AirbusTrond
09-05-2008, 07:38
Flyselskaper med lokkepriser
Det nærmer seg sommer. I store reklamekampanjer lokker flyselskapene med utrolig billige billetter. Men det er ikke så lett å finne billetter til disse prisene -flyselskapene lurer deg!
En undersøkelse Forbrukerombudet har gjort viser at kampanjene ikke holder hva de lover, og er klare brudd på markedsføringsloven. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier både Sterling, SAS og Norwegian brøt markedsføringsloven ved at de skapte et inntrykk av at de hadde flere lavprisbilletter tilgjengelig enn det som var tilfellet når folk prøvde å kjøpe dem.
Flyselskapene plikter å legge ut minst 20 av de annonserte billigbilletetne til hver destinasjon hver dag. Forbrukerområdet mener det har vært lengre mellom billigsetene enn det reklamen har lovet. Thon sier at funnene har vært "relativt nedslående".
Trond Blindheim, rektor, Markedshøyskolen, mener lokketilbudene først og fremst er der for å fange interessen. Man viser fram en rekke gode tilbud, og så får man folk til å kjøpe noe annet som er dyrere, fremholder han.
Norwegian har revolusjonert våre reisevaner, og er i dag det ledende lavprisselskapet i Skandinavia med en omsetning på 4,2 mrd kr. Men det er Norwegian som kommer dårligst ut i undersøkelsen når det gjelder å holde hva de lover i reklamen. For årets sesong har selskapet rekalmert med en pris på kr 299,-. FBI har gått systematisk gjennom tilbudet, og til åtte av byene finnes det ikke en eneste billett til denne prisen.
Kommersiell direktør Daniel Skjeldam, Norwegian, sier det vil være noen destinasjoner som har flere dager tilgjengelig, og andre destinasjoner som har færre dager tilgjengelig. Men alle skal ha dager med den laveste prisen tilgjengelig, understreker Skjeldam. Han forklarer at det er forskjell på om det er en kampanjepris, mens annonseringen FBI refererer til dreier seg om en "fast lavpris".
Forbrukerombudet er ikke overbevist, og har bedt Norwegian svare for om selskapet markedsfører et tilbud som ikke eksisterer. Thon sier at et eventuelt systematisk brudd på markedsføringsloven er alvorlig.
Reiselivsdirektør Rolf Forsdahl, HSH, sier at det ikke er heldig at bransjen opptrer på denne måten. Publikum blir lært opp til å tro at det koster mye mindre enn det egentlig gjør, og bransjen kan da komme helt ut å kjøre, påpeker han.
-
Sammenfattet fra FBI - vennligst ikke kopier og bruk andre steder.
Det nærmer seg sommer. I store reklamekampanjer lokker flyselskapene med utrolig billige billetter. Men det er ikke så lett å finne billetter til disse prisene -flyselskapene lurer deg!
En undersøkelse Forbrukerombudet har gjort viser at kampanjene ikke holder hva de lover, og er klare brudd på markedsføringsloven. Forbrukerombud Bjørn Erik Thon sier både Sterling, SAS og Norwegian brøt markedsføringsloven ved at de skapte et inntrykk av at de hadde flere lavprisbilletter tilgjengelig enn det som var tilfellet når folk prøvde å kjøpe dem.
Flyselskapene plikter å legge ut minst 20 av de annonserte billigbilletetne til hver destinasjon hver dag. Forbrukerområdet mener det har vært lengre mellom billigsetene enn det reklamen har lovet. Thon sier at funnene har vært "relativt nedslående".
Trond Blindheim, rektor, Markedshøyskolen, mener lokketilbudene først og fremst er der for å fange interessen. Man viser fram en rekke gode tilbud, og så får man folk til å kjøpe noe annet som er dyrere, fremholder han.
Norwegian har revolusjonert våre reisevaner, og er i dag det ledende lavprisselskapet i Skandinavia med en omsetning på 4,2 mrd kr. Men det er Norwegian som kommer dårligst ut i undersøkelsen når det gjelder å holde hva de lover i reklamen. For årets sesong har selskapet rekalmert med en pris på kr 299,-. FBI har gått systematisk gjennom tilbudet, og til åtte av byene finnes det ikke en eneste billett til denne prisen.
Kommersiell direktør Daniel Skjeldam, Norwegian, sier det vil være noen destinasjoner som har flere dager tilgjengelig, og andre destinasjoner som har færre dager tilgjengelig. Men alle skal ha dager med den laveste prisen tilgjengelig, understreker Skjeldam. Han forklarer at det er forskjell på om det er en kampanjepris, mens annonseringen FBI refererer til dreier seg om en "fast lavpris".
Forbrukerombudet er ikke overbevist, og har bedt Norwegian svare for om selskapet markedsfører et tilbud som ikke eksisterer. Thon sier at et eventuelt systematisk brudd på markedsføringsloven er alvorlig.
Reiselivsdirektør Rolf Forsdahl, HSH, sier at det ikke er heldig at bransjen opptrer på denne måten. Publikum blir lært opp til å tro at det koster mye mindre enn det egentlig gjør, og bransjen kan da komme helt ut å kjøre, påpeker han.
-
Sammenfattet fra FBI - vennligst ikke kopier og bruk andre steder.