FlightDeck
30-04-2008, 22:56
Så var tiden endelig kommet til vårens tur til Barcelona – en av mine definitive favorittbyer i Europa. Vi hadde bestilt kampanjebilletter hos SAS i januar og betalte bare 750 kr. for en tur/retur-reise med full EuroBonus-opptjening (3600 poeng).
Routing:
- 21. april 2008: SK4685 (JK) Oslo (OSL)-Barcelona (BCN), McDonnell Douglas MD-83
- 25. april 2008: SK4686 (JK) Barcelona (BCN)-Oslo (OSL), McDonnell Douglas MD-83
21. april 2008, kl. 08.15:
SK4685 (JK) Oslo (OSL)-Barcelona (BCN)
McDonnell Douglas MD-83
Vi sjekket inn på internett dagen før og valgte sete 4A og 4B, som var seter i den første Economy Class-raden. Det var travelt på Gardermoen denne mandag morgenen, men vi fikk ganske raskt skrevet ut bagasjetager og levert bagasjen på Business Class-skranken. Mulighet for Business Class-innsjekk er en av få fordeler med SAS EuroBonus-sølvkort – men det er en fordel jeg stort sett nyter godt av da det ofte er lange bagdrop-køer på Gardermoen.
Ombordstigningen startet 25 minutter før avgangstid, og vi fikk opplyst om at dagens avgang ville bli operert av Spanair på vegne av SAS. Vi fikk også utdelt en liten brosjyre om dette ved ombordstigning. Jeg synes det er flott at SAS gir slik informasjon når de leier inn flytjenester fra andre operatører - det burde også Norwegian gjøre.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Utsikt-1.jpg
Det var en McDonnell Douglas MD-83, EC-HNC «Sunplace», som var satt opp på avgangen. Denne maskinen ble bygget i 1988 og kom til Spanair i 2000. Besetningen bestod utelukkende av Spanair-ansatte, men nakketrekket var fra SAS og i stollommen var det SAS flysykepose og Scanorama-magasinet.
Vi ble ønsket velkommen på spansk og på litt dårlig svensk og fikk opplyst om at flytiden var beregnet til tre timer og ti minutter. Vi kom oss opp i luften litt etter rutetid, og fikk informasjon om serveringen om bord straks etter avgang. SAS tilbyr gratis servering på avganger med innleide fly, og i dag fikk vi servert den vanlige SAS-frokostposen - som faktisk smakte veldig bra denne dagen. Litt rart var det imidlertid at kabinpersonlet påpekte at dette ikke var vanlig SAS-service.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Frokost.jpg
Det ble ellers en del turbulens nedover i Europa. Litt irriterende var det at kapteinen tilsynelatende glemte å slukke fest setebeltet-skiltet – for vi ble to ganger oppfordret til å feste setebeltet til tross for at skiltet allerede hadde stått på i nesten 40 minutter. Det var for øvrig kabinbesetningen som ga all informasjon – det var ingen informasjon fra cockpit på denne turen.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Kabin-1.jpg
Flyet var litt over halvfullt – deriblant fire passasjerer i Economy Extra. Vi landet på rutetid - i nydelig vær - og ble hentet av buss. Vi passerte flere flotte maskiner på veien inn til terminalen. Her er noen bilder både av vårt fly og fly vi passerte:
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Ankomst-1.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Skrog.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/AeBal.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Iberia.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Iberia2.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Alitalia.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/AirBerlin.jpg
25. april 2008, kl. 12.30:
SK4688 (JK) Barcelona (BCN)-Oslo
McDonnell Douglas MD-83
Etter fire dager i en fantastisk designerleilighet – i en fantastisk by – måtte vi noe motvillig reise ut til flyplassen igjen fredag formiddag. Vi hadde også til denne avgangen sjekket inn på nettet og gikk denne gangen for to nødutgangsseter – 23A og 23B. På flyplassen gikk vi rett til innsjekkingsskranken, men ble møtt med skjenn og moraliserende mas fordi vi ikke hadde skrevet ut ombordstigningskort. Det var visst umulig for innsjekkingsagenten å skrive ut ombordstigningskort – men jeg ristet oppgitt på hodet og formulerte noen velvalgte setninger, og dermed var problemet løst.
