PDA

View Full Version : 24.4 og 29.4 , 1Q fra NAS og SAS


sail4fun
23-04-2008, 14:10
Hhv 24.4 og 29.4 kommer NAS og SAS med 1Q resultatene , og hva kan vi vente oss av tall og evnt andre nyheter.

Tipper begge har problemer med Fuel pris

Spareprogrammer hos SAS er vel default å høre om, men hvilke planer har NAS, fortsatt kun ekspansjon, og kansje noen spennende sådane ?

Someone
23-04-2008, 15:34
Sjansen er vel høy for at begge to presenterer negative resultater for Q1 og alt over 0 bør nesten sees som positivt

CK
23-04-2008, 17:08
med tanke på at UA la frem et resultat for Q1 på mer enn en halv milliard USD i minus, så kan du kanskje ha rett. På den annen side går fremdeles europeisk næringsliv godt, og særlig positivt for SK og DY det norsk, så jeg er vel mer bekymret for utgiftssiden enn inntektssiden (at DY sliter med yielden vet vi jo fra før av)

sail4fun
23-04-2008, 18:34
Spanair news er vel også ventet den 29.

Someone
23-04-2008, 19:32
Ser man på hvordan det gikk på samme tid i fjor for SAS så var fasit da -400 millioner. Da var riktignok et par ulovlige streiker involvert, men samtidig så fløy Q400. Men jeg tror ikke jeg er så langt unna hvis jeg tipper -250 millioner for Q1.

For DY så tipper jeg -50 millioner for samme periode

CK
24-04-2008, 08:21
Someone er optimist. I følge e24.no (http://e24.no/boers-og-finans/article2387417.ece) tror analytikerne på vel tregangen det negative resultatet. Om ikke mange minuttene kommer fasiten fra NAS, så det er bare å sitte klar med F9 på ose.no

CK
24-04-2008, 08:26
Der var årsrapporten for 2007 (http://www.newsweb.no/newsweb/atmnt/Annual+Report+2007+Norwegian+High+Resolution.pdf?i d=53951) ute i allefall

sail4fun
24-04-2008, 08:30
-High growth in revenue. The first quarter
consolidated operating revenue increased by 47.5 %
to MNOK 1,088.6, compared to last year.

-Norwegian (the Group) total quarterly earnings
before depreciation (EBITDA) were MNOK -226.1 (-
8.9), and the quarterly earnings after tax were
MNOK -210.8 (-14.9). The quarterly result is
affected by increased seasonality, introduction of
new aircraft, the integration and expansion of
Norwegian.se (FlyNordic), and the start of 13 new
routes from Rygge airport.

-Norwegian took delivery of the first two of 50
brand new Boeing 737-800s during the first quarter.

-Announced the rebranding of FlyNordic to
Norwegian.se.

SQ 777
24-04-2008, 09:01
http://www.dn.no/forsiden/resultater/article1387865.ece?jgo=c1_re_left_1&WT.svl=article_readmore

MartinL
24-04-2008, 09:01
Wow:cry:, dette var svært mye værre enn forventet!

Someone
24-04-2008, 09:16
Blodrødt fra Norwegian. Og her er det ikke bare å skylde på Polen og FlyNordic som de har kunnet gjort tidligere, her går det dårlig også for Norge. Lurer på hvor mye de blør pga Rygge. Dette viser også klart at det ikke hjelper med kraftig passasjer vekst når de ikke betaler for seg

storg
24-04-2008, 09:20
Hvor vanskelig vil det være å øke f.eks bilettprisene med 100,- i snitt? SAS vil vel følge med opp. Da gjenstår vel spørsmålet om hva det vil bety for etterspørselen?

Jan
24-04-2008, 09:44
AV AV !
Da spørs det om DY holder året ud :exclaimation

JetBlue
24-04-2008, 09:49
Blodrødt fra Norwegian. Og her er det ikke bare å skylde på Polen og FlyNordic som de har kunnet gjort tidligere, her går det dårlig også for Norge. Lurer på hvor mye de blør pga Rygge. Dette viser også klart at det ikke hjelper med kraftig passasjer vekst når de ikke betaler for seg

Vel, nå skal vi være forsiktige med å komme med fasitsvar, men dette resultatet er langt verre enn forventet.

Norwegian er ikke lenger noen underdog i luftfarten, og dermed møter de også hverdagen på en annen måte. De blir oppfattet som en ordinær aktør på linje med alle de andre, og da endrer også kundene adferd.

I forhold til Rygge tror jeg alle problemene der i starten har bidratt negativt, men det forklarer selvfølgelig ikke det dramatiske underskuddet.

SQ 777
24-04-2008, 10:19
Glem heller ikke at SK Norge har startet 15 nye Europaruter , og hvem vet om annonsene der virker at det ikke er noe ekstra for 20 kg bagasje, setevalg etc.

Folk blir mer og mer trøtt at alle ++++. OG ! Renta gikk opp i går igjen ! Første man kutter ??

Men for all del, håper det går bra.;)

TCAS
24-04-2008, 10:39
Ikke bra, men hvor langt unna budsjett er dette?

sail4fun
24-04-2008, 10:41
Budsjetterer de , eller bruker de bare måleparametere underveis ?

TCAS
24-04-2008, 10:44
Ikke vet jeg, og med tanke på alle rykter om en stor nyhet som DY skulle komme med i april (mulige langruter etc), så er kanskje alt slikt lagt på is grunnet Q1-resultatet?

MartinL
24-04-2008, 11:06
Ikke vet jeg, og med tanke på alle rykter om en stor nyhet som DY skulle komme med i april (mulige langruter etc), så er kanskje alt slikt lagt på is grunnet Q1-resultatet?

Lett, DY burde ikke komme med langruter før de har fått de interne omstillingene og nye rutene godt integrert og innarbeidet.
Dessuten bra for meg som slipper å sykle naken opp til Osl;)

Jeg regner med av vi får se et mindre ekpansjons kåt DY i tiden fremover.
Vi får virkelig håpe at de nå velger å sette mye ressurser på å fullføre nåværende prosesser før de kaster seg på noe nytt.
Lønnsomhet i eksisterene nettverk må være et must før de nå velger nye steg fremover.

