View Full Version : Den gang BA fløy både til Gatwick og Heathrow
litt-amatør
25-04-2008, 14:53
I dag virker det jo som en høyst ulogisk løsning, men det er vel ikke så altfor mange år siden BA hadde noen (1 eller 2?) av sine daglige avganger fra Oslo til London til Gatwick og ikke bare Heathrow. Mener å huske at det var slik også etter åpningen av Gardermoen?:rolleyes:
Noen som vet når dette sluttet og kanskje også hvorfor? Konkurransesituasjonen var vel en ganske annen enn nå?
Det som hadde vært litt morsomt å vite var også hvilke avganger det var som gikk til Gatwick, for BA har vel aldri hatt flere enn fire daglige fra Oslo, eller...:question:
I 1995 hadde ihvertfall BA en rute som gikk FBU-LGW-ATH. Fløy den sommeren 1995 hvor vi ikke fikk forlate flyet på LGW, men måtte sitte ombord imens snorkende, storrøykende og illeluktene grekere kom ombord. Var uheldig å havne på raden før røyke avdelingen...med andre ord: Det var ikke spesielt røykfritt. Mener å huske det med en 737-400.
På veien hjem var det via LHR med en 767 ATH-LHR og 757 LHR-OSL
Fellowship
25-04-2008, 23:23
Jeg mener å huske at de startet å fly LGW-FBU etter at de hadde "spist" Dan-Air, dvs de overtok den ruta etter DA. DA hadde brukt en blanding av 733, 734, 111-500 og 146-300, mens BA ganske fort standardiserte LGW-flightene til FBU med 732 mens de brukte 757 og 734 fra LHR.
I avlutningsåret 1998 var det LGW-FBU 2x pr dag, på formiddagen med 734 og om kvelden inn og tidlig om morgenen ut med 757. Den sommeren hadde FBU 2x 757 på night-stop hver dag unntatt lørdag kveld.
De var disse rutene som ble overført til OSL, men jeg tror LGW forsvant fort etter flyttingen. Formiddagsruta med 734 gikk hvertfall sommeren 1999, men jeg tror det var siste året.. (?)
På den goda tiden hade även ARN och GOT ett par dagliga till LGW
Fløy flere ganger til LGW fra FBU med B737-400 - Club Europe.
BA fløy også på LGW etter at OSL åpnet. Jeg fløy FBU-LGW-NCE med 757 i 1998 (samme fly hele veien mener jeg) og OSL-LGW med 757 og videre til Orlando (MCO) med 747. Forbindelser på LGW er mye smidigere enn på LHR.
Fløy tur retur FBU-LGW i august 1996 med BA. Hadde 737-400 en vei og 737-200 den andre. Møtte resten av familien på Gatwick som kom med Braathens fra BGO.
Mai 1999 fløy jeg BA B737 LGW-OSL på vei hjem fra BLX kabinsimulatorkurs i East Midlands. Husker dog ikke hvilken versjon dette var.
De fløy med B737-400 - fløy denne ruten selv flere ganger når jeg skulle til hovedkontoret til Avis i Europa.
Fellowship
24-08-2008, 23:29
Fra 1998 var 737-400 fast på formiddagsruta, og de brukte 757 på den som kom inn om kvelden og overnattet. 737-200 var bare sjelden i bruk som vikar. Men i 1997 og tidligere var den oftere å se.
raider66
25-08-2008, 12:18
I 95 kunne man fly med samme flyet fra FBU til Athen via LGW. Det var også gode forbindelser med BA til de karibiske øyer (Barbados, Tobago og Antigua) og til Florida (Miami og Orlando).
Espen
BA endret på bruken av LGW og LHR for noen års siden, slik at visse flytyper ble samlet på hhv LGW og LHR og samme by ikke ble betjent fra flere flyplasser. (finnes sikkert unntak for de virkelig store byene)
Iflg. litt lesing diverse steder, så ta ting med en klype salt:
Alle 737ene ble Gatwick-fly, og kabinpersonalet på LGW er opplært på/jobber på både short-haul og longhaul/widebody. Derfor har det hendt at det eks. har gått en 777 på Europarute når alt har vært trist og leit med smågrisene. Tror de engang fløy LGW-Madrid-Barcelona-LGW i stedenfor to separate flighter for å få paxen dit den skulle.
På LHR T5 er det containerhåndtering av bagasje så der bruker de helst IKKE 757ene som er på LHR, men kun minibusser og 767 på Europarutene. For LHR-cabincrewet er det enten short eller longhaul.