PDA

View Full Version : Streikevarsel fra svenske SAS-piloter

TG923
08-05-2008, 10:50
Det svenske pilotforbundet har sendt ut streikevarsel for sine medlemmer som er ansatt i SAS. Varselet gjelder fra søndag 18. mai.

http://www.boarding.no/art.asp?id=31380

TG923
08-05-2008, 11:56
Varsel påverkar inte SAS flygningar
Pilotförbundet som organiserar cirka 100 av SAS 1700 piloter har lagt ett varsel om arbetsnedläggelse från och med söndag 18 maj, 2008 klockan 00.00.

Om varslet leder till arbetsnedläggelse bedömer SAS att det inte kommer att påverka några av SAS flygningar.

SAS Sveriges Kommunikationsavdelning

http://www.sas.se/sv/Misc/Ovriga_sidor/Information/

MartinL
08-05-2008, 12:36
Huff, får håpe at de finner en løsning utenom streik!

OJB
08-05-2008, 12:59
Forstår ikke dette her. Jeg trodde SAS pilotene var i mål med sine lønnsoppgjør.
Uansett så sår slike streiketrusler tvil om selskapet i markedet og er ikke positivt for SAS.

TigerBlack
08-05-2008, 15:00
Men uansett populært eller ikke, så skal man ivareta streikeretten for alle.. det er endel av vårt demokrati.. samma om det er de som kjører ut øl, SAS eller politiet. Det er like upopulært, men det må til.

sail4fun
08-05-2008, 15:04
men det må til.

Nei , det _må_ det ikke !

BU9001/V2.0
08-05-2008, 15:45
Jo , det_må_det_dessså.

Man har fått utdelt et sett spilleregler. Hvorfor skal plutselig den ene parten gi disse fra seg?
Særlig hvis du har en ledelse som vil sette grupper mot hverandre.

Farmer
08-05-2008, 15:48
100 piloter igjen i gamle "Linjeflyg" foreningen .. Det er synd at man ikke klarer å få alle til å samles i EN forening.
Hvordan er det i SAS Norge mht pilotforeninger. Er det også der delt opp i ex-BU og ex- SAS ?

Tommy777
08-05-2008, 15:54
Men uansett populært eller ikke, så skal man ivareta streikeretten for alle.. det er endel av vårt demokrati.. samma om det er de som kjører ut øl, SAS eller politiet. Det er like upopulært, men det må til.

Det er ingen som har i naerheten av aa ha saa mye negativ innvirkning paa kort sikt som ansatte i et flyselskap. Mens man kan faa andre til aa kjoere ut oellet og om UP tar seg ferie en maaned har ingen innvirkning paa mannen i gata. Men som pilot, klarer man meget effektivt aa bremse/stoppe hele butikken paa ett sekund. Og dersom du gaar ti aar tilbake, sjekk hvilket firma har blitt rammet av streik mest i skandinavia.

Jo , det_må_det_dessså.

Man har fått utdelt et sett spilleregler. Hvorfor skal plutselig den ene parten gi disse fra seg?
Særlig hvis du har en ledelse som vil sette grupper mot hverandre.

Det maa det overhodet ikke. Dersom jeg ikke er fornoyd med min arbeidsgiver som i SAS sitt tilfelle ogsaa er paa vei mot skifteretten, er letteste utvei at jeg finner meg en annen jobb. Hvorfor gjelder ikke dette ogsaa SAS ansatte??

Og hvilke grupper snakker du om?

Sympati faar man ikke i en loennsgruppe som tjener tre ganger saa mye som hvermansen, men vi vet jo av erfaring at kundene og image driter pilotene i SAS i

TigerBlack
08-05-2008, 16:33
asså.. JEG driter i pilotene i SK.. de får 100 k i lønnstilegg og vi må si oss heldig med 2.50.. Jeg syntes ikke synd på dem i det heletatt..

Men det jeg vil fram til er at streikeretten er der og en del av vårt demokrati.. uansett åssen yrke du har.

