PDA

View Full Version : Stavanger-Houston direkte?


SVG
06-05-2008, 21:02
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5592610 Har noen tro på at dette blir en realitet?:D

Tommy777
06-05-2008, 21:03
Forsoek nr. 1000000000 paa aa faa denne ruta i gang?

Thomas
06-05-2008, 21:05
Forsoek nr. 1000000000 paa aa faa denne ruta i gang?

...nesten Tommy, 1000000001 :nor

Utflyttet
06-05-2008, 21:09
Denne starter faktisk. Det skje rett etter OSL-BKK, OSL-EWR og BGO-EWR (sommerrute), og disse tre kommer faktisk uken etter at SAS annonserer at de skal avvikle CPH som hub. Du hørte det her først!

-A

Tommy777
06-05-2008, 21:12
Denne starter faktisk. Det skje rett etter OSL-BKK, OSL-EWR og BGO-EWR (sommerrute), og disse tre kommer faktisk uken etter at SAS annonserer at de skal avvikle CPH som hub. Du hørte det her først!

-A

*checking if hell has indeed frozen over*

Boeingflyer
06-05-2008, 21:12
ph-ndr,

håper du har rett! :nor

Hickok
06-05-2008, 21:13
Yikes!! Og alt dette kommer til å skje etter etter at Norwegian har startet IC hub på OSL med 10 nye ruter?

Thomas
06-05-2008, 21:15
Yikes!! Og alt dette kommer til å skje etter etter at Norwegian har startet IC hub på OSL med 10 nye ruter?

ikke 10... de starter nok kun med ett par ;)

Tommy777
06-05-2008, 22:50
Tror dere virkelig sleske Kjos er saa dum??

LN-RRA
06-05-2008, 22:53
Som artikkelen nevner så er dette en rute som det jobbes aktivt med å få til fra Avinor sin side her i Stavanger.
Rykter skal ha det til at denne ruten også jobbes aktivt med hos et flyselskap som opererer fra SVG i dag. Det være seg DY, SK, KL eller LH nevnes ikke.....

LN-MOW
06-05-2008, 22:57
Det artikkelen ikke nevner er at denne ruten også jobbes aktivt med hos et flyselskap som opererer fra SVG i dag. .

Kan ikke se at det er andre enn Avinor som er av denne oppfatningen ....

- Vi må ha et trafikkgrunnlag som skaper interesse blant flyselskapene. Det tror vi vi har, så få vi se om det er nok til å få selskapene interessert. Vi satser på at vi kommer i mål om ikke alt for lenge.

LN-RRA
06-05-2008, 23:36
Avinor sitter kanskje på informasjon som ikke skal komme ut i offentligheten enda.....

Spekulasjonene om Stavanger-Huston har også vært oppe tidligere:
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=20968
Her spekueleres det i SAS, men det kan vi vel bare glemme med tanke på nedskjeringer og 11 fly på bakken?

dc-8-63
06-05-2008, 23:44
Vel SAS kunne jo i droemmeverdenen gjoere som Lufthansa, KLM og Swiss og hyra inn PrivatAir til snurre rundt med en BBJ...men det tar baade iniativ og vilje....noe en ikke akkurat ser det flommer ut av SAS de siste ..... (fyll inn det som passer)....jeg gjentar min paastand om at Siviloekonomi er laeren om hvorfor en ikke kan gjore noe....

BSSW
06-05-2008, 23:45
Som artikkelen nevner så er dette en rute som det jobbes aktivt med å få til fra Avinor sin side her i Stavanger. Det artikkelen ikke nevner er at denne ruten også jobbes aktivt med hos et flyselskap som opererer fra SVG i dag. Det være seg DY, SK, KL eller LH nevnes ikke.....

AMS-SVG-IAH med det som KLM bruker til vanlig på ruten AMS-IAH, eller FRA-SVG-IAH med hva nå enn LH bruker på ruten FRA-IAH.

