View Full Version : SVG-AMS-NCE-AMS-SVG
Da er årets 4 flyreise bestillt, og turen går fra SVG til NCE via AMS. Det blir i 17. mai helgen. Har aldri vært i Frankrike før, så vi får se hvordan det blir. Håper franskmennene i Nice er mer villige til å snakke engelsk enn det Pariserne er, etter det jeg har hørt. Ellers kan det bli interessant...
Har spurt på reiseforumet (http://forum.scanair.no/showthread.php?t=30883) etter tips, og endte opp med dette stedet som reisemål.
Håper på temp på rundt 20-25 grader i skyggen, og sol. Så kommer jeg sikkert hjem rød som en hummer :) Slikt kan skje på bare en dag, tro meg, jeg VET:exclaimation
Tripreport kommer...
Jeg gjorde akkurat den turen i påsken. Dersom dere skal på noen utflukter vil jeg anbefale en busstur østover mot Monaco og Menton (koster kun €1!) og prøv de ulike "corniche''-ene. Utsikten er fantastisk flott!
MountainDew
03-05-2008, 12:14
God tur BSSW, ser frem til reiserapport!
God tur BSSW, ser frem til reiserapport!
Takk, skal prøve å ta flere bilder av maten denne gangen ;) Ble da heller få bilder av den på SEA turen. Men regner med at det blir den samme maten på alle fire flightene :)
Da er man sjekket inn på hhv 14F og 15A på vei nedover, begge er nødutgang. Første flighten er satt opp med B738WL og andre med F100.
Værmeldingene sier.....regn på 17 mai :( mens det i Egersund er meldt sol. Ser ut til at regnjakke må medbringes...
Men gleder meg for det :) Ut på tur, aldri.....
Og her er trip-report del 1...
16. mai 2008
KL1204 SVG-AMS kl 1740-1915
Boeing 737-800 - PH-BXC
Dagen begynte med jobb fra kl 0630 og etter mine obligatoriske 8 timer var det ut døren nøyaktig kl 1430. Så var det hjem og dusje før det ble bil til SVG. Det ble parkering på P7 som er langtidsparkeringen på SVG til 100kr døgnet. Kunne da parkert gratis på Sola sjø, men gadd ikke, har da råd til å betale 200 kr for å parkere på P7. Måtte parkere helt borte med Pratt & Whitney så det ble et lite stykke å gå da. Men det stykke der var ingenting i forhold til det jeg gikk på 17 mai....mer om det senere.
Kom meg bort til terminalen, og fikk ut noe € før avreise.
Da jeg kom meg inn ved tax-free butikken så så jeg at det sto en KLM B733 på gate, og trodde med en gang at det hadde blitt flybytte. Men det var vel AMS-BGO som hadde diverted pga streiken, usikker om det var AMS-BGO maskinen. Uansett, flyet jeg skulle fly med kom inn ca kl 17 og var en fin B738 med reg PH-BXC. Boarding startet ca 1730 fra gate nr 12 og pushback ca 20 min senere. Fikk sete 14F som var bakre nødutgang over vingen, masse beinplass til å strekke mine 170-175cm på...:) (Altså jeg er 170-175, ikke beina mine...:rolleyes:)
Flyturen ble unnagjort uten noen hendelser som er nevneverdige. Fikk med meg at det stod en An124 på SVG, hadde håpet på to, men de var vist ikke der samtidig. Mat ble det ikke, men fikk valget mellom en pose med kjeks og en enkel kjeks (som jeg valgte på hjemveien). Valgte posen med kjeks som var noe små kjeks som lignet på Ritz, bare at de var firkantet og noe mindre. Valgte cola å drikke til. Landet på AMS RWY 06 on-time ca 1915 og taxet inn på D7. Cabinfactor på rundt 95% vil jeg anslå uten å vite noe sikkert.
Ble litt spotting på AMS mens jeg ventet på neste flight. Hvor jeg blandt annet så SK B736 (LN-RPH) og SK A319 (OY-KBP) som skulle til hhv OSL og CPH. På vei ut i terminal B så er det malt forskjellige ting på vinduene, skikkelig stilig.
16. mai 2008
KL1273 AMS-NCE kl 2035-2230
Fokker100 - PH-OFG
Så var det videre til NCE. Avgang fra buss-gate B22. Boarding startet 2010 og var i sete 15A (nødutgang) ca 15 min senere. Etter at bussload nr 2 var ombord så kom vi oss avgårde ca 2040. RWY 36C ble det. På denne flighten ble det servert sandwich (som de kalte det, jeg vil kalle det rundstykker), disse var veldig gode og bestod av ett rundstykke med ost og ett med bringebærsyltetøy. Drikke ble appelsinjuice og cola. Fikk noe senere noen karamellkjeks som også var veldig gode. Spurte om å få flere av de etterpå...^_^
Selve flyturen gikk greit, men det var litt turbulens i begynnelsen og spesielt den siste halvtimen. Litt etter vi hadde begynt desend til NCE så begynte det å dryppe vann fra håndtaket til nødutgangen og ned på buksa mi. Brukte 2 spyposer som skjold resten av turen :D
Landet på RWY 04L på NCE ca kl 2250 og var på hotellrommet ca 2330. Valgte ett annet hotell enn egentlig planlagt. Havnet på Novotel Nice Arenas Aèroport (http://www.novotel.com/fichehotel/gb/nov/0478/fiche_hotel.shtml) som ligger rett ved terminal 1. Hadde på forhånd requestet et rom så høyt oppe som mulig og med utsikt mot havet (les flyplassen :rolleyes:) Rom ble nr 916, i øverste etasje. Lurer på om man kanskje hadde fått bedre utsikt over flyplassen fra rom nr 914.
Bilder:
Nr 1: PH-BXC på vei til gate
Nr 2: Wingleten så fin ut i solskinnet. Fra venstre til høyre: Sas, Vildanden og Atlantic Airways
Nr 3: An124 bekreftet på SVG
Nr 4: Posen med kjeks som jeg fikk på SVG-AMS, pluss colaen
Nr 5: Malt på vinduer på vei ut terminal B på AMS
Nr 6: LN-RPH på AMS på vei til OSL. OY-KBP stod til høyre for -RPH
Nr 7: PH-OFG som skulle frakte meg til NCE
Nr 8: Maten på flyet til NCE. "Sandwich" med bringebær syltetøy og gulost. GODT! :)
Nr 9: Kjeksen som ble utdelt, og fikk flere av disse "on request". Bildet tatt på hotellet
MountainDew
20-05-2008, 20:28
Flott start på rapporten! Pleier det ikke alltid å være matservering på SVG-AMS?
Har alltid vert det når flyr BGO/OSL - AMS. De kjeksene med karamell er kjempegod
Flott start på rapporten! Pleier det ikke alltid å være matservering på SVG-AMS?
Har alltid vert det når flyr BGO/OSL - AMS. De kjeksene med karamell er kjempegod
Takk. Fikk ihvertfall ikke mat/"sandwich" mellom SVG og AMS. Men da jeg reiste mellom OSL og AMS i januar, når vi skulle til SEA, fikk jeg slike "sandwicher".
Del 2...
17. mai 2008
Spotting på NCE
Mange forskjellig fly
Våknet opp i 9 tiden og kikket ut vinduet og så en MD-11 som stod rett ved Terminal 1 (bilde nr 1). Hadde sett denne ut vinduet kvelden før, men tok ikke bilde da. Det skulle være internett tilgang på alle rommene men min funket ikke så jeg måtte ned i resepsjonen å kjøpe internett tid til 3€ for 15 min...er ikke noe fan av fransk tastatur...som forresten ikke er Qwerty, men Awerty (eller noe slikt).
Fikk kommet meg ut å begynne å spotte. Det var enormt med VIP jet'er på NCE mens jeg var der, fikk med meg noen få. NCE er ikke særlig spottervennlig...de har satt opp et grønt "teppe" som er ca 2m høyt på gjerdene rundt flyplassen :angry:, men heldigvis var det noen hull her og der slik at man fikk sett igjennom "teppet". Det var også en plass der det var et lite oppbygget og inngjerdet kumlokk som jeg fikk kommet meg opp på, og da så man over dette teppet. Gikk hele veien bort til enden av oppstillingsplassene på NCE, hvor de har satt opp en Caravelle, og helt til enden av Terminal 2. På Terminal 2 så er det ett sted man kan spotte fra, det er på av- og påstigningsplattformen i andre etasje. Noe ala OSL. Ganske langt å gå, men gikk greit, ikke noe gangsperr dagen etter. Hadde tenkt å gå fra hotellet til andre siden av elva, men fant ikke noe mulighet til å gå der, så da ble det buss fra Terminal 1.
