HansJ
02-05-2008, 11:14
Under 2007 och de kommande åren firas ett flertal jubiléer för det svenska inrikesflyget. Linjeflyg premiärflög i april 1957 och ett år senare var det invigning av den nya rutten Bromma-Ronneby. I dagarna är det 50 år sedan militärerna på F17 Blekinge Flygflottilj fick civila hyresgäster, och detta firades den 1 maj med öppet hus på flygplatsen som fortfarande delas mellan det civila och militära flyget. Såväl Arlanda som Bromma har förbindelse med Ronneby genom SAS (737) och Blekingeflyg (Saab 340). De sistnämnda flyger även till Gdansk.
http://www.viking256.se/forum/rnb0.jpg
Jubileumsprogrammet utlovade bland annat rundflygning med SAS 737-800 och uppvisning med JAS39 Gripen. Tack vare att SAS budgeterat och planerat evenemanget innan det senaste krispaketet fick det genomföras. Detta var nog det sista "publikjippot" arrangerat av SAS på ett tag. Luftfartsverket valde att inte delta.
http://www.viking256.se/forum/rnb1.jpg
Nostalgin flödade denna dag, då Linjeflyg för några timmar åter väcktes till liv med flaggor och uniformer som bars av LIN-veteraner. Tältet i bakgrunden är en replika av den första stationsbyggnaden i Ronneby från 1958.
http://www.viking256.se/forum/rnb2.jpg
"Stationsbyggnaden" var idag VIP-tält för de speciellt inbjudna. Snittar, vin och snacks erbjöds liksom möten med välkända personer ur Linjeflygs historia.
http://www.viking256.se/forum/rnb3.jpg
I en lokal hölls en historisk utställning med foton och kuriosa. Skyltar som denna fanns inne i storstäderna som Linjeflyg trafikerade.
http://www.viking256.se/forum/rnb4.jpg
En fin LIN-flagga fick vara kuliss åt SAS försäljning av diverse souvenirer ur SAS Webshop. För några år sedan var det helt otänkbart att Linjeflyg fick ta så stor plats. På 90-talet var det nästan förbjudet att prata om Linjeflyg i vissa kretsar i SAS.
http://www.viking256.se/forum/rnb10c.jpg
Uniformer som legat gömda i många år fick se dagens ljus igen. SAS bjöd på kaffe och kaka till de ca 4000 besökarna.
http://www.viking256.se/forum/rnb5.jpg
Svensk Flyghistorisk Förenings lokala avdelning sålde böcker och ställde ut modeller. Jag har hört mycket negativt om Caravelle-byggsatsen i 1/72, men jag tyckte den såg ganska bra ut. Man kanske skulle köpa sig en?
http://www.viking256.se/forum/rnb6.jpg
F17 visade upp Gripen och Super Puma.
http://www.viking256.se/forum/rnb7.jpg
För en dag fick Linjeflyg leva igen.
http://www.viking256.se/forum/rnb8.jpg
Fridtjof Viking/Daisy kom på besök från Bromma.
http://www.viking256.se/forum/rnb9.jpg
Historien lyser igenom. Man ser fortfarande rester av originalregistreringen LN-IAF på vingen!
http://www.viking256.se/forum/rnb12.jpg
Flygande Veteraners DC-3 är den enda av sin typ i hela världen som har Cockpit Voice Recorder. En följd av Luftfartsverkets nya hårda regler. Byråkraterna krånglar med Daisy (och även andra veteranflygplan), vilket medförde att hon flögs tom från Bromma till Ronneby, och att den planerade rundflygningen fick ställas in.
http://www.viking256.se/forum/rnb13.jpg
Inredningen är så nära original som möjligt.
http://www.viking256.se/forum/rnb10.jpg
En stilig kapten och ett stiligt flygplan. Gert Jönelid flög allt från DC-3, Metropolitan och F28 till 737-500 innan han gick i pension och fortsatte som flygchef i Flygande Veteraner. Hans loggbok innehöll många rara rutter och registreringar.
http://www.viking256.se/forum/rnb10b.jpg
Lars Lindström, f d trimviktare på DC-3, stationschef, regionschef och PR-chef i LIN/SAS höll besökarna informerade om inrikesflygets historia, DC-3s förträfflighet och mycket annat. Han höll även ett bejublat historiskt föredrag om det svenska inrikesflygets tidiga år.
http://www.viking256.se/forum/rnb11.jpg
SAS anordnade rundflyg över Blekinge med LN-RPN. Biljetterna, som kostade 50 kr, såldes slut rekordsnabbt och behållningen gick till Rädda Barnen.