Tommy777
08-05-2008, 17:18
Men det jeg vil fram til er at streikeretten er der og en del av vårt demokrati.. uansett åssen yrke du har.

Det er vi enige i!

sail4fun
08-05-2008, 18:00
Ja man kan varsle streik , og så kan man lure på hvorfor bookingtallene faller , i deres bransje så vil jeg tro at dette henger tett sammen ?

Som sagt tidligere streik har gått ut på dato bransjer som er så konkuransjeutsatt.

Jeg hadde ikke turt å varsle streik, kundene hadde snudd seg.

Var ikke slik i gammle dager skjønner dere når SAS var den eneste i Scandinavia, wake up !

Jumper G5
08-05-2008, 18:54
asså.. JEG driter i pilotene i SK.

Jøss... Jeg bare logget innpå for å se om det hadde hendt noe nytt, og det har det. Nok et nytt lavmål er nådd. Takk for meg på dette forumet.

sail4fun
08-05-2008, 19:04
asså.. JEG driter i pilotene i SK.. de får 100 k i lønnstilegg og vi må si oss heldig med 2.50.. Jeg syntes ikke synd på dem i det heletatt..

Ser at endel SAS ansatte bør seriøst da opp til vurdering hvor mye skitt de skal kaste over eget hode.

Forumet bør ikke fungere som et sted å få utløst interne frustrasjoner !

Finn en mer egnet form, f.eks det interne diskusjonsforumet som finnes bla. på portalen

/Geir

GFL
08-05-2008, 19:17
Scanor: Jeg er rett og slett lei den sutringa di. Ja, jeg skjønner at du vil tjene bedre, men nå kreves det vel ikke store utdanninga for å sitte på et kundesenter? Det er dessverre en realitet. Skaff deg en god utdannelse, og få deg en jobb hvor du kan stille krav.

Jeg har iallefall satt pris på konstruktive og informative innlegg fra Jumper G5, men kan skjønne folk blir lei av denne sutringa og drittslenginga.

STARSHIP 2
08-05-2008, 19:20
Scanor virker noe bitter, synd han bruker kallsignalet til SAS Norge som alias..

OJB
09-05-2008, 00:02

Ja, man må gjerne stå på krava , men det hjelper så lite dersom det går den veien det gikk med Swissair og Sabena.
Vil du ha en reprise på dette?
I et globalt og konkuranseutsatt marked bør man ha rett forståelse av rettigheter og plikter i demokratiets navn.
Jeg vil anta at det er mer upopulært for ansatte og eiere dersom man streiket selskapet konkurs!
Forøvrig er vi tjent med sakelig innlegg og argumentasjon her på forumet og ikke fjortis innlegg!

CK
09-05-2008, 08:09
Dette er som Farmer sier snakk om ca 100 ex-Linjeflygpiloter som fremdeles er misfornøyd - 16 år etter at LIN gikk inn i SAS. Om de streiker, vil det heldigvis ikke bli de helt store konsekvensene for trafikken, men for SAS' image er dette ikke bra. Medieoppslagene er allerede større enn de egentlig burde vært for denne "fillesaken" og selv her i denne tråden blandes andre avtaler, bonuser etc inn i diskusjonen. Denne konflikten gjelder meg bekjent ikke direkte lønn, men ansenitet, opprykk og hele den pakka for ex-LIN-piloter som fremdeles er bitre. Jeg tror faktisk management denne gang er beredt på å sette hardt-mot-hardt. Nok er nok.
Jumper & Co: hva er holdningen i resten av pilot-korpset til denne sabelraslingen fra "de 100"??

Og, folkens (og særlig Scanor) - kan vi forsøke å være for gode for den salgs karakteristikker av andre yrkesgrupper (med unntak av oss siviløkonomer selvsagt - vi har tykk hud...)

TOS
09-05-2008, 09:30
kan vi forsøke å være for gode for den salgs karakteristikker av andre yrkesgrupper (med unntak av oss siviløkonomer selvsagt - vi har tykk hud...)

Om man vet at man har rett så er det mindre viktig hva andre måtte mene om en......:D

TOS
09-05-2008, 09:35
Denne konflikten gjelder meg bekjent ikke direkte lønn, men ansenitet, opprykk og hele den pakka for ex-LIN-piloter som fremdeles er bitre. Jeg tror faktisk management denne gang er beredt på å sette hardt-mot-hardt. Nok er nok.

Hva er problemet med å behandle ansiennitet likt? SAS kjøpte vel opp LIN, LIN-pilotene flyr vel sikkert side om side med SAS-piloter, på samme måte som ex-BU piloter flyr side og side med SK piloter. BU-pilotene ble vel muligens også behandlet anderledes enn SK pilotene på "listen" - eller de ble kanskje ikke innlemmet i listen i det hele tatt? Jeg kan skjønne at man blir forbannet når man har samme kompetanse, gjør samme jobb, men tilfeldigvis (?) fløy for et av selskapene som SAS kjøpte opp og dermed blir behandlet anderledes enn de som var i SAS fra starten.

F35Landing
09-05-2008, 13:55
Det er vel fair enough at eks Linjeflyg-pilotene kjemper for sine rettigheter. De har vel blitt akterutseilt på endel rettigheter hvis jeg har forstått det rett (uten at jeg kjenner detaljene).
På den annen side så var disse pilotene, i likhet med BU-pilotene, nærmest ansatt i konkursbo. Kanskje skal de være glad de har jobb i det hele tatt? Samtidig skal man jo ikke behøve å stå med lua i hånda yrkeslivet ut av den grunn.
Men nå gjelder det jo bare 100 piloter, så det får jo som SAS selv sier ingen konsekvenser for trafikken.

Og forresten: det heter ansiennitet. Ikke ansinitet, ansenitet, ansennitet

RolfL
09-05-2008, 14:18
På den annen side så var disse pilotene nærmest ansatt i konkursbo.

Detta stämmer inte.

Märkligt uttalande från SAS att det inte får några konsekvenser för trafiken om 100 piloter är borta från den schemalagda produktionen. Det måste ju betyda att det är ett pilotöverskott på minst 100 piloter men det har väl inte nämnts tidigare i de sparplaner som aviserats.

sail4fun
10-05-2008, 19:12
Detta stämmer inte.

Märkligt uttalande från SAS att det inte får några konsekvenser för trafiken om 100 piloter är borta från den schemalagda produktionen. Det måste ju betyda att det är ett pilotöverskott på minst 100 piloter men det har väl inte nämnts tidigare i de sparplaner som aviserats.

Fusjoner i svensk luftfart på 1990 tallet
SAS overtok Linjeflyg i 1993. Linjeflyg var da markedsleder innenriks, men slet økonomisk. Generelt var det mye organisatorisk uro blant pilotene og til dels teknikerne etter fusjonen. Degradering fra kapteinstittel, tap av ansiennitet og overtallighet med oppsigelser forårsaket stress hos de ansatte.

7.3 Fusjonen SAS/Linjeflyg
SAS overtok Linjeflyg i 1993. Linjeflyg var da markedsleder innenriks, men slet økonomisk. Generelt var det mye organisatorisk uro blant pilotene og til dels teknikerne etter fusjonen. Degradering fra kapteinstittel, tap av ansiennitet og overtallighet med oppsigelser forårsaket stress hos de ansatte. Informantene pekte også på at mange Linjeflyg-ansatte forventet at de to selskapene skulle være likeverdige partnere i fusjonsprosessen, mens SAS-ansatte oppfattet det slik at SAS reddet Linjeflyg fra konkurs.
Det var bred enighet blant informantene om at det tok fem til ti år å komme til en ”normal” tilstand etter at integreringen ble iverksatt. Flere påpekte at enkelte personer som opplevde fusjonsprosessen som en personlig krenkelse, aldri vil legge dette bak seg. Det kan tenkes at den lange varigheten er særegen for fusjonsprosesser, eller for prosesser med høyt konfliktnivå. Den ustabile fasen er kanskje av kortere varighet i andre typer endringsprosesser og/eller i prosesser hvor de som føler seg sterkest rammet forlater organisasjonen. I avsnitt 8.3 har vi omtalt en operasjonell hendelse som informantene satte i sammenheng med fusjonsprosessen.
Intervjuresultatene og dokumentasjonen viser at SAS gjorde mye for å ivareta flysikkerheten under og etter fusjonen med Linjeflyg. Flere informanter hevdet imidlertid at verken toppledelsen i SAS eller tilsynsmyndighetene var forberedt på hvilke problemstillinger som kan komme opp i forbindelse med fusjonsprosesser. Tempoet i omstillingsprosesser bør tilpasses slik at toppledelsen ikke tvinges til å fokusere ensidig på brannslukking. Det ble sagt at gode inspektører kan fange opp spenninger i forbindelse med omstillinger. Erfaringene tilsier at en bør legge vekt på å overvåke kvaliteten på samhandling i turbulente perioder, for eksempel etterlevelse av selskapets CRM-konsept.

