekofferten i hattehyllen. Pushback fra gate 5 minutter før rutetid, og takeoff på 06R med kurs for Florida.
Det ble først servert drikke og frokost. Frokosten bestod av frokostblanding, en liten melkekartong og en banan. En enkel og grei frokost, og definitivt bedre enn mye annet rart man forsøker seg på i flybransjen. (Det skal en del til å ødelegge en frokostblanding med mindre melka er sur). Det ble vist noen korte filmer på LCD-skjermer over setene, men jeg ble sittende å se på landskept og alle flyene som passerte på møtende og kryssende kurs. Trafikken var ganske stor så det var ikke få fly å se. Drikkevognen kom forbi på runde nr. 2 og kort tid før landing ble det også servert vann. Tre runder på to timer er grei service. Landing i FLL på 09L før rutetid, så var det bare å finne frem solbrillene og leiebilen uten tak.
Hyggelig crew, overraskende positiv frokost og drikkeservering og et fly som var stappfullt, og de fleste skulle nok på en eller annen form for ferie.
Bilde 1: CO1685 i CLE
Bilde 2: Frokost
TPA-IAH CO1807 4/5-2008 757-200 sete 25A:
Bilen ble levert i et meget kaotisk parkeringshus, tydelig vis mange som skulle hjem en søndagskveld. Leveringen var ved terminalen så det var bare å sikte på gate A6. Etter en sjekk av boardingkort var det en liten togtur til rett terminal for security-sjekk som tok sin tid. Mye folk og _meget_ nitidige kontrollører. Det er første gang jeg har opplevd at de har måttet kikke på tannkremtuben for å se at den var ihht målene for potensielle terrortannkremtuber. Avgangshallen i TPA var stor og lys med utsikt til rwy 18L/36R.
45 minutter før avgang begynte boardingen "by row numbers", og i USA følger folk faktisk den regelen (så vidt jeg kunne se) så alt gikk rolig for seg uten kø og mas. Flyet var overbooket og mange på standby så det ble pushback noen minutter etter rutetid. Etter ca 10 minutter taxing ble det holding fordi det ble skiftet baneretning og det er jo greit at de som lander motsatt vei gjør seg ferdige med sitt før vi tar av. Avgang ca 15 minutter etter rutetid på 36R.
Flyet hadde nye seter, benplassen var helt grei og det var bevegelige nakkestøtter både i høyden, og øreklaffer man kunne justere. Videoskjemene i stolryggen måtte utforskes, og her ligger CO noen hakk foran SK. Så vidt jeg kunne se var skjermene i 16:9-format, og det var to stk 110V-uttak pr tre-seter på turistklasse. Undeholdningssystemet hadde 21 filmer, 18 TV-programmer, 50 musikkanaler (CDer), alt sammen "on demand". På spillfronten var det 21 spill, og det var mulighet for flerbruker-spill med andre om bord. Skjermen var touch-screen og hadde ikke noe hånd-kontroll som hos SK. Kartet som viste hvor vi var hadde også en litt mer moderne feature enn hos SK. Det var zoomet ganske mye og viste satteletbilde (a-la google-maps) i stedenfor kantete grønne og blå bokser. Eneste som manglet var kamera ned/forover. Serveringen var drikke og snacks, dvs. to runder med drikkevog og en runde vann, samt en håndfull pretzels.
Litt sen avgang og groundspeed på 750 km/t gjorde at vl landet på rwy 27 i Houston etter rutetid, en kort taxetur til gate og jeg kunne sikte på neste leg nordover.
En helt grei flyging med hyggelig crew. Underholdningsystem og nye gode seter trakk helhetsinntrykket opp til over gjennomsnitt.
Bilde 1: Avgangshall TPA
Bilde 2: Utsikt fra gate - pushback for NW
Bilde 3: Utsikt fra holding 36R - TPA
Bilde 4: TPA fra vest etter avgang
IAH-COS CO2133 4/5-2008 ERJ145 sete 6A:
En liten togtur fra terminal C til B og litt trasking så var det klart for dagens siste etappe. Continental Express til Colorado Springs med en ERJ145 igjen. Det ble samme prosedyre som i Chicago med håndbagasjen. Boarding startet 30 minutter før avgang og flyet var 3/4 fullt. Det ble push-back på rutetid, og ca 15 min med taxing og venting før den andre motoren ble startet og vi taxet ut på 26L. Her i Houston var det hvertfall ikke nødvendig å skifte baneretning. Så vidt jeg observerte i mørket ble det fløyet "alle veier", med avgang både på 15 og 26.