Kom meg da bort til andre siden av elven og hadde en tur innom CAP 3000, ett kjøpesenter, hvor jeg kjøpte meg noe middag og nesten ble et par med sko rikere (og 90€ fattigere), men de hadde ikke min størrelse (43). Der etter ble det spotting på en utstikker som stikker ut i elvemunningen. Tips til spottere der, bruk minimum 300mm linse....kan også dra med et stativ. Det er en plattform oppå moloen som man kan stå på, som jeg stod på. Hvis det er noen som lurer på hvordan man kommer dit så er det bare å spørre :)
Over til bildene:
Nr 1: Utsikten fra rommet mitt. MD-11en har reg'en HZ-AFAS (http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6249171&nseq=1). Det ser ut til at det regner hunder og katter på dette bildet, men det var overskyet og opphold da det ble tatt, gjennom et skittent vindu.
Nr 2-5: Forskjellige VIP jet'er som stod nedover. Tatt gjennom det grønne "teppet" (se bilde nr 3), på opphøyet kumlokk med gjerde rundt og før det grønne teppet kommer helt opptil gangstien (nr 2)
Nr 6: Dette bildet av Caravellen er tatt gjennom gjerdet og teppet. Dere kan se tråder fra teppet over og under nesen i billedkanten.
Nr 7-8: Noen flere VIP jet'er.
Nr 9: Denne mannen kan man se i en rundkjøring mellom Terminal 1 og 2.
Nr 10: Flyet midt i bildet er fra et selskap som alle her på forumet har hørt om :rolleyes: Det som er på vei til RWY 04R/L. Bildet er tatt fra Terminal 2.
Nr 12-15: Forskjellige fly som skulle lande eller ta av på RWY 04R/L. For de av dere som ikke ser flyene med en gang, så er det de prikkene midt i bildene ^_^
Nr 11: Mens jeg holdt på å spotte på andre siden av elven, iforhold til flyplassen, så jeg disse som skulle lære å seile. Overskrift til bilde: "HEY, du har glemt noen" :D
Ah! Nice, Cap 3000, St Laurent du Var.. mmmmm *nostalgi*
Det kan bara bli: TREVLIG LÄSNING!
Concorde
21-05-2008, 20:05
Var en tur innom Novotel i fjor og sjekket mail og drakk en øl eller to. Greit hotell, og fin avstand til byen.
Var en tur innom Novotel i fjor og sjekket mail og drakk en øl eller to. Greit hotell, og fin avstand til byen.
Var det det som ligger rett ved Terminal 1? For det finnes minst 2 Novotel i Nice, tror 3, ett ved Terminal 1 og ett ved CAP 3000. Tror kanskje det eventuelle tredje Novotel ligger i byen.
Concorde
21-05-2008, 20:59
Det kryr av de:) Nei, det var det utenfor terminal 1, såpass godt kjent er jeg. Regner med at du tok en tur inn til byen også? Ellers er jeg imponert over gangturen din over elven.
Det kryr av de:) Nei, det var det utenfor terminal 1, såpass godt kjent er jeg. Regner med at du tok en tur inn til byen også? Ellers er jeg imponert over gangturen din over elven.
Ok. Enig med at det "kryr" av dem. Synes kanskje det blir litt mange med 3 stk i en by/byområde.
Ble ikke noe tur inn til byen denne gang. Men satser på at det blir ny tur en gang, og da blir det et lengre opphold :)
Klarte ikke å finne en vei jeg kunne gå over til andre siden av elven, så da ble det buss over. Men brukte vel en halvtime/time på å finne det ut :8: Men men, ble litt morsjon ut av det da :) og det var det som var hovedplanen med å gå
Og siste del...