Summa summarum så var det en trevlig dag i Ronneby som tyvärr slutade i kraftigt regn. Tack, SAS och Linjeflyg!
http://www.viking256.se/forum/rnb0.jpg
Jubileumsprogrammet utlovade bland annat rundflygning med SAS 737-800 och uppvisning med JAS39 Gripen. Tack vare att SAS budgeterat och planerat evenemanget innan det senaste krispaketet fick det genomföras. Detta var nog det sista "publikjippot" arrangerat av SAS på ett tag. Luftfartsverket valde att inte delta.
http://www.viking256.se/forum/rnb1.jpg
Nostalgin flödade denna dag, då Linjeflyg för några timmar åter väcktes till liv med flaggor och uniformer som bars av LIN-veteraner. Tältet i bakgrunden är en replika av den första stationsbyggnaden i Ronneby från 1958.
http://www.viking256.se/forum/rnb2.jpg
"Stationsbyggnaden" var idag VIP-tält för de speciellt inbjudna. Snittar, vin och snacks erbjöds liksom möten med välkända personer ur Linjeflygs historia.
http://www.viking256.se/forum/rnb3.jpg
I en lokal hölls en historisk utställning med foton och kuriosa. Skyltar som denna fanns inne i storstäderna som Linjeflyg trafikerade.
http://www.viking256.se/forum/rnb4.jpg
En fin LIN-flagga fick vara kuliss åt SAS försäljning av diverse souvenirer ur SAS Webshop. För några år sedan var det helt otänkbart att Linjeflyg fick ta så stor plats. På 90-talet var det nästan förbjudet att prata om Linjeflyg i vissa kretsar i SAS.
http://www.viking256.se/forum/rnb10c.jpg
Uniformer som legat gömda i många år fick se dagens ljus igen. SAS bjöd på kaffe och kaka till de ca 4000 besökarna.
http://www.viking256.se/forum/rnb5.jpg
Svensk Flyghistorisk Förenings lokala avdelning sålde böcker och ställde ut modeller. Jag har hört mycket negativt om Caravelle-byggsatsen i 1/72, men jag tyckte den såg ganska bra ut. Man kanske skulle köpa sig en?
http://www.viking256.se/forum/rnb6.jpg
F17 visade upp Gripen och Super Puma.
http://www.viking256.se/forum/rnb7.jpg
För en dag fick Linjeflyg leva igen.
http://www.viking256.se/forum/rnb8.jpg
Fridtjof Viking/Daisy kom på besök från Bromma.
http://www.viking256.se/forum/rnb9.jpg
Historien lyser igenom. Man ser fortfarande rester av originalregistreringen LN-IAF på vingen!
http://www.viking256.se/forum/rnb12.jpg
Flygande Veteraners DC-3 är den enda av sin typ i hela världen som har Cockpit Voice Recorder. En följd av Luftfartsverkets nya hårda regler. Byråkraterna krånglar med Daisy (och även andra veteranflygplan), vilket medförde att hon flögs tom från Bromma till Ronneby, och att den planerade rundflygningen fick ställas in.
http://www.viking256.se/forum/rnb13.jpg
Inredningen är så nära original som möjligt.
http://www.viking256.se/forum/rnb10.jpg
En stilig kapten och ett stiligt flygplan. Gert Jönelid flög allt från DC-3, Metropolitan och F28 till 737-500 innan han gick i pension och fortsatte som flygchef i Flygande Veteraner. Hans loggbok innehöll många rara rutter och registreringar.
http://www.viking256.se/forum/rnb10b.jpg
Lars Lindström, f d trimviktare på DC-3, stationschef, regionschef och PR-chef i LIN/SAS höll besökarna informerade om inrikesflygets historia, DC-3s förträfflighet och mycket annat. Han höll även ett bejublat historiskt föredrag om det svenska inrikesflygets tidiga år.
http://www.viking256.se/forum/rnb11.jpg
SAS anordnade rundflyg över Blekinge med LN-RPN. Biljetterna, som kostade 50 kr, såldes slut rekordsnabbt och behållningen gick till Rädda Barnen.
Summa summarum så var det en trevlig dag i Ronneby som tyvärr slutade i kraftigt regn. Tack, SAS och Linjeflyg!