PDA

View Full Version : Historien til Widerøe

goran298
24-04-2008, 09:14
Hei.
Håper noen kan hjelp.
Jeg leter etter informasjon om alle gamle ruteflyvninger som Widerøe har gjort fra oppstart og frem til 1990. Vet også/har hørt at Widerøe har et eget charter selskap...... Widerøe kjøpet opp Norsk Air er det noen som har opplysninger om disse rutene og flyene?
Det jeg konkret vil vite er:
Informasjon om flyselskap som Widerøe har kjøpt opp/overtatt (fly og ruter)
Ruter og hvilken flytype som ble brukt på disse flyrutene.
Eks. Widerøe flydde med Twin Otter fra Andenes til Tromsø

Håper noen kan hjelpe. På forhånd tusen takk for all hjelp

Fellowship
25-04-2008, 23:31
Hei.
Håper noen kan hjelp.
Jeg leter etter informasjon om alle gamle ruteflyvninger som Widerøe har gjort fra oppstart og frem til 1990. Vet også/har hørt at Widerøe har et eget charter selskap...... Widerøe kjøpet opp Norsk Air er det noen som har opplysninger om disse rutene og flyene?
Det jeg konkret vil vite er:
Informasjon om flyselskap som Widerøe har kjøpt opp/overtatt (fly og ruter)
Ruter og hvilken flytype som ble brukt på disse flyrutene.
Eks. Widerøe flydde med Twin Otter fra Andenes til Tromsø

Håper noen kan hjelpe. På forhånd tusen takk for all hjelp
Vil sterkt anbefale å få tak i boka "Grønne vinger over Norge" fra 1984, der de første 50 årene i WF er behørig omtalt med alt som har skjedd og hvilke fly de brukte.
Egen charter-avdeling..., det var vel bare noen få år på begynnelsen av 1960-tallet. De prøvde seg med innleide DC-3, men andre aktører kom tungt inn i det gryende turist-markedet, og WF konsentrerte seg om de de kan best.

WF overtok det Kosmos-eide NorskAir i 1993, og det er derfor de har den sterke basen sin ut fra Torp den dag i dag. Da WF overtok, hadde NorskAir 4 Embraer 120 Brasilia, men de ble faset ut i løpet av et par-tre år, til fordel for Dash 8.

goran298
25-04-2008, 23:52
Tusen takk for hjelpa. :) Da skal jeg prøve å få tak i boka. Kjenner du eller andre noe til historien til NorskAir?

LN-MOW
26-04-2008, 00:40
Utrolig hva som finnes hvis man graver litt ... ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Norsk_Air

Fellowship
26-04-2008, 12:56
Wilkipeida kan jo gi noen hint, men her var det mye unøyaktig villedning, spør du meg:D

Hva med å kontakte Widerøe direkte, og få en historisk fremstilling derfra?

NorskAir var et navn de valgte da de satset på commuter-markedet med leveringen av de første EMB-120 LN-KOC og -KOD i 1986. Før det var de kjent som Norsk Flytjeneste, og det navnet hadde de lenge...

goran298
02-05-2008, 19:54
Har søkt litt rundt om kring på nettet men finner mye motstridene opplysninger........ Er det noen som kanskje har denne boka? Har prøvd å søke på nett etter boka men finner den ikke hos noen bokhandlere................. Om noen har gamle rutebøker så vil det hjelpe meg mye. :D

GF1
02-05-2008, 22:57
Kan du ikke forsøke på et større bibliotek i nærheten av der du bor?

Selv har jeg lånt boka noen ganger både i Tønsberg og i Horten, siden jeg bor nær disse.

LN-SSL
03-05-2008, 01:27
Gjør som 'GF1' anbefaler, lån boka på bibliotek eller kjøp den selv..., søk litt på egen hånd og ta for all del ikke alt du leser på Wikipedia for god fisk.
Nå MÅ noen snart fatte at Wikipedia er bygget opp av "Gud og hver mann" og ikke av noen som sitter med en fasit....
(Den var ikke til deg 'MOW', men bare ment som en generell ytring....).
Hvis jeg hadde vært interessert i WF's historie, hadde jeg gått rett på målet...; WF selv, via mail eller telefon. Der sitter kompetente mennesker, garantert!:)

LN-KOG
03-05-2008, 10:17
Nå MÅ noen snart fatte at Wikipedia er bygget opp av "Gud og hver mann" og ikke av noen som sitter med en fasit....

Helt enig, LN-SSL. Hvis du går inn på emner du har spesialkompetanse om kan du se mye virkelig merkelig. Wikipedia er det perfekte instrument for å fordreie fakta og spre desinformasjon. Når det er sagt, finnes det en del seriøse aktører som legger inn korrekte fakta. Vi har en eller to her på forumet som øser av sine kunnskaper på Wikipedia.

ENGM RAMP
03-05-2008, 12:40
Har selv jobbet i både Widerøe & Norsk AIR, og det var en spennende tid, men på slutten hadde vi vel 3 stk. EMB120 igjen, og en stund hadde vi jo også en Fokker50 fra BusyBee, foliert i WF farger som fløy for oss...

En herlig tid...men slitsom og gitt :)

Falcon
13-05-2008, 13:43
Jeg har Widerøes egen samling av rutehefter, men de er på vei til Bodø via Fornebuveien 40. Hvis du sender meg kontaktdetaljene dine på PM skal jeg forsøke å koble deg med rette vedkommende i WF på Fornebu.

knutss
26-05-2008, 13:18
Ref Norsk Air

Norskair fløy fra TRF til BGO, TRD SVG og CPH.
Har operert til sammen 6 EMB 120 LN KOB ,KOC ,KOE ,KOF og PT SIJ
Før EMB 120 hadde de 4 BE200 LN NFT,KOA, KOB og OYCBV
Men når Widerøe tok over Norskair hadde de 3 fly i drift (C,D,E)

MVH

Knut S Syvertsen

goran298
03-06-2008, 13:57
Tusen takk for hjelpen alle sammen! :D
knutss, kjenner du mere av historien til Norsk Air? og har du evt en eller flere gamle rutehefter?

LN-KOG
03-06-2008, 21:06
Ref Norsk Air

Norskair fløy fra TRF til BGO, TRD SVG og CPH.
Har operert til sammen 6 EMB 120 LN KOB ,KOC ,KOE ,KOF og PT SIJ
Før EMB 120 hadde de 4 BE200 LN NFT,KOA, KOB og OYCBV
Men når Widerøe tok over Norskair hadde de 3 fly i drift (C,D,E)

MVH

Knut S Syvertsen

De fløy også SKE-BGO, SKE-TRD (usikker på om SVG var med), BGO-GEN, FBU-VDB-BGO. Sistnevnte rute ble operert med innleid Jetstream 31 SE-IPD fra Air-X. De andre var med Brasilia.