PDA

View Full Version : Bell 222 observert på sola


Twin Otter
01-05-2008, 01:14
Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.

Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon...

KennethGS
01-05-2008, 01:55
Har sett en 222 på Torp et par ganger i det siste. Vanskelig å ikke legge merke til et helikopter som lander på rullebanen og takser inn...

Brave
01-05-2008, 05:32
Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.

Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon...


ScanAviation på Sola.

sirpjalle
01-05-2008, 09:23
Det er dette (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=128156) dere tenker på? :)

krsvg
01-05-2008, 10:24
Var en tur ute på sola i dag. Observerte da et Bell 222 utenfor den gamle braathens-hangaren... Nærmest veien. Er det noen her i distriktet/landet som opererer en Bell 222. Synes det er et av de fineste helikopterdesignene verden har sett til nå. Og ikke minst ble jo tv-kjendisen Airwolf designet med utgangspunkt i en Bell222.

Fikk ikke tatt noe bilde. Håper det evt ikke var en stor sensasjon...

hørte fra en mek at det faktisk er dette helikoteret som er airwolf-helikopteret. noen som kan sjekke dette opp/bekrefte dette:question:

Blubird
01-05-2008, 10:50
Nei, Airwolf-kopteret endte sine dager i Juni 1992. OY-HIG ble kun dekorert som Airwolf i forbindelse med en kampanje på slutten av 80-tallet.

KennethGS
01-05-2008, 13:02
Det er dette (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=128156) dere tenker på? :)

Bekreftes... :D


...og her (http://web0.s7.flagbit.com/201-400784-522868/photogallery/5/44/2310///D-HHSD+47085.html) er den ekte Airwolf i sivil tjeneste..

Twin Otter
01-05-2008, 13:45
Det er dette (http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=128156) dere tenker på? :)

Ja, dette var det jeg så. Takk for hjelpen.

ScanAviation på Sola.

Hva slags virksomhet bedriver disse?

Vede
01-05-2008, 13:51
Pilot utdannelse. Bell 222'en er stasjonert på Sola og brukes til treningsflygning. Takser forbi her ute hele tiden.

OJB
01-05-2008, 20:32
Det har nå holdt til her over på Sola siden i fjor i mai måned. For de som var på flystevnet på Sola tidlig i juni vil man kanskje huske at den sto på static display.
Har ikke Lennart lagt ut bilde av den her på forumet tidligere?

Farmer
01-05-2008, 21:02
Takser forbi her ute hele tiden.
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?

Blubird
01-05-2008, 21:17
Hensyn til øvrig trafikkflyt kanskje?

sirpjalle
01-05-2008, 21:17
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?

For at spotterene skal få tatt bilder av det :D. Nei, seriøst, hakke peiling, lurer på det samme jeg og......

BSSW
01-05-2008, 21:54
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?

Jeg er ikke helt sikker selv, men tror følgende. Hvis helikopteret skulle få motorstans mens det holder på lande (eller ta av), så er det en stor fordel å ha et moment fremover, slik at rotorbladene ikke går i den samme luften som den tidligere presset nedover. Hvis luften som ble presset ned tidligere skulle komme i retur (via bakken) vil det kraftig påvirke løftet på bladene ved at de da kan få for høy Angle of Attack.

Og da det som oftest ikke går an å ha en rolling landing rett ved helikopterstandene så blir da rullebanen brukt, og helikopterene taxer inn.

Men Dag Viking kan kanskje spørre piloten nesten gang han skal opp i helikopter?

EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.

Brave
01-05-2008, 22:10
Har lurt på hvorfor man ikke lander direkte der en skal med helikopter.
Sea-king og helikoptrene til oljeplatformene driver også og takser rundt omkring på flyplassene. Hvorfor gjør de egentlig det ?

Det er et godt spørsmål som har blitt stillt og besvart her på forumet tidligere. Det går mye på JAR OPS 3, sertifisering, performance, samt en prosjon sunn fornuft.

Noen helikoptre må ha rullebane for å lande fordi de ganske enkelt ikke er sertifisert for å lande på en vanlig helipad, samme gjelder for avgang. Foreksempel en S-92. Å lande på et helidekk på en plattform/rigg er noe annet fordi disse er plassert på en slik måte at man har mulighet for å gjøre en "flyaway" dersom en av motorene kutter (elevated helideck).

En Super Puma eller en Sea King kan uten problem lande på en pad eller i et confined area. Problematikken med single engine failure er der likevel, så hvorfor lande et helikopter som veier 10 tonn, med mye fuel og 19 pax ombord, på en helipad når du har en rullebane tilgjengelig? En annen side av saken er når du bryter ut på minima på en ILS. Da ønsker du å lande på rullebanen foran deg og ikke måtte gjøre en break off med et tungt helikopter for å sette deg på en pad med en ceiling på 200ft og 1000mtr sikt, gjerne med tailwind/crosswind og bekmørke... :)

Dette var en kortversjon, les mer i foreks. JAR-OPS 3.

