PDA

View Full Version : Til Madrid med Brussels Airlines


Someone
29-04-2008, 00:10
Da var det omsider klart for en tur til Madrid. Den primære årsaken var å dra hit for å jobbe på masteroppgaven, men man skal ikke se bort ifra at det blir tid til litt morro også.

Hadde bestilt billetter med Brussels Airline CPH-BRU-MAD i deres B.Flex Economy+ klasse som tilsvarer ecomomy extra hos SAS og er deres høyeste klasse på intra-Europeisk da de ikke har Business. Economy har de kaldt B.Light Economy og kjører et buy-on-board konsept. MAD er både en ny by og flyplass for meg, mens SN har jeg fløyet en gang før, da de het SNBrussels

Førsøkte å sjekke inn over internet dagen før, etter å ha mottatt 2 forskjellige mail hvor de fortalte om dette tilbudet....men det hjalp lite når tjenesten ikke fungerte og det eneste jeg fikk opp var diverse feilmeldinger.

Siden jeg ikke hadde noe fornuftig å ta meg til hjemme, internet fungerte ikke, kjøleskapet var tomt og jeg var sulten og jeg ikke hadde fått reservert sete fant jeg ut at jeg uansett kunne dra tidlig ut til CPH. Ankom T2 5min før innsjekk åpnet og følte meg som den mega nerden der jeg stod å ventet på at det skulle bli 2t til avgang og innsjekk skulle åpne. SN har heller ikke automat innsjekk i CPH så alt må gjøres manuelt. Fikk tagget kofferten hele veien til MAD og sikret meg sete 2A på CPH-BRU og 3F på BRU-MAD. Mange som skulle ut å fly denne dagen, men selv med mange mennesker så gikk det greit gjennom security og måtte vel vente 5 minutter. Fant også ut at det er forbudt å gå gjennom security med hånda i lommen og fikk kjeft av en vakt pga dette:rolleyes:

Avgangen skulle være 14:45, men når klokken var blitt 14:25 og hverken gate hadde blitt opplyst eller flyet var å se så trenger man ikke være store geniet for å finne ut av at vi ikke kom til å dra på rute. Heldigvis kom flyet 5 minutter senere og ny avgangstid ble satt til 15:00, og de var tydeligvis klare for en rask turnaround så det ble go to gate med en gang.

Rask turnaround og push back ble klokken 15:00. Var en Avro-100 som skulle ta meg til BRU. Imotsetning til BA og SAS (RC) sine Avroer som er 3+3 seating og trange som F***, så kjører SN 2+3 og plassen var ganske behaglig. God sete bredde og sete avstanden på rad 2 var også mer enn godkjent.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010212.jpg

5 rader B.Flex og resten B.Light og ca 80% belegg foran og +90 bak. 1 DEF var helt ledig, så etter boarding completet så flyttet sidemannen seg dit og jeg fikk toseteren for meg selv. 5 minutter med venting før vi fikk ta av og vi var på vei mot BRU.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010214.jpg

Servering ombord bestod av en slags karry cous-cous, tror jeg med varme ferske rundstykker og kalde plastpakkede rundstykker og dermed noe for enhver smak. Itillegg var det en smøreost, en pakke salte kjeks og en slags pepperkake i matboksen, som ble skylt ned med litt rødvin. Den totale kulineriske opplevelsen fikk godkjent i boka, dog uten at det brilljerte.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010213.jpg

Ellers så kan man slå fast at vedkommende som var ansvarlig for SN sin nye merkevare etter at de SNBrussels tok dyden fra Virgin Express og dannet Brussels Airlines lider av en B-fetish. Ikke nok med at klassene heter B-Flex og B-loght og det er en stor B på halen på flyet, men nesten alt har B i navnet sitt. På sukkeret står det BSweet, saltet er BSalty, pepperet heter Bspice, menyen heter BDelisciuos etc etc

Ankom BRU ca 15 min sen, men siden jeg hadde 50 minutter transfer så stresset ikke jeg, imotsetning til endel andre som tydeligvis hadde veldig tight connection og dermed fikk lov til å sette seg på de fremste radene så de kunne komme fort ut av flyet.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010215.jpg

På Brussel brukes A piren til alle Schengen flightene, mens non-Schengen går fra B. A piren er også relativt nybygd og virker lys og moderne. Var en 737-400 som skulle ta meg videre og denne skulle går fra to gater bortenfor der jeg ankom så det var kort å gå. Også her ble en en 15-20 minutters forsinkelse pga sent ankommet fly.

