PDA

View Full Version : This is not your father's downturn!


CK
02-05-2008, 12:12
Det har vært mye snakk om at det er LCC'ene som blir "vinnerne" nå som bransjen går inn i en ny alvolrlig downturn, men jeg er ikke så sikker. Det er en del faktorer som er annerledes denne gang i forhold til 2001/2002, som gjør at jeg ikke helt ville solgt mine aksjer i SK/LH/BA og kjøpt DY/FR/NB.

Flybransjen er inne i det som også blir kalt en "perfect storm" - rekordhøye drivstoffpriser, yield-press som følge av overkapasitet og sviktende økonomiske konjunkturer. Hver for seg er ikke dette bra for bransjen, og alle sammen sammen er drepen!

Men, hvilke selskaper er det som vil kunne stå gjennom denne stormen? Sist gang var LCC'ene de store vinnerne. Det var virkelig perioden 2001-2004 som etablerte segmentet, og la grobunn for den eventyrlige veksten. Årsakene var mange - men først og fremst var de etablerte selskapene ikke klare for konkurranse fra agressive og rimelige alternativer. I 2001/2002 hadde fremdeles de aller fleste selskaper kompliserte prisstrukturer med forkjøp (selv DY hadde forkjøp i 2002!), minimum stay og tur/retur-priser. LCC'ene gikk rett i strupen på de atablerte og hanken inn nye pax ved å fjerne reglene, selge enveisbilletter og styre etter etterspørsel og ikke regler. Suksess! Med sine lavre kostnader kunne de tilby priser som var milevis under de etablerte, og lokket dermed dress-og-slips-gutta til avsidesliggende flyplasser.

Men, jeg vil påstå at situasjonen er en annen i 2008. De etablerte selskapene har tatt opp mye av det gode hos LCC'ene, redusert sine kostnader og priser, og prisforskjellene er ikke så store lenger. Business-reisende foretrekker fremdeles "dinosaurene", mens den store veksten hos LCC'ene først og fremst kommer på leisure (se på DY og NB).

Når nedturen kommer - hvem er det da som slutter å fly? Er det Ole Johan og hans oljekolleger (med Brent på $120/fat tror jeg neppe det) eller er det 20åringene og småbarnsfamiliene? Jeg vil påstå at det store fallet vil komme i leisure-segmentet og på leisure-destinasjonene. Forretningslivet vil gå sin gang, dresser og drakter skal fremdeles til Frankfurt, London, Aberdeen og Stavanger - men Ola og Kari dropper en, to eller tre utenlandsturer. Når husleien er doblet og du sliter med å betale alle forbrukslånene og du sitter med en for dyr leilighte du ikke får solgt, er ikke en weekend-tur til Barcelona det som står øverst på listen lenger.

I en vekstperiode søker reisende nye reisemål - "alle" har vært i London, Praha og Amsterdam - nå er det Krakow, Madeira, Dubai og Burgas som gjelder. Når pendelen snur er min påstand at etterspørselen til mange av de nye reisemålene vil skrumpe inn, og OSL må plukke ned den ene destinasjonen etter den andre fra rutekartet.

Jeg vet ikke hvoran det vil gå denne gang - eller hvem vi kommer til å synge "Anotherone bites the dust" for, men å være kategorisk å si at dette er udelt positivt for LCC'ene (hve er forresten en LCC i dag??) vil jeg avvise. Med unntak av de 10-12 største LCC'ene i verden, sliter alle sammen - så det VIL bli noen som forsvinner.

This is not your father's downturn. Denne gangen blir det annerledes...

Kjør debatt!

Utflyttet
02-05-2008, 12:13
Ikke bare det, men nedturen nå er veldig USA-sentrert. I motsetning til tidligere så lider Europa og Asia mye av dollar-syken, og i Asia merkes hele greien forferdelig lite.

Ellers vil jeg foreslå vi slutter å bruke "LCC" som noe benevnelse, og heller kaller de for "SHC", short haul carriers, for det er det de er. Forskjellen på DY og SK er jo bare at DY ikke har IC, og ellers begynner det å ligne forferdelig mye.

-A

CK
02-05-2008, 12:55
nemlig! Hva er egentlig en LCC i dag? JetBlue eller Virgin America overgår både SK og KL i service på short-haul. Var på en konferanse for et par år siden der en av foredragsholderne omtalte LCC'er som "de som kaller seg LCC"

JetBlue
02-05-2008, 13:05
LCC ble jo etablert som forretningsmodell fordi de andre selskapene var HCC - High Cost Carriers.

CK har et viktig poeng her, mange tradisjonelle nettverkselskaper har foretatt såpass store påkrevde tilpasninger til en ny hverdag, at de på mange måter har adoptert LCC-modellen, selv om de altså opprinnelig led av "dinosaursyken". Mange amerikanske selskaper er dessverre der ennå.

Jeg er også spent på hvordan dagens turbulente luftfart vil klare seg gjennom en ny nedgangskonjuktur. Jeg er villig til å satse mine penger på at CKs analyse holder vann ;)