View Full Version : Vil fly saktere for å spare penger
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=519396
Han legger til at selskapet også vurderer å redusere vekten på flyene sine for å kutte i klimaskadelige utslipp.
Spennende, er det nå vi kan vente oss en kabin fri for seter? Eventuelt er det vel en del vekt å spare dersom man kvitter seg med understell og tar sikte på buklandinger.
Det er mye og hente på f eks galleys ombord. Mye tungt utstyr som er utviklet for lenge siden og ikke så mye modernisert som selve flyene er. Bare traller og skap med skuffer er svintunge. Her er det nå i ferd med å komme mye nytt.
Vekten på flyet kan reduseres på andre måter også. Ved å få passasjerene til å ta med minst mulig bagasje. Sikkert mye vekt som kan spares der.
En ide for SN kunne jo vært å bytte ut Avroene med noe mer økonomisk.......en flåte stort sett bestående av Avroer og 737CL er jo ikke det mest økonomiske idag.
Dessuten trodde jeg ikke Avroene kunne fly noe særlig tregere enn de allerede gjør idag :rolleyes:
De kommer nok fort til å finne ut at innspart fuel blir brukt opp på grunn av vektorering når alle andre flyr fortere og flyselskapet blir plassert bakerst i køen ...
Det kan godt hende det er noe å spare på lengre reiser, men erfaringen SAS/BU har gjort så langt er vel neppe positiv - hvis ikke hadde de vel fortsatt med Eco-climb/cruise/descend-prosjektet sitt.
K
S. Holberg
23-04-2008, 22:16
Dette ser jo spennende ut!
´´Flytiden på selskapets ruter vil bli forlenget med mellom ett og to minutter``
´´Vi kommer til å spare omkring ni millioner kroner i drivstoffutgifter``
Sparer de virkelig så mye på kun 1-2 min?!? :p
De kommer nok fort til å finne ut at innspart fuel blir brukt opp på grunn av vektorering når alle andre flyr fortere og flyselskapet blir plassert bakerst i køen ...
Det kan godt hende det er noe å spare på lengre reiser, men erfaringen SAS/BU har gjort så langt er vel neppe positiv - hvis ikke hadde de vel fortsatt med Eco-climb/cruise/descend-prosjektet sitt.
K
Så SAS har avsluttet sitt prosjekt med eco climb/cruise/descend?
Så SAS har avsluttet sitt prosjekt med eco climb/cruise/descend?
Ja, jeg mener det ble avsluttet. Men det hender vi får flyginger som flyr "økonomisk" og sakte for det.
Denslags kan være en "smerte i rompa" hvis flygerne glemmer å fortelle ATC om hva de holder på med, noe de er pålagt å gjøre hvis det er større avvik enn 5% av planlagt hastighet. En kan jo tenke seg sjøl hvor artig det er hvis man har lagt opp et løp basert på standard speed og så viser det seg at førstemann har bestemt seg for å kjøre med klister. :angry:
K
litt-amatør
24-04-2008, 00:16
Virker utrolig å spare så mye bare med så liten ekstra-tid. Jeg har valgt SN hjem fra en tur til Brussel i sommer, fordi jeg har lyst til å prøve dem og fordi jeg da vil rekke EM- finalen i fotball.;)
Men det har skjedd noe rart med bookingsidene deres de siste dagene, vet ikke om det er feil eller ikke. I hvert fall er svært mange avganger utsolgt på b light (billigste klasse). Og den søndagen jeg skal hjem (29. juni) er det hverken mulig å booke b light eller b flex. Det var ledig i begge klasser for et par uker siden. Nå kommer det ingenting for den dagen.:exclaimation Brussel-Oslo en søndag i juni- utsolgt begge veier over to måneder før tiden? Det høres usannsynlig ut:question: Tror jeg skal ta og ringe SN. Jeg spanderte nemlig b flex og kan derfor i prinsippet endre bookingen også.
Virker utrolig å spare så mye bare med så liten ekstra-tid.
9 millioner i sparte drivstoffutgifter på et år går ikke under kategorien "mye", spesielt med tanke på hvor store drivstoff utgifter et selskap har. 9 millioner kroner, selv for SN, kan vel måles i promiller
STARSHIP 2
24-04-2008, 08:40
Ja, jeg mener det ble avsluttet. Men det hender vi får flyginger som flyr "økonomisk" og sakte for det.
Denslags kan være en "smerte i rompa" hvis flygerne glemmer å fortelle ATC om hva de holder på med, noe de er pålagt å gjøre hvis det er større avvik enn 5% av planlagt hastighet. En kan jo tenke seg sjøl hvor artig det er hvis man har lagt opp et løp basert på standard speed og så viser det seg at førstemann har bestemt seg for å kjøre med klister. :angry:
K
Mener vi fikk beskjed om at de skulle slutte å si fra, men heller "file" en lavere fart og derfor trenger de ikke si fra..
Mener vi fikk beskjed om at de skulle slutte å si fra, men heller "file" en lavere fart og derfor trenger de ikke si fra..
Jo, er det ikke slik ved Heathrow, nemlig standard speed approach. Hvordan vil dette fungere da?
Fuel sparing i SAS er ikke avsluttet. Å fly sakte viss du ligger foran skjema er noe SAS har holdt på med lenge. Avhengi av flytype og distanse er det på årsbasis mye å spare på å fly saktere. Alle monner drar; fly saktere, stenge ned ene motoren etter landing på vei inn til gate, vente med oppstart av motorer hvis lang slot tid, ha med seg mindre fuel, osv. Dette er ikke mindre "safe", men heller snakk om en bevisstgjøring av hva man holder på med. De fleste selskaper holder på med dette, og med stigende fuelpriser er det penger å spare. Ingen har råd til å ikke tenke fuelsparing.
Wishmaster
24-04-2008, 11:14
9 millioner i sparte drivstoffutgifter på et år går ikke under kategorien "mye", spesielt med tanke på hvor store drivstoff utgifter et selskap har. 9 millioner kroner, selv for SN, kan vel måles i promiller
9 mill er jo lite i forhold til et stort selskap.
Men 9mill innspart fra fuel bruk kan kanskje redde arbeidsforholdet til 10-20 ansatte...?
Men toppsjefene stikker som regel av med disse pengene i "bonus", så vinninga går jo oppi i spinninga.
Trenger jo ikke å spare inn disse penga da.
Jo, er det ikke slik ved Heathrow, nemlig standard speed approach. Hvordan vil dette fungere da?
Standard speed'ene har lite å si fordi dette er i de segment der man likevel holder en nogenlunde samme fart uansett. Det er spesielt i underveis-fasen det er aktuelt.
Problemstillingen ligger i om man skal redusere alle andre i fart slik at de havner bak den som flyr sakte eller om man skal ta vedkommende ut av sekvensen og la de andre slippe fram. Dette er en avgjørelse som må tas, sjøl om det i utgangspunktet er "first come first served" som gjelder.
Det må sies at det kun er et problem i de tilfellene at flygerne ikke gjør ATC oppmerksom på fartsreduksjonen, enten muntlig eller ved flightplan.