Imotsetning til i CPH så fikk vi i B.Flex i BRU lov til å gå ombord før de uvaskede massene slapp ombord. 5 rader Flex og resten Light på denne flighten og vil anta det var ca 80% belegg foran og fullt bak. Merkbart smalere sete her, men benplassen var brukbar på rad 3 og midtsetet stod ledig så det ble for det en behaglig flytur.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010217.jpg

Endel turbulens på denne turen og et sted sør i Frankrike kom fasten seat belt skiltet på for en liten stund. Serveringen ombord her var den samme, bortsett fra at hovedretten var en pesto-pasta sak og jeg valgte hvitvin til denne.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010218.jpg

Stort sett overskyet hele veien, untatt like før ankomst til MAD. Landet 15 min etter rute og parkerte ved T4, som er Iberias hovedterminal på MAD og som stod ferdig for 2 år siden og som er STOR.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010219.jpg

Måtte vente nesten en halvtime før bagasjen kom før det var å finne frem til metroen for å ta den inn til centrum.

Alt i alt så er SN en positiv opplevelse når man reiser på B.Flex og jeg mistenker om at det er SAS sin economy extra som har stått modell for det var veldig likt mine erfaring med SAS i economy extra. Avroene er også behaglige når flyselskapene ikke lager dem til torturinnstrumenter og putter inn 6 seter i bredden istedet for 5 som er det de er designet for

Tommy777
29-04-2008, 02:46
Very nice. Så/hørtes ut som en behagelig tur

EB
29-04-2008, 05:39
Morsomt med rapport fra noe "litt" mer eksotisk enn det vi flyr til daglig.

FlightDeck
29-04-2008, 13:45
Takker for en Bfin rapport. Jeg synes dette B-maset var litt slitsomt da jeg fløy SN, litt påklistret, om du skjønner. Øyner jeg en Bsick-flysykepose? Du fikk ikke testet loungen da? Og hva synes du om flyplassen i Brussel, er den ikke Bfin?

April-mai er en herlig tid i Spania. Var i Barcelona forrige uke - varmt og godt vær, uten at det blir for varmt...

litt-amatør
29-04-2008, 14:16
Veldig bra rapport! Som også var meget interessant lesning før jeg etter planen også skal prøve SN.

Someone
29-04-2008, 17:16
Takker for en Bfin rapport. Jeg synes dette B-maset var litt slitsomt da jeg fløy SN, litt påklistret, om du skjønner. Øyner jeg en Bsick-flysykepose? Du fikk ikke testet loungen da? Og hva synes du om flyplassen i Brussel, er den ikke Bfin?


Spyposen het B.Waste. BRU er fin flyplass. Brukt den en gang før, i 2005. Hadde kun 50min transfer så gikk bare de 70meterene fra gate til gate og fikk defor ikke utforsket den mer, men har over 2t på returen. Eller så MAD T4 også ut som en skikkelig stor og moderne terminal som vil blir testet grundigere på hjemreisen om en drøy uke. Ifølge wiki (jadda) er MAD T4 verdens nest største enkelt terminal etter HKG

MountainDew
29-04-2008, 18:08
Meget bra Someone. Liker at du tar med så mange detaljer :)

Someone
09-05-2008, 20:55
Så var det tid for returen. Ble litt lite søvn og litt mye å drikke kvelden før så var litt små redusert da jeg ankom MAD, men en frokost løste det problemet. Også denne gangen hadde SN ikke sendt med mindre enn 2 emails hvor de sa jeg kunne sjekke inn på nettet, men heller ikke nå fungerte det ikke. Uansett var det ikke noe kø i SN sine skranker og fikk sete 1F og 2A av agenten som også satte en priority tag på bagasjen (som uansett ikke virket da den datt av underveis)

