PDA

View Full Version : Dags for de tre store for april


MartinL
06-05-2008, 19:41
Ingen tall er lagt ut på nettet enda. Noen som har tallene klare?

LN-KGL
06-05-2008, 22:28
Ikke mye å få fra Sverige - LFV.se er nede for telling, ingen tall fra CPH enda og OSL må vi vel vente på til en blir blå i toppen.

Spørsmålet er så om jeg bør våge meg på en prognose - ja, skitt au

CPH i april: 1,74 million (usikkerhet = ±3% og tilsvarer 1,68 - 1,79 million)
ARN i april: 1,54 million (1,49-1,59)
OSL i april: 1,63 million (1,58-1,68)

Min analyse er bare basert på trender og innvirkninger gitt i forhold til den bevegelige påsken. Hvis de faktiske tallene varierer mer enn ± 3% i forhold til min spådom, så har noe dramatisk skjedd uten at jeg har fanget det opp. Usikkerheten minsker først når DYs og SKs tall tikker inn i hvert fall for OSL.

LN-KGL
08-05-2008, 10:42
Arlanda overrasker positivt i april og er nesten tre prosent over hva trend og innvirkning av påsken i år tilsier. Min spådom var 1,54 millioner ±3% og sannelig traff jeg innenfor usikkerheten.

Tallene for Arlanda i april er:
Utenlands 1 103 863 passasjerer (derav Europe 968 783)
Innenlands 483 433 passasjerer
Totalt 1 587 296 passasjerer - en oppgang på 8%

Nå har jeg ikke tilgang på det store regnearket før i kveld, så det blir ingen årsprognose før da.

jikswoboB
08-05-2008, 10:48
+ 8,5 för att vara exakt. Hittills i år har 5 849 862 passagerare passerat genom ARN, en uppgång på 5,8 procent. Finns en god möjlighet att ARN passerar 19 miljoner passagerare för helåret.

LN-KGL
08-05-2008, 11:05
Så må det vel tillegges at innenlandstrafikken har gjort comeback på ARN med en økning på 13%. De tre første månedene i år var det en gjennomsnitlig nedgang rundt 4 %. Men gleden trenger ikke være for stor, jeg nevner bare at påskene ikke er i april i år og Bromma har større innenriksøkning enn ARN.

litt-amatør
08-05-2008, 11:25
Arlanda virker å være i en positiv trend...?

JetBlue
08-05-2008, 13:37
CPH i april: 1,74 million (usikkerhet = ±3% og tilsvarer 1,68 - 1,79 million)
ARN i april: 1,54 million (1,49-1,59)
OSL i april: 1,63 million (1,58-1,68)


Med de trafikktallene DY og SK har lagt frem tror jeg faktisk at OSL er nærmere 1,7 mill pax i april............

LN-KGL
09-05-2008, 16:40
Også CPH ligger langt over mitt spådom - og landet på 1 800 802 passasjerer i april. Dette er en økning fra april i fjor på 9,6% (+151 024 passasjerer). 30,3 % av passasjerene som flyr ut fra CPH er enten i transit eller transfer (dette er omtrent dobbel så stor andel som OSL). Med andre ord så har CPH bare 69,7% av sine passasjerer fra sitt lokale marked, mens tallet for OSL i 2007 var 84%.

Sin vane tro så ser det ut til at vi må smøre oss med tålamod når det gjelder OSL - tallene kommer ikke før etter Pinsen.

Dag Viking
09-05-2008, 16:51
Det betyr at CPH har 1,26mill i lokaltrafikk, og hvis OSL får 1,65mill totalt og fremdeles har 84% lokaltrafikk, så blir det 1,38mill. OSL får nesten 10% mer lokaltrafikk enn CPH!

Det har vært sagt mange ganger før at CPH har så mye bedre grunnlag til å støtte langruter og ditt og datt pga at de har mye større befolkningsgrunnlag og nedslagsområde, og at de har mange flere store bedrifter i nærheten der folk reiser mye.
Men hvis det nå er slik at OSL faktisk har flere antall passasjerer enn CPH som ikke er i transitt/transfer, så stemmer vel ikke dette med trafikkgrunnlaget og dermed CPH sin eksistens som naturlig HUB for Skandinavia?
Jeg er ingen stor forkjemper for langruter fra OSL, jeg vil kalle meg ganske så objektiv, men likevel så begynner jeg nå virkelig å lure på om det snart er på tide. Hvem blir først? EK til DXB? DL til ATL? TG til BKK?

JetBlue
09-05-2008, 17:03
Men hvis det nå er slik at OSL faktisk har flere antall passasjerer enn CPH som ikke er i transitt/transfer, så stemmer vel ikke dette med trafikkgrunnlaget og dermed CPH sin eksistens som naturlig HUB for Skandinavia?

Nei, ikke helt korrekt. Lokaltrafikken på OSL består av en langt, langt større andel innenlands. Danske innenriks ble jo nesten utradert etter at Storebæltsbroen kom i drift. Derav mer IC på CPH, selvfølgelig også fordi SAS finner det formålstjenlig.

Men, du har et godt poeng, og jeg er like nysgjerrig som deg på hvem som blir først med nye IC-ruter fra OSL!

Someone
09-05-2008, 17:12
Som JetBlue er inne på. 48% av trafikken på OSL er innenriks, mens under 10% av trafikken på CPH er det.

....klarer DSB noen gang å få skikk på togene sine skal man ikke se bort ifra ytterligere nedgang

Dag Viking
09-05-2008, 17:15
Ja, jeg tenkte ikke så mye på det i farten. Det er ikke mer enn et par mnd siden jeg selv valgte å ta tog i stedet for å fly fra vestkysten til CPH, siden tog gikk omtrent like fort og gav mindre bryderi.
Det hadde vært interessant å se tall over O&D-trafikken excl innland for de tre store også.

PointMergeArrival
09-05-2008, 18:15
OSL:
1721117 pax, opp 18,9 %
21537 movements, opp 21 %

LN-AØR
09-05-2008, 18:49
Slett ikke dårlig fra OSL det der. Bare 100 000 under CPH!

RSL
09-05-2008, 18:53
Blir spennende å se hvor gode tall OSL får i sommerferien! :D

MartinL
09-05-2008, 19:04
:wow:wow opp 18,9
er jo helt sinnsykt! kan det virkelig stemme?

:nor

RSL
09-05-2008, 19:06
Står i alle fall det i Avinors eget rutearkdokument.

MartinL
09-05-2008, 19:20
Fortsetter denne veksten i Juni/juli (noe jeg tror på) vil Osl være størts i juni selv om CPH har opp mot 4% vekst i samme måned!

Someone
09-05-2008, 19:27
Fortsetter denne veksten i Juni/juli (noe jeg tror på) vil Osl være størts i juni selv om CPH har opp mot 4% vekst i samme måned!

Med fare for å ødellegge rusen:p

OSL vil IKKE vokse 18,9% i juni-juli. Husk at påsken plusser endel prosenter på veksten og for å få et fornuftig tall må man se på veksten i årets første fire måneder som er på 9,4%

http://www.avinor.no/tridionimages/2008%2E04%2Etrafikkstatistikk_tcm181-56980.xls


Men ja, veksten på OSL er sterk

LN-MOW
09-05-2008, 19:29
Ikke glem at paasken har en viss innvirkning paa tallene for april i aar ... saa det er helt naturlig med oekning. Mai vil nok se litt flatere tall.

MartinL
09-05-2008, 19:46
Med fare for å ødellegge rusen:p

OSL vil IKKE vokse 18,9% i juni-juli. Husk at påsken plusser endel prosenter på veksten og for å få et fornuftig tall må man se på veksten i årets første fire måneder som er på 9,4%

http://www.avinor.no/tridionimages/2008%2E04%2Etrafikkstatistikk_tcm181-56980.xls


Men ja, veksten på OSL er sterk

Ja da har du ikke gjort leksa di. om man legger til grunn veksten for de fire første månedene av 2008 vil du set at vekst prosenten er høyere enn for samme perriode i 2007. Veksten de fire første månedene er farlig nær 2006 som viste til 15% vekst i sommermånedene.

Tar man bort påske måneden i 2006 - 2008 er veksten for de tre førtse månedene i år 1,34% mer enn rekord vekst året 2006 som hadde vekstall som snuste på vekst prosenten vi så for april i år.
Regner man veksten for de to første månedene og fjerner månedene i og etter påske så ligger 2008 ann til en vekst som er større enn i 2006/2007 med hele 2% mer enn 2006.

Tar man med også at flyselskapene melder om tidenes mest smekk fulle fly for sommeren 2008, er ikke 18 -19 prosent helt i tåka.

den som lever får se, men jeg ville være forsiktig med å bruke "IKKE"!

sail4fun
09-05-2008, 19:55
Sterk økning i flytrafikken
Dystre spådommer om klimaendringer til tross: Nordmenn reiser som aldri før.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1399950.ece

Tommy777
09-05-2008, 21:24
WOW! Imponerende! Paasken har jo innvirkning paa alle hovedstedene saa det er soleklart at OSL har en mye stoerre vekst enn de andre

LN-KGL
09-05-2008, 21:57
Er dere klar for 2008-prognosene nå?

Her er de:

- ARN - 18,95 millioner passasjerer i 2008 + 1,04 millioner passasjerer
- CPH - 22,79 millioner passasjerer i 2008 + 1,38 millioner passasjerer
- OSL - 20,82 millioner passasjerer (320 000 mer enn NicNs spådom for bare ti dager siden) i 2008 + 1,78 millioner passasjerer

MartinL
10-05-2008, 15:56
CPH med 1.800.802 og en flott vekst på 9,2%.

I februar og april 2008 er Osl større enn hva CPH var i samme måneder i 2007.
Osl haler innpå og det spørs om ikke PP må spise hatten om noen få år;)

jeg håper også at Kobro har blitt feil sitert av journalisten i Aftenposten
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2414743.ece
"Bare i juli venter vi over 1.8 millioner reisende. Det sier seg selv at vi trenger et velsmurt apparat for å håndtere slike enorme passasjermengder, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til Aftenposten.no"

Kjære Osl, det skal gå skikkelig på trynet om det ikke bikker over 2 millioner for Juli 2008. Det er over 200.000 mer enn hva dere har rigget etter!

RSL
10-05-2008, 17:55
Det virker som OSL gang på gang sprenger passasjerprognosene. Vet ikke om jeg skal glede meg eller grue meg til å reise i juli.

LN-AØR
10-05-2008, 17:59
Det virker som OSL gang på gang sprenger passasjerprognosene. Vet ikke om jeg skal glede meg eller grue meg til å reise i juli.

I tillegg blir det sikkert store forsinkelser i byggeprosessen av T2. Blir sikkert trangt og intimt på OSL om et par års tid.

jikswoboB
10-05-2008, 23:56
CPH med 1.800.802 og en flott vekst på 9,2%.

I februar og april 2008 er Osl større enn hva CPH var i samme måneder i 2007.
Osl haler innpå og det spørs om ikke PP må spise hatten om noen få år;)

jeg håper også at Kobro har blitt feil sitert av journalisten i Aftenposten
http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2414743.ece
"Bare i juli venter vi over 1.8 millioner reisende. Det sier seg selv at vi trenger et velsmurt apparat for å håndtere slike enorme passasjermengder, sier informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn til Aftenposten.no"

Kjære Osl, det skal gå skikkelig på trynet om det ikke bikker over 2 millioner for Juli 2008. Det er over 200.000 mer enn hva dere har rigget etter!


Hmm, genom att säga "över 1,8 miljoner resenärer" så garderar man sig väl för att det även kan blir 2 miljoner eller i stor sett vad som helst över just 1,8 miljoner? Som jag förstått det är det praxis att vara konservativ när man förutspår framtida siffror.

amatør
11-05-2008, 11:54
Det klokeste er vel å prøve å unngå å reise over OSL i juli...

JetBlue
11-05-2008, 14:58
Det klokeste er vel å prøve å unngå å reise over OSL i juli...

Jepp, tidlig avreise fredag og lørdag har vært et sant helvete de siste par år.

Jeg er overbevist om at OSL bikker over 2,0 mill pax allerede i juni.......

LN-KGL
11-05-2008, 17:48
Hvis 2006-prosentsatsene for sommermånedene legges til grunn, så blir det tre måneder med over to millioner passasjerer - juni, juli og august - og for september mangler det bare 19 000 på de to millionene.

Det kan med andre ord gå varmt for seg på OSL i sommer. Første indikasjon på hva som kan komme gir allerede inneværende måned - og jeg ser ikke bort fra at det kan komme overraskelser både den ene og den andre vei.

Med 2006-scenarioet for sommermånedene og restende gjenstående høstmåneder har samme økning som 2007, vil OSL har en økning på 11,4% for 2008 og vil i så fall havne på 21,2 millioner (rundt 390 000 høyere enn mitt anslag ovenfor).

Ellers kan det sies at det nye tilbudet til DY og Rygge ser ikke ut ha noen innvirkning i det hele tatt på OSL. Om Rygge har virket inn på Torp er et spørsmål, men svar på dette må vente til at de slipper april-tallene.

Farmer
11-05-2008, 23:21
Nå er vel hovedproblemet for OSL at så altfor mange passasjerer flyr til Oslo, henter bagasje, går opp til avgang og sjekker inn på nytt igjen .. dette stresser jo alle fasiliteter helt unødvendig. OM DY hadde hatt større andel passasjerer som hadde gjennomsjekket bagasje og kunne ha gått i Transfer måtte vel dette ha hjulpet betraktelig. Noen som vet om DY kommer med flere rutekombinasjoner hvor de tillater gjennomsjekking?