Eriksan
24-04-2008, 11:20
Utrolig at et selskap av den størrelsen ikke har noe lønnsomhetskrav på seg, har ihvertfall ikke virket slik siden 2002. Men eierne var kanskje fornøyd så lenge aksjekursen hadde pen utvikling frem til årsskiftet, nå er hverdagen en annen. Merker meg at NAS er ned 6,7% hittil i dag.

morr
24-04-2008, 11:35
Kjos hevder han merker ingen endring i etterspørselen. Men fortsatt stigende oljepris vil til slutt føre til endringer i prisen og da kommer etterspørselen til å påvirkes. Holdes evt. nåværende prisnivå da med stadig økt kapasitet i markedet vil bunnlinja blir blodrød fremover. Det er et dilemma.

I tillegg kan jeg ikke forstå noe annet enn at satsningen i Sverige kommer til å koste mye cash. Kan jo skryte mye av Rygge men med prisnivå som gir profitt vil sikkert også situasjonen der endres.

sk931
24-04-2008, 11:56
:nor:nor:nor
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=16143

Hilsen
Ole

Jan
24-04-2008, 11:58
Ta lige et kik mere på flyforumet Ole ;)

sail4fun
24-04-2008, 12:29
Neivel ?
- Vi har ikke noe spesielt behov for å øke prisene nå. Men det er jo en konkurranse, og vi ser hva de andre gjør, sier Kjos.



http://e24.no/boers-og-finans/article2388550.ece

TCAS
24-04-2008, 16:00
Det er i hvert fall bra at etterspørselen etter billetter holder seg oppe. Men det spørs hvor lenge det fortsetter etter at renten fortsetter å øke, og folk flest begynner å se at de også må kutte på kostnadssiden i egne hjem. Jeg tror en slik endring av folks kjøpsvaner/reisevaner vil gjøre større utslag for flyselskapene fremfor en økning i billettprisene på 50-100 kroner pr. billett. Om en billett til Sør-Europa koster meg 298,- eller 498,- har liten betydning. Det er først og fremst alle de andre utgiftene i forbindelse med reisen (kostnader til og fra flyplassen, hotell, shopping i løpet av oppholdet etc) som vil ha betydning for om folk reiser eller ikke. Så selskapene bør sette opp prisene først som sist.

Blir spennende å se DY sin utvikling, og det blir nok mye bedre i Q2/Q3. Sommertrafikk, flere nye fly, oppstart av nye ruter, chartertrafikk osv. får vi håpe gjør sitt til at det går bedre igjen.

Fredrik Propell
24-04-2008, 17:09
Og nå forventer Morgan Stanly et underskudd på 1,65 mrd sek for SAS i Q1.
http://borsen.dk/finans/nyhed/130698/

MountainDew
24-04-2008, 17:23
Og nå forventer Morgan Stanly et underskudd på 1,65 mrd sek for SAS i Q1.
http://borsen.dk/finans/nyhed/130698/

Det er litt ekstremt og håper ikke det slår til. Tror SAS Norge kan få til litt overskudd mens resten trekker ned.

Fortjenesten til DY på Q2 og Q3 bør bli bra slik at ikke retsen av året trekker selskapet i minus totalt sett. Hovedbasen på Gardermoen er velfungerende og punktligheten blir betydelig forbedret i 2008 i forhold til 2007.

Jeg har ihvertfall god tro på at SAS Norge og Norwegian kan drive lønnsomt dette året!

BU662
24-04-2008, 19:54
A short except from the DY statement:

Gruppen hadde et driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) for kvartalet på
MNOK -226,1 (-8,9).

Justert for engangskostnader blir driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) for kvartalet MNOK 158.

What I do wonder:
What in hell do they hide under "engangskostnader" when they do account for 384,1 MNOK???

Furthermore, also interesting, that they did have a positive EBITDA excluding these "engangskostnader".

Anyone who has a good clue what is kept inside the "engangskostnader"???

MartinL
24-04-2008, 22:50
Når Norwegian nå blør så mye på grunn av Oljeprisen, lurer jeg fælt på hvordan det ser ut i stua til Sterling. Da rekker det ikke lenge med nye 100 milioner kroner i islandske cash!

Jan
24-04-2008, 23:18
Anyone who has a good clue what is kept inside the "engangskostnader"???


As i read it, it could be:

Rebranding of Flynordic
Introduction of new aircrafts
New base Rygge opstart.

TCAS
24-04-2008, 23:37
As i read it, it could be:

Rebranding of Flynordic
Introduction of new aircrafts
New base Rygge opstart.

"Rebranding of Flynordic" blir vel ikke belastet før Q2? Og det må koste dyrt slik de har kjørt på i Sverige skulle man tro.

Someone
25-04-2008, 01:10
Furthermore, also interesting, that they did have a positive EBITDA excluding these "engangskostnader".


For å sitere mine lærebøker: "EBITDA is a half built house";)

DY Tech
25-04-2008, 06:52
What I do wonder:
What in hell do they hide under "engangskostnader" when they do account for 384,1 MNOK???

Furthermore, also interesting, that they did have a positive EBITDA excluding these "engangskostnader".

Anyone who has a good clue what is kept inside the "engangskostnader"???



Å skylde på "engangskostnader" på 384,1 MNOK er vel en grei måte å feie sannheten under teppet?

EB
25-04-2008, 07:26
La oss håpe at prisene settes opp til et nivå som sikrer oss Norwegian fremover!!!

Flyer
25-04-2008, 09:37
La oss håpe at prisene settes opp til et nivå som sikrer oss Norwegian fremover!!!

Norwegian satte opp prisene sine i mars, det er derfor veldig rart at de kommuniserer at de "vurderer å sette opp prisene". CFO sa bare for noen dager siden til mediene at det ikke var aktuelt med prisøkninger i Norwegian, men det har de altså allerede gjennomført (som alle andre selskaper). Kan de ikke bare være ærlig på det, slik SAS var i går (på TV)?

TCAS
25-04-2008, 10:16
Hvor mye ble DY sine priser satt opp i mars egentlig?

BU662
25-04-2008, 11:13
Å skylde på "engangskostnader" på 384,1 MNOK er vel en grei måte å feie sannheten under teppet?

Look a bit at Delta and Northwest, United.
Close to 90% of Delta's loss is from one-off costs. If you look at United, the picture is much different, as they had a loss of 542 Mio US$ and a negative Cash Flow. And the 2nd thing will kill them off. There is no chance that they can survive when they can't stop that bleeding.
To write down costs that come with the establishing of new base, new plane-type etc is not nice, but as long as your operating Cash Flow is positive, your Health is still ok. Not brilliant, but ok.

