View Full Version : Hvorfor fly Vigra - Hovden?
Er egentlig en stund siden jeg så dette på avinor sine sider, men ikke så veldig lenge siden. Var vel kanskje rundt to måneder siden jeg så at det var satt opp et fly fra Vigra til Hovden!
http://i127.photobucket.com/albums/p159/mathiazz/haha_vigra-hovden.jpg
Det jeg lurer veldig på er hva som er vittsen med denne ruten? Det vil ta kortere tid å sette seg i bilen å kjøre dit, spesielt når flyet er 34 minutter forsinket.
I luftlinje er det 61km fra Ålesund sentrum til Ørsta sentrum.
Det blir litt det samme som å sette opp et fly fra Gardermoen til Fornebu om den enda var i drift, om dere skjønne hva jeg mener.
Er det vanlig med så korte ruter, og hva er poenget med å sette opp en slik rute?
Dette er jo rutetrafikk, og hadde dette vært forettninger eller noe så hadde det vel ikke vært lagt inn på avinor sine sider slik.
Nei jeg stusset veldig over denne ruten.
:)
Er egentlig en stund siden jeg så dette på avinor sine sider, men ikke så veldig lenge siden. Var vel kanskje rundt to måneder siden jeg så at det var satt opp et fly fra Vigra til Hovden!
Det jeg lurer veldig på er hva som er vittsen med denne ruten? Det vil ta kortere tid å sette seg i bilen å kjøre dit, spesielt når flyet er 34 minutter forsinket.
I luftlinje er det 61km fra Ålesund sentrum til Ørsta sentrum.
Det blir litt det samme som å sette opp et fly fra Gardermoen til Fornebu om den enda var i drift, om dere skjønne hva jeg mener.
Er det vanlig med så korte ruter, og hva er poenget med å sette opp en slik rute?
Dette er jo rutetrafikk, og hadde dette vært forettninger eller noe så hadde det vel ikke vært lagt inn på avinor sine sider slik.
Nei jeg stusset veldig over denne ruten.
:)
Det er ikke noe "vanlig" rute. Det var snøvær på på Hovden den dagen, så WF149 diverted til AES, pga snørydding på HOV. Ventet da på passasjerer som skulle reist fra HOV.
Som du sier, det er veldig kort avstand fra HOV til AES, så noen rute der ville vært bortkastet...
Da håper jeg du fikk svar godt nok.....
SVETHO
EDIT: De gikk til HOV etter at de kom til AES for å hente passasjerer der.. Altså, de ventet ikke på AES på passasjerer.....
Det som skjedde var følgande:
Wf158 OSL - SDN - HOV kom seg ikkje ned på verken SDN eller HOV på grunn av kraftig snøfall. Så greidde dei såvidt å presse seg nedpå AES før det stengde der. Så var Vigra stengt pga snø og sørydding, dermed kom ikkje flyet seg avgarde derifrå. wf158 HOV-OSL vart difor innstillt, og flyet flaug dermed som wf1149 AES - HOV for å ta opp rute WF149 HOV - SOG - OSL . :)
Pøh, vi flyr MJF SSJ hver dag og det er ca 70 km langs veien, en flytid på under 10 minutter i godt vær og max 20 min ved full prosedyre... :rolleyes:
E!
Bizflyer
05-05-2008, 15:20
Jeg må visst ha briller!
Synes jeg leste at det skulle gå fly fra Viagra til Hovden! :nor ;)
BF:cool2
litt-amatør
05-05-2008, 16:07
Pøh, vi flyr MJF SSJ hver dag og det er ca 70 km langs veien, en flytid på under 10 minutter i godt vær og max 20 min ved full prosedyre... :rolleyes:
E!
Hva er grunnen til denne ruten? Vanskelig vei e.l.? Lite kjent i området dessverre.:rolleyes:
Twin Otter
05-05-2008, 16:51
fjell og vidder fjord og dal...
Hva er grunnen til denne ruten? Vanskelig vei e.l.? Lite kjent i området dessverre.:rolleyes:
Tja, det er bare sånn WF legger opp ruteprogrammet for å fylle opp flyene best mulig! Noen eksempel under:
BOO-MQN-MJF-TRD
BOO-SSJ-BNN-TRD
TRD-OSY-RVK-TRD
MJF-SSJ-BOO
Finnes sikkert verre eksempel på melkeruter på Finnmarkskysten!
E!
La meg trekke fram wf930:
TOS - HAA - HFT - ALF - BVG - BJF - VDS - KKN
Tidlegare gjekk denne ruta;
TOS - HAA - HFT - HVG - MEH - BVG - BJF - VDS - VAW- KKN'
Stikk den du!:)
AirbusTrond
05-05-2008, 22:27
En onkel av meg påstår at han har flydd Ålesund-Hovden - dette var antakelig på 70-tallet en gang. Det kan jo være mulig at man brukte fly på strekningen på den tiden det gikk ferge Ålesund-Vigra og når buss- og fergeforbindelsen Ålesund-(Moa)-Volda var mye dårligere, eller?..
JAda, fram til 1993 (trur eg) gjekk WF sine ruter som mate-ruter inn til aes. Så det stemmer nok:)
Utflyttet
06-05-2008, 01:54
La meg trekke fram wf930:
TOS - HAA - HFT - ALF - BVG - BJF - VDS - KKN
Tidlegare gjekk denne ruta;
TOS - HAA - HFT - HVG - MEH - BVG - BJF - VDS - VAW- KKN'
Stikk den du!:)
Denne har jeg faktisk merket meg og har veldig lyst å fly i sommer. :)
-A
La meg trekke fram wf930:
TOS - HAA - HFT - ALF - BVG - BJF - VDS - KKN
Tidlegare gjekk denne ruta;
TOS - HAA - HFT - HVG - MEH - BVG - BJF - VDS - VAW- KKN'
Stikk den du!:)
du har jo også WF932 da:
TOS - SOJ - HFT - MEH - BVG - BJF - VDS
og WF937:
KKN - VDS - BJF - MEH - HVG - HFT - TOS
og WF957:
KKN - VDS - VAW - BJF - BVG - HFT - TOS
Men dem slår ikke WF930 da :)
Gjør ikke alle disse landingene og avgangene at reisen blir mye dyrere for widerøe? De må jo fylle drivstoff etter noen av landingene sikkert, og dersom de plukker opp to personer som hver har betalt 800 kr for turen, så taper de jo bare penger?
Gjør ikke alle disse landingene og avgangene at reisen blir mye dyrere for widerøe? De må jo fylle drivstoff etter noen av landingene sikkert, og dersom de plukker opp to personer som hver har betalt 800 kr for turen, så taper de jo bare penger?
Husk at dette er anbudsrutene deres og pga markedet er såpass lite (og billettene såpass dyre) så er det mest lønnsomt med slike melkeruter