Flyplassen i Barcelona er utrolig flott og har et godt utvalg av butikker og flotte utsiktsvinduer mot flyene. En helt annen opplevelse enn den triste Barajas-flyplassen i Madrid – i alle fall var den terminalen Norwegian brukte da jeg var der i desember (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052) ikke noe å hoppe i taket for. Det ble dermed en del shopping og flytitting før flyavgangen – og også denne gangen måtte vi busses ut til flyet.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Avgang-1.jpg
Det var en McDonnell Douglas MD-83 som skulle ta oss tilbake til Oslo. EC-GOM «Sunlight», bygget i 1988 og levert til Spanair i 1997, tok seg bra ut i Star Alliance-farger.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Plass-1.jpg
Det var meget god plass på nødutgangsraden. Også dette flyet hadde fått nakketrekk fra SAS, men hadde kun Spanair-materiell i setelommen, blant annet magasinet Spanorama. Vi kom oss i luften rundt rutetid og hadde flott utsikt opp mot marsjhøyde.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Lunsj.jpg
Serveringen kom i gang etter cirka 30 minutter, og SAS hadde tydeligvis ikke spart på kruttet – for vi fikk servert en veldig god ciabatta og kunne bestille så mye drikke vi ville. Serveringen var bedre organisert på denne turen enn på turen ned. På turen ned måtte vi selv be om å få drikke – her gikk de gjennom med vognen hele fire ganger, og utover dette kunne vi bare trykke på knappen over (men den bråkte noe helt sinnsykt). Det var fritt valg av drikke – også alkohol. Dette bidrog til at det ble en riktig så hyggelig tur med Spanair.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Fjell.jpg
Kabinfaktoren var en del høyere enn på turen ned – cirka 70 prosent i MD-83-maskinen som for øvrig har en kapasitet på 170 seter. Distansen mellom Barcelona og Oslo er på 2193 kilometer og vi landet på Gardermoen etter tre timer og 20 minutter i luften.
Konklusjon:
Til tross for at Spanair-personalet kanskje hadde en noe mer reservert holdning enn hos SAS, var dette to meget hyggelige turer. Jeg liker å fly MD-80, selv om maskinene var litt slitne, og flyturen blir selvsagt mye hyggeligere med god og gratis servering. 3600 grunnpoeng hos EuroBonus er ellers bra uttelling for en tur/retur-billett til 750 kr.
Routing:
- 21. april 2008: SK4685 (JK) Oslo (OSL)-Barcelona (BCN), McDonnell Douglas MD-83
- 25. april 2008: SK4686 (JK) Barcelona (BCN)-Oslo (OSL), McDonnell Douglas MD-83
21. april 2008, kl. 08.15:
SK4685 (JK) Oslo (OSL)-Barcelona (BCN)
McDonnell Douglas MD-83
Vi sjekket inn på internett dagen før og valgte sete 4A og 4B, som var seter i den første Economy Class-raden. Det var travelt på Gardermoen denne mandag morgenen, men vi fikk ganske raskt skrevet ut bagasjetager og levert bagasjen på Business Class-skranken. Mulighet for Business Class-innsjekk er en av få fordeler med SAS EuroBonus-sølvkort – men det er en fordel jeg stort sett nyter godt av da det ofte er lange bagdrop-køer på Gardermoen.
Ombordstigningen startet 25 minutter før avgangstid, og vi fikk opplyst om at dagens avgang ville bli operert av Spanair på vegne av SAS. Vi fikk også utdelt en liten brosjyre om dette ved ombordstigning. Jeg synes det er flott at SAS gir slik informasjon når de leier inn flytjenester fra andre operatører - det burde også Norwegian gjøre.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Utsikt-1.jpg
Det var en McDonnell Douglas MD-83, EC-HNC «Sunplace», som var satt opp på avgangen. Denne maskinen ble bygget i 1988 og kom til Spanair i 2000. Besetningen bestod utelukkende av Spanair-ansatte, men nakketrekket var fra SAS og i stollommen var det SAS flysykepose og Scanorama-magasinet.
