PDA

View Full Version : Rykter om ny storfusjon!


CK
07-02-2008, 13:47
Nok en gang svirrer fusjonsryktene i USA, og Wall Street Journal skriver nå at en fusjon er nært forestående mellom Delta og Northwest. Samtidig, skriver avisen, er det samtaler mellom United og Continental.

Ser ut til en ny sesong med MERGER MANIA!
Men, vi har hørt det før - omtrent alle mulige kombinasjoner av The Big Five (AA ser aldri ut til å være i spill). Så det blir spennnende å se om det blir noen fusjoner denne gang, og i tilfelle hvem som finner hverandre.

http://online.wsj.com/article/SB120233579961148771.html?mod=hpp_us_whats_news

ThomAAs
07-02-2008, 13:49
Det er jo ingen av de som har flåter som passer litt sammen engang, så det gjør jo saken litt mer spennende :)

Gulboble
07-02-2008, 13:50
Nok en gang svirrer fusjonsryktene i USA, og Wall Street Journal skriver nå at en fusjon er nært forestående mellom Delta og Northwest. Samtidig, skriver avisen, er det samtaler mellom United og Continental.

Ser ut til en ny sesong med MERGER MANIA!
Men, vi har hørt det før - omtrent alle mulige kombinasjoner av The Big Five (AA ser aldri ut til å være i spill). Så det blir spennnende å se om det blir noen fusjoner denne gang, og i tilfelle hvem som finner hverandre.

http://online.wsj.com/article/SB120233579961148771.html?mod=hpp_us_whats_news

UNITED Oslo-New York; Hva sier SAS til det ?

CK
07-02-2008, 13:55
For SAS' del er nok en CO/UA-fusjon positivt. Om det er slik som Dueholm sier, at SAS skal starte OSL-EWR igjen med A330, så er et fusjonert CO/UA i Star Alliance et enormt pluss. Noe av problemene for SAS på EWR etter at det tette samarbeidet med CO gikk fløyet (smamen med SAS' aksjepost), er at det har vært vanskeligre med feed til/fra EWR på CO. Om CO blir UA er det jo svært positivt. Det er jo ikke uvanglig at Star-selskaper flyr ving-til-ving i konkurranse med hverandre

PS. La oss holde oss on-topic, og ikke avspore i en debatt om SAS interkont fra OSL

Dag Viking
07-02-2008, 14:07
Flåtene passer ikke sammen, men hub-messig passer de nevnte mergene godt sammen. For såpass store flåter det her er snakk om så ville ikke mangel på commonality vært et problem. Man hadde sikkert bare endt opp med å gjøre som AA og SAS har gjort, plassere noen av flytypene ekslusivt på en hub.

UA har vel lenge siklet etter en skikkelig NY-hub og et godt utgangspunkt mot Latin-Amerika, og CO ville da vært det beste valget. UA sitt rutenett til Asia og CO sitt rutenett til Europa ville utfylle hverandre perfekt.

Pr i dag så tror jeg dette er de mergene som gir mest mening, men jeg tror det ikke før jeg får se det.

NW-DL hadde fått tålig bra spredning av sine huber med DTW, MSP, ATL, SLC og JFK, og hadde dermed fått et enormt rutenett i østlige deler av USA. DL har et godt rutenett over Atlanterhavet, mens NW er bedre på østen.

LN-MOW
07-02-2008, 14:46
Jeg vil ikke ta dette altfor alvorlig ... det er veldig mange kameler som maa svelges foer mergers kan skje paa dette nivaaet.

En merger ser veldig forlokkende ut naar an sitter i styrerommet og leker med tall, men saa fort man kommer ut i 'den virkelige verden' og begynner aa se paa mer praktiske detaljer, blir saken noe helt annet. Ting som avtaler med ansatte og plassering av hovedkontor er eksempler paa ting som som alene kan strande slike intensjoner.

