View Full Version : Torghattenulykken 6. mai 1988
I morgen er det 20 år siden den tragiske Torghattenulykken utenfor Brønnøysund hvor 36 mennesker omkom!
Var en god reportasje om dette i lokalavisa på lørdag, desverre ikke publisert på nett, men regner med det finnes nok av historier om ulykka og flere kommer det vel i morgen på selve dagen!
Disse omkom i flyulykken
Flybesetning:
Flykaptein Bjørn Hanssen (58) Bodø
Andreflyger Johannes Andal (31) Florø
Cabinpersonale Eirin Lyngmo (30) Tromsø
Passasjerer:
Arvid Malvin Meier Aune (44) Sandviksberget
Harry Antonsen (44) Træna
Jan Ivar Baardsen (27) Eidkjosen
Mildrid Baadsvik (38) Bangsund
Aud Edvardsen (35) Ålesund
Ronny Edvarsen (14) Ålesund
Jonny Eidissen (46) Rørvik
Terje Johan Gustavsen (42) Mosjøen
Monica Helander (26) Bodø
Arnfinn Husø (45) Sandnessjøen
Endre Iveland (32) Bodø
Randi Lovise Johansen (29) Brønnøysund
Berit Johansen (24) Brønnøysund
Colbjørn Karlsen (50) Bodø
Lars Kristian Lauritsen (82) Brønnøysund
Tove Marianne Moe (25) Brønnøysund
Alf Nilssen (59) Oslo
Evelyn Nilssen (55) Oslo
Lill Heidi Nilsen (27) Bodø
Jan H. Pettersen (34) Leknes i Lofoten
John Petter Pettersen (46) Brønnøysund
Emil Rakvaag (47) Gladstad
Atle Runung (29) Oslo
Randi Skille (30) Brønnøysund
Roger Skille (11) Brønnøysund
Gunnar Skaar (19) Langevåg
Halvard Skaar (50) Langevåg
Hilde Skaar (16) Langevåg
Paal Henning Skaar (17) Langevåg
Torill Skaar (38) Langevåg
Kjell Stavang (42) Brønnøysund
Kjell Magne Teigen (21) Tromsdalen
Ellen Westerfjell (21) Brønnøysund
E!
Fokker 50
05-05-2008, 16:07
Brønnøysunds Avis sin dekning av ulykken samlet på PDF:
http://ekstra.ba-avis.no/pdf/tulykken.pdf
Kjente en av de omkomne, RIP Endre!
Her er forresten Havarikommisjonens rapport (http://www.aibn.no/items/2634/144/8912841430/LN-WFN%206%20Mai%201988.pdf).
Var faktisk den ulykken som fikk meg inn i Luftfartsverket, visste ikke at det fantes noe som het AFIS før dette. Halvåret etterpå dukket jeg opp på Stokka for å starte OJT. Kjenner godt han som var på vakt på Brønnøy den kvelden, og selvsagt også de som ble involvert på Stokka.
Mvh,
Står en del om ulykken her også: http://www.ba-avis.no/torghatten-ulykken/
Var i Brønnøysund (har familie der) når dem kom ned med flyvraket i en container bak på en lastebil. Va utrolig spesielt å se den grønne halen stikke opp av containeren.
ENGM RAMP
05-05-2008, 20:08
RIP alle, og mine medfølelser til de etterlatte....
Jobbet selv i WF på den tida, og min Far satt i WF's interne havarikommisjon, så det ble en tung tid i heimen på den tida, som det var i -82, -90 og -93 også....
Fader'n fløy faktisk havarikommisjonen fra BOO til BNN samme kvelden, og den turen sitter tungt i han enda...
Huff, R.I.P !
Tenk at det kun var en passasjer bosatt i Sandnessjøen som var med på flyet..
Synd at flesteparten av passasjerene skulle i konfirmasjon hos familiemedlemmer både i Sandnessjøen og i Brønnøysund:O
Her er noen flere linker:
Brønnøysunds Avis (http://www.ba-avis.no/torghatten-ulykken/)
NRK Nordland - Torghatten-ulykken time for time (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.5584923)
Jeg tenker på ulykken hver morgen når jeg står opp, sier mannen som hadde ansvaret for å rydde opp etter flystyrten i Torghatten. (http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.5538667)
E!