Maybe we have here in the forum people that are working in Accounting. They may tell us that it could be smart to make a Quarter that will be red anyway to look even more red and then be profitable in the next Quarter.
If I e.g. need to buy 1 000 000 Pencils over the year, I can split this costs over each month, or I buy them now, as I know that I will make a loss as a company and then it doesn't matter so much if it will be 200 Mio or 201 Mio.

S. Holberg
25-04-2008, 11:35
Se aksjekursene mot hverandre:
(NAS og SAS): http://www.bors24.no/bors24.no2/site...(instr4%20null))))

sail4fun
28-04-2008, 20:46
Når Skandinaviens største luftfartsselskab SAS tirsdag aflægger kvartalsregnskab, vil det efter al sandsynlighed være ledsaget af en plan for yderligere besparelser.

At selskabets bundlinje i årets første kvartal vil være rød, er det nemlig svært at finde nogen, som er uenige i.
http://borsen.dk/finans/nyhed/130889/


Veckans rysare kan bli flygbolaget SAS som presenterar sitt resultat på tisdag. Att det blir en förlust för det första kvartalet är väntat, frågan är bara hur stor den blir menar analytiker som följer SAS.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=764783

EB
29-04-2008, 05:43
Spørsmålet er vel heller om hvor stort underskuddet blir...

sail4fun
29-04-2008, 06:51
Jeg tror at spare/kutt planene er det som blir spennende ....

CK
29-04-2008, 06:54
klassisk Norwegian. De er veldig flinke til å gjemme sine prisøkninger, mens SAS er erlige (eller dumme?) og forteller markedet hva man gjør og hvorfor. Det er hélt vanlig prosedyre fra DY å øke prisene i det stille, gjerne med små økninger i flere omganger. Så Kjos har svært liten troverdighet når han sier de ikke vil øke prisene. Når SAS har hatt sine prisøkninger inne i noen dager filer nok DY nye priser ganske raskt

sail4fun
29-04-2008, 08:14
Interim Report January-March 2008

Key ratios for the period

· Operating revenue: MSEK 12,833 (11,887) (+6.3%) *

· Number of passengers: 7.3 million (+2.6%)

· Earnings before nonrecurring items in continuing operations: MSEK -973 (-94)

· EBT margin before nonrecurring items: -7.6% (-0.8%)

· Net income for the period: MSEK -1,134 (-47)

· Earnings per share: SEK -6.55 (-0.11)

· A short-term action plan corresponding to SEK 1.1 billion will be implemented.
A total of 44% of the long-term cost program corresponding to SEK 2.8 billion has been implemented.

* Currency adjusted


Comments by the CEO

The negative earnings trend we experienced in November and December last year continued in the first quarter of 2008. The primary reason for this is the rapid rise in jet fuel prices to record high levels that could not be offset, while unit earnings fell as a result of further intensification of competition. There is also certain overcapacity in the market and tendencies toward a decline in business travel. Managing this market situation is currently a challenge faced by the entire air-travel industry. We have seen how companies in the local market have adjusted their forecasts downward at the same time as carriers in the US and Asia have filed for bankruptcy. Consolidation in the industry on a global scale is continuing with full force.

Accordingly, the SAS Group's earnings for the first quarter were very weak, with an outcome of MSEK -973, which is a substantial decline compared with the year-earlier period. The first quarter is seasonally a weak quarter, which was further amplified by Easter falling in March this year. However, the underlying decline is deemed to amount to approximately MSEK 600. We continued to incur increasing expenses as a result of the Q400 problems, but the amount of compensation received from Bombardier will mostly offset this during the quarter.

There are indications that that global trends are so serious that we must prepare for a more enduring economic downturn. The macroeconomic problems, which essentially derive from the overutilization of the US credit market, are now having knock-on effects in the financial system.

To turn around the earnings trend and manage the challenging market situation, we have extended the action plan announced in February and grouped it together under the name Profit 2008. These measures shall generate an earnings effect in
2008 of SEK 1.1 billion, including price adjustments, changes to the traffic programs, additional efficiency enhancements of overheads and the discontinuation and postponement of certain planned activities. Furthermore, we have decided to reduce capacity by 11 aircraft (5%) commencing in autumn 2008 and have decided not to implement the planned increase of one intercontinental aircraft. In total, the number of positions will reduced by approximately 1,000 FTEs.

In parallel with these measures, we will continue to implement the S11 strategy program - "Strategy 2011." Major focus is being directed toward a cultural turnaround and to improving our customer satisfaction, for example by providing more stable delivery quality and continuous product improvements.

The situation in the air-travel industry is serious. For this reason it is vital that we turn around the earnings trend and at the same time keep S11 on track to ensure that we can develop SAS to become an even stronger and more competitive airline.

Mats Jansson
President and CEO

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=766866&fn=wkr0003.pdf Full report

sail4fun
29-04-2008, 08:14
SAS Group earnings for first quarter: MSEK -973 - Profit 2008 action program
expanded to SEK 1.1 billion

Key data from the SAS Group's first-quarter report today:
· Earnings before nonrecurring items for the period amounted to MSEK -973 (-94), a decline of MSEK 879 · The Group transported 7.3 million passengers, an increase of 2.4%

As a result of the rapidly increasing fuel prices, increasing overcapacity and the consequent pressure on yield, SAS has expanded the action program announced in February, which has been grouped under the name Profit 2008.

Main points of Profit 2008:
· Total earnings effect in 2008 - SEK 1.1 billion · Capacity reduction by 11 aircraft commencing in autumn 2008, and the addition of another long-haul aircraft has been postponed · A surplus of approximately 1,000 full-time positions will occur.

Mats Jansson, President and CEO, comments:
"To turn around the earnings trend and manage the challenging market situation, we are undertaking a number of short-term measures that we have grouped under the name Profit 2008. These measures shall generate an earnings effect in 2008 of SEK 1.1 billion, including price adjustments, changes to the traffic programs, additional efficiency enhancements of overheads and the discontinuation and postponement of certain planned activities. In total, the number of positions will be reduced by approximately 1,000 FTE.

"At the same time, it is important to keep S11 on track to ensure that we can develop SAS to become an even stronger and more competitive airline."


Refer to the interim report at www.sasgroup.net for further detailed information.
SAS GROUP INVESTOR RELATIONS

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=766937&fn=wkr0003.pdf

Someone
29-04-2008, 08:27
Stygge tall, ellers virkere kuttene fornuftige selv om det innbærer at det ikke kommer en ny 340 og 11 fly skal ut av flåten

Someone
29-04-2008, 08:43
Selskap - resultat - margin
SAS Norge -192 -6,0%
SAS Sverige -69 -3,3%
SAS Danmark -125 -4,3%
SAS IC -151 -8,4%
Blue1 +2 0,3%
AirBaltic -107 -21,0%
Widerøe +10 1,2%

SAS Norge, SAS IC og Baltic er det med dårligst marginer. Widerøe og Blue1 er de eneste som tjener penger og SAS IC og Blue1 er det eneste som viser til en forbedring fra ifjor.

Og nå går også SGS ut offentlig og sie hvor hovedproblemet ligger:
The company’s other major challenge is on the costs side, particularly in Denmark.

Jeg mener fortsatt løsningen her er å velge LH sin modell. Skrankeansatte og alle som møter kunder face-to-face tas tilbake i selskapet (airline) og bagasjehåndtering og lasting/lossing outsources

sk931
29-04-2008, 09:05
Hører netop nu i Nyhederne i dansk radio..

Underskud i Q1 omkirng 800 mill. DKK

1000 skal opsiges....puha..

hilsen
ole

Speedbird
29-04-2008, 09:14
1000 i DK, SE, NO eller jevnt fordelt?

Speedbird
29-04-2008, 09:16
Stygge tall, ellers virkere kuttene fornuftige selv om det innbærer at det ikke kommer en ny 340 og 11 fly skal ut av flåten

Hvilke 11 fly skal ut av flåten?

Vref
29-04-2008, 09:37
"- Videre har vi bestemt å redusere kapasiteten med 11 flymaskiner, tilsvarende 5 prosent av flåten og har bestemt å ikke implementere den planlagte økningen av en interkontinental rute.Totalt vil antall stillinger bli redusert med 1.000 ansatte, sier Jansson."

Betyr dette ytterligere oppsigelser av piloter eller møter denne reduksjonen forventet pensjonsavgang? SAS blir snart det eneste flyselskapet som kun har 4-stripere....

sk931
29-04-2008, 09:57
1000 i DK, SE, NO eller jevnt fordelt?
Tallet 1000 lyder højt, men mon ikke mange, der er tæt på pensionsalderen,
vil få et "tilbud" de ikke ser sig istand til at afvise.
Fordelt over hele verden er 1000 ikke mange, synes jeg.....Selvfølgelig er SAS
tallene alvorlige, og noget skal ske

Hilsen
Ole

CK
29-04-2008, 10:01
1000 i DK, SE, NO eller jevnt fordelt?

- Arbetet med att sätta besparingsåtgärderna i verket inleds omgående. Beträffande övertaligheten kommer den att hanteras i de olika bolagen och fackföreningarna kommer att vara med i processen. När detaljerna är klara ska de kommuniceras omgående, säger Mats Jansson.

Someone
29-04-2008, 10:03
-361 MSEK hos Spanair.

Noen nyheter hvordan salgsprosessen går der?

OJB
29-04-2008, 10:25
1000 ansatte iår og med den økonomiske utviklingen vil jeg tro det kommer en fase 2 til neste år med ytterligere 1000 ansatte selskapet må slankes med.

ThomAAs
29-04-2008, 10:30
Spørs om de burde droppe de nye rutene fra OSL da, siden de skal spare så mye... Prøve å gå i pluss på det de allerede driver med først. Ellers så er det trist at så mange skal miste jobben...

BU662
29-04-2008, 10:34
Jeg tror Management har begynner med hastverk og panikk-reaksjoner na. A kutte ut den planlagte longhaul-ekspansjon vil koste selskap en god del fremtid. Det er omradet hvor Lufthansa tjener penger, ikkke i short-haul, da flyr de med marginale gevinster. Na risikerer man at enda flere flyr rett fra starten av sin reise med konkurranse via FRA eller AMS. Og skulle denne trenden forsterke seg, vil vi i fremtida sikkert se en TRD-FRA.

Tallene er utrolig svake og man kan spöre seg om det ble en sa veldig klok ide a utsette transformeringen av selskaped i Desember fordi man frykted en ny streik. De ansatte ma innse at de kan ga til streik, og da vil de knekke heile selskap. I dagens form kan SAS ikke overleve. Ikke en eneste av de originale SAS selskaper har tjent penger. Hverken SAS IC, NO, SWE eller DK.

Selskap ma slanke og rendyrke seg. Selskap ma ta seg betalt for det de tilbyr og definerer sitt produkt rent og klart. Enten Lave priser - mens dette vil bare funke som Low-Cost, eller Service, og dette kan man kreve litt mere kroner for. Setter seg SAS innimellom, vil de drukne.

Jeg er enig med OJB. SAS er i begynnelsen av en meget bittert periode og mange flere enn disse 1.000 som er annonsert idag vil miste sine jobber.

MD90
29-04-2008, 11:13
1000 i DK, SE, NO eller jevnt fordelt?

Det eneste som sies i rapporten er at en tredjedel av oppsigelsene gjelder "ej produktionrelaterade resurser".

LN-MOW
29-04-2008, 11:37
Ikke bra .. paa flere maater. Hvis man vurderer kostnadsproblemet som stoerst, burde man IMHO se paa muligheter for aa oeke inntekter foerst. Naa kjoerer man den vanlige SAS-metoden med aa gaa inn i sparespiralen som igjen vil foere til lavere inntekter som igjen vil foere til nye sparetiltak som igjen vil foere til lavere inntekter osv osv ... dette har vi sett foer.

Naa er tiden inne til aa se paa MULIGHETENE! Hvor kan man hente mer inntekter? Hvilke markeder kan melkes? SAS har allerede 'klaget' paa at de ikke kan dekke etterspoerselen til USA. Vel, saa kanskje ikke SFO er svaret .. men hva med litt kreativ codesharing? Andre Star-medlemmer har codeshare utenfor alliansen, saa hva med litt codeshare til Atlanta? Houston? Dra nytte av partnerens enorme markedsfoeringsapparat. Det er ofte billigere aa spare ved aa oeke produksonen ..

SQ321
29-04-2008, 12:34
Dette betyr vel også at MartinL kan puste lettet ut da han nå garantert ikke trenger å sykle naken opp til OSL.

MartinL
29-04-2008, 12:44
Dette betyr vel også at MartinL kan puste lettet ut da han nå garantert ikke trenger å sykle naken opp til OSL.

Det var jeg ganske så sikker på at jeg ikke trengte uansett;)

Hvor blir flyene kuttet og hvor vil dette bli mest synlig?

Someone
29-04-2008, 12:47
Hvor blir flyene kuttet og hvor vil dette bli mest synlig?

Det er ikke bestemt ennå ifølge Janson på pressekonferansen

MartinL
29-04-2008, 13:03
Det er ikke bestemt ennå ifølge Janson på pressekonferansen

oki, har ikke hatt tid til å lese hele.

Men de er vel rimelig sikre på hvem og hva siden de har pekt ut 11 fly!

MountainDew
29-04-2008, 13:28
11 fly skal ut men det skal jo også inn noen MD87 og 736. Blir vel desverre MD80 da som skal må ofres. Resultatet vil forhåpentligvis bedres de neste 2 kvartal.

FlightDeck
29-04-2008, 13:51
Hva er vitsen med å kvitte seg med 11 MD-80 og sette inn 7 "nye"?

sk931
29-04-2008, 13:55
Hvis man fjerner de fly som SAS har indlejet fra WDL/atlantic osv osv osv giver det vel en naturlig reduktion på fly ..
Kan det være New Delhi man så alligevel ikke vil flyve eller er det San Fransisco ???

Hilsen
Ole

LTH
29-04-2008, 14:02
Det er ikke bestemt ennå ifølge Janson på pressekonferansen

"- Vi vurderer også å sette enkelte fly på bakken fra vinteren av. Akkurat nå regner vi på fire fly, men det kan godt hende det blir færre eller flere, sier Strand og legger til at han ikke har tall på hvor mange ansatte som kan bli rammet av dette."

http://e24.no/boers-og-finans/article2397773.ece#VG

FlightDeck
29-04-2008, 14:07
Hvis man fjerner de fly som SAS har indlejet fra WDL/atlantic osv osv osv giver det vel en naturlig reduktion på fly ..
Kan det være New Delhi man så alligevel ikke vil flyve eller er det San Fransisco ???

Hilsen
Ole

Skulle de ikke utsette San Francisco - og fly New Dehli fordi sistnevnte ikke krevde flere fly..?

Joker7913
29-04-2008, 14:18
Hvis man fjerner de fly som SAS har indlejet fra WDL/atlantic osv osv osv giver det vel en naturlig reduktion på fly ..
Gør man det vil man også bl.a. fjerne er high yield destination som LCY.

der er andre alternativer der umiddelbart springer i øjnene.

Der kunne måske også være tale om simplificering af rutestrukturen: samle alt IC i enten ARN eller CPH, mindske udbuddet på nogle destinationer (ORD/EWR) og dermed presse yield op og bruge frigivet kapacitet på andre destinationer.

Det samme kunne gøres ved eksempelvis at trække overskudskapacitet ud af crowdede markeder som norsk indenrigs, Aal-Cph, LHR-ruterne, sol-og-sommer ruterne, hvis denne reduktion gennemføres således at MD80 fly frigøres (stort brændstofforbrug) og man lader Norske og Svenske 737 erstatte dem er der effektivitet at hente der.
Det samme gælder outsorcing af handling på ikke baser til eksempelvis den lokale lufthavns handling selskab (AAR og AAL springer i øjnene her)

Alternativt kunne man vælge at nedlægge eksempelvis de QI fløjne ruter som SK ruter og lade dem være rene QI ruter, men QI personale og andre omkostninger, og SK codeshare, som eksempelvis NRK-CPH og NCL-CPH er nu.

hmmm endelig er der jo den tanke, at antallet af fly der skal reduceres med er 11 - hvormange 330/340 er det lige SAS IC har? bare en tanke................ Måske vi i fremtiden ser LH med MUC-EWR-CPH-EWR-MUC og FRA-SEA-CPH-SEA-FRAslinger? hvis AF kan flyve på LHR-LAX kan LH vel også flyve på CPH-EWR..... bare en tanke.

sk931
29-04-2008, 14:34
[QUOTE=Joker7913;266068] Det samme gælder outsorcing af handling på ikke baser til eksempelvis den lokale lufthavns handling selskab (AAR og AAL springer i øjnene her)

Når snakken falder på AAL og AAR kan jeg snakke med....AAL er ikke i stand
til at handle den omfattende SAS/QI trafik som er deroppe...Kan kun ske hvis de ansætter mange nye.....
AAR handling vil jeg ikke udtale mig om.....Dem har jeg min mening om, og den skal bestemt ikke lægges ud her....Det kan du så opfatte positiv eller negativ, det kan du selv afgøre

Hilsen
Ole

storg
29-04-2008, 14:53
Jeg vil påstå at SAS sitt største problem er eierne. De tre største eierne er trolig ikke villige til å spytte inn penger for å la SAS ekspandere seg ut av problemene. Samtidig virker det ikke som de gir noen føringer på hvordan de ønsker at SAS skal utvikle seg. De lar det enkelt og greit skure og gå. Da får styret og ledelsen et begrenset område å styre innenfor.

sail4fun
29-04-2008, 16:27
NKF skriver følgende
SAS-konsernet presenterte i dag sitt resultatregnskap for første kvartal i år. Regnskapet viser et underskudd på SEK 973 millioner. Resultatet for SAS Norge viser et underskudd SEK 192 millioner, noe som er betydelig dårligere enn tilsvarende kvartal i fjor. Første kvartal 2007 viste et overskudd på SEK 195 millioner.
Det svake resultatet forklares gjennom et generelt økt press på flyindustrien, økt konkurranse, økte oljepriser og en viss overkapasitet i markedet.
I tillegg har SAS Norge fått en betydelig økning i kostnader knyttet til teknisk vedlikehold.

Ledelsen i SAS Norge har allerede i dag drøftet en ”Profit Protection Plan” med de tillitsvalgte med en målsetning om å sikre resultatet for hele 2008. En slik ”Profit Protection Plan” omfatter blant annet:


Det vurderes å legge ned ulønnsomme ruter/frekvenser.



To eventuelt fire fly planlegges å settes på bakken fra vinterprogrammet.



Sparetiltakene vil innebære en reduksjon av 70 årsverk i administrasjonen. Dette søkes løst gjennom naturlig avgang.



Det er pr i dag ikke meddelt noen overtallighet blant CC.