Vi ble ønsket velkommen på spansk og på litt dårlig svensk og fikk opplyst om at flytiden var beregnet til tre timer og ti minutter. Vi kom oss opp i luften litt etter rutetid, og fikk informasjon om serveringen om bord straks etter avgang. SAS tilbyr gratis servering på avganger med innleide fly, og i dag fikk vi servert den vanlige SAS-frokostposen - som faktisk smakte veldig bra denne dagen. Litt rart var det imidlertid at kabinpersonlet påpekte at dette ikke var vanlig SAS-service.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Frokost.jpg
Det ble ellers en del turbulens nedover i Europa. Litt irriterende var det at kapteinen tilsynelatende glemte å slukke fest setebeltet-skiltet – for vi ble to ganger oppfordret til å feste setebeltet til tross for at skiltet allerede hadde stått på i nesten 40 minutter. Det var for øvrig kabinbesetningen som ga all informasjon – det var ingen informasjon fra cockpit på denne turen.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Kabin-1.jpg
Flyet var litt over halvfullt – deriblant fire passasjerer i Economy Extra. Vi landet på rutetid - i nydelig vær - og ble hentet av buss. Vi passerte flere flotte maskiner på veien inn til terminalen. Her er noen bilder både av vårt fly og fly vi passerte:
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Ankomst-1.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Skrog.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/AeBal.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Iberia.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Iberia2.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Alitalia.jpg
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/AirBerlin.jpg
25. april 2008, kl. 12.30:
SK4688 (JK) Barcelona (BCN)-Oslo
McDonnell Douglas MD-83
Etter fire dager i en fantastisk designerleilighet – i en fantastisk by – måtte vi noe motvillig reise ut til flyplassen igjen fredag formiddag. Vi hadde også til denne avgangen sjekket inn på nettet og gikk denne gangen for to nødutgangsseter – 23A og 23B. På flyplassen gikk vi rett til innsjekkingsskranken, men ble møtt med skjenn og moraliserende mas fordi vi ikke hadde skrevet ut ombordstigningskort. Det var visst umulig for innsjekkingsagenten å skrive ut ombordstigningskort – men jeg ristet oppgitt på hodet og formulerte noen velvalgte setninger, og dermed var problemet løst.
Flyplassen i Barcelona er utrolig flott og har et godt utvalg av butikker og flotte utsiktsvinduer mot flyene. En helt annen opplevelse enn den triste Barajas-flyplassen i Madrid – i alle fall var den terminalen Norwegian brukte da jeg var der i desember (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=26052) ikke noe å hoppe i taket for. Det ble dermed en del shopping og flytitting før flyavgangen – og også denne gangen måtte vi busses ut til flyet.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Avgang-1.jpg
Det var en McDonnell Douglas MD-83 som skulle ta oss tilbake til Oslo. EC-GOM «Sunlight», bygget i 1988 og levert til Spanair i 1997, tok seg bra ut i Star Alliance-farger.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Plass-1.jpg
Det var meget god plass på nødutgangsraden. Også dette flyet hadde fått nakketrekk fra SAS, men hadde kun Spanair-materiell i setelommen, blant annet magasinet Spanorama. Vi kom oss i luften rundt rutetid og hadde flott utsikt opp mot marsjhøyde.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Lunsj.jpg
Serveringen kom i gang etter cirka 30 minutter, og SAS hadde tydeligvis ikke spart på kruttet – for vi fikk servert en veldig god ciabatta og kunne bestille så mye drikke vi ville. Serveringen var bedre organisert på denne turen enn på turen ned. På turen ned måtte vi selv be om å få drikke – her gikk de gjennom med vognen hele fire ganger, og utover dette kunne vi bare trykke på knappen over (men den bråkte noe helt sinnsykt). Det var fritt valg av drikke – også alkohol. Dette bidrog til at det ble en riktig så hyggelig tur med Spanair.
http://i252.photobucket.com/albums/hh3/FlightDeck/Fjell.jpg
Kabinfaktoren var en del høyere enn på turen ned – cirka 70 prosent i MD-83-maskinen som for øvrig har en kapasitet på 170 seter. Distansen mellom Barcelona og Oslo er på 2193 kilometer og vi landet på Gardermoen etter tre timer og 20 minutter i luften.
Konklusjon:
Til tross for at Spanair-personalet kanskje hadde en noe mer reservert holdning enn hos SAS, var dette to meget hyggelige turer. Jeg liker å fly MD-80, selv om maskinene var litt slitne, og flyturen blir selvsagt mye hyggeligere med god og gratis servering. 3600 grunnpoeng hos EuroBonus er ellers bra uttelling for en tur/retur-billett til 750 kr.