Terminal 4 på MAD som hovedsaklig brukes av Iberia og One World-selskaper, men også endel andre som f.eks SN og Vueling er relativt ny. Den er også veldig stor og ifølge wiki så den en av de største terminal byggningene i verden. MAD er også bygget for 70 millioner passasjer, og med noen og 50 millioner reisende ifjor så unngår man også OSL-tilstander. Terminal er også lys og åpen, men store vinduer ut som flyoppstillingsplassene

Innsjekkningsøyene til venstre
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010228.jpg

Rett etter security. Avgangsområdet, airside, er i etasjen under og i kjelleren kan man skimte bagasje utleveringen
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010229.jpg

Selve piren, tatt fra litt etter midten....som man kan se: Den er laaaang
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010230.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010231.jpg

Tuslet litt rundt, fikk kjøpt meg med en flaske Cava før jeg satte meg ned å ventet på flyet. Avgangtid var 9:45, men når klokken var 9:20 og det fortsatt ikke var kommet noe fly så trengte man ikke være rakettforsker for at dette tyder på en forsinkelse og 5 minutter senere kom "new time 10.00) opp på skjermene. På MAD bruker de også av en eller annen grunn ICAO-koder {Freaks...} og ikke IATA-koder på flyselskapene av en eller annen grunn, slik at min flight ikke var SNxxxx som den ville vært i resten av verden, men DATxxxx:rolleyes:

9:30 kom så 737-300 med winglet og begynte så å rusle mot gaten som lå et par hundre meter unna. OO-VEH har som de fleste av SN sinne 737-300 både winglets og plukkete øyenbryn
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010232.jpg

Fant plassen min ombord og selv om plassen var OK, var det ikke det mest romslige bulk-head setet jeg har sett.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010236.jpg

Hele 10 rader var satt av til B.Flex Economy+ og siden vi ikke var mer enn 8 stykker var det svært god plass til hver. Resten av flyet var med B.Light Economy og her var det flere mennesker, inkludert en hel haug med svensker, men belegget totalt sett var nok godt under 50%. 4 stykker i kabinen og de 3 jentene som jobbet var definitive av det nydelige slaget. Høye, slanke og søte, og i min alder alle sammen:D

Alle SN sine 737 kom inn i flåten via Virgin Express (et par av -400rene er faktisk X-BU) og man kan se på galleyene at de nok er beregnet for LCC, men på tross av dette så klarte de å diske opp med varm frokost
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010235.jpg

Push back klokken 10 og i luften ble frokost servert, som var en omelette med hollandaisesaus......definitivt en ny kombinasjon for meg, men det var ikke så galt allikevel, selv om jeg foretrekker omeletten uten saus^_^ Valgte appelsin juice til og det er definitivt den beste jeg har fått ombord i fly. Den virket nesten nypresset (ala Bramhults) og var søt med fruktkjøtt...altså ikke noe dårlig konsentrat dette her
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010239.jpg

Og med winglets så var også flyturen miljøvenlig, ifølge diverse informasjonsjefer og PR-medareidere rundt omkring
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010238.jpg

Someone
09-05-2008, 20:55
Tok igjen det meste av tiden og landet kun et par minutter etter tid i BRU, som lå badet i sol. SAS kjørte tydeligvis en kampanje her og hele terminalen var full av SAS reklame, hvor de spilte på det skandinaviske :nor :SWE :DEN
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010240.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010241.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010242.jpg

Itillegg måtte jeg le når jeg så denne....BRU må vel være en av få flyplasser i utlandet med norsk teksting på skiltene og også de har skjønt det er penger å hente i nordmenn som skal fylle kvota:lol :nor
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010243.jpg

Itillegg var det mer skandinavisk reklame på flyplassen, for Lego og Vestas hadde gått sammen om denne installasjonen for å promotere både lekeklosser og vindmøller
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010246.jpg

Et par andre bilder fra A-piren på BRU
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010244.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010245.jpg

Boarding på BRU-CPH begynte på tid og det var en Avro-100 som skulle ta meg til CPH. 5 rader B.Flex og resten med B.Light og vil ante belegget var 80% foran og 95% bak. Sol og blå himmel hele veien til CPH og derfor fin utsikt. Maten her var den samme matboksen som på nedturen, og denne gangen var den en feta og skinke salat som vel var den dårligste på turen da det var stort sett feta ost i den, sammen med noen kvassne salatblader.
http://i76.photobucket.com/albums/j4/Some83/P1010247.jpg

SQ 777
09-05-2008, 21:50
Topp rapport !:exclaimation

Meget interessent dette med RJ 100 med 5 i bredden og den pitchen dine bilder viser så klart.

I forrige uke hadde vi BAE 146-300 med Air Dolomiti FRA-VRN-FRA ( med LH flightnummer, de er jo partner ,og vi fikk EuroBonuspoeng ). Samme størrelse som RJ100 ( ? ). Vi hadde 6 i bredden som egentlig ikke var så ille ( kanskje for min kone er så liten );).

MEN, knyttnevetesten gav hele 3 knyttenever. Vi satt rad 16 ut ut og rad 8 tilbake. Det var det samme begge steder. Beste beinplass vi noensinne har hatt i økonomi i Europa. Jeg anslo pitchen til ca. 34" !!

Siden vi er inne på dette selskapet. Det var topp.Fikk en box med mye snacks i, inkl. spekemat og ost på tannpirkere. Fri bar og vinen ble servert i snedige glass av glass...

Topp på airborne av ca. 1 time pluss. :ITA

Someone
10-05-2008, 09:03
Meget interessent dette med RJ 100 med 5 i bredden og den pitchen dine bilder viser så klart.

I forrige uke hadde vi BAE 146-300 med Air Dolomiti FRA-VRN-FRA ( med LH flightnummer, de er jo partner ,og vi fikk EuroBonuspoeng ). Samme størrelse som RJ100 ( ? ). Vi hadde 6 i bredden som egentlig ikke var så ille ( kanskje for min kone er så liten );).


Nå vet jeg ikke om benplassen blir dårligere lenger bak i flyet, da jeg satt på 2A begge gangene. 6 i bredden blir for trangt for hva jeg liker. Atlantic Airways sine som SAS DK bruker har 6 i bredden, men det var benplassen brukbar. BA sine derimot hadde hverken benplass eller skulderplass og var noe av det jævligste jeg har sittet på med

Someone
11-05-2008, 13:40
Glemte også en ting. Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på MAD så pep det av en eller annen grunn, men istedet for å bli tatt ut til ektra sjekk med alt styret som følger med som man må på OSL, fikk jeg bare beskjed om å gå gjennom en gang til. Og siden det ikke pep da var det bare å passere

Savipix
11-05-2008, 13:47
Glemte også en ting. Da jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen på MAD så pep det av en eller annen grunn, men istedet for å bli tatt ut til ektra sjekk med alt styret som følger med som man må på OSL, fikk jeg bare beskjed om å gå gjennom en gang til. Og siden det ikke pep da var det bare å passere

Sounds like a random to me

EB
12-05-2008, 14:49
Rapporten blir bare bedre og bedre... Enig med SQ777 - benplassen på Air Dolomiti er noe av det beste jeg har opplevd - gjelder også på ATR72.

Morsomt å se 737-300 med WL - er det flere enn Brussel og Norwegian som har disse?

RolfL
12-05-2008, 15:20
Morsomt å se 737-300 med WL - er det flere enn Brussel og Norwegian som har disse?

Continental , Southwest , Ukraine International

JoeW
12-05-2008, 16:37
Sounds like a random to me

Yes. Hender jo G4S på OSL er slappe, ihvertfall i crew-controllen og ber deg gå på nytt om maskinen quoter deg... Hvor lovlig det er, er jo noe annet...

Savipix
12-05-2008, 17:50
Morsomt å se 737-300 med WL - er det flere enn Brussel og Norwegian som har disse?


AirBaltic?

FlightDeck
12-05-2008, 18:26
AirBaltic?

Ja, airBaltic har vel to stykk Boeing 737-300 med winglets. SNs 737-300 med winglets ser for øvrig veldig bra ut!

Takker ellers for en fin fortsettelse på rapporten! Det er liten tvil om at terminal 4 er bedre enn den terminalen Norwegian bruker i Madrid.

RolfL
12-05-2008, 18:39
Ja, airBaltic har vel to stykk Boeing 737-300 med winglets.

Det spelar mindre roll men jag tror faktiskt alla tre -300 nu har winglets