NKF vil gi sitt bidrag til en kritisk gjennomgang av kostnadene i selskapet hvor målet er å trygge våre arbeidsplasser.

sail4fun
29-04-2008, 16:29
En annen måte å si det på er at SAS Norge gikk med 3.000.000 kroner i underskudd pr fly de disponerer.
Norwegian gikk med rundt 10.000.000 kroner underskudd pr fly de disponerer.

Tommy777
29-04-2008, 16:51
Ikke gode tall, men bedre enn det Morgan Stanley forventet. I forhold til DY er det jo slett ikke verst resultat som PA Viking nevner.

Men jeg må si meg fullstendig enig med LN-MOW den nye direktøren er kun opptatt av å spare og kutte. Makan til sirumpa ledelse skal man lete lenge etter...

Da jeg først leste 11 maskiner som skulle kuttes, tenkte jeg på langdistanseflåten. Kanskje et smart trekk siden SAS overhodet ikke klarer å tjene penger langt selv om de er suverent dyrest av alle som flyr over atlanteren....

Så å selge International til LH er vel kanskje et alternativ og å operere som Swiss gjør nå.

Ellers er jeg meget overrasket over resultatet i Norge. Meget høye vedlikeholdskostnader sies det. Hva er det dette kommer av? Har ikke SAS Norge den mest effektive og lønnsomme flåten i hele konsernet?

Someone
29-04-2008, 17:34
Jeg vil påstå at SAS sitt største problem er eierne. De tre største eierne er trolig ikke villige til å spytte inn penger for å la SAS ekspandere seg ut av problemene.

Uten at jeg ønsker å forvare SAS eiere, men det er veldig vanskelig for et flyselskap å hente kapital fra eiere generelt, spesielt uten å måtte gjøre dette til underkurs og dermed ødelegge for eksisterende aksjonerer. Grunnen til dette er rett og slett at flybransjen er alt for volatil (og ulogisk/urasjonell) og det fleste fornuftige investorer (og ansatte) holder seg langt borte fra flyindustrien.


Selv for en flyinteresert som meg så frister det ikke å jobbe innen luftfarten. Det er få bransjer som klarer å få frem kombinasjonen dårlig betalt og usikre arbeidsplasser....:rolleyes:

Andrev
29-04-2008, 17:55
Da jeg først leste 11 maskiner som skulle kuttes, tenkte jeg på langdistanseflåten. Kanskje et smart trekk siden SAS overhodet ikke klarer å tjene penger langt selv om de er suverent dyrest av alle som flyr over atlanteren....

Så å selge International til LH er vel kanskje et alternativ og å operere som Swiss gjør nå.


Omtrent dette jeg tenkte også. Når de ikke klarer å tjene penger på IC i den skala de driver i nå, og heller ikke er villig til å satse større, er det bedre å legge ned hele greia. (=selge det til LH) Skjønner ikke hvordan de skal få det til å lønne seg slik de holder på nå.

litt-amatør
29-04-2008, 18:00
Man må bare konstatere at det er dyrt å drive flyselskap.:rolleyes: Men jeg tenker også på langdistanseflåten. Har de ikke god load factor, da er det vanskelig å skjønne hvordan de skal tjene penger fremover, ingenting som tyder på at prispresset vil avta. Evt. må man kutte/minimalisere IC helt og bare kjøre CPH med avganger til EWR, NRT og ORD (innbiller meg at det er de som går best/best yield)?:)

krsvg
29-04-2008, 18:01
hørte på radionyhetene at SAS no skulle kutte 4 fly og 70 årsverk... tenkte umiddelbart på fokker50 flåten. Er det den som skal ofres? i såfall, har f.eks WF mulighet til å overta disse operasjonene?

Utflyttet
29-04-2008, 18:32
Men det som imponerer meg mest med eierskapet og de tre landene er dette med at den sittende norske regjeringen er jo veldig flink å blande seg i andre delvis statlige bedrifter hvor man ser fare for norske arbeidsplasser, og hvordan man da kan sitte og se på en ledelse som har drevet splitt og hersk og gjort intern konkurranse mellom NO/DK/SE en oppgave for de inviduelle selskapene og ikke greidd å samle de er jo bare utrolig.

-A

CK
29-04-2008, 20:15
200 arbeidsplasser i inddustrin (besvisst stavefeil) er viktigere enn tilsvarende i serviceindustrien. På tide at de statlige aksjonærene solgte seg ut - men faren er vel at SV vil kjøpe alle aksjene om danskene og svenskene selger seg ned. At et internasjonalt flyselskap i Europa er 50% statlig eid i 2008 er en anakronisme

Anbefaler forøvrig denne boken: http://www.borsensforlag.dk/Books/BookInfo.aspx?ItemNo=8776640949 som jeg kom over i bokhandelen på CPH ved en tilfeldighet (var ute etter Rasmus Klump)

TOS
29-04-2008, 21:18
En annen måte å si det på er at SAS Norge gikk med 3.000.000 kroner i underskudd pr fly de disponerer.
Norwegian gikk med rundt 10.000.000 kroner underskudd pr fly de disponerer.

Tar du ikke litt i her? I følge Q1-rapporten til DY så hadde de 32 fly operative ved slutten av Q1. Jeg får det til å bli ca 6.800.000 i tap per fly (med underskudd på 210.8 millioner i Q1), men det er mulig at det er noe jeg ikke ser her. Det er likevel større tap per fly, siden SK NO har mindre tap enn DYs tap, og SK NO har flere fly (men jeg finner ikke antallet akkurat nå), så da taper SK NO mindre per fly.

Om dette er en fornuftig måte å regne på er en annen sak...;)

LN-AFG
29-04-2008, 23:27
Har det skjedd noen store endringer i alle disse årene med turnaround planer i hytt og pine, når det gjelder utestasjonene?

F.eks. SEA som jeg reiser til minst 1. gang i året. Er det fremdeles ett stort antall ansatte i SEA til å ta seg av den ene daglige avgangen, eller har man klart å spare ved å hyre inn lokal handling?

LN-MOW
29-04-2008, 23:33
Stort antall er det ikke ... og med et par unntak er de alle timeansatte .. Det er ikke vanlig aa ansette paa fastloenn. Da er du manager eller supervisor.

jikswoboB
30-04-2008, 00:03
200 arbeidsplasser i inddustrin (besvisst stavefeil) er viktigere enn tilsvarende i serviceindustrien. På tide at de statlige aksjonærene solgte seg ut - men faren er vel at SV vil kjøpe alle aksjene om danskene og svenskene selger seg ned. At et internasjonalt flyselskap i Europa er 50% statlig eid i 2008 er en anakronisme



Må vara otidsenligt, men statligt ägande är egentligen inget hinder i sig för att effektivt driva verksamhet - se på Finnair. Det som är olyckligt i SAS fall är att det är frågan om tre stater som är ägare och att bolaget i grunden är en politisk överenskommelse mellan tre länder. Men för mig får SAS gärna privatiseras. Borde egentligen stått först på svenska statens listan över bolag att göra sig av med, före V&S, Nordea, TeliaSonera och andra bolag som tillskillnad från SAS ger en avkasning till staten att tala om. Men med tanke på hur orolig finansmarknaden är i allmänhet och hur uselt flygbolagen går i synnerhet är det väl inte så troligt att de tre staterna finner det läge att sälja just nu.

LN-AFG
30-04-2008, 00:52
Greit Andreas, men det som tidligere er blitt nevnt av deg og Finn Erik, om at SAS betaler for hus, bil og konelønn til station manager, er det fortsatt hvordan SAS driver i SEA og andre steder?

LN-MOW
30-04-2008, 01:37
Nei, det var omraadesjefen ... den naavaerende stasjonssjef er lokalansatt og har nok en god loenn saann flyselskapmessig sett ... Men stasjonssjef er ikke lenger den jobben den var.

Staff
30-04-2008, 11:59
Hva er feil med dette regnestykke?

Norge: 70 (http://www.boarding.no/art.asp?id=31270)
Danmark: 0 (http://www.boarding.no/art.asp?id=31267)
Sverige: 930 ???
------------------------
Totalt: 1000

Someone
30-04-2008, 12:06
DK sier ikke at de ikke skal redusere antall ansatte, men at de håper å gjøre dette gjennom naturlig avgang. Husk at folk både slutter og går av med pensjon, samt det kan være at endel ønske å jobbe deltid.

Husk at 1000FTE ikke er det samme som 1000 ansatte, men 1000 årsverk

Dessuten skal man ta de foreløpige tallene med en god klype salt og man skal ikke se bortifra oppsigelser.

Utflyttet
30-04-2008, 12:18
Hva er feil med dette regnestykke?

Norge: 70 (http://www.boarding.no/art.asp?id=31270)
Danmark: 0 (http://www.boarding.no/art.asp?id=31267)
Sverige: 930 ???
------------------------
Totalt: 1000

Disse tallene, spesielt det midterste, er vel helt forutsigbart?

-A

Hickok
30-04-2008, 12:46
Joda, hvis SAS DK skal si opp folk, så kommer vel kabinforeningen på banen igjen, og da blir det bare bråk, så det er greit å holde seg i SE og NO tenker jeg...

BU662
30-04-2008, 12:58
Kutter de bare i Norge og Sverige blir det brak ogsa...

Jeg tror mange i SAS Danmark klarer ikke hvor alvorlig situasjonen er for SAS. Ogsa noen her inne denne forum forsöker a pent-regne tallene. SAS hadde, i forlik til en Norwegian, sikred 60% av sin fuel, har ikke apnet en ny base eller introdusert en ny flytype. Til tross er tallene dyp-röde. Enda mere bekymringsfyllt er en kikk pa Cash-Flow analysis. Minus i Cash flow fra Operations!

Som sagt för, de 1.000 er bare begynnelsen av en stor kutt-programm. SAS har ikke rad a vente. Konkurrentene sjerper seg, tar imot flere flyr og tar stadig flere ruter og marked-andeler. Om SAS vil overleve dette ma de kutte i Europa-Traffiken og öke Longhaul. Ellers vil de ikke overleve fordi det vil alltid finnes en aktör innen Europa-Traffik som flyr i konkurranse til SAS med lavere kostnader. Om dette heter EasyJet, Ryanair, Norwegian eller Air France er absolut ikke viktig.

TOS
30-04-2008, 13:09
Som sagt för, de 1.000 er bare begynnelsen av en stor kutt-programm. SAS har ikke rad a vente. Konkurrentene sjerper seg, tar imot flere flyr og tar stadig flere ruter og marked-andeler. Om SAS vil overleve dette ma de kutte i Europa-Traffiken og öke Longhaul. Ellers vil de ikke overleve fordi det vil alltid finnes en aktör innen Europa-Traffik som flyr i konkurranse til SAS med lavere kostnader. Om dette heter EasyJet, Ryanair, Norwegian eller Air France er absolut ikke viktig.

Her tror jeg du har et viktig poeng, Richard. Enn så lenge så er nok konkurransen på intra-europeisk trafikk hardere enn longhaul, iallefall om man ser på skogen av LCC-selskaper som opererer rundt om i Europa med helt annen kostnadsstruktur og -nivå enn SAS. I tillegg så er det vel en kjennsgjerning at 11 IC fly er noe i underkant av hva man trenger for å operere IC profitabelt (iallefall om man skal tro det man leser). SAS må selvsagt levere feed-trafikk til sine longhaul-ruter, men det kan man gjøre uten å samtidig konkurrere seg i hjel på endel europeiske destinasjoner.

krølle
01-05-2008, 07:19
Nå har både NAS og SK kommet med sine 1Q resultater og SK har "flagget" noen grep for å bedre ( ? ) lønnsomheten, men mye kan gjøres bedre. Hvorfor må selskapet ha 3 egne avdelinger, jfr. produkt/ledelse/operations f.eks.
Kunne ikke 1 stor avdeling håndtert dette på samme måte, selvom de drives
som SKNO, SKDK, SKSE, SKIC?
En annen ting, hvilke grep tar NAS rundt sitt resultat, venter de på bedre tider, eller? Anyone knows?

LN-RKF
01-05-2008, 08:22
Nå har både NAS og SK kommet med sine 1Q resultater og SK har "flagget" noen grep for å bedre ( ? ) lønnsomheten......

...En annen ting, hvilke grep tar NAS rundt sitt resultat, venter de på bedre tider, eller? Anyone knows?


Jeg synes media har holdt seg påfallende tause om resultatet til Norwegian, til tross for at tapet er mye større sett i forhold til selskapets størrelse.

Da Norwegian la frem sitt resultat forrige uke ble det referert på endel nettaviser og radiokanaler på formiddagen. Flere større aktører (bl.a Nettavisen) unnlot helt å nevne det. På kvelden ble jeg sittende og se nyhetssendingene på TV både på TV2 og NRK, ingen av dem nevnte det dårlige resultatet til Norwegian med et ord!