Med forbehold om at disse rutene eksisterer da, og at den flytypen kan lande OG ta av på SVG

zico77
06-05-2008, 23:48
Denne starter faktisk. Det skje rett etter OSL-BKK, OSL-EWR og BGO-EWR (sommerrute), og disse tre kommer faktisk uken etter at SAS annonserer at de skal avvikle CPH som hub. Du hørte det her først!

-A

Ahem.... er det naivt av meg å spørra: Når? ...eller er dette noko som vil bli ein realitet? ....eller er det bare ein forsinka aprilspøk, starten på neste års aprilspøk, eller.....? Skeptisk

Utflyttet
06-05-2008, 23:51
Ahem.... er det naivt av meg å spørra: Når? ...eller er dette noko som vil bli ein realitet? ....eller er det bare ein forsinka aprilspøk, starten på neste års aprilspøk, eller.....? Skeptisk

Neida, jeg skrev bare at dette er ting som nok skjer før vi ser SVG-HOU. ;)

Med andre ord: sarkasme. ;)

-A

Lennart
06-05-2008, 23:58
LN-NOB kommer til Sola før det går en direkte flight til Houston

Lennart
07-05-2008, 00:00
Det burde heller satses på en morgen rute ifra UK til Stavanger
Det tror eg hadde vert lønnsomt for dem som tør prøve
Idag er første mulige ankomst for London folk 1120 med KLM via AMS

krølle
07-05-2008, 00:14
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.5592610 Har noen tro på at dette blir en realitet?:D

Den kommer, bare vent og se, der er marked og økonomi i den ruten til at den kan flys med fly som PrivateAir bruker pr. idag.
Så får vi se om hvem som har guts nok, men den kommer.
My guess? Innen 2010 blir 2011 så har vi den på plass:rolleyes:

Rossiyskie Avialinii
07-05-2008, 00:20
Denne starter faktisk. Det skje rett etter OSL-BKK, OSL-EWR og BGO-EWR (sommerrute), og disse tre kommer faktisk uken etter at SAS annonserer at de skal avvikle CPH som hub. Du hørte det her først!

-A


BGO-EWR?? Er ikke det New York Liberty airport? Skal det bli en rute?


Mvh Alex.

JoeW
07-05-2008, 00:22
Jeg synes virkelig at KLMs privatair-rute AMS-IAH er spennende. Men SVG? Ja, like sannsynlig som sammenlingningene over her...

Martin
07-05-2008, 00:23
BGO-EWR?? Er ikke det New York Liberty airport? Skal det bli en rute?


Mvh Alex.

Les ph-ndr sitt forrige innlegg..

WestAir
07-05-2008, 00:27
Avinor har vel en god del tall å basere dette på?

Rossiyskie Avialinii
07-05-2008, 00:31
Les ph-ndr sitt forrige innlegg..

Whoops, ser det ja, følgte ikke helt med der.

Someone
07-05-2008, 00:47
....jeg gjentar min paastand om at Siviloekonomi er laeren om hvorfor en ikke kan gjore noe....

Vel, det er ikke det jeg har lært....hilsen snart nyutdannet siv-øk:p

BU662
07-05-2008, 01:19
Oljeprisen har fordobled seg innen tre ar.

Per idag hadde vi 121 US$ per fat.
Ökende priser -> ökende inntekter -> ökende investeringer -> ökende reisebudsjetter. Aktiviteten pa norsk sokkel er rekord-höy. Og det blir enda mere. Alle ingenörer kan glede seg...

Jeg tror SVG-HOU vi vil se i fremtida. Ikke med SAS, trolig ikke med CO. Mens kanksje kommer Privatair pa oppdrag av Statoil og Conoco Phillips. Det finnes deg de nödvendige volumer. En sak, som har faktisk forhindred dette ble den 2nde daglige flygning mellom AMS og HOU. Denne er na borte. Nökkelen henger likevel med de 2 store aktörer. Vil Statoil og Conoco har direktflygninger, vil det finne seg en lösning. Uten tvivl. Da er det bare money talks...

Husker du nyhetene fra sist maned?
LH starter MUC-Pune i India. Og det er stort sett bare en - veldig stor kunde - som garanterer for denne ruta. Mens denne kunde er sa veldig viktig for LH, at ruta fikk go-ahead foran andre ruter som har kanskje litt större potensiale i antall pax, mens ikke i inntjening...

dc-8-63
07-05-2008, 02:52
Vel, det er ikke det jeg har lært....hilsen snart nyutdannet siv-øk:p


Bare vent til du begynner aa jobbe:lol:

Tommy777
07-05-2008, 03:10
Mens kanksje kommer Privatair pa oppdrag av Statoil og Conoco Phillips.

Det minst urealistiske forslaget. SVG-IAH som det naa trommes om kommer aldri til aa gjennomfoeres med widebody, 757 blir for langt.

SQ321
07-05-2008, 10:23
Hadde det vært mer realisme i denne ruta hvis den hadde startet på OSL? StatoilHydro har, ettersom jeg skjønner, største delen av adm sittende i Oslo i tillegg til at den internasjonale avdelingen ble flyttet til Oslo fra Stavanger.

LN-KGL
07-05-2008, 11:50
Det minst urealistiske forslaget. SVG-IAH som det naa trommes om kommer aldri til aa gjennomfoeres med widebody, 757 blir for langt.

Tommy777, nå er du helt på jordet - PrivatAir flyr da bare ikke slike farkoster. Det er 4200 nm mellom SVG og IAH, og da har i hvert fall Privatair fire forskjellige single aisle farkoster som kan benyttes:
A319LR - 48 passasjerer
BBJ - 44 passasjerer
BBJ2 - 56 passasjerer
Global 5000 - 11 passasjerer

Someone
07-05-2008, 11:51
Tommy777, nå er du helt på jordet - PrivatAir flyr da bare ikke slike farkoster. Det er 4200 nm mellom SVG og IAH, og da har i hvert fall Privatair fire forskjellige single aisle farkoster som kan benyttes:
A319LR - 48 passasjerer
BBJ - 44 passasjerer
BBJ2 - 56 passasjerer
Global 5000 - 11 passasjerer

Det er jo nettopp det Tommy sier;)

Twin Otter
07-05-2008, 13:27
hva med OSL-SVG-IAH? Inkludert en mellomlanding underveis. Det burde en A321 klare....

Utflyttet
07-05-2008, 13:57
hva med OSL-SVG-IAH? Inkludert en mellomlanding underveis. Det burde en A321 klare....

Flyet vil nok klare det, men ikke markedet de siktre på.

-A

litt-amatør
07-05-2008, 14:19
Jeg tror noen overvurderer markedet litt for denne ruten...:rolleyes:

LN-MOW
07-05-2008, 14:56
Jeg ogsaa ....

Andrev
07-05-2008, 15:00
Om man googler på ABZ-IAH ser man at ryktene har gått høyt der også. City Star hadde vel de mest konkrete planene før de ga seg. Antar markedet er større derfra enn fra SVG? Kanskje SVG-ABZ-IAH hadde vært mulig? ;)

Tommy777
07-05-2008, 18:48
Tommy777, nå er du helt på jordet - PrivatAir flyr da bare ikke slike farkoster. Det er 4200 nm mellom SVG og IAH, og da har i hvert fall Privatair fire forskjellige single aisle farkoster som kan benyttes:
A319LR - 48 passasjerer
BBJ - 44 passasjerer
BBJ2 - 56 passasjerer
Global 5000 - 11 passasjerer

Ehhh.. Litt mye vin paa morran?? ;)

Jeg vet meget godt hva Privatair flyr, har flydd med dem flere ganger..