Brave
01-05-2008, 22:40
EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.

Det kommer helt an på hvordan "height velocity" diagrammet for helikoptertypen ser ut. Dette er en kurve som viser kombinasjonen høyde-fart man må ha for å i det hele tatt kunne gjøre en autorotasjon ved totalt bortfall av motorkraft. Uansett type er det ett "grått" område på disse diagrammene, dette blir referert til som "dead mans curve", et område de fleste av oss holder oss unna. ;)

Under autorotasjon er det noen enkle momenter som gjelder; å holde Nr oppe/innenfor limits, fly koordinert, holde en optimal indikert speed (vanligvis 80-100 KIAS på tyngre helikoptre) samt å avslutte autorotasjonen (flare) inn i vinden i optimal høyde. For en helikopterflyger som har livet kjært er det å avslutte en autorotasjon i medvind utenkelig og en svært svært dårlig opsjon. :)

Det er selvsagt ulike teknikker og parametre for de ulike helikoptertypene. En Huey er en drøm å autorotere sammenlignet med en S-92 som er nokså tricky. Selvsagt er det også ulike måter du må utføre selve autorotasjonen på, avhengig av høyde, fart, fase av flyging etc. Men grunnprinsippene er så og si de samme. Viktigste av alt er Nr kontroll/energi management.
Hjul eller skids, spiller ingen rolle i auto sammenheng.

Someone
01-05-2008, 23:21
EDIT: For helikopter uten hjul, så pleier vel de å prøve å komme seg opp i litt høyde så fort som mulig. For å kunne få seg en mulighet til å autorotere ned igjen med fart fremover også, og gjerne i motvind også.

Vel nå er ikke jeg ekspert på saken, men helikopterpiloten jeg snakket med i Canada sa at f.eks Huey'en klatrer så dårlig at de først foretrekker å bygge opp litt fart som man ser her (etter at den snur)

http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/?action=view&current=P1010166-1.flv

LN-GAB
02-05-2008, 00:19
Det så bare ut som den skulle ned der. Ikke at den skulle bygge opp fart for å komme høyere opp.

Someone
02-05-2008, 00:22
Det så bare ut som den skulle ned der. Ikke at den skulle bygge opp fart for å komme høyere opp.

Den skulle ikke ned der, men opp på neste fjelltopp (jeg stod selv å ventet på helikopteret skulle komme tilbake å hente min gruppe)

Dag Viking
02-05-2008, 02:19
I dag skal jeg være med dette helikopteret for første gang. Kort tur, Statfjord B til Statfjord C, og så blir det Superpuma til Flesland via Troll, 734 på 01F til OSL.
Tror faktisk det blir første gang med Bell overhodet....

http://www1.airpics.com/avimg/cache/123760.jpg

salmon-air
02-05-2008, 03:30
Bell 222.

222 står visst nok for: too heavy, too slow and too ekspensive:lol:

(mulig det ble noe skriveleif inni der et sted;-D)

N-3PB
02-05-2008, 07:57
I dag skal jeg være med dette helikopteret for første gang.

Enjoy your flight!! "MikeMike" er meget behagelig å fly med. Også sitter en jo rett bak pilotene og har den fulle oversikten :D


Y

Dag Viking
02-05-2008, 10:21
Enjoy your flight!! "MikeMike" er meget behagelig å fly med. Også sitter en jo rett bak pilotene og har den fulle oversikten :D


Y

Ja, det var faktisk den kuleste helikopterturen jeg har hatt på mange år! De gutta kan virkelig fly. God utsikt og med tre passasjerer! Jobben til de pilotene må være veldig mye mer givende enn de stakkarene som flyr fra heliport og ut til riggene.

Brave
02-05-2008, 12:40
Jobben til de pilotene må være veldig mye mer givende enn de stakkarene som flyr fra heliport og ut til riggene.

Nå sporer tråden totalt av, men;

Det spørs helt hva du prioriterer (familieliv/jobb) og hva du ønsker. Hvem som helst kan søke disse stillingene, langt fra alle gjør det. Mange har fått nok av SAR etc i andre jobber (Luftforsvaret foreksempel) og ønsker seg et annet liv. Forøvrig er livet som line-pilot i HS er meget bra, men du vet kanskje bedre?

Dag Viking
02-05-2008, 13:07
Nei, jeg har ikke flydd der selv, vet bare om folk som ikke vil begynne å fly Superpuma eller S92 pga at dagene blir så like og ensformige. Smaken er vel som baken, folk har ulike ønsker, og det er jo flott