Etter avgang ble det rask klatring til marsjhøyde og så de vanlige rundene med drikkeservering og noen pretzels. Flyvertinnen var meget hyggelig, husket hva folk hadde fått og drikke når hun kom med påfyll og småpratet litt med de fleste. Innflygingen til COS raskt, det var jo ikke så langt ned siden plassen ligger på 6000ft. Vi landet på 35R noen minutter etter rutetid og takset inn til en nesten øde terminal. Kort vei å gå for å plukke opp leiebilen og så bar det til hotellet, der noen også hadde parkert et fly (Boeing KC-97)
Grei flytur, men det er en god del vindsus/støy i ERJen som merkes når man begynner å nærme seg to timer ombord. Fordelen er at flyet har forholdsvis store vinduer og de passer bra med seteplasseringen (hos CO hvertfall) så utsikten (når det er lyst) er det ingen ting å klage på.
Bilde 1: Solo's restaurant Colorado Springs
DEN-ORD UA284 9/5-2008 767-300 sete 34J:
Denver er en flott flyplass å se på når man kommer kjørende, ser ut som en teltleir ute i ørkenen. Innvendig i hovedterminalen er det også fint og lyst pga. det hvite teltformede taket. I sikkerhetskontrollen ble jeg tilsnakket på norsk av en eldre kontrollør. Hans besteforeldre var fra Tynset (eller var det Trysil), så kan konverserte på norsk (med god amerikansk aksent) Etter sikkerhetskontroll var det t-bane-tog ut til terminalen til United. Flyet var forsinket inn til DEN så estimert avgang var satt til 1558 (15 minutter forsinket). Boarding 30 min før avgang, og det tok tid før alle var ombord pga. mye standby pax som skulle vært andre plasser, men var booket om pga. værforholdene i sør-østre delen av USA. Jeg plugget meg til på kanal 9 med headset og den var heldig vis tilgjengelig. Første jeg fikk høre var kaptein og bakkepersonalet som diskuterte hvor lei de var av diskusjoner rundt fusjoner m.m. (lurer på om de tenkte på at de kringkastet dette bakover i flyet). Deretter skulle det være sikkerhetsvideo, flyet var innenrikskonfigurert med gamle tv-skjermer og storskjerm med projektor. Sikkerhetsvideoen stoppet opp to ganger før de måtte kjøre demo manuelt. Det ble litt armer og bein og en av vertinnene greide også å vikle seg inn i snorene på redningsvesten så det ble litt latter bak i kabinen.
Det ble take-off på 06 for UA284 heavy
og vi klatret først til 12000 for (DEN ligger på 5300ft) og deretter opp på marsjhøyde 37000 ft. Det var varslet mulighet for tordenbyger og turbulensen var ganske kraftig i lav høyde. Det ble en runde med pretzels (surprise!) og drikke (United delte ut 330cl bokser, mens CO delte bare ut glass). Ellers var det mye å høre på hos ATC, pga dårlig vær en del steder var det tidvis mye vektorering nord for Denver, ganske rolig videre østover inntil Chicago app. Da gikk det ganske radig for seg på radioen. Vi landet på ORD noe etter rutetid og takset raskt til gate. Klokken var rundt 20, så jeg benyttet muligheten til å knipse noen kveldsbilder fra terminal 1C(?) før jeg tok banen inn til sentrum.
Bilde 1: Luft Hansen på vei hjem fra DEN
Bilde 2: DEN
Bilde 3 og 4: Solnedgang ORD
Og det var etter denne turen jeg oppdaget at telefonen valgte å ikke lagre/slette en del av bildene jeg tok....... Returen til Norge med SK kommer om litt
Kjempebra rapporter...!!! Mange flotte bilder - særlig LH på vei hjem til MUC med A340-300 - for til FRA går storebror A340-600.
Tommy777
16-05-2008, 00:13
Artig lesing. Forøverig får man hele cola boksen dersom man ber om det på CO
Artig lesing. Forøverig får man hele cola boksen dersom man ber om det på CO
Til og med på US Air!
.. men ikke hos alle ... flashback fra 2001.
http://www.scanair.no/test/TZ-test.htm
..og hos LH sjenker de colaen fra flasker, som er minst like store som halvannenliterne her i Norge.. Gadd ikke spørre engang..
..og hos LH sjenker de colaen fra flasker, som er minst like store som halvannenliterne her i Norge.. Gadd ikke spørre engang..
Tror faktisk det er 2 liter.....men på en annen side, så serverer de øl på glasflasker:)
...og vinen serveres også fra store flasker på Lufthansa - rause med påfyll er de også!!!
Tommy777
26-05-2008, 01:28
Det varierer..
UA var rause i sin tid også - fikk en hel (0.7 L) vinflaske til egen disposisjon en gang for mange år siden
Dag Johnsen
26-05-2008, 18:39
Heisann!
I de "gode" gamle dager hadde vi "vine tasting" flighter paa vestkysten mellom LAX-SJC/SFO/PDX-SEA.
Dag