LN-KGL
01-05-2008, 00:34
http://www.plane-spotter.com/Gifs/SIA_772_TO_at_MAN.gif
Etter frokosten var inntatt og vi hadde sjekket ut av hotellet, var det Manchester Airport som var første punkt på programmet. Frem til kl. 12 på dagen er det sørsiden av flyplassen som gjelder - med det menes sør for rullebane 05R/23L. Og med vind fra sørvest er det avganger fra denne sørligste rullebanen og dermed også valgets kval for hvor langt ned rullebanen en satser på at flyene roterer. Her er et lite utvalg av bilder som ble tatt her:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/LHR_CRJ200LR.jpg
En liten CRJ200LR med mye skrammel bak
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/BA763_to_JFK.jpg
BA 763-flight til JFK - fra slutten av oktober er dette historie og onde tunger i Manchester omtaler BA som London Airways
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/bmi_ERJ145.jpg
bmi Regional ERJ med Concorden og de to T-halene til Tridenten og Avro RJXen over på Aviation Viewing Park
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/AP-BGL.jpg
I løpet av en liten halvtime så så man tre PIA 777er
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/US_A333.jpg
Og det blir mindre og mindre av de svarte fargene
Mellom tolv og tre går MAN over til å benytte bare en rullebane (den nordre), så derfor ble det en tur over til AVP for å se hva Neil og hans venner hadde gjort med Zulu Kilo (Trident-3B G-AVZK)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/ZuluKilo_1.jpg
Ja, Neil har fått stoppet korrosjonen på innsiden av understellslukene
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/ZuluKilo_2.jpg
Og utstillingen bak i flyet blir mer og mer rikholdig
Hvis dere noen gang tar en helgetur innom MAN og AVP, så ta rundtur i Zulu Kilo - billetter kan løses i forretningen til TAS på området (the Aviation Shop)
For oss to musketerer var det nå lunsjtid og Romper kallet. Neil og Dave stakk også innom i sin pause for å slå av en prat om både løst og fast, men mest om fly.
En god time senere satt vi i spottermobilen med RAF Burtonwood som mål. En av rullebanene ligger i dag rett under M62, men de fleste øvrige rester har forsvunnet - bare en fire-fem hangarer kan sees på nordsiden av motorveien.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Hangar_Burtonwood.jpg
En av hanagarene foreviget ut av vinduet på spottermobilen
For de som ikke vet hva som befant seg på RAF Burtonwood - ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Burtonwood
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Burtonwood_Heritage_Centre.jpg
Det finnes også et lite museum på sørsiden av M62, og under vårt besøk var guiden riktig taletrengt.
Nå hadde det vært tre dager bare i flyets tegn, så resten av lørdagsettermiddagen ble avsatt til handletur og fotosafari i Chester. Men sannelig snek det seg inn et flyrelatert motiv i et av bildene ;)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Hawarden.jpg
Etter at butikkene i Chester stengte klokka fem bar det så de få kilometer - eller mer korrekt miles siden vi var på øya med de spesielle måleenheter - til Cheshire Cat der vi skulle overnatte tredje natta i England. Her er noen bilder fra og rundt Cheshire Cat.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Cheshire_Cat_1.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Cheshire_Cat_2.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Cheshire_Cat_3.jpg
En bedre fiskemiddag med tilhørende Valpolicella avsluttet vi tidlig for kvelden - morgendagen skulle bli både lang og mangslungen.
Etter frokosten var inntatt og vi hadde sjekket ut av hotellet, var det Manchester Airport som var første punkt på programmet. Frem til kl. 12 på dagen er det sørsiden av flyplassen som gjelder - med det menes sør for rullebane 05R/23L. Og med vind fra sørvest er det avganger fra denne sørligste rullebanen og dermed også valgets kval for hvor langt ned rullebanen en satser på at flyene roterer. Her er et lite utvalg av bilder som ble tatt her:
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/LHR_CRJ200LR.jpg
En liten CRJ200LR med mye skrammel bak
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/BA763_to_JFK.jpg
BA 763-flight til JFK - fra slutten av oktober er dette historie og onde tunger i Manchester omtaler BA som London Airways
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/bmi_ERJ145.jpg
bmi Regional ERJ med Concorden og de to T-halene til Tridenten og Avro RJXen over på Aviation Viewing Park
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/AP-BGL.jpg
I løpet av en liten halvtime så så man tre PIA 777er
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/US_A333.jpg
Og det blir mindre og mindre av de svarte fargene
Mellom tolv og tre går MAN over til å benytte bare en rullebane (den nordre), så derfor ble det en tur over til AVP for å se hva Neil og hans venner hadde gjort med Zulu Kilo (Trident-3B G-AVZK)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/ZuluKilo_1.jpg
Ja, Neil har fått stoppet korrosjonen på innsiden av understellslukene
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/ZuluKilo_2.jpg
Og utstillingen bak i flyet blir mer og mer rikholdig
Hvis dere noen gang tar en helgetur innom MAN og AVP, så ta rundtur i Zulu Kilo - billetter kan løses i forretningen til TAS på området (the Aviation Shop)
For oss to musketerer var det nå lunsjtid og Romper kallet. Neil og Dave stakk også innom i sin pause for å slå av en prat om både løst og fast, men mest om fly.
En god time senere satt vi i spottermobilen med RAF Burtonwood som mål. En av rullebanene ligger i dag rett under M62, men de fleste øvrige rester har forsvunnet - bare en fire-fem hangarer kan sees på nordsiden av motorveien.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Hangar_Burtonwood.jpg
En av hanagarene foreviget ut av vinduet på spottermobilen
For de som ikke vet hva som befant seg på RAF Burtonwood - ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Burtonwood
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Burtonwood_Heritage_Centre.jpg
Det finnes også et lite museum på sørsiden av M62, og under vårt besøk var guiden riktig taletrengt.
Nå hadde det vært tre dager bare i flyets tegn, så resten av lørdagsettermiddagen ble avsatt til handletur og fotosafari i Chester. Men sannelig snek det seg inn et flyrelatert motiv i et av bildene ;)
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Hawarden.jpg
Etter at butikkene i Chester stengte klokka fem bar det så de få kilometer - eller mer korrekt miles siden vi var på øya med de spesielle måleenheter - til Cheshire Cat der vi skulle overnatte tredje natta i England. Her er noen bilder fra og rundt Cheshire Cat.
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Cheshire_Cat_1.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Cheshire_Cat_2.jpg
http://www.plane-spotter.com/Jpegs/840/SpringTour_2008-04-26/Cheshire_Cat_3.jpg
En bedre fiskemiddag med tilhørende Valpolicella avsluttet vi tidlig for kvelden - morgendagen skulle bli både lang og mangslungen.