Jeg svarer til Richard at hans forslag er det som er minst urealistisk fordi jeg ikke tror at denne ruta kommer til aa starte. DERSOM den starter, blir det som Richard sier at den blir drevet av Privatair for oljeselskapene.
Siterer meg selv:

SVG-IAH som det naa trommes om kommer aldri til aa gjennomfoeres med widebody, 757 blir for langt.

757 blir for langt= ekskluderer CO som kandidat. Widebody= urealistisk, for lite grunnlag. Hva har man igjen da?? Alternativene du lister opp. Saa naar Avinor slaar paa tromma om denne ruten, vil den aldri bli aktuell for Hvermannsen i Stavanger. Prisene blir 40K+ t/r dersom dette blir realiteter.

Enige naa??

Vede
07-05-2008, 21:05
Ikke vær så negativ da Tommy. Kan ikke vi her borte få låv å leve i håpet om at denne ruten kommer? ^_^

Utflyttet
07-05-2008, 21:09
Ikke vær så negativ da Tommy. Kan ikke vi her borte få låv å leve i håpet om at denne ruten kommer? ^_^

Vi sparer dette til seinere, i år er det OSL-BKK vi håper på, og neste år er planlagt å gå med å håpe og tro at OSL-EWR kommer eller at CAU irriterer SAS nok til at OSL blir IC-base. SVG-HOU kan vi ta i 2010.

-A

Tommy777
07-05-2008, 21:29
Ikke vær så negativ da Tommy. Kan ikke vi her borte få låv å leve i håpet om at denne ruten kommer? ^_^

Ikke negativ, men dette har jo vaert oppe x antall ganger foer og jeg haaper seff at det blir realitet.

Og om ruten kommer, spoers det hvor mange Stavangervaeringer som tar seg raad til aa fly business til US and A

molin1955
07-05-2008, 21:31
Nesten - det skal være Newark Liberty Airport, ligger i staten New Jersey :)

JoeW
07-05-2008, 21:59
Når jeg ser på onward connections fra OSL med KLM, er jo privatair-ruten til IAH generelt rimelig populær. Det sier derimot ikke at man ville klart å fylle en slik maskin på egenhånd.

Geir
08-05-2008, 01:21
Jeg har vel skrevet det før på dette forumet, men jeg synes det er rart at SAS lar KLM ta all trafikken mellom Stavanger og Houston. Jeg jobber selv "i oljå" og reiser til Houston i ny og ne. Mustang Engineering i Houston hanket vel inn enda noen prosjekter nå og dermed blir det nok enda mer reising Stavanger-Houston.

Det som er typisk når man sitter på KLM-kombi-jumboen fra Schiphol til Houston er at man blir sittende ved siden av en annen normann som også "jobber i oljå". Flyet er jo ofte mer enn 50% rogalendinger.... Og da er det bortkastet tid å mellomlande på Schiphol... Omvei er det også. Dersom noen starter opp Oslo-Stavanger-Houston annenhver dag så burde det være enkelt å gjøre penger på det. Og ingen som reiser til Houston betaler biletten selv - trenger ikke 80% setefylling for å betale seg da.

Tommy777
08-05-2008, 01:35
Regner med at du mener at halve business class paa kombien er rogalenninger..

Tviler paa at KLM har 225 rogalenninger daglig AMS-IAH..

Naa har jo SVG et alternativ i LH som har et utrolig mye bedre business tilbud til IAH enn KLMs soeppelbusinessprodukt..

dc-8-63
08-05-2008, 01:47
Air France sine A319 IC operasjoner er i bunn og grunn skreddersydd til en kunde - Chevron - om jeg satt i PrivateAir ville jeg begynnt aa se litt paa hva en har laert av aa operere for LH/LX/KL (slik Braathen "handling" gjorde paa FBU (all statistikk gikk rett til Ruteplanleggning - vups aapnet de Newcastle)...PrivatAir boer see skriften pa veggen...og starte opp for seg selv.....og fly litt Farmer operasjoner....kanskje CDG-IAH-SVG-RUH-SVG-IAH-CDG voila du faar med deg 10-15 gjennomgaaende fra IAH til RUH og maa ikke bare fylle flyet med Rogalendinger (no phun intented).....