Da SAS la frem sitt resultat noen dager senere var situasjonen en helt annen.

BU662
01-05-2008, 10:15
Om man tar grep eller ikke har noko a gjöre hvor man ligger i forhold til interne planer.

DY har sagt at de vil tape penger, de hadde forvented oppstarts-tap med Rygge og har en god del kostnader med introduksjonen av -800er. I tillegg kommer höy fuel kostnad. Mens de har gitt klart uttrykk at de anser dette som seasonal low-demand og forventer a kunne kompensere for dette under sommeren / höst.

SK har hadd sin fuel hedged, de hadde alrede en spareprogramm undereis. De har ikke rekked sine interne milestones fra dette spareprogrammet. De skulle har rekke 60%, mens de er ved 44% av "S11". Selskap forventer at situasjonen vil forverre seg og tar alrede na grep.

Ogsa i siste downturn av flyindustrien ble noen av de lavpris-selskaper de store vinnere. Ryanair og EasyJet vokse seg opp mye i etterkanten av 2001. Andre forsvant. Sann vil det ogsa vaere denne gang. En god del darlig drivne selskaper vil forsvinner, mens andre aktörer vil sterke seg pa bekostning av disse, selv i nedgangstider.

krølle
01-05-2008, 11:41
[QUOTE=BU662;266574]Om man tar grep eller ikke har noko a gjöre hvor man ligger i forhold til interne planer.

DY har sagt at de vil tape penger, de hadde forvented oppstarts-tap med Rygge og har en god del kostnader med introduksjonen av -800er. I tillegg kommer höy fuel kostnad. Mens de har gitt klart uttrykk at de anser dette som seasonal low-demand og forventer a kunne kompensere for dette under -sommeren / höst.

Er det som forundrer meg en smule, mange, antagelig ganske så mange av disse billetter som nå brukes er jo kjøpt for lenge siden, slik at en ikke får
større "inntekter" selvom det koster skjorta på enkelte middelhavs destinasjoner i sommer månedene.
Men det får vi vel høre om når

krølle
01-05-2008, 11:43
[QUOTE=BU662;266574]Om man tar grep eller ikke har noko a gjöre hvor man ligger i forhold til interne planer.

DY har sagt at de vil tape penger, de hadde forvented oppstarts-tap med Rygge og har en god del kostnader med introduksjonen av -800er. I tillegg kommer höy fuel kostnad. Mens de har gitt klart uttrykk at de anser dette som seasonal low-demand og forventer a kunne kompensere for dette under -sommeren / höst.

Er det som forundrer meg en smule, mange, antagelig ganske så mange av disse billetter som nå brukes er jo kjøpt for lenge siden, slik at en ikke får
større "inntekter" selvom det koster skjorta på enkelte middelhavs destinasjoner i sommer månedene. Vi kjøpte 20 t/r svg-waw-svg med DY i begynnelsen av juni og samtlige var billigere en SK ID billetter, ikke det at de er billige lenger, men i et perspektiv
Men det får vi vel høre om når Q2 skal fremlegges

morr
01-05-2008, 11:46
spørsmålet er vel hvordan dette regnskapsføres. Er litt usikker, men kan det være at billett kjøpt i januar føres som inntekt når den blir benyttet, eks. i juni? Slik at man får et riktig bilde trafikk og inntekter/lønnsomhet.

Someone
01-05-2008, 11:48
Er det som forundrer meg en smule, mange, antagelig ganske så mange av disse billetter som nå brukes er jo kjøpt for lenge siden, slik at en ikke får
større "inntekter" selvom det koster skjorta på enkelte middelhavs destinasjoner i sommer månedene.
Men det får vi vel høre om når

Nå bokføres ikke nødvendigvis en flybillett når den kjøpes, men når den brukes. Nå vet jeg ikke nødvendig hvordan reglene for flybilletter er, men i andre bransjer skjer salget først når kunder får varen/tjenesten og ikke når den bestilles (selv om det finnes masser av unntak) F.eks hadde du gått til en offshore verft å bestilt en rigg, ville ikke inntektene for denne blir bokført når de bestilte den, og bokførte inntekter følger heller ikke nødvendigvis når betalingen foregår.

BU662
01-05-2008, 12:04
Copy & Paste fra Q1 Report:

Cash flow
Cash and cash equivalents balance was MNOK 447.0 (528.2) at the end of the quarter, compared to
MNOK 501.4 at the end of the previous quarter. The decrease in cash is caused by prepayments made
on the Boeing contract of MNOK 45.3 during the quarter, as well as seasonality in sales pattern
affecting trade receivables and credit card receivables on the quarter financial closing date.

LN-RKF
01-05-2008, 13:26
.......Vi kjøpte 20 t/r svg-waw-svg med DY i begynnelsen av juni og samtlige var billigere en SK ID billetter.....

Prisen på ID billetter består vel stort sett av de faste avgiftene som finnes på alle biletter uansett prisklasse, pluss noen tikroninger.

Det kan virke som om den billigste kategorien til DY kun dekker avgiftene og ikke noe annet. Da er det ikke rart det blir underskudd......

LN-KGL
02-05-2008, 10:23
En liten stund siden det er diskutert hvilke fire fly som skal kuttes. Hvis en ser gjennom SASNO-flåten hvilke fly det er fire av, så peker dette helt klart på de fire -405ene.

The Ticketor
02-05-2008, 12:28
LN-RKF, det finnes forskjellige måter å regne ut en ID-pris på da det finnes flere forskjellige typer ID-billetter, men det er et annet tema.

CK
09-05-2008, 08:12
SAS Sverige kutter 200 i kabinen: http://standby.dk/news/16027

Blackhawk
09-05-2008, 18:44
Himmel, SAS/SE har ikke rekruttert kabinansatte på svært mange
år - men har i stedet hatt kutt nå og da. Samtidig som SAS/DK
flere ganger har rekruttert!

Superhai
11-05-2008, 15:56
CPHDEL skal ihvertfall gå. Ser ut som de kutter en dag i uka på de fleste avgangene i vinter. :/

sail4fun
18-06-2008, 22:25
SAS Danmark skærer yderligere to fly væk fra trafikprogrammet som led i det skandinaviske flyselskabs drastiske spareplan.
http://epn.dk/handel_service/transport_logistik/article1371512.ece