PDA

View Full Version : Norwegians fremtidige planer

sukram
25-04-2008, 10:18
Bjørn Kjos legger i dagens Aftenposten ut om Norwegians fremtidige planer.
Kort oppsummert:

- Færre nye ruter i Europa.
- Bedre frekvens på nåværende ruter, hovedsaklig innen norden.
- Muligens nye innenlandsdestinasjoner.
- Helsinki/Finnair-prosjektet må vente til neste år.
- Knuser ethvert håp om Norwegian på transatlantisk.

Link til artikkel (http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2390277.ece)

RIBRO
25-04-2008, 10:34
Han "knuser" vel ikke en transatlantisk satsning, men sier heller "ser ikke for meg som en aktuell utvikling" og det kan vel ikke samme sak?

TCAS
25-04-2008, 10:35
Det knuser uansett ryktene om at de skulle komme med en stor nyhet nå i vår rundt større fly osv osv, et rykte som også har gått internt i selskapet.

sukram
25-04-2008, 10:41
Han "knuser" vel ikke en transatlantisk satsning, men sier heller "ser ikke for meg som en aktuell utvikling" og det kan vel ikke samme sak?

Vel, nei, det var min tolkning. Høres ut som en pen måte å si "ikke aktuelt" slik jeg leser det ihvertfall.

RIBRO
25-04-2008, 10:42
Vel, nei, det var min tolkning. Høres ut som en pen måte å si "ikke aktuelt" slik jeg leser det ihvertfall.

Den er jeg enig i.
:-)

OJB
25-04-2008, 10:44
Det knuser uansett ryktene om at de skulle komme med en stor nyhet nå i vår rundt større fly osv osv, et rykte som også har gått internt i selskapet.

Dette er feil. Intet rykte har "gått ut internt" i selskapet.
Om enkelte ansatte inntar et rykte utenfra for så å spre dette internt er ikke det samme som at selskapets ledelse jobber med saken.

jb1
25-04-2008, 10:44
Det er nok bra Norwegian konsentrerer seg om å forbedre sitt eksisterende produkt. Flere frekvenser på ruter innen Norden er nok smart, Oslo -Stockholm og København kan ha flere frekvenser, særlig ifm helger.

Til Europa kan det økes med en frekvens ekstra på Oslo - Gatwick og Oslo - Warszawa kanskje.

Synspunkter fra sofaen :D

TCAS
25-04-2008, 10:47
Dette er feil. Intet rykte har "gått ut internt" i selskapet.
Om enkelte ansatte inntar et rykte utenfra for så å spre dette internt er ikke det samme som at selskapets ledelse jobber med saken.

Hehe, jeg snakker om et rykte, ikke om hva ledelsen har jobbet med eller ikke. Så det er ikke feil at det har gått et slikt rykte internt blant selskapets ansatte...jeg sier ikke at det har gått UT fra ledelsen :) Men det er jo bare en liten detalj...

OJB
25-04-2008, 10:59
Hehe, jeg snakker om et rykte, ikke om hva ledelsen har jobbet med eller ikke. Så det er ikke feil at det har gått et slikt rykte internt blant selskapets ansatte...jeg sier ikke at det har gått UT fra ledelsen :) Men det er jo bare en liten detalj...

Enig at det er en detalj , men forumets seriøsitet blir liten dersom man hele tiden skal formidle detaljrykter.
Her må forumtes deltagere tenke seg om før de trykker på sendknappen etter min mening og ikke være ukritisk sensasjonslystne.
Det vil skade forumets renomme'.

BU662
25-04-2008, 11:01
Mange inne i selskap kunne bare le bredt om denne rykte. Dette ble helt klart en önskedrömming og har ikke mye a gjöre med dagens realitet...

Björn Kjos har tydet pa en del ting som vil skje og har ogsa utelukket en god del andre ting. For de som forsatt lurer - bare se litt i baktida. Etter hver vekstfase med mange nye ruter kom det en konsoliderings-fase hvor man har ökt antall frekvenser. Samtidlig har man forbedred og forenkled produkt. Samme vil skje na.
Det vil bli noen - en fa antall - nye ruter. Det finnes seg forsatt attraktive nisjer som DY kan komme seg inn. Mens a forvente at de annsonserer 20 nye ruter eller mere er kanskje litt for optimistisk...

Low-Cost on Longhaul... Oasis prövde seg, og de er konk, AirBerlin pröver seg uten den store suksess. Flere vil pröve seg mens sa lenge har ingen bevist at det regner seg.

MartinL
25-04-2008, 11:20
Hehe, når ble Kjosern's "uaktuelt" og "ikke i nær fremtid" uttalelser en pekepinn for fremtiden?
Han har jo brutt samtlige slike kommentarer tidligere.

Men DY burde uansett konsentrere seg om å få sorte tall i eksisterende drift, fremfor ny satsning.

S. Holberg
25-04-2008, 11:23
Håper sterkt på at de satser på innenlandsmarkedet nå!
Spesielt Møre. Helst KSU !! ( :p )

S. Holberg
25-04-2008, 11:33
Her kan du se aksjekursene (NAS og SAS): http://www.bors24.no/bors24.no2/site/stock/stock_detail.page?magic=(cc%20(detail%20(tsid%2016 317)%20(control%20tool)%20(graph%20(instr1%20stk12 7903)%20(instr2%20null)%20(instr3%20null)%20(instr 4%20null))))

TCAS
25-04-2008, 14:05
Enig at det er en detalj , men forumets seriøsitet blir liten dersom man hele tiden skal formidle detaljrykter.
Her må forumtes deltagere tenke seg om før de trykker på sendknappen etter min mening og ikke være ukritisk sensasjonslystne.
Det vil skade forumets renomme'.

Så nå er jeg sensasjonslysten og ødelegger forumet bare for å ha nevnt at det har gått slike rykter internt? Jeg formidler bare FAKTA om at det har gått et rykte internt...jeg har jo ikke skapt et slikt rykte. Så jeg skjønner ikke helt poenget ditt.

Og jeg tror nok scanair blir et ekstremt kjedelig forum dersom rykter ikke har noe her å gjøre :)

JetBlue
25-04-2008, 14:10
Det er nok bra Norwegian konsentrerer seg om å forbedre sitt eksisterende produkt. Flere frekvenser på ruter innen Norden er nok smart, Oslo -Stockholm og København kan ha flere frekvenser, særlig ifm helger.

Til Europa kan det økes med en frekvens ekstra på Oslo - Gatwick og Oslo - Warszawa kanskje.

Synspunkter fra sofaen :D

Tror du er inne på noe sentralt, nemlig å konsolidere på de trafikksterke sektorene fremfor å spre rutetulbudet for mye. Jeg er redd satsningen fra Rygge er en slik spredning.

Jeg tror videre at Oslo-Gatwick er en vinner fordi folk er piss lei Heathrow og det evindelige kaoset der, særlig etter åpningen av T5. Det taper spesielt BA på, det er en kjennsgjerning nå. Og Gatwick er langt mer sentral enn Stansted.

Enhanced
25-04-2008, 18:01
Som leder av et børsnotert selskap kan vel uansett ikke Kjos gjøre annet enn å benekte noe slik, fram til den dagen det eventuelt foreligger en børsmelding? Så egentlig knuser vel ikke uttalelsen noe, såvidt jeg kan skjønne.

FlightDeck
25-04-2008, 18:13
Etter resultatene fra første kvartal - og en massiv satsning på nyåpninger de siste årene - finnes det ikke noe mer riktig enn å jobbe for å forbedre dagens produkt, rette opp skjevheter og tiltrekke seg flere forretningsreisende. Dessuten er det strengt tatt begrenset hvor mange nye ruter en kan åpne ut i Europa nå - vent heller til flere nye fly nærmer seg.

FlightDeck
25-04-2008, 18:16
Jeg tror videre at Oslo-Gatwick er en vinner fordi folk er piss lei Heathrow og det evindelige kaoset der, særlig etter åpningen av T5. Det taper spesielt BA på, det er en kjennsgjerning nå. Og Gatwick er langt mer sentral enn Stansted.

Men hvordan går det egentlig med Gatwick-ruten? Denne har ligget på "billigsalg" på Norwegians forside helt siden den ble lansert, og det er lett å finne billetter til 200-300 kr. Dessuten har kveldsavgangen til Stansted blitt justert fra en avgang i 16-tiden til en avgang i 18-tiden - akkurat samtidig med Gatwick-avgangen.

fkrlf
26-04-2008, 04:11
Håper sterkt på at de satser på innenlandsmarkedet nå!
Spesielt Møre. Helst KSU !! ( :p )

Her har de nok uansett ikke noe å gjøre.. til nød Ålesund men jeg tviler på det også.. Hadde de fløyet mindre fly (mye mindre) så hadde muligens saken stilt seg litt annerledes.. Men med 189 setere er det bare å glemme Møre og Romsdal slik jeg ser det..

Maltwhisky
26-04-2008, 08:52
Jeg hadde ikke klagd dersom det ble litt hyppigere frekvens på rutene fra TRD.

Per idag er vel STN den Norwegianruten med flest avganger (utland), men kun tre ganger i uka.

storg
26-04-2008, 10:00
Jeg hadde ikke klagd dersom det ble litt hyppigere frekvens på rutene fra TRD.

Per idag er vel STN den Norwegianruten med flest avganger (utland), men kun tre ganger i uka.

Nå er det vel 6 daglige til ARN da. Hvis ikke Sverige har blitt endel av Norge i løpet av natten.

sukram
26-04-2008, 10:01
Nå er det vel 6 daglige til ARN da. Hvis ikke Sverige har blitt endel av Norge i løpet av natten.

Det er SAS som har den ruten, ikke norwegian.

storg
26-04-2008, 20:06
Slettet da jeg misforstod.

TOS
27-04-2008, 00:37
DY har vel 6 avganger til ARN fra OSL og motsatt....?