Og selv om de klarer aa gjennomfoere en fusjon, vil de slite med problemer i mange aar etterpaa. Se paa f.eks. USAirways .. de er sementert i 'Oest' og 'Vest', det er mye vondt blod blant de ansatte og de har ennaa ikke klart aa faa til en pilot- og kabinavtale ...
Men likevel er de fortsatt lystne paa aa merge mer - fordi tallene i styrerommene ser saa fristende ut at det overskygger alt annet.

Kanskje gaar vi mot et 'Ameriflot'?

Dag Johnsen
07-02-2008, 15:33
Heisann CK!

så er et fusjonert CO/UA i Star Alliance

Tilton har nevnt at han kan trekke seg ut av Star Alliance om det blir en show stopper... og han vil ha Larry Kellner med sitt managemetn team som ledelsen i et nytt fusjonert selskap...;)

Som MOW sier saa er jeg 100% enig da det nok mye som skal falle sammen for at dette skal gaa... :rolleyes:

Hva... har SAS endelig bestemt seg for aa ta opp OSL - EWR... igjen...:p

Dag

EB
07-02-2008, 16:43
SAS sier at det kun er EWR som kan bære seg fra OSL - og om de ikke flyr dit innen 2010 så har man feilet.

Dag Johnsen
07-02-2008, 17:15
Hei EB!

Ja, det er stor trafikk paa EWR med mange connection flighter og en A332 type passer vel bra... da den kan brukes paa mange andre marked ogsaa.

Dag

BSSW
07-02-2008, 18:03
Hei EB!

Ja, det er stor trafikk paa EWR med mange connection flighter og en A332 type passer vel bra... da den kan brukes paa mange andre marked ogsaa.

Dag

Etter mine amatørmessige utregninger så kan den faktisk brukes som "nød"maskin/reservemaskin på ALLE av Sas sine nåværende og kommende strekninger, til og med en eventuell OSL-BKK. Alt ved 230t MTOW.

Kilder: Airliners.net og Great Circle Mapper

Tommy777
07-02-2008, 18:07
Heisann CK!



Tilton har nevnt at han kan trekke seg ut av Star Alliance om det blir en show stopper... og han vil ha Larry Kellner med sitt managemetn team som ledelsen i et nytt fusjonert selskap...;)

Som MOW sier saa er jeg 100% enig da det nok mye som skal falle sammen for at dette skal gaa... :rolleyes:

Hva... har SAS endelig bestemt seg for aa ta opp OSL - EWR... igjen...:p

Dag

Det var litt voldsomt på morran i dag?? ;)

Larry = Yes!
Alliansen for røkkla = NO WAY!!

Vi vet alle at CO har utrolig lyst på Star uansett, nå får du endelig sjansen! I Star får CO endelig 777 på OSL. ;)

Larry har vært i byen veldig mye siste tiden, Dag, så nå må du bare stikke på Costco for å kjøpe piasava koster for å vaske en flyflåte som ikke har vært vaska siden 9/11.

Dag Johnsen
08-02-2008, 13:29
Heisann Tommy!

Larry har vært i byen veldig mye siste tiden, Dag, så nå må du bare stikke på Costco for å kjøpe piasava koster for å vaske en flyflåte som ikke har vært vaska siden 9/11.

Enda bedre! Vi bare maler de om til Continental farger så slipper vi dette problemet...:p

... og Star Schmar...! Sky Team gjengen rocks....:D

Kanskje jeg må spise disse ordene siden...^_^

Dag

EB
09-02-2008, 18:08
For oss som flyr mye med LH og SK er SkyTeam skrekken... CO er absolutt velkommen til Stjernegjengen...

Tommy777
13-02-2008, 02:35
For oss som flyr mye med LH og SK er SkyTeam skrekken... CO er absolutt velkommen til Stjernegjengen...

Hør hør!

Dag, du må kjøpe litt maling sånn at du kan male over Aeroflot gjengen aka Skyteam logoen og få en stjerne på grisebingen din.

Gjør meg ingenting om det nye selskapet heter Continental i Star!