Dag Viking
08-05-2008, 12:13
Regner med at du mener at halve business class paa kombien er rogalenninger..

Tviler paa at KLM har 225 rogalenninger daglig AMS-IAH..



450 passasjerer i en kombi høres mye ut, ikke engang KLM har det så trangt. 268 seter er det, i følge seatguru.

Jeg la ikke merke til andre nordmenn når jeg fløy den ruta, men omtrent alt vil være bedre enn KLM via AMS. Neste gang jeg skal til Houston på kurs så skal jeg bestemme selskap og routing selv^_^

OJB
08-05-2008, 14:22
Jeg tror ikke at det er grunnlag for en direkte rute fra SVG til Houston når det allerede er så god kapasitet via KLM og deres Amsterdam hub.
At Avinor markedsfører seg er jo en ting , men det er ikke de som skal betale regningen for en slik rute.
Mange reiser også via FRA og CDG av ulike grunner til både Houston og Dallas.
Se forøvrig passasjer statistikk fra den lokale lufthavnen under.

STAVANGER LUFTHAVN, SOLA
PASSASJERER kommet & reist
I tallene inngår ikke transitt og transferpassasjerer,



RUTE CHARTER HELIKOPTE
MND. INNLAND ENDR. UTLAND ENDR. TOTALT ENDR. TOTALT ENDR.
JAN 176337 5,3 % 68912 22,6 % 11864 8,0 % 15050 4,0 %
FEB 182016 14,7 % 76575 28,8 % 12774 13,0 % 14769 7,6 %
MAR 174368 -10,1 % 83285 15,9 % 13092 -2,5 % 14441 -7,6 %
APR 212474 32,4 % 91172 37,3 % 4271 -44,2 % 16852 14,5





RUTE CHARTER Helikopter

MND. INNLAND ENDR. UTLAND ENDR. TOTALT ENDR. TOTALT ENDR.
JAN 176337 5,3 % 68912 22,6 % 11864 8,0 % 15050 4,0 %
JAN-FEB 358353 9,9 % 145487 25,8 % 24638 10,5 % 29819 5,7 %
JAN-MAR 532721 2,4 % 228772 22,0 % 37730 5,6 % 44260 1,0 %
JAN-APR 745195 9,5 % 319944 26,0 % 42001 -3,2 % 61112 4,4 %

Bizflyer
08-05-2008, 14:52
Og så er det vel langt fra sikkert at alle som skal fra SVG til IAH flyr business?? Så da faller det vel på sin egen urimelighet å påstå at det er marked for en "kun biz maskin"?

Skulle SAS finne interesse i denne ruta, ser jeg vel mer for meg at de ville fly CPH-SVG-IAH enn starte den fra OSL. Hva med en mellomlanding i Esbjerg og Aberdeen også på veien for å fylle opp???

BF:cool2

Tommy777
08-05-2008, 16:46
450 passasjerer i en kombi høres mye ut, ikke engang KLM har det så trangt. 268 seter er det, i følge seatguru.

Jeg la ikke merke til andre nordmenn når jeg fløy den ruta, men omtrent alt vil være bedre enn KLM via AMS. Neste gang jeg skal til Houston på kurs så skal jeg bestemme selskap og routing selv^_^

278 *pirke* :D

Kenneth
25-10-2008, 11:01
Stavanger Aftenblad har en to-siders artikkel om KLM i dagens utgave. Det skrives at Amsterdam er Solas viktigste internasjonale destinasjon med 209742 passasjerer innen utgangen av september. København har 164993 passasjerer i samme tidsrom. Ams-svg er KLM sin mest lønnsomme rute i Europa, etter Moskva.

