View Full Version : Kjos roser SAS
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.
Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter...:nor
MountainDew
25-04-2008, 09:02
Sterling med andre ord!
I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.
Noe sier meg at "de andre" med de røde flyene sier akurat det samme om Norwegian:rolleyes:
Men at det er et skikkelig yield press på OSL-CPH kan undertegnede bekrefte.
litt-amatør
25-04-2008, 09:38
Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på? Når NB gjør det samme (som var deres eneste valg) og det ikke passer DY like godt, så liker han ikke det så godt. Fullt forståelig, men han møter vel seg selv ganske kraftig i døren her, synes jeg.:)
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.
Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter...:nor
Antar at du skrev rett -DE - er der andre enn DY/NB/SK som fly OSL-CPH?
Og SK har han jo "frikjent", mener han muligens oxo eget selskap:o
Vondt brudd he he ;)
Neida , bare naturlig forretningsutvikling i markedet.
Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på?
All konkurranse er ikke god konkurranse - spesielt ikke om konkurransen blir for sterk. Poenget er muligens her at konkurrentene ikke tjener spesielt gode penger på denne ruten, og at det ikke er rom for mer enn 2 aktører...? Om det skal være SK og NB eller SK og DY eller DY og NB, vet ikke jeg. SAS flyr vel naturlig nok relativt ofte til CPH pga feed til andre ruter til mindre steder i Europa og IC.
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.
Ikke lenge siden DY var akkurat der ja.......
Kommentaren er ikke helt i tråd med LCC-filosofien, mer et resultat av hvordan et marked har modnet, eller overmodnet. :lol:
litt-amatør
25-04-2008, 14:48
All konkurranse er ikke god konkurranse - spesielt ikke om konkurransen blir for sterk. Poenget er muligens her at konkurrentene ikke tjener spesielt gode penger på denne ruten, og at det ikke er rom for mer enn 2 aktører...? Om det skal være SK og NB eller SK og DY eller DY og NB, vet ikke jeg. SAS flyr vel naturlig nok relativt ofte til CPH pga feed til andre ruter til mindre steder i Europa og IC.
OSL-CPH bør vel være stor nok til tre aktører, og NB kunne selvsagt ikke sitte og se at SK og DY "trykker penger" på en rute midt i hjertet av deres markeder. :o Dette er jo en konkurransesituasjon og det er jo DY som har ivret etter konkurranse (og bra det selvsagt), og poenget er jo selvsagt at DY står fritt til å trekke seg/redusere på OSL-CPH.
Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.
FlightDeck
25-04-2008, 18:20
Greia er vel at SAS ikke har presset prisene ned på denne ruten, til tross for at både Sterling og Norwegian har etablert seg med flere daglige avganger. Og det er jo typisk om SAS hadde gjort nettopp dette - vi har jo mange eksempler på at SAS kjører svært lave billettpriser når de får konkurrenter og dermed konkurrerer dem ut. Derav Kjos' kommentar.
Problemet for Norwegian og Sterling er jo at SAS bruker denne ruten til å feede og at de to konkurrentene ikke på langt nær har samme frekvenstilbud som SAS. Sterling reklamerer f.eks. i dagens DN med "inntil fire daglige avganger" - som jo ikke akkurat er spesielt imponerende på en rute som denne.
Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...;)
OSL-CPH bør vel være stor nok til tre aktører, og NB kunne selvsagt ikke sitte og se at SK og DY "trykker penger" på en rute midt i hjertet av deres markeder. :o Dette er jo en konkurransesituasjon og det er jo DY som har ivret etter konkurranse (og bra det selvsagt), og poenget er jo selvsagt at DY står fritt til å trekke seg/redusere på OSL-CPH.
Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.