Kilde SINTEF, http://www.sintef.no/upload/Teknologi_og_samfunn/Sikkerhet%20og%20p%C3%A5litelighet/Rapporter/STF50%20A05102.pdf

GFL
10-05-2008, 19:39
Hadde det ikke bare lønt seg for SAS at både linjeflyg og Braathens hadde gått konkurs? :rolleyes:

TigerBlack
10-05-2008, 19:53
Scanor virker noe bitter, synd han bruker kallsignalet til SAS Norge som alias..

Takk for den da :P

Grunnen til at jeg "står litt på krava" er ikke at jeg syntes så veldig synd på pilotene, snarere tvert om... de sitter med milionlønn og klager forde de ikke får mer..

Det jeg er litt sur på er det at mange klager så J'vlig når ansatte i SK streiker.. Mange vil ikke at SK skal ha streikerett i det heletatt. Det jeg vil fram til her er at SK ansatte har rett til å gå i arbeidskonflikt ved feilet lønnsoppgjør, som alle andre ansatte i dette landet. Greit det er ikke noe foretrukket "løsning", men som en del av vårt demokrati og samfund er det faktisk nødvendig fra tid til annen. Populært eller ikke det er endel av det å være i arbeide.

Vi i SAS er også fagorganisert på lik linje med de aller fleste andre som er ansatt i dette landet. Og jeg er som nevnt drittlei av at SK blir sett ned på når det blir iverksatt en lovelig arbeidskonflikt.

Dette går utover våre reisende det er hele poenget med en arbeidskonflikt, at det skal gå utover noen. Det gjør det også hvis andre arbeidsgrupper streiker. Om det er SAS, Utkjøring av matvarer, lærere, NSB, Buss selskapene, Sporveien, politiet eller Who ever det går altid utover noen Men så lenge det er en lovelig konflikt er det greit, det er en pest og en plage, men det er greit.

RolfL
10-05-2008, 20:15
Hadde det ikke bare lønt seg for SAS at både linjeflyg og Braathens hadde gått konkurs? :rolleyes:

En gång för alla, det kan inte upprepas tillräckligt många gånger: Linjeflyg var INTE konkursmässigt. Bilspedition , i egenskap av storägare i Linjeflyg , valde att sälja sin andel. British Airways var ett pennstreck från att köpa bolaget när SAS utnyttjade sin hembudsklausul för att inte, i princip, förlora hela hemmamarknaden i Sverige.

Och den varslade konflikten har INTE med lön att göra. Piloterna är lönemässigt bundna av samma avtal som omfattar SAS-piloterna i Sverige, Norge och Danmark. Vad det handlar om är en förändring av de villkor som bl.a. reglerar pensioner m.m. för de piloter som i fusionen förlorade 5 års anciennitet. SAS har haft 15-16 år på sig att förändra villkoren men inte haft ambitionen att göra någonting. Man har då kommit till en punkt att "enough is enough", därav det lagda varslet.

Och frågan kvarstår till det underliga uttalandet från SAS att om 100 piloter är uttagna i en konflikt så påverkas inte trafiken. Jag har inte tidigare hört att SAS för närvarande har pilotöverskott.

ANX
10-05-2008, 20:53
SAS er ikke ett enhetlig selskap lengre.

Det ble for flere år siden splittet opp i 4 juridiske enheter: Norge/Sverige/Danmark + Intercontinental.

Har jeg forstått riktig at det er en engere krets av IC som nå bråker?

Hvis ikke så er tilfelle (mange tråder og mange poster her inne) så ikke heng meg...

RolfL
10-05-2008, 21:09
SAS er ikke ett enhetlig selskap lengre.
Det ble for flere år siden splittet opp i 4 juridiske enheter: Norge/Sverige/Danmark + Intercontinental.
Har jeg forstått riktig at det er en engere krets av IC som nå bråker?
Hvis ikke så er tilfelle (mange tråder og mange poster her inne) så ikke heng meg...

Nja, pilotkåren har fortfarande, ytterst, en gemensam lista och i praktiken är väl de flesta nu på den flygplanstyp som är huvudtypen/typerna på de tre baserna CPH/OSL/STO men det finns väl, exempelvis, fortfarande norska piloter som flyger MD men då förstås ut från CPH eller STO. Piloter från alla baserna flyger IC-trafiken.

Dag Johnsen
10-05-2008, 21:12
Heisann!

GFL!

Hadde det ikke bare lønt seg for SAS at både linjeflyg og Braathens hadde gått konkurs?

Av fare for å fornærme de vennene jeg fått i SAS i løpet av min 21 år karriere i denne industrien er det vanskelig å ikke trekke fram "the obvious", men hvor i all verden kommer en slik kommentar fra...?

Dette har vært tatt opp flere ganger og har du ikke fulgt med så får jeg bare beklage... MEN... et oppkjøp av et firma er ikke det samme som at et firma har gått konkurs... og dette trodde jeg virkelig de fleste var klar over... men tydligvis ikke...:8:

La meg snu dette spørsmålet og spørre deg så enkelt som "hadde det ikke bare lønt seg for Braathens, selskap som Linjeflyg og andre private drevet selskap om SAS hadde gått konkurs...?

Vet ikke om du får med deg poenget her...;)

Dag

TOS
11-05-2008, 01:02
Fusjoner i svensk luftfart på 1990 tallet
SAS overtok Linjeflyg i 1993. Linjeflyg var da markedsleder innenriks, men slet økonomisk.

Ikke ukjent situasjon: Er ikke SAS markedsleder innenriks i dag i Norge, og sliter ikke SAS økonomisk...? Det betyr ikke at SAS er konkurs, eller for den saks skyld, konkursen nær.

GFL
11-05-2008, 08:41
Av fare for å fornærme de vennene jeg fått i SAS i løpet av min 21 år karriere i denne industrien er det vanskelig å ikke trekke fram "the obvious", men hvor i all verden kommer en slik kommentar fra...?

Halloooo..........kommentar? Det er ganske enkelt et spørsmål! Grunnen til dette spørsmålet? Piloter som etter 16 år klager på rettigheter. Er det prisen man betaler når man overtar/kjøper et selskap? Og i såfall, er det verdt det?

Får med meg poenget. Men all den baggasjen man tydelivis får med når man overtar et selskap, så virker det som at man drar med seg mye interne stridigheter. Er dette heldig?

Og som andre sier, så har de overtatt selskaper som slet økonomisk og i verste fall gått konkurs om SAS ikke hadde kjøpt de opp.

sail4fun
11-05-2008, 10:34
Settingen med både Linjeflyg og Braathens er vel at konkuransemyndighetene hadde vel neppe godkjent oppkjøpene om kandidantene hadde vært "friske".

SAS har dog håndterte begge tilfeller på en meget dårlig måte, og tildels styrt av fagforeningene.
Enten så får det være en virksomhetsoverttagelse hvor de ansatte merges inn på "goodies" listensen på samme vilkår som de fra The Real SAS , eller så fikk man ha beholdt disse selskapene som egne selskap på egne vilkår.