Trafikken mellom Stavanger og Houston nevnes spesiellt. Helgesen skriver " -Flere titusen reisende flyr årlig mellom de to oljebyene...Antallet er betydelig også i KLM-sammenheng, sier Patursson, som av forretningsmessige grunner ikke vil oppgi det nøyaktige passasjertallet på strekningen."

Helgesen skriver også om 737-700 flyet som KLM leier av Privat Air. "Blant passasjerene som benytter seg av spesialtilbudet er mange fra Stavanger. Enkelte dager er så mye som halve kabinen fylt med reisende fra den norske oljebyen. - Ikke uten grunn blir det unike tilbudet av mange betegnet som "Stavanger-ekspressen til Houston", sier distriktssjef Patursson."

Med litt passasjerer fra resten av landet, så burde det vel være ett grunnlag for en direkterute ?

atck
25-10-2008, 12:47
Artikkelen til Helgesen var meget interessant. Når det gjelder utgangspunkt for en Norge-Houston-flyging tror jeg ikke det er tvil om at Stavanger er utgangspunktet - rett og slett fordi det er mest oljerelatert virksomhet her. Og da snakker vi ikke bare om de store oljeselskapene. Det er mange andre selskaper som jobber med annet enn selve pumpinga. Og disse selskapene må skrive kontrakter.

Forøvrig tror jeg at jeg ville foretrukket å fly oslo-svg-houston framfor oslo-amsterdam-houston. Det er tross alt kraftig forskjell i flytid samt komplikasjoner rundt bakkeopphold. Oslo har i realiteten bare en liten Houston-kontakt med StatoilHydro og derfor er det nok lite grunnlag for direkterute derfra. I Stavanger har man Conoco og Halliburton ... store selskap med mye Houston-trafikk.

Redcap
25-10-2008, 13:51
Og her fant jeg sidene i PDF :

http://mm.aftenbladet.no/multimedia/archive/pdf/pdf/STA081025_28.pdf?enkeltside

..og her

http://mm.aftenbladet.no/multimedia/archive/pdf/pdf/STA081025_29.pdf?enkeltside

Someone
25-10-2008, 14:00
Artikkelen til Helgesen var meget interessant. Når det gjelder utgangspunkt for en Norge-Houston-flyging tror jeg ikke det er tvil om at Stavanger er utgangspunktet - rett og slett fordi det er mest oljerelatert virksomhet her. Og da snakker vi ikke bare om de store oljeselskapene. Det er mange andre selskaper som jobber med annet enn selve pumpinga. Og disse selskapene må skrive kontrakter.

Forøvrig tror jeg at jeg ville foretrukket å fly oslo-svg-houston framfor oslo-amsterdam-houston. Det er tross alt kraftig forskjell i flytid samt komplikasjoner rundt bakkeopphold. Oslo har i realiteten bare en liten Houston-kontakt med StatoilHydro og derfor er det nok lite grunnlag for direkterute derfra. I Stavanger har man Conoco og Halliburton ... store selskap med mye Houston-trafikk.

Jeg er enig med både resonoment og konklusjonen din. Og selv om traffikken nok er størst mellom SVG og IAH, så er det flere Oslobedrifter som har behov for å sende folk til Houston. F.eks Aker Solutions har et stort kontor i Houston og det er mange andre selskaper som også har. Men å hevde at det bare er StatoilHydro som har behov for å sende folk Oslo-Houston er feil.

De jeg kjenner som dro/drar ofte Oslo-Houston foretrakk/foretrekker LH via FRA

sail4fun
25-10-2008, 15:37
Siemens O&G har også en større avdeling i Houston.[Siemens AG sin sattsning på O&G styres fra Norge]

B767
25-10-2008, 15:39
Usairways starter oslo-philadelphia neste år.... burde ikke det vert rute til Houston isteden... bedre passasjergrunnlag kanskje.. tenkte slik.. osl-stvg-iah....

larsak
25-10-2008, 16:00
Vet også at firmaer som Kongsberg Automotive (KA) og FMC Subsea (og på Kongsberg) bruker ruta til Houston via Amsterdam flittig. KA har en del fabrikker i Texas og i Mexcio. Og der er det flere som heller flyr Oslo-Stavanger-Houston enn via Amsterdam

mvh
Lars-Petter

atck
25-10-2008, 16:05
Men å hevde at det bare er StatoilHydro som har behov for å sende folk Oslo-Houston er feil.