18. mai 2008
KL 1260 NCE-AMS 0605-0815
Fokker 100 - PH-OFM
La meg rundt kl 22 på lørdagskvelden men våknet flere ganger i løpet av natten. Vet ikke hvorfor. Kom meg ihvertfall opp litt før kl 4 som planlagt og fikk hoppet i dusjen før utsjekk. Det meste av tingene mine var pakket kvelden før, så det var nesten bare å hive på seg klærne å dra med seg 2 bager og sjekke ut. Kom meg ned i resepsjonen og fikk sjekket ut. Ble tilbudt å bli kjørt bort til Terminal 2, og takket selvfølgelig ja til det....først etter det tilbudet ble gitt fant jeg ut at det "høljet" ned utenfor. Ble en rask tur bort til terminalen, ca 0430, og fikk kommet meg inn i avgangshallen. Der fant jeg ut at sikkerhetskontrollen ikke åpnet før kl 0500....så det ble å vente en halvtime før man fikk kommet seg gjennom den.
Min flight var den første for dagen så det var en tom terminal. Boarding fra gate A19 begynte kl 0540 og jeg fikk kommet meg meg tidlig ombord. Men først stoppet jeg boardingen og pcen i gaten måtte restartes, vet ikke hvorfor. Pushback kl 0609 og take-off fra RWY 04R ca 4 min senere. Ingen nevneverdige hendelser på denne flighten. Sete ble 15A, som jeg trodde skulle være nødutgang, men var på raden bak nødutgangen. KLM har visst nødutgangene på forskjellige rader på Fokker 100 maskinene. Fikk "sandwicher" på denne flighten også, en med italiensk skinke og en med sennep og kremost. Skinken gikk ned, men liker ikke kremost eller sennep så den fikk FAen i retur... Landet ca på rutetid på AMS på RWY 06 og buss inn til terminalen fra fjern park. Kabinfaktor ca 60%.
Ble litt spotting på tilbake turen også, og fikk bl.a med meg retro maskinen til Martin Air.
18. mai 2008
KL 1199 AMS-SVG 0950-1120
Boeig 737-800 - PH-BXY
Kom meg bort på gate C9 hvor flyet stod og ventet og så at det var en fin og blank B738WL som skulle fly meg hjem. Spurte en av FAene om han visste hvor gammel denne maskinen var, og fikk til svar at den var ihvertfall yngre enn 2 år.... han må ha snakket med noen, for før pushback kom han tilbake og så at den var mellom 2-4 måneder gammel. Etterpå har jeg funnet ut at den kom i midten av februar. Men tilbake til flighten. Boarding ble kl 0930 og pushback kl 0908. Denne flighten ble også fullt opp med pax som skulle til BGO, men som måtte fly til SVG og ta buss til Bergen pga at brannmennene på BGO streiket, som de sa. Var ikke helt med da jeg skulle sette meg og havnet på 14A i stede for 14F som utvalgt. Fikk komt meg over i rett sete etter hvert.
Tok av på RWY 36L som da innebar en taxetur på 20 min. Etter en ubegiventesfull reise så landet vi på SVG litt etter rutetid på RWY 18. Valgte kjeksen på denne flighten (ref del 1 av trip-rapporten) for å sjekke hva det var for noe, det var en kjeks med fyll i midten og som var dyppet i sjokolade, smakte ok. Hadde håpet at det sto noen å knipset da jeg kom, men bare en person på spotteplattformen da, og det var han belgiske karen som vel er en del og spotter på SVG (Leorim, Vede og muligens også Sirpjalle vet hvem han er).
Kabinfaktor på 99-100%, det var ihvertfall 1 ledig sete et par rader bak meg.
Gikk berserk i taxfree'en og handlet snop for nesten 500kr!!! :drunk: Så ble det gjennom Tollen før jeg tok meg turen bort til Spotteplattformen for å hilse på og for å få med meg avgangen til KLM. Deretter tok belgieren og jeg (vet faktisk ikke hva han heter :drunk:) oss en tur innom flymuseet og kikket litt. Etter å ha vært der et par timer så tar det å kjøre hjem til Egersund.
Takk for turen, så er det bare å vente på neste mulighet :)
Så over til bildene:
Nr 1: Knyttnevetesten bestått
Nr 2: Maten jeg fikk på flighten mellom NCE og AMS. Valgte te og appelsinjuice til maten
Nr 3: PH-MCL (http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6248373&nseq=2) som er Martin Air sin retrojet. De feirer 50 år
Nr 4-5: ClickAir og KLM på AMS
Nr 6: PH-BXY som skulle fly meg hjem til SVG.
