Log in

View Full Version : Mer «superjumbo»-trøbbel for Airbus


storg
06-05-2008, 21:59
Det arabiske flyselskapet Emirates fikk tirsdag beskjed om at tidsplanen for leveranse av passasjerflyene er tatt opp til ny vurdering. Emirates skulle i likhet med australske Qantas ha mottatt sitt første fly av A380-typen (http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2410486.ece)

Og dette betyr vel at Airbus sliter med å øke takten på produksjonen?

BSSW
06-05-2008, 22:40
Kan også være at de maskinene som egentlig skulle vært ute allerede tar plass og tid. Tenker da på de maskinene som må få modifisert ledningsnettet.

brendas
06-05-2008, 22:49
Kan også være at de maskinene som egentlig skulle vært ute allerede tar plass og tid. Tenker da på de maskinene som må få modifisert ledningsnettet.
Det ser faktisk ut som at det er maskinene som ikke gjennomgår en custom rewiring som tar tid nå, og at disse kan forhindre en raskere ramp up. Power on for første maskin i wave 2 (maskinene som ikke trenger modifikasjoner,) MSN026, ble forsinket med ca fire måneder (http://www.flightglobal.com/articles/2008/05/01/223421/airbus-finally-powers-up-first-wave-2-a380-aircraft.html), og leveringen av denne kan da gli inn i 2009, mot rundt oktober 2008.

jojo1717
06-05-2008, 22:53
Dette er merkelig.. Alle Emirates-fly er ikke levert selv om de er godt som "ferdige" mens SIA får dem nesten på løpende bånd. De har ulik motor-typer.
Så jeg lurer om dette er årsaken til dette eller noe jeg ikke vet om -> håndlaget over til samlebånd eller ledningsnettet? Savner mer info om dette.

Someone
06-05-2008, 23:52
Dette er merkelig.. Alle Emirates-fly er ikke levert selv om de er godt som "ferdige" mens SIA får dem nesten på løpende bånd. De har ulik motor-typer.


De er ikke ferdige ennå. Fordi flyet er malt i EK livery så betyr det ikke at det er ferdig;) SIA skal få de første 6 flyene, 4 er nå mottatt, dvs det skal ytterligere 2 til SQ før EK og QF får sine første. Flyene som trenger re-wiring leveres nå etter den endelige planen. Airbus sine problemer nå er med ramp up fra og med MSN26 (ake wave 2 / 380.v2).

ThomAAs
07-05-2008, 09:24
Har SQ fått fiksa på noen av sykdommene de har hatt på A380'ene sine da?

Someone
07-05-2008, 09:27
Har SQ fått fiksa på noen av sykdommene de har hatt på A380'ene sine da?

Sykdommer? 380 til SQ har hatt en veldig bra reliability. Eneste problemer er vel 2 fuel pumper som har blitt byttet/fikset.

Det har vel knapt nok vært et fly som har vært satt inn i trafikk med mindre problemer

brendas
07-05-2008, 20:09
Det har vel knapt nok vært et fly som har vært satt inn i trafikk med mindre problemer
Skulle vel egentlig bare mangle, i og med at de har hatt nesten to år til å luke ut feil ;)

kristian
11-05-2008, 12:20
Noen som vet mer eksakt når QF vil få sine første nå? Og med hvilken leveransetakt?

Someone
11-05-2008, 12:27
Noen som vet mer eksakt når QF vil få sine første nå? Og med hvilken leveransetakt?

QF vil få 3 eller 4 i år og den første blir levert i August.

kristian
11-05-2008, 13:38
Vil noen av de bli å se på LHR-SIN i løpet av året og i tilfelle hvilken av avgangene fra London er det mest sannsynlig at de bruker den først?

Someone
11-05-2008, 13:41
Nei, såvidt jeg vet skal QF først sette dem inn på noen av Stillehavsrutene, da først og fremst MEL/SYD-LAX. LHR må vente

kristian
11-05-2008, 13:43
Når er det da realistisk at vi får se den LHR-SIN?

SQ 777
11-05-2008, 19:39
Kanskje Someone vet ?? AF blir min første tur ! Når ? Spiller ingen rolle hvor ?:cool: Hørte en si Canada tidligere. Topp .. Har en konvelutt i kåken med mye CAD !:drunk:

TOS
11-05-2008, 20:56
Når er det da realistisk at vi får se den LHR-SIN?

Det er mulig jeg misforstår og at det er QF på LHR-SIN du snakker om, men SQ flyr allerede med A380 på LHR-SIN.

kristian
11-05-2008, 21:52
Ja tenker på QF - SQ flyr allerede, men jeg samler miles i Oneworld

Someone
12-05-2008, 16:40
http://www.news.com.au/heraldsun/gallery/0,22010,5031631-5006020-3,00.html

Her er forresten bilder av det som tilsynelatene skal være av cabinen ombord i QF sin første 380. Rosa i business, militærfarger i turist og lyst i førsteklasse

kristian
12-05-2008, 20:26
Tror jeg foretrekker SQ likevel..... de rosa setene var ikke pene (men mulig det har noe med lys etc å gjøre)

Tommy777
12-05-2008, 20:33
Business setene er akkurat de samme splitter nye Skybed som Qantas oppgraderer alle sine fly til naa. Fargen er jo det eneste som er forskjellen.

http://www.qantas.com.au/info/flying/travelClasses/internationalBusiness

brendas
12-05-2008, 21:11
Airbus also has given Qantas a guarantee it will deliver by December all three of the first batch of 20 A380s the airline has ordered.

After that there will be a delay, which could briefly affect the arrival date of the fourth aircraft.

The Franco-German company said the review was needed to do further tests of the A380 assembly systems.

Kilde:
http://www.news.com.au/ (http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,23682650-661,00.html)

Someone
13-05-2008, 10:58
http://www.flightglobal.com/articles/2008/05/13/223638/airbus-confirms-new-a380-delays.html

Da har Airbus offentligjort de nye forsinkelsene som først og fremst rammer "wave 2" fly. Iår vil det bli levert 12 mot 13 planlagt og 21 mot 25 i 2009. I prinsippet vil vel dette kunne oversettes i en ca 2mnd forsinkelse