Ja det kom ut litt feil. Jeg mente at StatoilHydros behov for Oslo-Houston er mindre enn Stavanger-Houston-behovet.
Det er selvsagt andre bedrifter i Oslo, som du nevner, som har bruk for den linja - men jeg tror neppe de kommer opp mot de store oljeselskapene.

K

B777ER
25-10-2008, 17:54
Usairways starter oslo-philadelphia neste år.... burde ikke det vert rute til Houston isteden... bedre passasjergrunnlag kanskje.. tenkte slik.. osl-stvg-iah....


US har ikke hub i Houston, så da kan det bli litt vanskelig.

Men hvorfor skal den på død og liv starte i Oslo. Kan den ikke bare gå SVG-IAH?

B767
25-10-2008, 19:16
nei trenger ikke være USairways.. men contintental kan gjøre...

men eg blir ikke overrasket dersom philadelphia-ruten går dårlig...

hvorfor på død og liv starte fra oslo ? jo fordi det er mange flere som bor der.. så hvis man starter fra oslo.. så får man noe turister på flyet.. dermed lettere å fylle opp flyet.. selskaper er avhengig at flyet er fylt opp mest mulig for at ruten ska klare å overleve..

LN-MOW
25-10-2008, 19:34
Urealistisk. Skulle CO fly OSL-SVG-IAH må de ha et ekstra crew for å fly SVG-OSL-SVG med dertil tilhørende kostnader .. de vil heller ikke kunne ta lokaltrafikk. De får 3 x handlingkostnader istedet for 1 .. Alt dette legger ekstra kostnader til noe som allerede er et tvilsomt prosjekt ..

B777ER
25-10-2008, 19:39
nei trenger ikke være USairways.. men contintental kan gjøre...

men eg blir ikke overrasket dersom philadelphia-ruten går dårlig...

hvorfor på død og liv starte fra oslo ? jo fordi det er mange flere som bor der.. så hvis man starter fra oslo.. så får man noe turister på flyet.. dermed lettere å fylle opp flyet.. selskaper er avhengig at flyet er fylt opp mest mulig for at ruten ska klare å overleve..

Med så mange connections som finnes mellom Oslo og Stavanger, vil nok de passasjerene fra Oslo som uansett ville reist, finne plass!

Å ha en ekstra mellomlanding er som LN-MOW sier, bare fordyrende.

slankebrusmannen
26-10-2008, 00:19
hvorfor på død og liv starte fra oslo ? jo fordi det er mange flere som bor der.. så hvis man starter fra oslo.. så får man noe turister på flyet.. dermed lettere å fylle opp flyet.. selskaper er avhengig at flyet er fylt opp mest mulig for at ruten ska klare å overleve..

Det du sier er altså essensielt at det er umulig å fly turistøstlendinger til noe annet sted i Norge for å fly over dammen, mens det faller helt naturlig for vestlendinger å fly en time østover når de skal vestover.

atck
26-10-2008, 00:31
Jeg tipper en norsk direkterute vil være såpass dyr at turistene uansett vil fly via Frankfurt eller Amsterdam. Lite fly, få billigplasser.

Spekulere, det kan man ihvertfall.

JoeW
26-10-2008, 02:49
Slankebrusmannen; du får det til å høres ut som om flyruter settes opp av veldedighet. Dersom noe lønner seg, blir det stort sett utprøvd. Og nå har det seg slik at å fly folk fra en mindre befolket by til en større en, fungerer best. Å fly folk fra en større by til en mindre by for hubbing blir jo flere seter og høyere handlingkostnader.

Geir
26-10-2008, 09:57
Nå er StatoilHydro i gang med å opprette et fast kontor i Houston. For at dette kontoret skal bli mer enn "en sjef og en sekretær" er det planlagt å legge noen funksjoner og aktiviteter dit. Jeg vet ikke hva de skal gjøre der, men det skal altså bli et skikkelig kontor der det skal drives prosjekter, forskning osv. Dette vil utvilsomt generere enda mer trafikk mellom Norge og Houston. Jeg var en tur til Houston nå for litt siden og jeg havnet ved siden av en normann da også (på KLM). Det skjer veldig ofte. Dette var på business, men jeg har også flydd monkey class med KLM til Houston og havnet ved siden av en normann..... Ikke rart de snakker om "Stavangerekspressen".

For å gjenta meg selv: Jeg forstår ikke at SAS sitter i ro og mak og lar KLM ta all denne trafikken. Det er IKKE nødvendig med flyvninger hver dag - selv vi som jobber "i oljå" klarer å planlegge møtene våre såpass.

KLM setter stadig inn større fly fra Norge til Schiphol - SAS sitter tilsynelatende og ser på... Rart.

B777ER
26-10-2008, 10:15
Slankebrusmannen; du får det til å høres ut som om flyruter settes opp av veldedighet. Dersom noe lønner seg, blir det stort sett utprøvd. Og nå har det seg slik at å fly folk fra en mindre befolket by til en større en, fungerer best. Å fly folk fra en større by til en mindre by for hubbing blir jo flere seter og høyere handlingkostnader.

Er det ikke akkurat det Franfurt er? Relativt liten by som har blitt hub?

Utflyttet
26-10-2008, 10:30
Men for å ta et mer realistisk syn på dette:

Vi har jo allerede bestemt hvem her på forumet som er kapteriner, hvem som tar handling og alt annet. Kan ikke bae forumets fiktive flyselskap bare handle to stykk 737-700 og starte ruten selv, fra SVG? ;)

-A

sail4fun
26-10-2008, 10:50
Er det ikke akkurat det Franfurt er? Relativt liten by som har blitt hub?


,men hvor mange bor 2-3 timer fra FRA med bil eller tog ?


Selv om SAS.IC hadde 19 maskiner ville nok ikke den ruta komme, og det er mer enn en grunn til det.

Foresten rart at KLM ikke snur litt på det og mellomlander i SVG da ?

Blackhawk
26-10-2008, 16:45
Men for å ta et mer realistisk syn på dette:

Vi har jo allerede bestemt hvem her på forumet som er kapteriner, hvem som tar handling og alt annet. Kan ikke bae forumets fiktive flyselskap bare handle to stykk 737-700 og starte ruten selv, fra SVG? ;)

-A

He he, og dersom jeg hadde vært flåteplanlegger - hadde det
nok ikke blitt innkjøpt av noen BBJ-maskiner. Valget ville fallt
på A319CJ / A319LR over dammen.. ^_^

slankebrusmannen
27-10-2008, 01:07
Slankebrusmannen; du får det til å høres ut som om flyruter settes opp av veldedighet. Dersom noe lønner seg, blir det stort sett utprøvd. Og nå har det seg slik at å fly folk fra en mindre befolket by til en større en, fungerer best. Å fly folk fra en større by til en mindre by for hubbing blir jo flere seter og høyere handlingkostnader.

Nå var innlegget mitt skrevet med tanke på at konsensus i tråden var at Stavanger ville ha et større grunnlag til Houston enn Oslo har. Da bør det være likegyldig hvilken av dem som er den største byen. Den nøyaktige påstanden jeg svarer på, er at det ikke vil være mulig å få med seg turister fra Stavanger, men derimot fra Oslo; hvilket jeg ikke tror noe på, selv om det fra Nord-Norge nok er en flytur mindre til Oslo.

Ellers skal du ikke kimse av frafallseffekten av å fly en time feil vei først når det finnes alternativer.