Someone
15-02-2008, 01:01
http://www.chron.com/disp/story.mpl/business/5539881.html

Det nærmer seg nå en DL/NW fusjon og ryktene sier nå at avtalen nesten er i boks

Dag Johnsen
16-02-2008, 00:44
Heisann Tommy777!

Er det du som driver aa sender e-mailer til Jeff...:p

A merger between Delta Air Lines and Northwest Airlines could affect the alliance they share with Continental Airlines, the Houston company's second-in-command said Thursday. All three belong to the SkyTeam alliance, but things could change if Delta and Northwest wed, Continental President Jeff Smisek acknowledged.

Dag

Someone
16-02-2008, 04:40
SÅ kan vi få CO med stjerne på....ikke noe ville vært bedre:)

EB
17-02-2008, 09:25
Navnet kunne jo bli Continental United - så ville alle foppalfans bli fornøyd.

Dag Johnsen
27-02-2008, 13:58
Heisann!

DL internal memo signals impasse in merger talks

In regards to continuing merger talks between Delta Air Lines (DL) and Northwest Airlines (NW), top executives at DL issued an internal memo Tuesday saying that “no potential transaction meets all our principles,” The Wall Street Journal reported on its Web site.

The memo is signed by DL CEO Richard Anderson and DL President and CFO Ed Bastian.

“Summarizing the airline’s priorities in any merger, including seniority protection for all its employees and keeping the airline headquartered in Atlanta, the memo said the airline will continue to focus on its ‘stand-alone plan’ until all ‘these conditions are met,’” the story said


:p:p:p

Tommy777
27-02-2008, 18:18
Ikke lenge før CO/UA er en realitet nå..;)

Bengt
27-02-2008, 23:08
Heisann!

Quote:
DL internal memo signals impasse in merger talks

In regards to continuing merger talks between Delta Air Lines (DL) and Northwest Airlines (NW), top executives at DL issued an internal memo Tuesday saying that “no potential transaction meets all our principles,” The Wall Street Journal reported on its Web site.

The memo is signed by DL CEO Richard Anderson and DL President and CFO Ed Bastian.

“Summarizing the airline’s priorities in any merger, including seniority protection for all its employees and keeping the airline headquartered in Atlanta, the memo said the airline will continue to focus on its ‘stand-alone plan’ until all ‘these conditions are met,’” the story said


:p:p:p

Have I misunderstood the difference between mergers and aquisitions?^_^
Verkar som om fusion inte är aktuellt för Deltas ledning med sådana villkor som non-negotiable.

Tommy777
18-03-2008, 02:43
Og Delta pilotene kjører på videre:

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601087&sid=aD1rrT.aH6Tg&refer=home

LN-MOW
18-03-2008, 02:50
.. og DL's ledelse varsler store endringer denne uken som foelge av bensinprisene .. du skal ikke se bort fra at de begynner aa parkere fly. Det kan bli gode dager for oerkenspotterene fremover ....

Tommy777
18-03-2008, 02:59
UA og CO har jo satt opp prisene på innenriksprisene her i US and A to ganger de siste 10 dager, sist på fredag. Flighter under 500 miles er prisene satt opp med 5-10 USD pr t/r, over 1500 miles 15-50 USD t/r....

Før man begynner med ørkenparkering, kan jo alle (bortsett fra Dag) hive seg i winglet installasjoner. Vet ikke hvordan det er med Delta, men UA har 3 (!) fly med winglets (!)

Nå har oljeprisen gått litt ned i dag, håper det fortsetter.

Dag Viking
18-03-2008, 03:09
Nå har oljeprisen gått litt ned i dag, håper det fortsetter.

La oss håpe den går vesentlig opp, så den utrolige sløsingen med oljeprodukter blir gjort noe med......:nor

Trety
18-03-2008, 11:34
La oss håpe den går vesentlig opp, så den utrolige sløsingen med oljeprodukter blir gjort noe med......:nor

Aner jeg et aldri så lite vikarierende motiv her? :lol:

Dag Johnsen
18-03-2008, 12:40
Jøss...!

