View Full Version : SAS EuroLink - färre passagerare, tätare turer (1984)
Då var det dags för ännu en broschyr ur samlingarna. Den här gången är det SAS Commuter Operations Division, mer känt som SAS EuroLink, som presenterar sig och SAS' nya koncept på kortlinjerna. Från 1984.
http://www.viking256.se/forum/eurolink.jpg
http://www.viking256.se/forum/eurolink1.jpg
http://www.viking256.se/forum/eurolink2.jpg
http://www.viking256.se/forum/eurolink3.jpg
http://www.viking256.se/forum/eurolink4.jpg
Herlig med bilde av "Ristaren" ogsaa....Luftputebaatene var morsomme (naar de virket)
Vi testet dem vi .... ;) Og HMA hadde Europa's billigste spritsjappe!!
Vi testet dem vi .... ;) Og HMA hadde Europa's billigste spritsjappe!!
Husker en S2 tur til Stockholm, moete i SAS Seilklubb:
FBU - GOT - F27
GOT - ARN - DC-10 !!
ARN - MMA - DC-8 !!
MMA - HMA ARNK
HMA - CPH - HOV
CPH - FBU - DC-9
Ikke saa vaerst paa en dagstur.....
Synd att de inte visade någon bild på F27ans hypermoderna cockpit... såg ju marginellt nyare ut än DC-3! :D
HMA är för övrigt numera förvandlad till bussterminal för långdistansbussar. All glamour borta, men SAS-arkitekturen består. Samma stil som Frösundavik och Flight Academy!
Hvor er/var HMA......jeg antar dere ikke snakker om "IATA HMA", Khanty-Mansiysk?
Hvor er/var HMA......jeg antar dere ikke snakker om "IATA HMA", Khanty-Mansiysk?
Malmö City International, "svävarterminalen". Koden försvann 2000 när Öresundsbron öppnades och övertogs av någon annan, som synes...
Jeg "feiret" 20 årsdagen min ombord på en av luftputebåtene til SAS mellom CPH og HMA...
FlightDeck
08-05-2008, 06:36
Utrolig moro! Skikkelig godbit dette her.
Før skulle liksom alt være Euro hos SAS - men fra slutten av 1990-tallet skulle det være skandinavisk.
Twin Otter
09-05-2008, 02:06
Fløy Eurolink noen ganger. Riktig nok med F50.
Minst en gang t/r SVG-CPH.
Men også en gang hjem mellom ABZ. Vi skulle egentlig fly med Air UK (F27) som vi hadde reist til ABZ med, men avgangen ble innstillt pga. snag og vi ble booket over på en flight med SK, faktisk fikk vi Euroclass billetter. Allerede den gang var det flere operatører mellom Stavanger og Aberdeen.
Fellowship
12-05-2008, 23:20
Takk igjen for alt det fine du deler med oss, HansJ
Morsomt å tenke på hvordan SAS i 1984 presenterte F27 som ny, den hadde jo nettopp begynt på sin 2. runde på 25 år.
Og nettopp i år er det 50 år siden F.27 ble satt i trafikk!!!
Bizflyer
14-05-2008, 22:49
Så på det ene bildet at det står "First Businessclass, Euroclass og Eurolink"
Hadde SAS First Business og Euroclass samtidig? Jeg trodde at Euroclass tok over for First Business?
Noen som kan litt historie her?
Var det slik at First og Business ble slått sammen til First Business? Når skjedde dette? Og når kom Euroclass på banen?
BF:cool2
Fellowship
14-05-2008, 23:00
Kom ikke Euroclass og snuoperasjonen i 1982?
Euroclass var den europeiske Business Class. First Business var langruteproduktet som kom omtrent samtidig. Imidlertid foerte rettighetsproblemer til at SAS maatte skifte navn paa First Business.
Husker ikke helt tidsrammene - mulig noen har de bedre enn meg ...
First Business Class var som Andreas skriver navnet paa den Inter Continentale Business klassen til SAS, jeg mener den ble innfoert hoesten 1983. KLM var vel foerst ute med Business Class paa langruter, og det begynnte omtrent som Economy+ startet, adskillt kabin men samme seter og sete avstand, fire drinker og valg mellom 2 retter. De fleste fulgte etter KLM inkludert SAS som ogsaa hadde en slik "Diet" Business Class en stund. First Business Class var navnet nhaar dette produktet ble skikkelig oppgradert....til 2+3+2 seter med leg rest i 747 og 2+2+2 i DC-10. Jeg floey selv LAX-CPH en av de aller foerste turene, og servicen var ogsaa svaert oppgradert...ingen brett allt ble servert paa porseleen (uten plastikk over) selve hoved maaltiden tok godt over en time, med egen oste vogn og dessert vogn til slutt....som regel en halv hummer til forrett. Paa denne tiden og en del aar fremover i tiden holdt Lufthansa og Swissair hardt paa sine konsepter med First Class og Economy....og det var Lufthansa som anmeldte SAS for bruk av First i navnet og vant den saken...SAS maatte fjerne First - interessant fikk Continental lov til aa bruke Business First Class paa sin oppgraderte Business Class....
Som en liten test til Hansj - har du noe materiale liggende / eller tilgang til det neste steget SAS gjorde med Intercontinental Business Class, paa DC-10erne ble det innfoert en delt Business Class - fremre Kabinen (Bak Foerste) ble SleepClass mens den andre delen ble WorkClass eller noe saannt noe...dette var ikke spesiellt vellykket...mens First Business Class var svaert vellykket....klart blant de beste naar den kom.....
Work/Sleep Class henspilte på veien man reiste. Den ene veien kunne man arbeide (dagsflyvninger) og den andre veien kunne man sove (nattflyvninger). Jeg satt selv på SleepClass fra Tokyo til Alaska - men var alene i denne delen av kabinen og fikk servering hele veien... Knallbra!!!
Som en liten test til Hansj - har du noe materiale liggende / eller tilgang til det neste steget SAS gjorde med Intercontinental Business Class, paa DC-10erne ble det innfoert en delt Business Class - fremre Kabinen (Bak Foerste) ble SleepClass mens den andre delen ble WorkClass eller noe saannt noe...dette var ikke spesiellt vellykket...mens First Business Class var svaert vellykket....klart blant de beste naar den kom.....
Menar du något i den här stilen?
http://www.viking256.se/forum/sasnews88a.jpg
http://www.viking256.se/forum/sasnews88b.jpg
Ref. det ene bildet der...dere som begynner å komme opp i årene...var det vanlig å ta med seg skrive maskin ombord den gang jeg fortsatt brukte bleier?
Ikke saa vanlig som Laptop er i dag....men paa den tiden var det jo slepbare PC'er Osborne II comes to mind....og den ville jo elegant knust flybordet....og jeg hadde faktisk en skrivemaskin som den paa bildet...uten at jeg noensinne tok den med meg paa fly....men jeg har sett skrivemaskiner flittig i bruk ombord....
Fantastisk - gleder meg til flere "dykk i arkivet"...
Veldig bra saker dette! Om man leser artikkelen, står det faktisk at de hadde skrivemaskiner til utlåns ombord, og «a photocopier will soon be installed».