PDA

View Full Version : Besøk hos Norsk Luftambulanse avd. Ål!

Thomas
11-05-2008, 13:43
En veldig kjapp rapport før jeg setter snuta på jobb!
Var blitt enig med en bekjent som jobber som redningsmann at vi kunne komme på besøk til Hallingdal Torsdag 8MAY08 - klokken 06:30 satt jeg og en kamerat fra Ambulansetjenesten i Oslo snuta oppover E6, Riksvei 35 og Riksvei 7 i ett varmt og flott vær!

Hadde fått en SMS fra Jørn om at de hadde vært ute på oppdrag i Lærdal og ikke landet før 04:40, derfor regnet han med at de sov til 11:00. Klokken 10 ankom vi basen og etter litt vurderinger satt vi oss i solveggen og leste aviser :)
Ett kvarters tid senere kom det en mekaniker fra tekniskbase på Langhus som skulle ha sjekk på LN-OOH, så vi ble med han inn og fikk litt informasjon. Klokken nærmet seg 11 og jeg fikk melding om at de 3 begynte få opp auga ;)

Det ble frokost på terrassen med tekniker, redningsmann, pilot og hele gjengen før vi etter dette tok en seriøs runde i hele bygget og senere nede ved helikopteret.

Etter lunch og kaffe ble det sett en DVD som gutta på Lørenskog hadde laget angående underhengende oppdrag og risiko m.m ink. i dette - lite visste vel egentlig vi hva crewet på Ål hadde planlagt :)
Det bar ned i hangaren, hvor vi ribba helikopteret for det meste av utstyr - vi skulle på treningstur!! Vi tok av og fløy omtrent 5min Vestover før vi landet på en gressplen helt nede ved vannet, der ble det organisert underhengende trening, og jeg lar vel egentlig bare bildene tale for seg selv.

Har en video i full 1080i HD kvalitet, men jeg laster ikke opp 2.7GB her :wow:

Arrow Air
31-05-2008, 00:49
Flotte bilder Thomas!
Ser at Jørn har det FOR GODT for tiden:colgate:
Har jaggu lagt på seg igjen den mannen:lol:

MountainDew
31-05-2008, 23:33
Eurocopter har veldig fin design og passer nok utmerket til ambulanseoppdrag. Har de varmesøkende utstyr ombord? Er dette veien til Bergen ?

Thomas
01-06-2008, 09:22
Har jaggu lagt på seg igjen den mannen

Hehe - ikke nok med det, men han hadde "kikhoste" og hadde ikke trent på nærmere 4 uker!

Har de varmesøkende utstyr ombord? Er dette veien til Bergen ?

De har NVG (Night vision googles), ikke noe mer enn det. Og ja, det er Riksvei 7 som går over til Bergen :nor

P.S. Olav, det er liv i deg etter ferien ja?! Hehe..