Nr 7-10: LOT, Sas (her representert av WDL Aviation), pluss noen andre selskaper som flyr til og fra AMS.
Nr 11: Cola og kjeksen jeg valgte på flighten mellom AMS og SVG
Nr 12-13: Eurowings og Norwegian på SVG
Nr 14: Og da forlot PH-BXY SVG for denne gang
Nr 15-17: 3 utvalgte bilder fra Flyhistorisk Museum Sola
Tommy777
22-05-2008, 18:29
Takker for rapport. Hadde nok tatt en litt annen approach til et besoek i Nice som er en hyggelig by
Takker for rapport. Hadde nok tatt en litt annen approach til et besoek i Nice som er en hyggelig by
Selvtakk :)
Det tviler jeg ikke et sekund på, men satser på ny tur neste år eller noe slikt. Og da gjerne en langhelg, torsdag-mandag/tirsdag...
Men holder på å planlegge litt på neste tur. "Fabrikken" jeg jobber på har "stengt" i uke 30 (21-25 juli) og ser på muligheten for en ferietur da. Har sett litt på en rundtur i statene (bl.a IAH, MCO og SEA(igjen:8:)) Men de prisene jeg har funnet til nå havner på over 30k og det er litt utenfor budsjettet på rundt 10k. Vet det er lite budsjett, men trenger penger for å fly. Ikke alle som er gullkunde e.l. med masse miles/poeng til overs vet du :D Vet man kan finne bedre priser hvis man leter. Satser på avreise 19 og retur 26. Du skulle ikke ha noen tips?
Tommy777
22-05-2008, 21:19
Juli er jo den verste maaneden aa reise til og fra/i USA. koster flesk. Vent til etter 15. september.
FlightDeck
22-05-2008, 23:38
Takk for fin rapport. Jeg liker Fokker 100-maskinene selv om de sikkert lekker litt her og der :) Og neste gang du drar sørover bør du ta deg tid til Nice og småbyene rundt. De er mer spennende enn flyplassen!
Tommy777
22-05-2008, 23:41
Takk for fin rapport. Jeg liker Fokker 100-maskinene selv om de sikkert lekker litt her og der :) Og neste gang du drar sørover bør du ta deg tid til Nice og småbyene rundt. De er mer spennende enn flyplassen!
Jepp, som feks. Eze med fantastisk utsikt, St. Tropez med flotte damer og flotte klaer, Antibes med Picasso samlingen og ikke minst Monte Carlo! Alt under timen fra Nice med bil
Takk for en finfin rapport! Skal nedover dit i slutten av juli, da med Norwegian direkte fra OSL.. Håpet på en litt mer spennende tur ned (spottermessig..) men Norw var billigst av alle..
Litt synd at det er så knotete å spotte i Nice, men har du/noen vært på flyplassen i Cannes? mye VIPjets har jeg hørt. ser ganske ok ut spottermessig med vei langs rullebanen.
BTW noen flyarrangementer eller flymuseer som er verd å få med seg der nede?
Takk for en finfin rapport! Skal nedover dit i slutten av juli, da med Norwegian direkte fra OSL.. Håpet på en litt mer spennende tur ned (spottermessig..) men Norw var billigst av alle..
Litt synd at det er så knotete å spotte i Nice, men har du/noen vært på flyplassen i Cannes? mye VIPjets har jeg hørt. ser ganske ok ut spottermessig med vei langs rullebanen.
BTW noen flyarrangementer eller flymuseer som er verd å få med seg der nede?
Takk takk.
Ganske knotete å spotte der ja, men har du linse på 200-300mm burde du klare å få ganske gode bilder, på landinger på RWY 04R/L, fra utstikkeren på andre siden av elven. Men du kan høre med hotellet om de har en gardintrapp med 3-4 trinn burde du klare å komme over gjerdet ved VIP flyene :) Men du risikerer sikkert at politiet er litt interessert i hva du holder på med ;)
Vet ikke om noen flyarrangementer eller museer i Nice. Kanskje noen andre her på forumet vet? I følge www.plane-spotter.com var det et flyshow (eller liknende) i Cannes i begynnelsen av mai.
Flightdeck: Liker også Fokker 100 maskinene, men det er en del støy fra AC anlegget ved vinduene. Neste tur til Nice blir noe lengre :)