Er OSL-CPH en så veldig stor rute om man ser bort fra alle transferpax? Jeg bare spør, og jeg vet ikke svaret. Jeg har litt problemer med å skjønne at CPH skulle være en spesielt mye mer attraktiv destinasjon enn f.eks. HEL eller ARN/STO, men det er mulig at det er mer som skjer i CPH (både for forretningsreisende og fritidsreisende?). Det er selvsagt riktig at hver av aktørene står fritt til å disponere sine ressurser som de vil - inkl. å trekke seg fra ulike destinasjoner hvor de ikke ser ut til å kunne tjene penger på litt sikt.
Poenget mitt var at det kan bli for mye konkurranse, og at dette kan være et problem på litt sikt. Det er altså et spørsmål om hvor stor fortjeneste de aktuelle aktørene har på en gitt destinasjon, hva som er responsen til de eksisterende aktørene når en ny kommer til, hvorvidt den nye bidrar med noe annet enn å stjele kunder fra de eksisterende (dvs. om de skaper merverdi), og om det er mulig for bedriftene å overleve etter etablering.
Er OSL-CPH en så veldig stor rute om man ser bort fra alle transferpax? Jeg bare spør, og jeg vet ikke svaret. Jeg har litt problemer med å skjønne at CPH skulle være en spesielt mye mer attraktiv destinasjon enn f.eks. HEL eller ARN/STO, men det er mulig at det er mer som skjer i CPH (både for forretningsreisende og fritidsreisende?).
Antallet reisende mellom Oslo og København er stort. Nå tipper jeg Stockholm tiltrekker jeg ser forretningstrafikk fra OSL enn CPH, men det er for det tette bånd mellom norsk og dansk næringsliv. Når det kommer til fritidsreisende så trekker nok CPH flere pax enn ARN. Itillegg så bor det flere tusen nordmenn i København. Nå synser jeg litt, men på mine turer OSL-CPH med SAS vil jeg anslå an jeg ser igjen rundt 20% ved baggasjebåndet etterpå, og da kommer de som kun reiser med håndbaggasje itillegg. Et annet aspekt er også miksen mellom economy extra og economy på OSL-CPH (og hovedstadstriangelet generelt) på ukedagene er det normale at mellom 50 og 70% av flyet består at passasjerer i economy extra, hvilket gjør at SAS har en helt annen yield på ruten enn de andre.
HEL derimot er litt mer en destinasjon for "spesielt intereserte" for å sette det litt på spissen
Er ikke OSL største destinasjon fra CPH?
Er ikke OSL største destinasjon fra CPH?
Tatt i betraktning de tette avgangene som SK har til OSL fra CPH så er kanskje ikke det så rart. Mitt poeng var at kanskje er mange av disse pax transferpassasjerer, men det er selvsagt bare synsing. Om det stemmer at det er veldig mye transferpax så er kanskje ikke markedet så stort som man i utgangspunktet skulle mene likevel.
FlightDeck
27-04-2008, 11:15
Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.
MountainDew
27-04-2008, 11:51
Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.
Bra!!! :DEN
Itillegg så bor det flere tusen nordmenn i København.
Utvilsomt, men alle Nordmenn som bor i København er ikke nødvendig vis fra nedslagsfeltet til Osl. Om man sammenligner dette markedet av studenter og nordmenn som jobber i Danmark, kan man jo også snu det andre veien.
Det er betydelig flere dansker som jobber i Norge enn det er nordmenn som jobber i Danmark. Man skal heller ikke glemme at det i Norge er en helt sinnsykt mengede svensker som jobber, studerer og bor. Disse bidrar også utvilsomt til å fylle seter mellom Stockholm og Oslo. Kanske i større grad enn denne typen reisende mellom Osl og CPH.
Når det er sagt, har du nok et poeng Someone i at båndene mellom Norge og Danmark er meget sterke. Nordmenn har Danmark og dansk kultur dypt plantet i sine hjerter. Danmark er for meg et nære og eksotisk sted hvor jeg føler meg meget velkommen og konfortabel som nordmann. Denne sterke possisjonen tror jeg ikke noe annet land er i nærheten av å ha for nordmenn.
Men når det gjelder forretningsreisende sitter jeg med et inntrykk av at ARN er en større endestasjon enn CPH, men her kan jeg sikkert ta feil.
Det hadde vært moro å visst hvor mange prosent av SAS sine reisende som går av i CPH og ARN og ikke reiser videre.
Tommy777
28-04-2008, 16:13
Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...;)
- det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København
Positivt om SAS og negativt om Sterling som er eneste andre operatør på ruten. Han sutrer over lavt yield.. How ironic
Problemet med Sterling er sin behaviour. Normalt forventer man at ingen selskap ödelegger det som er grunnlag til deres inntjening. SAS forholder seg slik, mens Sterling ikke.
Sterling har dumped utrolig mange business billetter inn i marked til Null komma nix. Buy one, get one for free. Hver dag 6 nye "knall-tilbud". Dette er ökonomisk harakiri.
Man kan spöre seg om dette oppförelse har bare til mal a trekke de andre med nede...
Sterling klarer ikke å levere sorte tall i høykonkjunktur og selskapet har ikke livets rett mener jeg, ingen klar forretningsstrategi og BU662 har et viktig poeng i sitt siste avsnitt i den forrige posten sin:exclaimation Mange har lurt på det samme....
ja de "nye" 100 millionene som islendingene spyttet inn varer nok ikke lenge!
Med fare for litt avsporing i forhold til trådemnet, nå annonserer Sterling BGO-CPH til kr 159,- en vei mai og juni. Null problem å finne plasser. Ikke akkurat sunn forretningsdrift i disse tider med rådyr fuel:exclaimation
Nei - men nordmenn elsker alt som er billig - gjerne billigst mulig!!!
FlightDeck
29-04-2008, 11:59
Med fare for litt avsporing i forhold til trådemnet, nå annonserer Sterling BGO-CPH til kr 159,- en vei mai og juni. Null problem å finne plasser. Ikke akkurat sunn forretningsdrift i disse tider med rådyr fuel:exclaimation
Jeg har også sett disse prisene - og jeg har også sett at flyene deres BGO-CPH ikke akkurat er fulle heller...
Nei - men nordmenn elsker alt som er billig - gjerne billigst mulig!!!
Og nu kan de få gratis mad i en måned !
Fra Takeoff.dk
Fra næste måned får Sterling ny leverandør af de toldfrie varer, som udgør ca. 10 % af selskabets omsætning.
Med udgangen af denne måned skifter Sterling leverandør af toldfrie varer fra MMM Trading til Inflight Service, som i forvejen indkøber toldfrie varer for charterselskaber som MyTravel Airways, Tui Fly Nordic og Novair samt SAS’ charterafdeling.
Flyselskaberne meddeler Inflight Trading, hvilke varer de ønsker indkøbt. Varerne leveres så til selskabernes flyvninger.
I øvrigt oplyser Sterlings kommercielle direktør, Michael T. Hansen, til Take Off, at Sterling siden 15. april og frem til 15. maj giver gratis mad og drikkevarer til selskabets passagerer.
”Passagererne kan vælge mellem to slags sandwich – på de længere flyvninger tilbyder vi på to alkoholiske drikke og kaffe, på de korte ruter giver vi gæsterne gratis sodavand og kaffe,” siger Michael T. Hansen.
Årsagen til denne venlighed skyldes at Sterling vil sætte fokus på dets nye koncept, der har været omtalt på såvel Take Offs hjemmeside samt i den netop udkomne april-udgave af Take Off.
litt-amatør
29-04-2008, 12:21
Det er jo ganske utrolig, veldig bra!! Men hva gjør det med en allerede slunken kasse?
ok, we're running low on cash - let's lower prices and give away stuff!
Dette er vel udelukkende pga. indkøringsperiode med nyt cateringfirma,
hvor man IKKe vil ha unødvendige hug fra betalende pax !