PDA

View Full Version : Sterkt Q1- og årsresultat fra Emirates


Someone
30-04-2008, 11:29
Overskuddet økte med 54% til 1,45 mrd USD

Group net profits increased 54.1 per cent to AED 5.3 billion (US$ 1.45 billion) for the financial year ended 31st March 2008, on revenues of AED 41.2 billion ($ 11.2 billion) compared to the previous year’s AED 31.1 billion ($ 8.5 billion). The Group net margin improved to 13.2 percent from 11.4 percent in the previous year.

Blubird
30-04-2008, 11:30
Link?

...

Someone
30-04-2008, 11:38
http://sg.news.yahoo.com/rtrs/20080430/tbs-emiratesairline-955c2a1.html

Og EK slapp samtidg tallene for 07/08 (EK sitt regnskapsår er avvikende og slutter 31/3) som viser til en oppgang i overskuddet på 62% iforhold til i fjor

Bizflyer
30-04-2008, 12:21
Det er jo imponerende.

Noen som vet noen forskjeller i driften mellom SAS og EK? Lavere personalkostnader er vel en faktor vil jeg tro, men det utgjør vel neppe hele forskjellen?

Hva er belegget på EK kontra SK?

BF:cool2

Utflyttet
30-04-2008, 12:24
Det er jo imponerende.

Noen som vet noen forskjeller i driften mellom SAS og EK? Lavere personalkostnader er vel en faktor vil jeg tro, men det utgjør vel neppe hele forskjellen?

Hva er belegget på EK kontra SK?

BF:cool2

Det har vel vært fremsatt en del påstander om at EK har et eget sugerør ned i sanden der, med veldig billig pris. Hvor mye det er hold i det vet jeg dog ikke.

-A

CK
30-04-2008, 13:18
EK betaler visstnok ingen skatter - som alle selskaper i UAE - og staten legger forholdene til rette for vekst (i motsetning til andre statlige myndigheter vi kjenner), ikke minst på å trekke reisende til DXB - hvem hadde reist til DXB for ti år siden?? Avgifter er det svært lite av i UAE - ingen co2-avgift f.eks.

EK påstår hardnakket (og så vidt meg bekjent har ingen klart å prove them wrong - yet) at de ikke mottar statsstøtte, men rammebetingelsene deres er gode, de er i region med sterk vekst og man har gjort veldig mye bra. Man har en befolkning med høy betalingsvillighet (kan ikke se for meg at det er mange UAE-borgere på DY-flightene til OSL og ARN)

Tommy777
30-04-2008, 17:30
Hva betaler Emirates for fuel i Dubai??

Someone
30-04-2008, 17:36
Hva betaler Emirates for fuel i Dubai??

Vet ikke, men de hevder at fuel utgjør 30% av kostnadene deres, så gratis er den ikke

Tommy777
30-04-2008, 18:01
Vet ikke, men de hevder at fuel utgjør 30% av kostnadene deres, så gratis er den ikke

De er jo tvunget til å kjøpe fuel ute i verden, mens i Dubai er den vel tilnærmet gratis

Blackhawk
30-04-2008, 18:12
Tenker de fyller tankene bra opp med suppe, når de er på
hjemmestasjon ja..

Chaos Controller
30-04-2008, 20:01
Lavere personalkostnader er vel en faktor vil jeg tro, men det utgjør vel neppe hele forskjellen?


For piloter betaler de vel det samme som andre selskaper gjoer, mens for air hosteses er vel loennen rundt 10.000 norske kroner i maaneden, tror jeg.
Annen arbeidskraft er vel fremdeles nesten gratis, er mange som jobber her nede for under 2000 kroner i maaneden.
Emirates har i dag 114 fly, og pr. 31. mars i aar 35,286 ansatte. De mottok i fjor over 288.000 jobbsoeknader til selskapet, saa de har vel ikke noe problem med aa holde loenningene lave....


Hva er belegget på EK kontra SK?

BF:cool2

Load factor for i fjor var paa 79.8%.
Breakeven load factor er paa 62.7%, saa med slikt belegg er det vel ikke rart at de tjener noe penger.

Edit: om jeg husker det, skal jeg ringe fuelingselskapet her hvor jeg jobber og hoere hva de tar for et tonn paa fredag naar jeg er tilbake paa jobb, det vil vel gi en viss ide om hva Emirates betaler ogsaa

LTH
30-04-2008, 20:12
De er jo tvunget til å kjøpe fuel ute i verden, mens i Dubai er den vel tilnærmet gratis

Det er kanskje derfor de flyr A340-500 på mellomdistanse da. Fyller opp tankene max hjemme til lite US$, og tanker minimalt på utestasjonene...:68: