PDA

View Full Version : Åpner for prishopp


sirpjalle
24-04-2008, 16:39
Torsdag morgen la Norwegian (NAS) frem blodrøde resultater for årets tre første måneder. I løpet av første kvartal tapte flyselskapet 293 millioner kroner. Det er det dårligste resultatet noen gang i selskapets historie.

Nå varslet Norwegian-sjef Bjørn Kjos at billettprisene vil øke dersom ikke oljeprisen legger seg på et lavere nivå.

Norwegian-sjefen tror ikke hans selskap vil være alene om å øke prisene.

- Jeg tror alle i hele Europa kommer til å gjøre det. Jeg tror ikke det bare blir et enkeltselskap.

LINK (http://e24.no/boers-og-finans/article2388550.ece#VG)

MartinL
24-04-2008, 16:45
Det er tvingende nødvendig. Få om ingen flyselskap har en økonomi som er rigget for å kunne at unna en slik vekst i utgiftene uten å heve inntektsnivået.

Dessuten tror jeg få i Norge hadde begynt å grine om billetten kostet 100kr mer pr vei!

FlightDeck
24-04-2008, 19:55
Norwegian har kjørt sinnsykt med kampanjer for reiser i perioden desember 07-mars 08, og jeg tror ikke nødvendigvis det er så lurt å kjøre slike kampanjer så ofte... Da blir det en "vane" for folk å tro at billetter til 199 kr. er normalt... Og så gidder de ikke å bestille når de ser at de må betale 5-600 kr.

henning
24-04-2008, 20:14
lykke til Norwegian. Med så mange nyåpnede direkteruter fra Gardermoen, Torp og Rygge de siste årene tror jeg ikke det er noen fare for at Norwegian greier å øke prisen så mye uten at mange ruter må legges ned pga lavt belegg. Men dersom de ikke tjener pengene på rutene er jo det beste å legge ned (gjelder både Norwegian, , SAS, Ryanair og Wizzair som jo er de selskapene som har økt mest de siste årene på Østlandet). Ville heller prøvd å få til mere ancillary revenues som Wizzair gjør ved å tilby forhåndsbestilling av mat og drikke til grupper. Vi bruker både Wizzair og Norwegian på mange gruppereiser i løpet av et år, og forhåndsbestiller alltid catering på Wizzair. utgjør jo i allefall 50-60 kroner per pers/vei.

EB
25-04-2008, 08:31
JA!!! Endelig - prisene må opp!!!

JetBlue
25-04-2008, 08:39
Rart prisene ikke er økt for lenge siden, spør du meg.....

FlightDeck, du har et poeng i at mange anser kr 199 for "normalprisen". Da er reisetilbøyeligheten langt lavere når vi snakker om en dobling eller mer.