PDA

View Full Version : OSL-EWR-MIA-EWR-OSL

SQ321
26-04-2008, 15:55
En liten trip report, og den første i uppercuts historie:

Som en del av dere vet så var jeg usikker på valg av rute/selskap da jeg skulle til Miami i forrige uke og helt konkret så stod valget mellom CO, BA (med T5..?!) og LH via Frankfurt. VS ble for kostbart. Valget falt på CO stort sett pga at jeg ikke hadde flydd med de før, behagelig tid for avreise, kort reisetid og gode priser. I tillegg så følte jeg behovet for å støtte opp om direkteruta til NY.

Var på OSL ca kl 10 og i god tid for avresie. Det som møtte meg var et par herremenn og en kvinne ikledd dress som stilte standardspm ift amerikanske innreiseprosedyrer. Synes det forøvrig var uvant å oppleve dette på OSL da jeg alltid har følt dette som en typisk LHR, AMS greie... Utover det så var det overraskende lite mennesker i innsjekk så her gikk alt radig. Også lite trafikk gjennom sikkerhetskontrollen så totalt sett kunne jeg tenkt meg en slik start da jeg reiser til TRD med morgenflyet i tide og utide.

Vel fremme ved gaten så jeg kjerra stå ute i snøføyken getting ready for takeoff. Tittet litt rundt meg mens jeg tenkte: "Hvem av disse menneskene er Learjet, hvis han hele tatt er her.." :D. Boardingen gikk også rask og så satt jeg der i 16F og smilte fra øre til øre pga AVOD og særdeles god beinplass takket være vår alles venn Learjet! Etter takeoff ble AVODen inspisert og må si jeg var godt fornøyd med den. Eneste erfaringen jeg har med det tidligere var BA 777 mellom ORD og LHR på business i 2001 og mener å huske at den ikke var av like god standard som CO sin. CO hadde en 15-20 filmer, rundt 15 serier, en rekke Cder samt noen spill. Ikke lenge etter takeoff var første runde med snacks og drikke på vei, klassiske peanuts, pretzels og en øl. Som jeg visste på forhånd kostet alkoholen på CO, noe jeg først synes var litt smålig, men må innrømme at jeg ikke synes det var så big deal etter t/r MIA. Etter en episode med Drew Carry (hvorfor sender ikke de det i Norge lengre...??), CSI Miami så var middagen på bordet sammen med en ny øl. Middagen bestod av kylling med ris, litt grønt og en eller annen sukkerbombe av en sjokoladekake, noe som var helt gjennomsnittelig flymat synes jeg. Etter middagen var Madagaskar (filmen..) tidsfordrivet mitt i tillegg til Frasier++. Ble også tilbydt drikke av ulike slag flere ganger etter dette, så det skal CO ha ros for. Jeg har flydd NW via AMS en del ganger til USA og inntrykket jeg sitter igjen med der er at flyvertinnene/vertene ikke jobber mer enn absolutt nødvendig. Husker også at NW bare over anlegget har fortalt at etter hovedmåltidet så ble drikkevognene stående ”åpne” slik at de som ønsker drikke måtte komme å hente det selv.... Slik var det ikke på CO. Flyvningen gikk unna så ikke lenge etterpå så begynte vi innflyvningen til EWR. Været var bra så fikk se Manhatten i tillegg til vakre New Jersey :lol:. Landingen gikk smooth og vi takset rett inn til gate, der vi fikk se SK 330 og 340, AZ 767, BA 777 (tror jeg), AF, TAP i tillegg til en rekke CO av ulike slag.

Jeg har tidligere kun vært på JFK så EWR var en ny opplevelse for meg. Kort oppsummer så synes jeg flyplasen virket oversiktlig og grei, ikke alt for store avstander som først fryktet, mye CO maskiner og en lite imponerende behandling av non-US residents ankommende passasjerer. Brukte ca 1 time for å komme frem til passkontrollen før bagasjehenting og levering pga connecting domestic flight.

Det var meget uproblematisk å finne flighet videre til MIA. Maskinen, en 738, var i utgangspunktet 30 min forsinket men etter boarding completed så skjønte vi fort at det skulle bli mer pga rush hour. Jeg fikk aldri sett køen men det tok nye 30 min før vi var airborne. Igjen en stor takk til Learjet som ga meg exit-rad og meget god benplass, spesielt for en på 171 cm.. Vi fikk en liten "bun" fylt meg kalkun, ost og en liten pose med chips (tilsvarte det 2. måltiden jeg fikk på OSL-EWR flighten som jeg forøvrig ikke nevnte over). I tillegg ble dagens 5 øl ble konsumert. Innflyvningen til MIA var, som alltid vakker med solnedgang, strand, South Beach, downtown Miami og Everglades i horisonten. Etter landing ble det taksing rett til gate der man raskt fikk øye på de største amerikanske selskapene var til stedet, noen ukjente og Swiss 330. Bagasjen kom relativt raskt og av sted bar det.

Hjemreisen min har jeg ikke tenkt til å skrive så alt for mye om da jeg stort sett opplevde både service, og opplevelse som stort sett det samme. Det som var overraskelsen var at vi fikk se Jennifer Aniston og Owen Wilson rett utenfor terminaler i MIA. De holdt på med filminnspilling (selvfølgelig) og var rett utenfor ruta på SUVen vi hadde leid. Tror faktisk at Jennifer blunka til meg men siden jeg har kjærste så avviste jeg henne glatt. Utover det så gikk automatisk innsjekk og sikkerhetskontrollen overraskende raskt, i tillegg som at MIA og piren som vi satt i var relativt ok, og uten slitte vegg til vegg tepper og fullstendig blottet for butikker. Noe annet jeg likte var at det på enden av piren vår var vindu ut i mot rullebanen så stod der en 15 min og så på diverse amerikanske selskaper gå inn for landing, Air Canada, LH 747 og noen fraktselskaper.

Etter ankomst i EWR så gikk ting raskt, kort avstander slik at vi rakk en 18 ounce steak før avreise til OSL. Bordet vi fikk på steak houset var forøvrig meget bra rett ved vinduet slik at man hadde god oversikt over inkommende fly, deriblant Singapores 340 som, om jeg ikke tar feil, er verdens lengste non-stop flyvning SIN-EWR. Synes også at den delen av EWR vi var på var overraskende fresh med ok utvalg av butikker og restauranter. I området stod det igjen SK 330 og 340, BA, AZ i tillegg til en masse CO som gikk til Bombay, Manchester, Barcelona, Glasgow og Frankfurt.

Det er mange diskusjoner om single isle på intercont men min mening er at det er ikke nevneverdig dårligere feeling og opplevelse å fly 757 på intercont kontra widebody. For meg er det pitchen som teller, noe som definitivt ikke var noe å klage på for relativt kortvokste meg, i tillegg til AVOD. Dessuten synes jeg det var fantastisk mye bedre å lande på OSL litt småsliten om morgenen etter en lengre flytur, enn de andre gangene jeg stor sett har våknet opp på AMS og LHR småsliten og vitende om at jeg må være 3 timer i transit før 2 nye timer om bord før ankomst OSL. Pes...

Til slutt snakket jeg med et dansk par på OSL-EWR. De hadde flydd AAL-OSL-EWR noen ganger og var godt fornøyd meg deg. Kanskje ikke så ofte at OSL benyttes som "gate to the US" antar jeg...

EB
26-04-2008, 15:59
Hva tror du om plassen hvis du plusser på høyden din med 20cm? ellers leverte du nettopp en meget bra rapport...

SQ321
26-04-2008, 16:04
Hva tror du om plassen hvis du plusser på høyden din med 20cm? ellers leverte du nettopp en meget bra rapport...

Skjønner hva du mener. Reiste rundt i Asia, Australia og NZ med et par kamerater for noe år tilbake og de begge var rundt 190. På lengre flyvninger så de på meg og bare ristet på hodet.

Ellers takk for tilbakemeldingen!

MountainDew
26-04-2008, 16:10
Takk for rapporten :) Ser absolutt fordelen med å lande i OSL uten noe hub stopp i Europa. Den siste leggen pleier å være slitsom etter mangel på søvn. Ønsker å teste ut CO over dammen da helst i Business.

EB
26-04-2008, 16:12
Enig at det kan være godt å lande i direkte i Oslo - men da har du også en god del timer ekstra du "må" holde deg våken.

Thomas
26-04-2008, 16:14
Fin lesing av nok en som er bitt av CO basillen, bra!! :)

Var på OSL ca kl 10 og i god tid for avresie. Det som møtte meg var et par herremenn og en kvinne ikledd dress som stilte standardspm ift amerikanske innreiseprosedyrer. Synes det forøvrig var uvant å oppleve dette på OSL da jeg alltid har følt dette som en typisk LHR, AMS greie... Utover det så var det overraskende lite mennesker i innsjekk så her gikk alt radig.

Egentlig ikke så overraskende siden du var der 25min før innsjekk stenger - de fleste på CO er vel ferdig sjekket inn rundt 9:30 om ikke kaoset hersker.

SQ 777
26-04-2008, 17:54
Topp rapport !:exclaimation Velkommen til CO-klubben !:D

Håper Dag J leser dette:exclaimation, men bedre rep for CO på OSL enn learjet finnes ikke. Sikkert heller ikke i US..

Han gir så eksellent service for Forumdeltakere, OG SIKKERT også for "menige" CO- reisende. Og også for sin arbeidsgiver SA !:up::devot:

Har nå tatt to t/r EWR med CO 39/38 de siste månedene og har fire booket inn inntil mars neste år og en til kommer april 09. BARE to til NYC, mens resten til andre US destinations.

Sitter man på rad 16, ev. helt foran, trenger man ikke betale en formue for de fremre fire FirstBusiness-radene for noen stakkars 8+6 timer ( 8 timer ut og 6+ tilbake ) ut av egen lomme.

Men hvis noen betaler FirstBusiness for deg. Topp.:exclaimation Men antar vel at de fleste på forumet ikke har noen til å betale. Uansett ingen vil betale for meg ! Og glad er jeg for det !!;). Da ville jeg ikke være min egen sjæf lenger som jeg har vært 30 år nå....:lol::lol:

Stå på CO, få en 752 til BGO tre ganger i uka og resternde fire til GOT !!:nor:SWE

SQ321
27-04-2008, 12:55
Takk for tilbakemeldingene.

Ja jeg må si jeg ble veldig positivt overrasket over CO da jeg stort sett ikke har hatt noen gode opplevelser på andre amerikanske selskaper. Rimelig sikker på at det blir CO senere også ja.

Så forresten noen 757-300 på EWR, fikk virkelig sansen for de må jeg si. Minner meg litt om 340-600. Skulle benytta de på OSL, men er ikke konfigurert og benyttes ikke på langhaul. De har vel ikke rage nok heller tenker jeg..