Twin Otter
06-05-2008, 12:22
Husker denne ulykken godt. Jeg var fem år og hadde bodd i Sandnessjøen frem til 1987. Hadde vært på torghatten og hadde allerede da et sterkt forhold til Widerøe og de grønne flyene. Husker at de spilte trist musikk og "viste triste bilder" på tv'en den kvelden eller var det dagen etterpå....
Husker denne dagen.
Jeg var relativt nylig flyttet nedover etter fem år på Barudfoss. Noen WIF-flyvertinner jeg kjente fortalte meg om ulykken mens vi stod i kø for å komme inn på Barock.
Det ble en litt spesiell kveld på by'n. Jeg kjente ikke noen av de som omkom, men det gjorde selvfølgelig WIF-jentene.
jameson82
01-07-2013, 19:04
Kan en mobiltelefon ha forårsaket denne tragedien?
Statens havarikommisjon for transport (SHT) skal undersøke om stråling fra mobiltelefon kan ha forårsaket Torghatten-ulykken.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10104971
https://tv.nrk.no/program/KOID75003117/torghatten
Ny dokumentar her
AirbusTrond
06-05-2018, 18:53
https://tv.nrk.no/program/KOID75003117/torghatten
Ny dokumentar her
Og på NRK 1 21:05-22:30 for de av oss som foretrekker tradisjonell TV-titting.
Twin Otter
06-05-2018, 20:24
Sterk dokumentar! Takk for linken.
En god dokumentar med mange sterke, personlige historier. Det som gjorde aller sterkest inntrykk på meg var at en hel familie på to foreldre og tre barn på utsletta. Filmen går jo langt i å plassere skyld på en tredjeperson i cockpit.
.... Filmen går jo langt i å plassere skyld på en tredjeperson i cockpit.
Nei, skylden blir uten omsvøp plassert hos fartøysjefen. Approach-prosedyrer (briefing om kart, nav-aids, MAP, høydegjennomgang) ble ikke gjort. Havarikommisjonen sier at samtalene med en (bekjent?) ble viktigere enn samhandling med F/O, og konkluderer med at samhandling mellom fartøysjef og F/O brøt sammen. Fra rapportens side 51:
En årsak til at besetningssamarbeidet brøt sammen, synes å kunne tilskrives at førtøysjefen tilsynelatende tilgodeså samtaler med den omtalte passasjer i stedet for å konsentrere seg om føingen av fartøyet.
Jeg har hatt mange klappseteturer - også med DHC-7 Bodø-Skagen - og da fikk jeg klar melding fra venstresetet: Vi starter nedstigning, ingen prat og forstyrrelser før vi er nede!
Og mobiltelefonsporet kan vi dømme ut.
Twin Otter
06-05-2018, 22:16
Filmen går jo langt i å plassere skyld på en tredjeperson i cockpit.
Det ENBO sa.
Millemor
06-05-2018, 23:24
Og på NRK 1 21:05-22:30 for de av oss som foretrekker tradisjonell TV-titting.
Reprise på NRK2 om et par minutter, kl. 23:25.
AirbusTrond
06-05-2018, 23:30
Verdig og flott dokumentar. Husker godt at jeg lå inne med MTB i Bergen havn den helgen. Tragiske, men gode historier - bra fortelling. Og så er jeg så glad for dokumentarfilmskapere som velger fortellerstemmer med omhu - Nils Nordberg må være Norges beste. Interessant samfunnsperspektiv å se at det var HV-soldater som måtte hente ut de forulykkende. Var vel nevnt i teksten etterpå at det var flere som har vært preget i etterkant, og den ansvarlige politimannen orket jo ikke å snakke i filmen heller. Som et annet litt sidespor så ser man jo også hvordan formidlingen av nyheter skjer på en annen måte i dag enn den gang.
Ser reprisen på NRK2, nå
Bare et spørsmål. Hører at det sies "QNH ti-tjueto" eller "QNH ten-twentytwo" i programmet av flygelederen. Er det korrekt prosedyre? Skal ikke alle tallene sies hver for seg? Altså "QNH one-zero-two-two"?
Vil ikke et utydelig radiomottak av slik vital opplysning, kunne føre til feil flyhøyde dersom man stiller høydemåleren feil etter QNHen som man trodde man hørte?
Swashbuckler
07-05-2018, 01:13
Ser reprisen på NRK2, nå
Bare et spørsmål. Hører at det sies "QNH ti-tjueto" eller "QNH ten-twentytwo" i programmet av flygelederen. Er det korrekt prosedyre? Skal ikke alle tallene sies hver for seg? Altså "QNH one-zero-two-two"?
Vil ikke et utydelig radiomottak av slik vital opplysning, kunne føre til feil flyhøyde dersom man stiller høydemåleren feil etter QNHen som man trodde man hørte?
Ten twenty two er på ingen måte akseptabel måte å lese QNH på. Jeg har heller aldri opplevd den varianten over radioen. Vet ikke hva som var vanlig i 1988, men jeg tviler på at det var noe annerledes.
Har ikke lest transcriptet fra kommunikasjonen mellom afis/fly, men tviler på at ten twenty two ble sagt.
Ser reprisen på NRK2, nå
Dette er vel sikkerhetskritiske opplysninger som skal leses tilbake av pilotene, nettopp for å unngå/oppklare misforståelser?
Dette er vel sikkerhetskritiske opplysninger som skal leses tilbake av pilotene, nettopp for å unngå/oppklare misforståelser?Ja. Kalles 'closed loop' så vidt jeg husker. God CRM-praksis.
ForeverSAS
07-05-2018, 06:36
En meget sterk dokumentar. Selv moderen og lillesøster satt i 1,5 time og så denne i går kveld. Det stakk uten tvil hardt i hjertet mot slutten da vi fikk se bilder av 5 kister i samme kirke, hvor en familie hadde blitt utradert i ulykken. Ellers bra å se hvordan dokumentaren speiler ulykkeskvelden og dagene etterpå fra ulike hold.
Tertit54
07-05-2018, 09:26
Denne ulykken ble faktisk starten på slutten av Widerøes rute til/ fra Hamar lufthavn. Jeg jobbet som ENHA AFIS der den gangen og WF drev ruteflyging til/ fra TRD/ FBU og BGO. De to første destinasjonen ble kuttet ut ganske snart men WF hadde hele tiden en Twin Otter med crew stasjonert på Hamar som fløy 2 rundturer til BGO.
Etter Torggaten ulykken så fikk WF manko på fly og bestemte seg for å slutte å fly på Hamar. I en overgangsperiode fløy de da «omvendt» dvs BGO- HMR-BGO før de la ned ruta sommeren 1988. Det kan jo nevnes at i den siste perioden så satte man passasjer rekord på Hamar ruta.:old
Litt på siden:
Man kunne få inntrykk av at Haakon Enoksen fortsatt er pilot i Widerøe. Men han sluttet for mange år siden, og gikk over til Ryanair. Han er nå pensjonist.
DCHalvorsen
07-05-2018, 21:33
Det var en meget god dokumentar hvor alle tidsvitnene fortalte hver sin reflekterte opplevelse av det som skjedde. Men av alle ikke-pårørende er kanskje Enoksen den som har hatt mest å fundere på siden. Det var tilfeldig at han ikke fikk plass på flight 710. Hadde han likevel kommet med og blitt sittende bak i kabinen, ville han vært blant de forulykkede. Hadde han fått plass på klappsetet, hadde han kanskje bidratt til at ulykken ikke ville skjedd.
Ten twenty two er på ingen måte akseptabel måte å lese QNH på. Jeg har heller aldri opplevd den varianten over radioen. Vet ikke hva som var vanlig i 1988, men jeg tviler på at det var noe annerledes.
Har ikke lest transcriptet fra kommunikasjonen mellom afis/fly, men tviler på at ten twenty two ble sagt.
Hvor stort vil eventuelt avviket i høyde være, dersom feil QNH er satt? Ved ulike grader av feilsetting?
Swashbuckler
07-05-2018, 23:40
Hvor stort vil eventuelt avviket i høyde være, dersom feil QNH er satt? Ved ulike grader av feilsetting?
Snaue 30 fot per hPa. Det vil si at denne aktuelle dagen ville man, dersom man hadde flydd på flight levels (1013 på høydemåleren), og deretter glemt å stille inn lokalt trykk vært ca 250 fot HØYERE enn det man hadde lest av på høydemåleren. Altså mer safe i forhold til terreng i det minste. Men nå var AFIS-betjenten bekymret for om han hadde sagt riktig QNH og hadde det vært tilfelle hadde det jo stilt seg annerledes.
Akkurat dette er litt sånn liten tue kan velte stort lass. Det er viktig å få det korrekt. Dette er også en av grunnene til at elektroniske glidebaner (ILS/GPS) er å foretrekke fremfor barometriske (BARO VNAV/CDFA). De påvirkes ikke av høydemålerinnstillingen.