PDA

View Full Version : Swissair på OSL/FBU


Someone
29-04-2008, 01:05
Hvor mange daglige flygninger hadde SR på OSL og FBU før de måtte kaste inn håndkle?

LN-MOW
29-04-2008, 01:24
Swissair floey paa Oslo i to omganger ... foerste runde var vel fra 74 til 90 .. foerst med DC-9-32 FBU-CPH-ZRH .. deretter ble det etterhvert FBU-CPH-GVA som var routingen da jeg begynte der i '86. Paa denne tiden var det mest DC-9-51 som etterhvert ble skiftet ut med MD81. Vi fikk innimllom besoek av en F-100, men det var sjelden. Saa ble det et halvaar eller no' slikt med et mislykket FBU-GVA prosjekt, foer det avslutningsvis ble FBU-GOT-ZRH. Det var en daglig rute i hele perioden. Passasjermessig var det blandet kost, men fy flate saa mye frakt vi hadde .. stuernes skrekk. Rekorden var 7.1 tonn laks paa en GVA-kjerre med 20 pax .. 30 mars 1990 var det slutt.

Annen runde begynte vel i 96 eller 97 med en til to daglige ARJ'er eller 319'er. Det var nonstop til ZRH.

EB
29-04-2008, 05:40
Mange gode minner fra SR mellom OSL og CPH...

Fellowship
29-04-2008, 08:50
SR begynte på FBU 1.april 1970, de brukte DC-9-32 frem til ca april 1982, da satte de inn DC-9-51. MD-81 kom fast i 1989.

2.runde som LN-MOW kaller det, begynte vel i hvertfall i 1996, om ikke før. Skal sjekke gamle bilder. Men det var nok først i ´96 de kom 2x pr dag, og da begynte de med ARJ fra Crossair. Mest ARJ100 men også noen ganger ARJ85.
Så kom A319, og noen ganger A320, og en sjelden gang A321.

Someone
29-04-2008, 08:53
Jeg mener bestemt jeg fløy SR med MD-80/DC-9 pinsen 1995 FBU-ZRH-FCO iforbindelse med en eller annen SAS streik.

Sommeren 99 fløy jeg dem med 321 OSL-ZRH-NCE hvor vi "slapp" å gå ut av flyet i ZRH, men satt i stedet 3 timer på en remote stand

jb1
29-04-2008, 09:26
Da Swissair sluttet å fly på FBU tok vel SAS over på FBU-ZRH.
Swissair fløy hele tiden på OSL fra flyplassen åpnet til selskapet gikk overende. Crossair opererte for dem i 99 ihvertfall, da fløy jeg med dem til Zürich, mens Swissair selv fløy fra ca. 2000 og frem til konkursen i 2002. Jeg husker ikke hvor lenge etterfølgeren Swiss holdt på på OSL-ZRH, men det var et opphold før SAS igjen begynte å fly ruten, da også i samarbeid med sveitserne, som en del av Star Alliance.

hmm273
29-04-2008, 09:59
Swissair var redningen for mange hjem fra CPH på sønda'n husker jeg.

OJB
29-04-2008, 10:31
Swissair var redningen for mange hjem fra CPH på sønda'n husker jeg.
Blant annet meg. Jeg brukte Swissair mange ganger på slutten av -70 tallet og fløy mye med DC-9-32 opp til FBU.
Husker jeg var impornert når de fikk netting lokk på hattehyllene i nier'ne sine.

Bizflyer
29-04-2008, 11:41
Husker at Egon Olsen fløy First Class med Swiss Air ut fra Fornebu en gang. Mener å huske det var en Caravelle som fløy da.

BF:cool2

LN-MOW
29-04-2008, 11:43
SR begynte på FBU 1.april 1970, de brukte DC-9-32 frem til ca april 1982, da satte de inn DC-9-51. MD-81 kom fast i 1989.



Takk for korreksjon. men vi hadde MD81 foer det .. ihvertfall '88 ... og vi brukte jevnlig hver kubikkmillimeter i lasterommene ..

view
29-04-2008, 17:20
Håper de kommer tilbake med Oslo i nettverket sitt en gang, det er et selskap jeg liker godt å fly med!

Rednose
29-04-2008, 23:47
Håper de kommer tilbake med Oslo i nettverket sitt en gang, det er et selskap jeg liker godt å fly med!

Da er du noen år for sent ute dessverre:o

Fellowship
12-05-2008, 23:32
Takk for korreksjon. men vi hadde MD81 foer det .. ihvertfall '88 ... og vi brukte jevnlig hver kubikkmillimeter i lasterommene ..
Det tror jeg nok, jeg mente bare at jeg oppfattet først i 1989 at det var MD-81 som var "standard", dvs det flyet jeg som flyspotteren kunne regne med hver dag.
Første gang jeg så en MD-81 var faktisk i april 1982! Mulig de brukte den fast alt i 1987, jeg vet jeg har fotografert en før det.

FlightDeck
13-05-2008, 00:45
Crossair opererte for dem i 99 ihvertfall, da fløy jeg med dem til Zürich, mens Swissair selv fløy fra ca. 2000 og frem til konkursen i 2002.

Jeg fløy med en Swissair Airbus A320 OSL-ZRH i juni 1999 - så da kan det jo hende at Swissair overtok det året, kanskje i kjølvannet av åpningen av Gardermoen.