Dette var merkelige greier...:p

DL Pilots: No deal with NW

The pilot’s union for Delta Air Lines (DL) has informed company executives that it has been “unable to agree on seniority issues with its counterpart at Northwest Airlines (NW),” the Associated Press reported Monday. The news was delivered Monday in a letter from Lee Moak, the head of DL’s pilots union, “to rank-and-file Delta pilots,” the story said.

“Not too long ago, Delta and Northwest seemed all but certain to announce a combination,” the story said. “But the impasse over seniority involving the pilots union became a major sticking point.”

Dag Viking
18-03-2008, 18:09
Aner jeg et aldri så lite vikarierende motiv her? :lol:


Hysj;)
Men jeg mener det faktisk seriøst. Det trenger ikke være en "menneskerett" å kjøre V8'er.

Tommy777
18-03-2008, 23:30
Hysj;)
Men jeg mener det faktisk seriøst. Det trenger ikke være en "menneskerett" å kjøre V8'er.

Nei, V12!!

Trety
19-03-2008, 02:26
Hysj;)
Men jeg mener det faktisk seriøst. Det trenger ikke være en "menneskerett" å kjøre V8'er.

Selv med bildilla må jeg si at du har et godt poeng. Jeg har 8 sylindre selv, men det er fordelt på to biler...^_^

OMW
25-04-2008, 20:30
Delta, Northwest face skeptics in Congress

http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2008/04/25/BUNJ10BCNV.DTL&hw=fuel+prices&sn=002&sc=717

During more than four hours of hearings, lawmakers from both parties expressed concerns about how the proposed Delta-Northwest combination would affect employees in, and service to, their home districts in Orlando, Memphis, Milwaukee, San Diego, Minneapolis and elsewhere.

Kommer vel ikke som noen bombe at noen congress-menn vil verne om sitt distrikt!

Likte særlig denne quoten


Union representatives were unconvinced and said the deal would sacrifice the rights of Northwest workers. R. Thomas Buffenbarger, international president of the International Association of Machinists and Aerospace Workers, also was not swayed by the CEOs' repeated references to fuel costs.

"The cost of a gallon of fuel for two individual airlines will be the same as for one large airline," Buffenbarger said during the House hearing."Consolidation is not the solution for this troubled industry - more competent management is."


What else is new?? :colgate:

LN-MOW
25-04-2008, 23:23
Okei .. naa gaar'e unna!

Reuters
American Airlines in talks with Continental and US Airways
Friday April 25, 3:51 pm ET

NEW YORK (Reuters) - American Airlines (NYSE:AMR - News) has had early-stage merger talks with US Airways (NYSE:LCC - News) and is in advanced talks for an alliance with Continental Airlines (NYSE:CAL - News), sources briefed on the situation said.

American Airlines' talks with Continental are focused on forming an alliance. Meanwhile. Continental is in advanced merger talks with United Airlines (NasdaqGS:UAUA - News).

Blubird
25-04-2008, 23:29
American ønsker fusjon med US AW, og allianse med CO, som igjen er i fusjonsprat med UA? Mangler jo bare DL/NWA nå, så har vi EN major bumper airline!

LN-MOW
26-04-2008, 00:21
Ameriflot ........... :USA

OMW
26-04-2008, 03:20
Ameriflot, Ameriflight.. hmm :D

LN-MOW
26-04-2008, 03:26
Haaper du ikke ble fornaermet .... hehe ...

Blubird
26-04-2008, 04:46
United Airlines of the States.

EB
26-04-2008, 07:36
...nå er det vel ingen som er uenig at det kommer til å skje fusjoner i 2008/2009 - selv om vi ikke liker det!

C172
27-04-2008, 15:46
http://e24.no/boers-og-finans/article2393625.ece#VG

Blubird
27-04-2008, 16:02
I tillegg vurderer American Airlines og Continental Airlines seriøst en allianse (...)

Med andre ord er det ikke alltid flyselskapene er helt seriøse når de inngår samtaler om fusjoner og allianser. :cool: